"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny i faget

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Ny i faget

Indlæg af Jerslev »

Først tak for et godt og fagligt flot forum, hvor der er megen ekspertise at hente

Efter at have studeret pengepung med videre, har jeg besluttet at starte lidt forsigtigt ud med saltvand i lidt mindre målestok og har udtænkt følgende setup, som jeg godt vil have jeres mening om

Akvarium: 200 liters akvastabil - det er lidt billigere end at skulle rigge 325 til
Et indbygget overløb på ca 20 x 35 cm, hvori jeg placerer skummer og returpumpe ( det er et stort overløb, men pumpen fylderen en del!

Skummer er en miniflotor 200 - hedder den vist på akvarieudstyr
returpumpe Eheim - 1262 eller noget i den stil på 3400l/time - overvejer at lægge udstrømsslangen langs bagvæggen og lade vandet strømme ud to til 3 steder for neden

Derudover en Eheim 1250 som yder 1200 l sat i modsatte hjørne og skal fungere som powerhead

4. stik T5 rør i selvbygget kasse ( hvordan får man iøvrigt sat rørene fast??
fatninger og ballast købes hos Planteimporten sammen med rørholdere
4 reflektorer fra akvarieudstyr

Hvilken luftpumpe skal jeg købe

derudover en eheim spandpumpe på 650 l./time - kan uden filterindsats senere benyttes som osmolator, eller hvad anlægget til at erstatte fordampet vand hedder

har det hele undtagen lys og lyskasse samt selvfølgelig indholdet

Bliver et en succes, læs at konen synes om det, kan man altid gå over til lidt større system

Kan et sådant setup fungere i praksis??


ved godt, at jeg burde lave en sump, men har ikke mod på at bore hul i glasbunden på akvariet for at sikre nedløb samt nødrør -
jeg har ganske vist to glasakvarier på 100 og wet på 60 liter, men modet har jeg ikke rigtigt, for jeg er absolut ikke håndværksminded


Jerslev
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Er selv nybegynder, men kan da dele nogle af de råd som jeg har fået:

Hvis du skal til at bygge T5 selv bliver det næste lige så dyrt som at købe en 150W HQI, jeg ende med at købe denne:
http://www.aquazoo24.de/Lightning.41/HQ ... aa7ba8bf73

Skummeren overvejede jeg også men fik at vide at den vist ikke var stor/effiktiv nok. (vil ikke anbefale en da jeg ikke selv har fået min op at køre og derfor ikke ved hvor god den er)

Du behøver ikke at bore hul i dit akvarie for at have en sump, selv vil jeg bygge en overløbskasse ala denne:
http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html

Som sagt er jeg selv nybegynder, men er sikker på at der skal komme masser af gode råd fra de erfarne :)

vh Magnus

ps. Pøj pøj med projektet
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

jeg vil helt klart anbefaledig at borer hul i bunden.... og hvis du ikke tør så kom til struer så gør jeg det for dig
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

kimjessen skrev:jeg vil helt klart anbefaledig at borer hul i bunden.... og hvis du ikke tør så kom til struer så gør jeg det for dig
Hvorfor er det bedre med hul i bunden? Spørger lige inden jeg begnder at bygge overløbskasse. Er det en uholdbar løsning?
vh Magnus
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

det er noget bras. så løber den tør, så er der kommet luft op i, så sker der et eller andet så den ikke kar flovnok så din vandstand stiger i selve akvariet og så har du vand skade, alt i alt det er en stormP løsning som er fin hvis man ikke vil have hol i balien men hvis det ikke er noget problem så bor de 3 huller. jeg bore gladligt 3 32mm huller for 200.- i forhold til anderer der tager over 100.- per hul.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Hej igen
Skulle være man skulle overveje at bore hul i bunden, når du bor så tæt på.

Er det iøvrigt svært at bore hul i bunden - det kræver vel et særligt glasbor?

Der skal bores, så vidt jeg forstår, 3 huller i bunden ikke sandt: 1 til afløb, et til returløb samt 1 til nødoverløbsrør

hvorfor lige netop en diameter på 32 - det passer ikke med den slangestørrelse, min pumpe benytter

Med hensyn til HQI-lampen - god ide, men mangler er ikke 2 stk blå rør på lampen - har set samme lampe med blå rør, men så var prisen også over 300 Euro

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

32 mm passer best til de gendemføringer man bruger når man bruger denne teknik så derfor har jeg kun et 32mm bor.
du skal til at tænke på en anden måde, de slanger man bruger i færskvand vil inden for ganske kort tid blive mører og hvide, og så er de ganske umulige at arbejde med, du skal over i at bruge PVC rør, det er en længer historie. mht lys så sændte jeg dig en PB i går. der er alt til gør det selv folket.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"