"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tillad mig at starte en krig! Opstart af saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
3lf
Reactions:

Tillad mig at starte en krig! Opstart af saltvand

Indlæg af 3lf »

Pænt goddag, har luret længe på forummet og nu ville jeg se om i kan finde hoved og hale i min første post.

Jeg har selv ferskvand, og har tænkt mig at starte op på saltvand. Mit problem er ikke kun at saltvand er dyrt dog, men også at man i mange hobbyer har tre indfalds vinkler, hvoraf kun den ene bliver anbefalet;

Den rigtige. Den med udstyret der helt sikkert kan klare alt for en så man ikke selv laver fejl. Den hvor fiskene har det bedre end ens søn der forvirret banker på ruden med en metal genstand han har fundet.

Den løsning ville jeg enormt gerne have råd til, meeen.. nej.

Så det jeg vil høre jer om er følgende;

Jeg har et 100 L akvarium, og et 530 L.

Efter at have talt med folk rundt omkring får jeg stortset altid det samme at vide - til mit 100L hvis jeg vælger det, skal jeg have to pumper til ca 800kr, en skummer til ca 300kr, levende sten til ca 1000 kr (10-12 kg), sand til ca 3-400 kr og så burde det stille og roligt kunne køres.

Mit problem er imidlertid at jeg får at vide at til mit 530 L skal jeg have ; En pumpe til 5000 kroner, en skummer til 3000 kroner, 80kg sten til 6-8000 kroner osv osv.

Altså et prishop der vil noget. Det der undrer mig lidt er at jeg skal bruge det her udstyr men fiskene i butikken lever åbenbart udemærket ved forhold hvor de er i tomme akvarier, uden sand, sten, og med relativt små pumper - og nogen gange uden overløb/sump - og små skummere.

Jeg er godt klar over det langtfra er perfekte forhold, men... problemet med saltvand er jo at man ikke altid har råd til at smide 15-20000 kroner ud som start op beløb, men som oftest kan man sagtens komme af med 15-20000 kroner over en længere periode - så her kommer min tanke ind i billedet.

Kan man ikke - teoretisk set, starte et 530 L akvarie ved at lave sin egen sump som løber ned i eks mit 100 L akvarie, og så bliver bragt op igen af en ferskvands spandpumpe, hvor man fjerner biofilteret så den blot er en normal pumpe?

Kan man ikke bruge en skummer der eks er halvt så stor som den der "normalt" bruges til et 530 L ?

Kan man ikke starte med "kun" at have sand til bunden, og evt en søjle af levende sten der er omkring 20-25 kg?

Hvad ville der ske? - For , hvis man ellers ikke tæsker fisk og koraller, osv i så burde man vel kunne holde styr på værdierne? De store pumper, og store skummere osv er vel anbefalet udfra at folk med eks 530 L akvarier gerne vil have det maximalt fyldt op med sten, koraller, fisk og derfor skal man bruge så stort udstyr?

Jeg mener, selve akvariets værdier burde vel kunne løbe rundt med meget, meget mindre udstyr - og så er det vel et spørgsmål om bygge det op langsomt som man får råd til det?

Det vil til stadighed være bedre for fiskene (skulle jeg mene) om man havde hvad der normalt bliver smidt i et 100 L nano-agtigt-reef, men i en 530 L balje, med samme udstyr ? Sådan rent forholds mæssigt for fisk, koraller, sten ?

Eller hvad?

Håber på nogle positive, konstruktive svar - jeg vil meget gerne igang, dog ikke for enhver pris - så hvis i har tanker om hvorfor dette ikke kan lade sig gøre, eller lignende, så kom endeligt med det. Men tanker der understøtter og måske endda kan hjælpe mig i denne retning vil jeg da også gerne høre.

Mvh

Saltvands SU-entusiasten =)

/3lf

(.. hold da kæft en smøre..)
Senest rettet af 3lf ons 7. sep 2005 21:26, rettet i alt 1 gang.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Du kan sagtens gøre det billigt, hvis det begreb eksisterer i akvarieverdenen. Det afhænger meget af ambitionsniveauet. F.eks. er der intet i vejen for at holde et simpelt akvarie med sparsom belysning, filtrering m.v. Men begrænsnngen kræver sin mester. F.eks. skal man holde antallet af fisk i skak (de forurener) og muligvis droppe at holde koraller, da de sætter anderledes krav til vandkvalitet og belysning (husk, at anemoner også er koraller og de fleste er sarte).

