"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problemer med returløb

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Ø
Reactions:

Problemer med returløb

Indlæg af Ø »

Jeg har netop fået fyldt vand i baljen, men har lidt problemer - når jeg slukker for returpumpen løber alt overfladevandet baglæns gennem pumpen og ud i sumpen.....Hvordan kan jeg forhindre dette??
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Det er fordi dit retur rør ender under vandoverfladen.
2 løsninger:
1. Ændre røret så det ikke ender under overfladen.
2. Bore et lille hul i det over overfladen så det selv suger luft ind hvorved hævert effekten brydes.

/martin
/martin
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Lav et lille hul eller to tæt på overfladen af akvariet i dit returløb - på den måde bliver hævert-effekten hurtigt stoppet. Alternativt kan du sætte en ventil på.

edit: ØV - slået på målstregen :lol:
Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Hvis jeg ender det over vandoverfladen vil det jo larme lidt, så jeg tror jeg vil prøve mig frem med sådan en ventil......tak for hjælpen!
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Det skal bare ende højt nok til at det kan suge luft ind, det behøver ikke være hele røret der er over.

/martin
/martin
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Bor et lille hul - det er langt det nemmeste og sikreste ;)

Og billigste !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Ja det fandt jeg ud af.....sådan en ventil ligger ikke ligefrem i den billige ende....jeg må have røret kørt op over vandoverfladen så jeg kan få boret det hul....
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

jeg må have røret kørt op over vandoverfladen så jeg kan få boret det hul....
Eller bare bore et hul og sætte et stykke luftslange i som rager op over overfladen.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Det havde jeg nemlig også lige tænkt på.....men vil den ikke spytte en hulens masse vand ud gennem det hul?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"