"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Korall A, B & C

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1705
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Korall A, B & C

Indlæg af ttkthomsen »

Hej

Er der er nogle der har erfaring med disse sporeelementer gode eller dårlige (her tænkes på om der er det i dem de lover) ?

MVH
Tonning
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg bruger netop det mærke sporeelementer og syntes at det virker fint. Har hvertfald ikke lige oplevet nogle problemer med dem - men har heller ikke prøvet andre mærker ;)
Ved heller ikke hvordan det lige ligger prismæssigt i forhold til andre mærker vis altså det har noget at sige for dig. Jeg giver lige under 100,. DKr pr flaske.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1705
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Brian

Ok det vil jeg prøve, du skriver 100 kr pr. flaske dem jeg har set menner jeg koster ca 120 kr pr flaske, hvor køber du dine henne ?

Tilsætter du ekstra ved side af jeg tænker på jod og strontium ?

MVH
Tonning
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er ved John i Århus jeg betaler den pris - eller det gjorde jeg da hvertfald sidst. Men der er det også sådan at du blot kommer med dine tomme dunke og så får du dem fyldt fra nogle store 5 liters som han har - måske derfor denne pris. Men om ikke andet så en helt kanon ordning syntes jeg :D

Ang tilsætning af ekstra har jeg netop for nyligt observeret lavt strontium indhold, men har også kørt meget sparsomt med sporstoffer. Så tiden må lige vise om jeg skal tilsætte ekstra strontium i fremtiden eller om det falder på plads ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Hvor lang tid går der ca. inden sådan et par dunke er tomme?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I følge Grotech, skal der tilsættes 10ml per 100 liter vand per uge.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

ifølge JBL skal der tilsættes 7ml pr. 100 liter.
1 flaske på 500ml= 166kr.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1705
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Carsten

Jeg menner at jeg læste i gammel tråd på et andet forum at du havde undersøgt noget fra planteimporten der var forholdvis billigt ?

hvis ikke hvad bruger du ? og hvor meget ?

Kan man ikke købe sporeelemter i pulver form så man slipper for at betale for alt det vand :D

Ok Brian så venter vi i spændig :D har du oplevet opblomstring af brune alger ved at tilsætte sporestoffer ?

MVH
Tonning
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jo, jeg lavede en lille sammenligning mellem nogle forskellige produkter, og fandt ud af at der var temmeligt store forskelle i prisen. Vand er meget dyrt! De sporeelementer fra Planteimporten hedder Aquarium system, og så vidt jeg husker er deres jod flasker ikke meget bevendt.
Det skal kun tilsættes hveranden uge, men det giver så lidt til vandet at det knapt er måligt.
Lige i øjeblikket bruger jeg nogle sporeelementer fra Salifert.
Sporelementerne kan ikke købes i pulverform, men i koncentreret form. Det ville du også have set hvis du havde fyldt med i tråden om Baling metoden. Jeg har indkøbt det hele til at omstille akvariet til Balling metoden, men er ikke kommet igang.
Sporeelmenter til Baling metoden skal tilsættes hverdag, og er derfor ganske meget fortyndet, men prismæssigt er der intet der når dem!!
Problemmet er blot at du skal importere dem fra Tyskland.
En portion som giver 3x50 liter koster € 15,5 plus hvad det koster at få det sendt herop, samt bankernes pris for en overførsel. Men det hele burde kunne klares for ca 200 kr. Hvor gode de er skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke selv er kommet igang med at bruge dem, men der er flere og flere i Tyskland der lægger akvariet om til metoden, og der er faktisk også et af de helt store firmaer, Tropic Marin som laver saltene til Balling metoden, men tilsyneladende ikke de sporeelementer der skal bruges. Det kan blot også være at jeg bare ikke lige kan finde dem.
Det er lidt sjovt at ham der har lagt navn til Balling metoden, Hans-Werner Balling, er chefkemiker hos Tropic Marin.

Nu udviklede denne snak sig til noget om Balling metoden, og det var jo ikke lige det du spurgte om.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har gået og tænkt lidt på om det ville være en fordel at dosere flere gange i løbet af en uge ???
De fleste af os ville jo nok bare dumpe den rette mængde i en gang om ugen, men måske det ikke er godt at lige smide sådan 150 ml sporstoffer i på en gang hvis man har de her 500 liter vand ?? Når jeg nu skriver ikke så godt tænker jeg på om det vil kunne stresse korallerne når vandet lige får sig sådan et skud vitaminer !

Blot en tanke.... :roll:
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Der er det at doseringsmaskinen kommer ind i billedet, jeg tilsætter 2 gange om dagen. før i tiden når jeg doserede 1 gang om ugen, kunne jeg se på korallerne når der kom sporeelementer i.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg bruger Korall A, B og C og prøver nu også deres Amino. Jeg er godt tilfreds, og mærket skulle være ganske fint ifølge flere.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mkr - Hvordan dosere du ABC helt præcis ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg dosserer ca. halvdelen af hvad de anbefaler 1 gang om ugen.
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Jeg hiver lige den her tråd frem igen. Jeg er blevet spurgt af en ny indenfor saltvand om han kan bruge abc sporestoffer nå han samtidig bruger biocalcium fra tropicmarin. Det har han nemlig fået5 atf vide fra 3. part ikke var nogen god ide.

Umiddelbart kan jeg ikke se noget problem, men nu har jeg heller ikke brugt nogen af delene. Er der nogen kan sige om det har noget på sig
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor skulle der være et problem i det??
Mig bekendt indeholder BioCalcium ikke andet end let opløsligt calcium.
Natriumhydrogencarbonet
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

jeg har tidligere kørt med begge dele på samme tid uden problemer overhovedet og vil til det igen...
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

tak for det
Jeg kan som sagt heller ikke se hvad problemet skulle være, men jeg ville da lige forhøre mig ind jeg blev alt for skråsikker 8)
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"