"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Niwenco »

Så kan vi vist snakke om at gå ALL IN :)

Jeg er vild med dit teknikrum sådan et har jeg altid ønsket mig :)


Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det ender nok med at jeg bestiller glasset i denne uge, eller næste da jeg efterhånden ikke rigtig kan komme på flere undskyldninger for ikke at gøre det.
Sumpene bliver imme mere eller mindre klar og projekter som at få begge scrubbers til at spille max kan jo let laves mens der indkøres, så det er nok slut med dårlige undskyldninger, og så trækker det en lille smule at komme i gang med at aquascape.

Inden jeg bestiller glasset skal jeg lige have styr på cirkulationen og jeg håber og regner med jeres hjælp her :)

Planener at have 6 stk Vectra L1 pumper til closed loop, det betyder ca 72000 liter i timen eller ca 30 gange cirkulation i timen, hvilket er en god start. Samtidig bliver det 2xTunze Wavebox så jeg får en lille bølge på et par cm. Men det er ikke rigtig det der er mit problem.

Det jeg vil opnå er tidevand effekt, altså at mandet løver den ene vej i 3 timer, derefter står stille i 1 time og så 3 timer den anden vej osv.
Så de første 3 timer er de røde rør slukket (eller giver 5% vand) mens de grønne similere en reef cyklus, og når vandet skal snurre den anden vej er det omvende.

Funderinger;
1) De 2 sorte rør lidt til venstre for midten er retur fra sumpen, de er placeret så der er 15 CM til bagglasset for at pumperne kan få nok vand i rørelse, det er vel nok til ikke at forstyrre flow, eller skal der mere plads til?
2) Hver pumpe giver ca 12000 liter, er det mon nok med 1 i hver retning, på tegningen har jeg 2?

Jeg vil nok helst at 1 er nok for så kan jeg have de andre til at blæse lige ned mod bunden så detrius ikke kan samle sig bag den meget luftige stenopsætning.

Håber på feedback, og at det jeg skriver giver mening :) Jeg skriver det ned for at få tips, men også for at det hjælper mig i min bearbejdning af de "udfordringer" jeg har.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lille detalje jeg glemte at tjekke med forummet ;)

Jeg planere en bølgebryder på 150mm hele vejen rundt. Som det ses på tegningen planere jeg en del huller meget tæt på kanten, ja faktisk 6stk 43mm huller hvor godstykkelsen kommer ned på 20mm, er det et problem?

Afstivere, her kommer der 3 stk på 100mm hver i 15mm glas, igen er det passende eller skulle jeg lave den i midten 1500-200mm


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Niwenco skrev:Så kan vi vist snakke om at gå ALL IN :)

Jeg er vild med dit teknikrum sådan et har jeg altid ønsket mig :)
Jeg gør hvad jeg kan på mine 27m^2 jeg har i kontoret.
Hvem der bare havde et helt rum man kunne bruge til teknikrum, jeg er så misundelig på dem der har en kælder de kan bruge... Jeg kunne i og for sig bare grave en kælder, hmmm hvad skulle fruen sige til den idee.....


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja det var ikke mange tips man fik herinde :grouphug: Måske fordi mine funderinger var lidt underlige :beer:

Nu har jeg dog snakket med et par der har nogle flere år i branchen end mig og de herre mente at det tryk 2x14000 liter vand i timen giver når det kommer ud af 2stk 40mm rør er mere end rigeligt til at få baljen til at opføre sig som en cyklon, og om det mod forventning ikke kommer nok (eller for meget) cirkulation kan jeg altid drosle op eller ned til 50mm eller 30mm så der kommer endnu mere tryk på strålen.
Et alternativ jeg så delv kom frem til i nat var at have den ene på max og så stille den anden på så meget cirkulation at denne bryder cirkulationen, på den måde kan jeg også have koraller der hvor vandstrålen bliver "stoppet".
Det betyder så at jeg kan få mere cirkulation der kan bygges ind i revet :GO