Jeg kan i øvrigt anbefale bogen "Saltvandsakvariet for begyndere" af Jens-Erik Kjeldsen, hvis den stadig er til at støve op. Den vil normalt være at betegne som forældet, men hans metoder virker, hvis man holder sig til, hvad han skriver.

Du godt få en pumpe til langt mindre end 5000 kr. til at lave cirkulation i akvariet.
3lf
Reactions:

Indlæg af 3lf »

Hej Nyberg,

Først og fremmest tak fordi du gad læse det hele =)

Det skulle nu også undre mig om ikke det kunne gøres billigere - jeg bliver bare lidt provokeret af det skal være så dyrt, på et eller andet plan.

Det er lidt ligesom ferskvand, spørger du entusiaster siger de jo også det er pænt dyrt, og man skal have dit og dat, hvor faktum er at sålænge dine fisk trives, så gør du det ikke helt galt.

Så ja, hvis man ellers kan holde snitterne fra at smide for mange fisk i baljen, og ellers styre sine anemoner lyster så burde det vel være muligt!

Rent praktisk, der kan jeg ikke helt finde ud af hvordan jeg helst vil gå igang, mine overvejelser er om jeg skal vente helt til jeg har "tømt" mit ferskvands akvarie, eller om jeg bare skal gå igang med at lave 100 L baljen, og så sørge for at købe en pumpe og skummer der er måske mellemstor, så jeg senere kan bruge den i 530L.

Mhs til bygning af sump, osv - hvor svært er det selv at lave ? Findes der nogle lette sider hvor de laver en step-by-step gennem konstruktionen eller ?

Mvh

3lf
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

En skummer vil jeg ikke mene du skal spare på! Det er en af de vigtigste ting i et saltvandsakvarie, sammen med de levende sten. En pumpe til 5000kr? Lyder rimeligt vildt! Hvis du vil have sump skal du have en retur pumpe og oppe i selve akvariet, skal du have et par pumper.

Bare husk på at der ikke må opstå døde zoner i vandet!!

Du tage f.eks. Tunzes pumper, som ikke bruger særlig meget strøm, og de koster heller ikke en bondegård, men er måske en smule dyrere end andre pumper, men pengene tjener man hurtigt hjem pga deres lave strømforbrug, og så laver de også bedre cirkulation.

Til returpumpe kan du bruge en deltec, red dragon f.eks. Jeg ville dog vælge Red dragon pga deres lave strømforbrug og så bliver de heller ikke varme. (synes at have hørt noget om at deltec pumperne bliver varme?) Levende sten hjælper også med til at holde akvariets balance oppe, men jo mindre belastning, jo mindre sten behøves der selvfølgelig. Men jeg er næsten sikker på at det vil se ret kedeligt ud, men en enkelt søjle i et 530 liters akvarie! Og fiskene har heller ikke nogen steder at søge skjul. Og er nu heller ikke fordi de er så dyre igen, levende sten.

Jeg købte mine for 35 kr/kg, og der var meget liv i, og det var flotte gode sten. Men et saltvandsakvarium er et langvarende projekt, og det hele behøver ikke komme på en gang. Du har jo akvariet, så du mangler bare sten, sand(bund), en skummer, cirkulation, og noget salt, og så en saltmåler. Så kan det passe sig selv i et godt stykke tid.

Derefter gælder det lyset, og det kan du næsten ikke få for meget af. Du kan vælge i mellem at have T5 lystofrør, eller HQI over dit akvarie.

Jeg ville nok foretrække HQI, da det giver et flot spil i vandet. Men det afhænger også af hvad du ønsker at have i af koraller selvfølgelig. Hvis du vil have stenkoraller, så skal du op på de 6 lysstofrør, eller 2 HQI lamper på 150-250 watt. Hvis du bare ønsker at have blødkoraller og læderkoraller kan du nøjes med 4 lysstofrør.
Senest rettet af buller1 ons 7. sep 2005 21:40, rettet i alt 1 gang.
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Den her artikel kan også være en stor hjælp.

http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
3lf
Reactions:

Indlæg af 3lf »

Hej Buller1

Tak for svarene =)

Jeg har luret lidt på artiklen, den er nemlig til meget hjælp =)

Mhs pumpe osv - jeg ved godt det er en god investering, misforstå mig endeligt ikke - og jeg er også klar over det måske vil være lidt kedeligt med bare en søjle. Men, så er jeg igang. Og jeg kan altid lige snige en 400-1000 kroner ind om måneden til indkøb af mere, undervejs.

På den måde kan jeg få mig et 530L saltvands akvarie der kan blive hamrende flot og jeg kan samtidig vokse med opgaven, hvorimod hvis jeg køber de "rette" ting, eller bare de "næsten rette" ting nu, så må jeg næsten nøjes med mit 100L som saltvands akvarie, og det vil jo være lidt ærgerligt.

