"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fattigmands Zeovit

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

Efter at ha læst om Zeovit, faldt jeg over en artikel Musiker smed:

http://glassbox-design.com/2008/achieve ... mentation/

Har nu i en uge kørt med 5ml per 75l vand, af en blandning af vodka, sukker og edike. Jeg har oplevet nogle koraller, er begyndt at ændre farve lidt, om det er pga denne blandning aner jeg ikke, der ud over er no3 faldet ned til 0.5 fra 5 af.

Jeg begynder at tilsætte bakterier, imorgen, og der efter vil dosis blive sat op til 1ml per 75l, og bakterier tilsat hver 15 dag.

Jeg opdatere mine erfaringer løbende.. og ser om jeg kan se forskeld.
Senest rettet af StarF lør 5. jul 2008 00:52, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af peder »

Lyder rigtig spændende, hvor har du fået fat i Prodibio bio digest?? og kører du med Kul 24/7??


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af ole kekkonen »

ok ja ,den del kender jeg ikke så meget til :P
men at dose "zeovit" tilbehør er en ting,men der må også være en form for filter..
brugen af zeovit zeolith mix maximerer profitten så at sige,da disse sten er perfekte at hoste denitrificerende bakterier der spiser den absorberet ammonia


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af herzberg »

StarF> hvorfor bruger du så meget? De foreslår ½ml per ca. 75 liter vand??? Du bruger 10x så meget? Du har muligvis misset punktumet foran. Der står .5ml og ikke 5ml - "A good starting point is .5ml’s per 20g's".


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

herzberg skrev:StarF> hvorfor bruger du så meget? De foreslår ½ml per ca. 75 liter vand??? Du bruger 10x så meget? Du har muligvis misset punktumet foran. Der står .5ml og ikke 5ml - "A good starting point is .5ml’s per 20g's"-
av tak.. så bliver det jo også billigere i forbrug.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

peder skrev:Lyder rigtig spændende, hvor har du fået fat i Prodibio bio digest?? og kører du med Kul 24/7??
har altid kul i min sump...

og har købt det ved aquafair.de


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af herzberg »

Kunne da være man skulle prøve det. Jeg har kørt med fuld prodibio i flere måneder nu, men jeg er snart løbet tør for bioptim, som er bakterie "foderet" - if. denne artikel kan dette erstatte det.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

herzberg skrev:Kunne da være man skulle prøve det. Jeg har kørt med fuld prodibio i flere måneder nu, men jeg er snart løbet tør for bioptim, som er bakterie "foderet" - if. denne artikel kan dette erstatte det.
har mailet med nogle stykker der har gode erfaringer med det. er ihvertifalde et forsøg værd og noget billigere end zeovit. har du lagt mærke til ændringer i farver?


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af herzberg »

StafF> Det er svært at sige, for jeg gik jo igang med det ikke lang tid efter opstart. Mine farver er bedre, men det kan jo lige så vel tilskrives akvariets modning....

Ét er dog sikkert, det er ikke nogen "mirakelkur" som zeovit. Det er langt fra så effektivt.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Musiker »

Mht til Zeovitten. Så er deres hovedfunktion som jeg har forstået det, at fjerne de giftstoffer som dannes af koraller o.a. i akvariet + at absorbere NH4+ og NH3. Ulempen ved Zeovitterne er at de også fjerner visse gode stoffer og det er derfor man laver de ugentlige vandskift.
Bakterierne vil befolke stenene, men de vil vel i endnu større grad indtage sandbunden og de levende sten?

Jeg oplever at min KH falder meget hurtigere eftere jeg er begyndt på Zeo, så jeg vil anbefale at måle KH, Ca og MG ret ofte indtil du har fornemmelsen af effekten.

Anyways.. Zeovit guiden anbefaler at man holder meget øje med hvordan koraller og akvarie reagere på dosseringerne. Mener godt man kan oversætte det til andre bakterielle systemer, tegnene på overdosering må være nogenlunde de samme. Så det er måske en grund til at læse den også tænke lidt over hvilke af midlerne der svarre til det man nu tilsætter.

En ting som jeg bed mærke i er at en overdosering af "ZeoStart2" (Foder til bakterierne) vil kunne få PO4 til at stige - Hvilket jo er farligt fordi man er tilbøjelig til at øge doseringerne af det når man måler en forhøjet PO4.. Fordi ZEOstart'en normalt er noget der hjælper med at reducere PO4!

Glæder mig til at høre hvordan det går..

Mvh
Henrik
P.s Jeg har oversat Zeoguiden til Dansk og den skulle med lidt held blive offentliggjort på deres hjemmeside inden ugen er omme.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

i artiklen omkring dette system, er der også nogle ting om hvad man skal holde øje med, og hvordan man evt skal regulere ens blandning. Men ja du kan helt sikkert bruge info fra zeovit til dette også.. basis er vel det samme...


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af ole kekkonen »

Musiker skrev: En ting som jeg bed mærke i er at en overdosering af "ZeoStart2" (Foder til bakterierne) vil kunne få PO4 til at stige - Hvilket jo er farligt fordi man er tilbøjelig til at øge doseringerne af det når man måler en forhøjet PO4.. Fordi ZEOstart'en normalt er noget der hjælper med at reducere PO4!
Den nye version af start2(den 3.version) virker anderledes end den orginale start1 og første start2 udgave og gir ikke næring eller er med til væv nekrosis,derimod food7 øger næring eller gir brændstof til alger derfor kan denne stoppes i et system der er i fase 1 hvor ls og sand stadig siver næring.....


