"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvide pletter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Hvide pletter

Indlæg af leifkrarup »

Jeg har 2 nyindkøbte fisk, 6 bånds wrasser, som er oversået med pletter og gællerne pumper helt vild. Jeg havde 3 den ene er død her til morgen. Jeg må nok afskrive dem, men hvad gør jeg hvis de dør bag stenene så jeg ikke kan fiske dem op? I så fald vil de jo forpeste vandet, har I erfaring med sådan noget? Tror I der er fare for at de smitter mine 2 klovne som pt. ser sunde ud (eneste fisk).

Venlig hilsen
Leif
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Hvis du er 100% sikker på de ikke overlever ville jeg vælge og aflive dem så de ikke vælter resten af akvariet.

Jeg fandt frem til et råd herinde omkring hvidløg som kur. Jeg dupper mit noritang med friskt hvidløgssaft, og det virker. Min paletkirug har ihvertfald ikke flere pletter, men den havde nu heller ikke mange før. Prøv det hvis du synes de skal have en chance.

Mht smitte er jeg detsværre helt blank.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Nu får du nok ikke en gýlte til at spise tang!

Købte du 3 Gylter "Wasser"???

Prøv at lave en skål med ferskvand med samme tempratur og hvis du kanså også med samme ph som dit akv. du kan dyppe fisken i ferskvandet i 5min så dør paresitterne på fisken, men er fisken er for medtaget dør dem nok også!

Mår fisken kommer tilbage i akvariet er der paresitter i vandet som igen sætter sig på fisken, men det giver da fisken et lille pusterum!

Det er næsten umuligt at slippe af med paresitter i akvariet, men raske fisk kan godt stå imod paresit angreb.

UV og Ozon kan fjerne de paresitter som flyder i vandet men ikke dem som ligger i dvale i sandet.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Så må de have noritang som sondemad.!

Kan man ikke bare impregnere det foder den tager i hvidløg, det må jo virke ligeså godt? Forudsat den tager andet en frostfoder selvfølgelig.

Hvidløg er jo ikke nogen mirakelkur, men kombineret med et ferskvandsdyp kan det måske gøre fisken mere modstandsdygtig og gøre at den overlever det næste angreb.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Eller hvad ved jeg egentligt om det, det var bare en tanke. :wink:
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Mit problem er at jeg ikke kan få dem op da wrasser lever meget af deres liv gemt bag de levende sten. Og selvfølgelig som mange ande dyr har tendens til at gå i skjul når de er syge. Når de dør vil de sansynligvis ligge bag sten hvor jeg ikke kan se dem og få fat i dem. Så en kur er ikke mulig. Mit spørgsmål gik sådan set på hvad jeg kan gøre for at akvariet ikke vælter når de dør og rådner. De er ca 5 cm lange. Problemet er også at jeg ikke en gang vil vide hvornår de er døde da jeg ikke kan se dem.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ved at tyskerne går meget ind for det med hvidløg, men jeg synes der mangeler en form for dokumentation for det. Og var det så såre simpelt, havde foderet vi bruger nok fået det tilsat.
At en palet kirurg, ikke længere har pletter efter at den er blevet fodret med noritang med hvidløg, synes jeg ikke er en ordenlig indikator.
For de var nok blevet pletfrie alligevel, når de får tang nok at spise.

Desværre plejer det at være umuligt at kurere når det har sat sig i gællerne.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Ingen bud på hvad jeg kan gøre for at akvariet ikke vælter når de dør!!!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

akvariet vælter ikke fordi fiskene dør. Der skal gå ca 2 måneder efter at den sidste fisk har forladt akvariet, før end at nye kan komme ind.
De parasitter der er drysset ned på bunden og venter på nye værter skal dø først.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Carsten ...jeg kan ikke få de døde fisk op.....de ligger og rådner.....mener du virkelig ikke at der er en stor risiko for at akvariet vælter.
Jeg har for at være lidt på forkant sat en ekstra skummer på og forberedt vand til delvist vandskift.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af JJ »

Op med de levende sten og fisk de døde fisk op.

Nu ved jeg ikke hvor stort dit akvarie er, men du kan godt få Nitrit problemer i baljen hvis du lader alle fiskene ligge og rådne op.

Men igen det kommer jo an på størrelsen af akvariet og hvor mange fisk som er døde.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Sørensen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: fre 13. apr 2007 20:25
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordjylland - Gandrup

Indlæg af Sørensen »

leifkrarup skrev:Carsten ...jeg kan ikke få de døde fisk op.....de ligger og rådner.....mener du virkelig ikke at der er en stor risiko for at akvariet vælter.
Jeg har for at være lidt på forkant sat en ekstra skummer på og forberedt vand til delvist vandskift.
I med et par rejer og slange søstjerner så forsvinder de rimelig hurtigt ....hvor stor er dit akvarie ???
Mvh Martin Sørensen
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 685
Tilmeldt: søn 11. feb 2007 20:42
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

Jeg bruger faktisk tørfoder med hvidløg.. Alle mine fisk er sunde og pletfrie, og jeg har endda en palet.. :)

Kan selvfølgelig ikk sige hvordan situationen ville se ud foruden tørfoder med hvidløg..
Anden

Saltvandspausen er startet
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg tror jeg panikkede lidt....jeg er nybegynder. Det viser sig at kun 2 nyindkøbte fisk døde....den ene lå så jeg kunne få den op. Den anden ligger og rådner (ca. 5cm stor) men jeg har 450l vand og kun 3 små fisk og 1 stenkoral, så mon ikke det går.
For en sikkerheds skyld har jeg sat en ekstra skummer på.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1593
Tilmeldt: lør 28. okt 2006 22:38
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Den ekstra skummer kan du godt spare, at den lille fisk er død i 450 l vand har ingen betydning overhovedet.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Er det bedste kur mod hvide pletter ikke at sørge for fiskene får masser af ro og foder?
Kunne da godt tænke mig en tommelfinger regel for hvornår man skal overveje et ferskvandsdyp? Altså hvor mange pletter skal fiskene have?
Jeg tænker da det må stresse dem endnu mere at blive fanget og dyppet i ferskvand.

Mine to små klovnfisk fik også en del hvide pletter og den ene hev også lidt efter vejret dagen efter de kom i akvariet.
Men det blev kureret i løbet af en 4 - 5 dage ved hjælp af ro og masser af foder...

/henrik
Besvar

Tilbage til "Sygdom"