=)

/3lf
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Det er rigtigt nok jo! Jeg tager det selv stille og roligt med mit.

Vil da også mene at du sagtens kan starte med en enkelt søjle, og så smide lidt mere i over flere gange. Det er jo op til den enkelte, hvordan man gør det.

Men du kan ikke undvære levende sten, og så mange som muligt!

Men altså det er lykkedes mig at starte et 350 liters op, og jeg er kun 15 og har et enkelt job en gang om ugen, så det er begrænset hvor mange penge jeg har at gøre godt med jo. Men efter en 2-3 måneders tid er der kommet fisk og lidt små ting i. :)

En anden ting som også er vigtig er tålmodighed!
Der skal ikke meget til at "vælte" et ny opstartet akvarie.

-Men alt det mener jeg at der står en masse om i den artikel der.

God læselyst :wink:
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
3lf
Reactions:

Indlæg af 3lf »

Hehe, ja det skal jo nok passe man skal slappe lidt af.. sådan er det altid =)

Ellers ville vi jo bare få det for sjovt!

Bortset fra det tænkte jeg på om der umiddelbart er en fare ved at lave saltvand i mit 530L ? Det er et akvastabil, med glaskanter og alu i top og bund (men vist kun som en ydre ramme, mener alt er glas mod glas, og så silicone/fuget).

/3lf
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Heh. Det er jo lige det. :wink:

Du kan sagtens bruge dit akvastabil.

Jeg kører selv med et akvastabil, og det er der ikke nogen problemer med. Ved da også at der er andre som kører med det helt uden problemer, så det er ikke noget problem. Du skal bare passe på at tværstiveren ikke forsvinder med tiden, men ellers er det bare at få lavet nogle afstivningslister på front og bagrude.
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
3lf
Reactions:

Indlæg af 3lf »

Tværstiveren forsvinder med tiden, i form af saltvandet opløser den eller hvordan ? =)

Den knækkede faktisk engang.. jeg troede hele lortet ville sige "SMASK" .. men den holdt længe nok til jeg fik tømt halvt, limet, og fyldt op igen.. pyha =)

Jo mere jeg iøvrigt kigger i forummet og ser på mine penge, jo mere lyst har jeg til at prøve at lave *ALT* selv, undtagen akvariet..

det kunne være lidt fedt. ;)

/3lf
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Heh. Ja, hvis man har hænderne til det er det jo ikke noget problem!
Der er også et par stykker her fra forummet, som har lavet deres egne ting. Prøv evt at kigge under "DIY".. Men penge kan man ikke få for mange af, når det angår saltvand!

Saltvand "æder" jo aluminium, så hvis ikke akvariet er glasseret, så går der nok ikke lang tid før alurammen er væk. Heh.

Men akvastabils akvarier er glasseret, så der sker ikke noget. Ellers så er det altid en god ide lige at tørre rammen med en fugtig klud en gang om ugen, for at fjerne det værste salt.
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Alle mine tidligere saltvandsakvarier, har været omend ikke Akvastabil, så dog et akvarie med ramme, og det har fungeret godt nok. Hvis akvariet ikke er tudsegammelt og fyldt med ridser i ruderne(det ses meget tydligere i saltvand end ferskvand) er det en udemærket start.
Et lille tip er dog at lave det saltvandsikret, læg en silicone fuge oppe under den øverste ramme, hvis ikke vil kondensvand, med salt stille og roligt løbe ned af forruden.
En skummer til 3000 kr. findes de??? :shock: :D Pjat, du vil ofte kunne spare tusinde vis af kroner ved at købe noget af udstyret brugt, og en skummer er en af de ting der ikke rigtigt slides.
Som Buller skriver, vil det være dumt at spare på pumperne, for en Tunze er nok ca dobbelt så dyr som en gængs cirkulations pumpe, men den sparer sig ind i løbet af meget kort tid.
Med hensyn til lys, så er jeg enig i det som Buller skriver, dog vil jeg sige at hvis det er stenkoraller som trækker, så er 2 stk 150 ikke nok hele 3 stk skal der til, alternativt 2x250W.
Den gang jeg selv startede op, var det også lidt på et spare budget, men jeg fandt ud af at det i længden ikke kan svare sig, for man skifter tingene ud til de dyrere alligevel.
men som sagt kan der spares rigtgit mange penge ved ikke at have travlt og så købe tingene når de stille og roligt kommer til salg.
der er iøjeblikket ikke rigtigt nogen som sælger ud af deres levende sten, det må jo betyde at vi bliver flere og flere - og det er jo kun glædeligt.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Der kan være et problem ved at spare på levende sten, og det er at du risikerer at dit akvarie skal til at "cykle" igen efter at du har tilføjet flere sten senere, og så skal du til at have usundt vand og brunalger en gang til. Selvfølgelig kan du have et stort akvarie, og så bare have filter (levende sten og skummer) som var det 100 L, så får fiskene dejlig med plads at svømme på, og du har en masse vand som går det lidt lettere at holde vandværdierne.
Du kan også spare penge på lyset, og så bare vælge ikke at have koraller og andre lyskrævende dyr, eller kun dem der kan klare sig i svagt lys.
Men det bliver dyrere jo større det er med saltvand....desværre. Men man kan spare en del ved langsomt at købe brugt udstyr ind, når der er noget der passer til ens projekt....det er jeg selv igang med.
Iøvrigt vil jeg lige rette dig, de fleste forhandlere jeg har set, har haft en eller flere 1,5-2 m høje skummere stående, det vil jeg ikke kalde små skummere. ;)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Ja, forhandlerne spare ikke på skummerne, og heller ikke alt det andet. Ude i klovnfisken f.eks. har de både UV-filter, rislefilter, refugium og en KÆMPE skummer. Så det er jo lige før at deres vand er af bedre kvalitet end det i vores akvarier. :wink:
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Fornuftigt indlæg andet kan jeg ikke sige og de fleste ting har været vendt af andre ovenfor - For kan det virkeligt passe det skal være så dyrt ??