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Musiker »

?? Forstod jeg ikke helt Ole,
Så den nye ZeoStart vil ikke give anledning til negative effekter på PO4, selv ved kraftig overdosering? Jeg kan jo kun holde mig til hvad der stod i guiderne.
Food er foder både til Koraller og bakterier, Start er kun foder til bakterierne (iflg guiden)

Mvh
Henrik
P.s. Dansk guide er nu online.


Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Bosse »

Bump


Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 857
Tilmeldt: tirs 10. apr 2007 20:59
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Jesper B »

Har fået mit Zeo idag men der var sku ikke noget zeobak med som er bestilt :G Fandens os :lipssealed:


Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:02
16
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af krebs36 »

Hej Musiker.
Du skriver om en dansk version. Hvor finder man den henne? :)

Mvh Kim


Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

er oppe og dosere 50ml om dagen.

pt er no3 faldet og faldet.. forsætter det sådan så kan det ikke måles om en uges tid. (og jeg fodre altså godt.. til tider)


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Musiker »

krebs36 skrev:Hej Musiker.
Du skriver om en dansk version. Hvor finder man den henne? :)

Mvh Kim
http://www.korallen-zucht.de/files/zeov ... aenish.pdf

... Den er hårdt og brutalt oversagt af mig.. Kan godt være at googles oversættelse er bedre ;-)

/Henrik


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af peder »

Jeg tænkte på, hvad gør man når man skal introducerer nye koraller til et velindkørt zeovit system?? kan de ikke få et "chok" hvis de placeres direkte i det meget næringsfattige miljø?? det er vel de færreste forhandlere/private som kører efter zeovit metoden :wink: (endnu)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Lars M »

Snusede liger til den ægte Zeostart og fattigmandsblandingen. De lugter meget meget ens.

I så fald er det dyre dråber vi køber originalt. :?


Mvh.

Lars Mogensen
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Musiker »

peder skrev:Jeg tænkte på, hvad gør man når man skal introducerer nye koraller til et velindkørt zeovit system?? kan de ikke få et "chok" hvis de placeres direkte i det meget næringsfattige miljø?? det er vel de færreste forhandlere/private som kører efter zeovit metoden :wink: (endnu)
Nej det tror jeg ikke. Parametrene i et Zeoakvarie bør være meget tæt på de der findes i havet. Jeg har heller ikke indtryk af at korallerne tager skade af et enkelt skift i parametrene..
Jeg har fået indtryk af at det er hvis parametrene står og svinger man får problemer..
Svingene vil opstå under overgangen (akkurat som når man cycler et akvarie i starten) og det er derfor man skal starte langsomt op..


/Henrik


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af ole kekkonen »

parametre skal netop svinge står det stille,stagnerer akvariet efter min mening.....


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Musiker »

Errrr... Nu er jeg forvirret? Skal Alk/KH, saltindhold, K+ ikke holdes NSW?
Hvilke værdier mener du skal svinge?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af ole kekkonen »

kender du jevons paradoks?


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af Musiker »

Ja nu gør jeg :-P - Men det har jo ikke noget med stabile parametre og gøre? Den siger jo blot noget om at hvis effektiviteten af udnyttelsen af et givent råstof øges, vil efterspørgslen øges i takt (Ovenikøbet set fra en økonoms vinkel)...
Så, det du siger er jeg bør ikke buffer min Alk for at holde den NSW? Fordi det er skruen uden ende?

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af ole kekkonen »

som en erfaren akvarist du er kan du sikkert holde akv gradvis som naturligt havvand..
for eksempel kommer dit akvarie op på 32 grader sker der intet ved det når temperaturen falder tilbage på det normale 27 grader efter 5 timer,det er hvis den holdes på 32 grader i ugevis korallerne blegner.....
det er mere på plads at lave fejl til begge sider hvis parameter holdes i et stabilt svingende gennemsnit...
derfor tror jeg også der ses sååå mange alt for blege pastel farvede korallerzeovit forum om det er trenden med t5 eller den lave alk kan jeg dog ikke sige noget om,men det er ikke naturligt.


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af herzberg »

Men selvom det ikke er naturligt, kan det jo sagtens være, at man tilstræber at korallerne skal se sådan ud (altså pastel farvede). Jeg vil da hellere at mine ser sådan ud, end at de er små-brune og kedelige.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af ole kekkonen »

selfølgelig....
men ifølge zeovitguiden anbefaler de kraftig skummer,lys,omrøring og ugentlige vandskift + permanent kul alene dette er jo potentiale til flotte farver....
kig dog på bornemanns akv,,han laver ikke vandskift eller bruger skummer og har stadig flotte farver..
jeg faldt for zeovit systemet fordi jeg syntes det er spændende,især sponge power og pohls xtra er gode produkter og noget jeg stadig vil bruge,men jeg vil ikke sige at et akvarie der minder om en kz lejer lyder særlig spænnende....
da er jeg mere til dsb og refugium fyldt med pods og liv der kan komme under loopen...


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af StarF »

en lille update.. no3 styrt dykker stadig.. den er nede på 0 - 0,1

en dag eller 2 mere, så er alt no3 fjernet fra systemet. Og det er selv om jeg fodre 3 - 4 gange om dagen og ikke er nærig.

tilsætter stadig 40ml af blandningen.


Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: fattigmands Zeovit

Indlæg af thyme »

Når den så er i nul vil du så fortsat tilsætte?

Har du en doseringsmaskine på?
Du har en 1280 liters balje ik? Så det er 3,125 ml/100 liter vand, det er vel lidt mere sigende om mængden du bruger. Selvom man selvfølgelig aldrig helt ved hvor meget vand man har i baljen


VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"