"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Helt grøn i faget.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
TweeaK
Reactions:

Helt grøn i faget.

Indlæg af TweeaK »

Jeg har længe leget med tanken om at starte et lille Nano reef op.
Jeg ved hvad jeg skal bruge af udstyr og lys. Det kommer til at ske i et 50-80 L akvarie. Jeg vil ikke havde sump så det bliver med overløb.
Her er hvad jeg har fundet ud af,

Skummer: http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=1843 (hvor lang tid skal den være tændt når den passer til et 200 L ?)

Lys: http://www.aquadiskont.com/shop/product ... ts_id/1261 eller http://www.aquadiskont.com/shop/product ... ts_id/1160

Flow gider jeg ikke spørger om :)

Akvariet bliver stildt op, og jeg fylder ferskvand i. Skal jeg så smide salten i med det samme ?

Efter hvor lang tid kan jeg smide mine levendene sten i ? (antal dage/uger)

Hvornår er det klar til fisk (antal dage/uger efter saltet kom i)

Jeg kan heller ikke finde ud af hvad jeg skal bruge som bundlag :(

Håber meget i kan hjælpe mig !

Mvh Troels
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

en skummer skal køre hele tiden uanset hvad størelse den har..

1x hqi + 2x t5 rør tror jeg ville være passende.. så kan du holde mange forskellige koraler..

når akvariet skal køres ind skal det være sat igang så både skummer, pumper og diverse andre udstyr..

det er sådan set ligemeget om du blander saltet først, og kommer sten i bagefter, eller putter sten i først og blander salt bagefter.. men stenene skal være i akvariet i indkørings perioden da det er dem der også er med til at få masser af alger frem i akvariet (ret mig i andre hvis det er helt forkert)

der vil så efterfølgende komme en lang række alger, og når de er væk kan man så småt gå igang.. har dog hørt at selv om sine vandværdier er nået det optimale, skal man ikke bare gå amok, da det er helt nyt og stadig kan lave nogen dårlige udslag..


Allan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Langt hen ad vejen er jeg ening med det Allan skriver, men er ikke helt sikker på lyset. HQI er så absolut at foretrække, men jeg er desværre bange for at selv en enkelt 150W lampe er for meget til et så lille akvarie.
Især da du ikke helt præcist skriver hvor stort akvariet er. Husk på at en HQI lampe er længere end selve akvariet. Hvis du kunne finde pladse ntil et 128 liter i stedet for, er jeg ikke et sekund i tvivl om lyset.
Jeg vil blande vandet og saltet først, og så smide stenene i dagen efter, det er nemlig lettere at få saltet opløst, når der ikke er noget der dæmper vand cirkulationen.
Hvor lang tid der går efter stenene er lagt i, kommer an på rigtigt mange ting, og er derfor umuligt at svare på, men alger skal komme og gå igen(optimalt) før end du kommer fisk i. Hvis du ikke kan vente i mange uger, så kan du lave en smutvej, ved at få fat i nogle store snegle(Turbo el. Astrea) som kan ryde et akvarie ret effektivt for grønalger.
Til bundlag skal du bruge noget af det sand som er beregnet til saltvand, det har forskellige navne, alt efter mærke.
Du står dig bedst i at væbne dig med en stor portion tålmod, når du får sat det igang.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Allan, jeg må lige rette dig ang. rækkefølgen på sten og salt.

Man skal altid komme de levende sten i akvariet efter vandet er blandet og har det rigtige salt indhold. Hvis du kommer stenene i ferskvand vil liver på stenene dø. Vandet skal ligeledes have den rigtige temperatur, og have rigeligt med cirkulation.

Først når disse kriterier er opfyldt vil modningen af vandet begynde.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

okay jesper så blev jeg selv så meget klogere i dagt :D
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jesper<< Hvilke erfaringer har du med dette?

De sten (fra Bali) jeg spulede igennem med ferskvand, blev de flotteste jeg nogensinde har set. De skiver, der var på i forvejen overlevede og der voksede en masse koraller frem fra stenene allerede en uges tid efter. De kan godt holdes til at være i ferskvand kort tid.

Men ville dog, set ud fra hvad der er nemmest, først putte stenene i efter vandet er blandet ordentligt op i akvariet.

Lysmæssigt ville jeg bruge en 70 W. hqi supleret med et blåt rør.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Ja, man kan vælge at rengøre stenene i ferksvand før man kommer dem i akvariet. Det er der både argumenter for og imod.

Det jeg ville frem til var at man ikke kan komme sine sten i ferskvand når man får dem, og så blande saltvandet nogle timer/dage efter. Så vil jeg mene at livet er dødt, stort som småt.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
TweeaK
Reactions:

Indlæg af TweeaK »

Kender i så nogle gode steder at købe billigt hqi, også gerne i udlandet.
De hqi lamper jeg har set i DK har været møg dyre !
Kom gerne med nogle hjemmesider !

Mvh Troels
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lamper er skam også dyre i udlandet. Og et akvarie så lille som det du vil sætte op, vil lampen være lige så dyr som resten.
Jeg har selv købt en lampe på Ebay i Tyskland.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Istedet for HQI kunne du kigge på noget T5 som du kan få hos http://www.e-akvariet.dk/ som også er til at betale sig fra. Kassen til lyset kan du så selv fuske sammen.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

jthyge skrev:Allan, jeg må lige rette dig ang. rækkefølgen på sten og salt.
Den stemmer jeg også ind på ! Når man hælder salt i vandet så virker opløsnings processen som en rigtig rigtig krads omgang. Og det ville jeg bestemt ikke udsætte mine levende sten for.

Derimod en evt rengøring inden i ferskvand - ja nogle gør det og andre gør ikke :oops: Jeg siger nej der også ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Brian skrev:Derimod en evt rengøring inden i ferskvand - ja nogle gør det og andre gør ikke :oops: Jeg siger nej der også ;)
Kyllingen Brian :D :D
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nej for ikke engang en kylling ville gøre noget så dumt :D :D :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvordan får du så evt slam væk fra stenene??? Nok er I meget underlige ovre i Jylland, men jeg formoder ikke at I har saltvand i hanerne, så du kan skylle dem der. :D :D
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nej der er da øl i hanerne - viste du ikke det ?

De sten jeg købte fyrede jeg bare i baljen.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"