Nej det skal det da ikke og meget af det er altså også en gammel skrøne, man høre jo stadig den med de minimum 10.000 pr 100 liter poppe op i ny og næ. Omvendt jo det er meget dyrt at komme igang stort, da der er mange ting man ikke lige tænker over, men der er også andre veje at gå...

- Køb brugt for det første og tag den tid det tager at gøre dette.
- Lav alt det du kan selv.

Så syntes jeg allerede man har savet halvdelen af prisen...

Den teori du fremsætter om at opgradere hen af vejen er for mig at se ikke en økonomisk korrekt løsning. Dels så vil der være for meget at ændre fysisk hver gang man skal have ny pumpe eller skummer på systemet, dertil kommer at man jo tvivlsomt spare noget ved først at købe en skummer, så sælge den og købe en større, så sælge den og købe en større som så endelig passer !

Forretningernes baljer ? Der er altså også ret hidsigt udstyr på de fleste der ! Du er fra københavn så smut en tur i klovnfisken og få dig et kig ned i kælderen ;)

Når hvad nævner du mere(skal lige scrolle op ;) )....

I din egen situation så start da evt med at bruge dit 530 liters som balje og så din 100 liters som sump. Og find resten brugt som andre også siger, så tror jeg faktisk at du er kørende under 20 K !

Men jeg vil ikke anbefale(er skrevet ovenfor men jeg understreger lige) at du over lang tid lige smider flere og flere levende sten ! Køb dem alle brugt, find dig evt et akvarie der skal nedlægges, så får du dem billigt !

Nu vil jeg holde inden jeg selv skriver en fristil :D Min pointe er ja det kan gøres billigere men det er ikke billigt og smutveje koster dyrt i længden !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

kan kun give brian ret i at det bliver dyre i længden! men mener det er et spørgsmål om hvad man vil i længden har et 250L med aluramme som kører med 13 fisk 2 rejer og mange stenkoraller 2*58w t5 1blå t8 en pumpe der larmer til 400kr (3000l) en lille cirkulation pumpe og af skummer er det en Miniflotor 200 indvendig og alt dette er ikke overdrevet kun indhold (fisk,koraller) ser om det vælter! som sagt er der mange døde soner på bunden men det fjernes ved vandskift som gøres alt for sjældent! så det kan godt gøres billigt! jeg mener også det er med større rici for det går galt!!
kaos
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

buller1 skrev: Men du kan ikke undvære levende sten, og så mange som muligt!
Jo, det kan man godt. Levende sten var relativt ukendt engang og sten som faksekalk var rimeligt udbredt herhjemme. Men igen - det stiller nogle krav til den øvrige filtrering, vandskift, fiskebestand og ikke mindst de arter, som du vælger.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvilke forhandlere kører uden sump?

Forholdene i butikkerne er bestemt ikke lige så gode, som i private akvarier, men de går jo ofte ikke i akvariet i mere end 1-2 uger.

Synes dog at de forhandlere jeg kender har et fint filtersystem og synes ikke der er sparet på teknikken.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"