Der var bred enighed om at jeg ikke behøver 3 afstivere og det kunne være smart at lave disse i optiwhite?
De hyggede sig over at jeg ville lave bølgebryderne i 150mm bredde, 60-70mm skulle let holde, så den forreste bliver nok slimmet til 100mm, og så beholder jeg 150mm på den bagerste da der skal en del huller i denne.
På vej hjem fik jeg et stenslag, :wc: men så havde jeg en god undskyldning at køre forbi den lokale glarmester, de stiller op og hjælper med at bære ind, de bor ca 1km fra mig så det er minimal rejsetid de skal bruge og så føles det mere sikkert at nogen der er van ved at arbejde med glas lyfter tingene :)
Jeg fik så et tips jeg overvejer, at UVC lime akvariet, ikke det hele, men mellem de 2 optiwhite skiver, og eventuelt bølgebrydere/afstivere da det skulle være let og bliver extremt stærkt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Igen en uge hvor der ikke er sket så meget og i dag er det fodboltcup med min store dreng, og i morgen de normale aktiviteter så denne weekend er også slut før den begyndte.

Mandag morgen kommer min elektrikker og trækker ind 2 nye grupper med strøm, begge med eget HFI anlæg, så kommer jeg at have 4 strømgrupper, med 3 forskellige HFI anlæg.
Samtidig skal han borre hul til luftcirkulation. Der kommer på en fugtstyret blæser, som dog skal kunne styres af min ProFiLux, jeg vil ikke at den blæser om vandtemperaturen bliver for lav og det skal ligeledes gå på om vandet bliver for varmt.

Jeg har lavet lidt ;) monteret en ballast fra Vectra L1 pumpen, og der bliver jo plads til 6 stk på dette panel. Jeg overvejer at "bygge ind" dise ballaster og mine Powerbars (bare 2 monteret) i en plexiglasboks og så sætte på en Corsair Air AF140 LED Blå Quiet, 140mm i hver side for at få en masse dejlig luftcirkulation for at holde dem "kolde", og forhindre at der plasker vand på dem.

Overvejer også om jeg skulle tage bort isoleringen og erstatte det med lydisolering http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Må nok hellere til at prioritere dette lidt da jeg håber at glasset kommer indenfor en måned.

Jeg har mailet koiimport.dk angående en bestilling som jeg vil hente hos dem, intet svar i 4 dage så de kan godt glemme at få mine penge.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af StarF »

koiimport.dk er elendige, jeg fik mit pvc via http://koihulen.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; hurtig levering, hurtig svar på mail, lidt billigere.....


thom470
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. sep 2013 08:19
10
Postnummer: 6052 Viuf
Saltvand siden?: 2013

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af thom470 »

Oceanreef.dk de har pvc til en god pris men da de ikke har en fysisk butik lige pt så ved jeg ikke hvor hurtigt de kan få det afsendt


Mit 506 liters under opbygning http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=82145" onclick="window.open(this.href);return false;
ATI sunpower 8x54w t5
ATI Powercone 200
Returpumpe Jebao dc 6000l/t
Tunze Osmolator
Jebao DP-4 master og slave
4 x tunze med tunze multicontroller 7097
thom470
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. sep 2013 08:19
10
Postnummer: 6052 Viuf
Saltvand siden?: 2013

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af thom470 »

Og BTW fedt med tidevandet effekt glæder mig til at se det færdige resultat en dag :GO


