"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Teknik mm til 86 l?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Teknik mm til 86 l?

Indlæg af Janne »

Hej alle!
jeg er ved at starte mit første saltvandsakvarie op. Har haft ferskvand i snart 15 år, så nu skal der ske noget nyt.

Jeg har et 86 liters akvarie med alu-ramme til overs (og det er også det eneste, der er plads til), og har nu indkøbt acryl til overløb, to Eheim Compact 600 og en MiniFlotor-skummer. Jeg har bestilt bogen "Reef Secrets - Starting Right" hjem fra England.
I morgen bygger jeg et indvendigt overløb, på 11 x 18 cm. Så kan skummer og den ene pumpe lige være deri. Der bliver vidst også lige plads til et varmelegeme.
Den anden pumpe vil jeg placere bag nogle af de levende sten.

Jeg har tænkt mig at sætte min far til at bygge en lampe til mig - har ikke selv hverken værktøjet eller fingersnilden til det :oops: ... Planen er at bruge de nye T5-Compact-rør fra Interpet (http://www.e-akvariet.dk/index.php/cPat ... b4bafa7eee), to styk 55 w Triplus eller et Triplus og så et af de kombinerede, med både dagslys og blåt lys. Der skal indbygges en lille blæser (sådan en man bruger til computere) i lampen, for at kunne holde temperaturen lidt nede om sommeren.

Jeg vil om nogle uger (skal lige have sat overløbet fast, købt salt, lidt måleudstyr osv) købe 12-15 kg levende sten og lidt koralsand til at dække bunden.

Lyder det ovenstående som en fornuftig start? Er det nok lys, når jeg gerne vil have diverse blødkoraller, men ikke har planer om stenkoraller? Vandpåfyldning, sporelement-tilsætning (hvis det bliver nødvendigt) osv kommer til at foregå manuelt.

På forhånd tak for hjælpen!
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Ja det lyder rigtig fornuftigt! Nu ved jeg ikke helt hvor dybt dit akvarie er, men det er nu ikke helt utænkeligt at du vil kunne holde nogen stenkoraller hvis de bare får lov at stå hvor der er mest lys. Jeg synes ihvertfald det lyder rigtig fornuftigt, du virker til at have sat dig lidt ind i det, og når du har læst den bog er du rigtig godt rustet. Lad os endelig høre hvordan det går... :)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det er da vist lige efter bogen ;) Godt arbejde må man sige og det skal nok lykkedes for dig - jeg tror at denne måneds akvarie har sat en del nano inspiration igang.

Og ja den bog bliver du glad for !

Så hvis du har et digital kamera så lad os endelig følge med feks under medlemmernes akvarie med en tråd der kan bringe fornyet inspiration til andre med samme ide.

Held og lykke fra her fra Kina af :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Hej Rasmus og Brian!
Takker! Ja, jeg læser og læser.... Min bog er allerede blevet sendt af sted fra England - på en søndag! - så jeg bliver snart endnu klogere ;-)
Der kommer først vand i efter den første (skal lige have en balje til at lave det i, og pengene), og levende sten om nogle uger, men så skal jeg nok poste billeder, både her og på http://www.akvariesiden.dk. Har jo lovet at lave en "inspirationstråd" derinde. Må have lokket nogle flere med på vognen!

Nogen, der har nogle kommentarer/idéer til forbedring mht lysfarven? Må indrømme, at jeg er meget i tvivl, om hvilke rørfarver jeg skal vælge.
MVH Janne
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"