Mit 506 liters under opbygning http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=82145" onclick="window.open(this.href);return false;
ATI sunpower 8x54w t5
ATI Powercone 200
Returpumpe Jebao dc 6000l/t
Tunze Osmolator
Jebao DP-4 master og slave
4 x tunze med tunze multicontroller 7097
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu er det sq stress herhjemme, var i Danmark hele ugen med min store dreng (8 år) og erfare i dag at glasset jeg bestilte mandag er klart og de bare venter på at mine 24 tuber silikone kommer hjem før glasset bliver sendt til Stockholm, så med lidt held er det fremme i næste uge.... "Overløbet" blev CNC skåret og hullerne er borret som på skitsen herover og de billeder jeg har set (som jeg nok skal dele) ser MEGET lovende ud :) er blot lidt doven efter at have kørt fra Manlmö i dag via Foretagsakvarium syd for Göteborg. http://www.foretagsakvarium.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er fra foretagsakvarium jeg kommer at få hjem mine tørlagte sten, jeg var og tjekke kvaliteten og selv om stenene er alt for store til mig, så var jeg rigtig tilfreds og kommer at bestille 200 kg derfra, de har hjemme ca 1800 kg.
Til dem der har vejen forbi Göteborg er det helt sikkert værdt en stor omvej, det er en RIGTIG fin butik og det de havde hjemme var prima kvalitet og priserne var meget mennesklige. Dog er butikken ikke speciel stor, men alle akvarier var fyldte med rigtig fine fisk og koraller. Alt var prima, og jeg kommer gerne at køre 130KM extra på vejen hjem for at kigge forbi igen. Jeg fik med en fed acro til SEK 1299,- som jeg finder latterlig billig, sammenlignede den med bilederne de har på nettet og jeg er ikke skuffet (billeder kommer).

PVC kommer jeg at bestille fra koiimport, jeg har ikke lyst til at betale 50% extra, selv om de er nogle :BA

Desværre fik jeg gå til lægen i DK med en nedgroet neglerod, så min venstre langefinger er dobbelt så stor som normalt, men efter en hurtig operation gør den ikke ondt længere, så jeg er handikappet. Ikke let at arbejde med, men nu er jeg hjemme i SWEA, masser af øl og moonshine fra Tyskland, så modet er højt, selv om jeg er træt :=)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fra foretagsakvarium, godt tilfreds med prisen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så kom der lidt billeder :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Birkefeldt »

Smuk og stor acro du har fået dig der. Og spændende at følge dit byggeri. Glasset ser jo godt ud.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Håber det bliver tæt i 1. forsøg. Det er et vildt bygge projekt


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kiggede lige på det link du lagde ind fra "Foretagsakvarium".
De ser ud til at have fine ting og priserne kan man heller ikke indvende noget imod. Og man kan vel forhandele sig til noget mængde rabat, tænker jeg.
Så er der vel heller ikke så langt til Göteborg fra hovedstadsområdet. Jeg har en gang været til Killi møde der oppe og det husker jeg ikke som en lang tur.
Nu er I jo vant til større afstande i Sverige. Ham jeg skulle mødes med i Göteborg kom fra Nordköping, nord for Stockholm. Han havde 1.000 km og regnede det ikke for noget.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Fra Helsingborg og til Kungsbacka, er der ca 180 kilometer.
Så ingen uoverskuelige afstande


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg har vejene forbi Danmark ganske ofte og sidste uge med bilen gik rigtig godt så jeg kommer nok at gøre det oftere, så håber jeg også at kunne træffe flere akvarietosser i Danmark :)

"Foretagsakvarium" var en perle da de havde så extremt meget fedt hjemme, fisk, koraller osv. så jeg kommer helt sikker tat planere vejen forbi igen, der er virkeligt fyldt op i alle baljer.
Skulle Triton eller Aqua Stockholm have lige så meget kvalitet i baljerne til samme priser var der jo intet at snakke om, da begge butikker er mindst dobbelt så tore, Aqua Stockholm er nok 3 gange så stor men i deres SPS balje på 3m^2 er der under 100 koraller. Håber de kommer med i machen som vi siger.

Mit tips til en hyggelig weekend for familien og akvariesten er en tur til Göteborg for at træffe Foretagsakvarium og BioTedMarine. For familien er der Liseberg, der er både fra Grenå og Frederikshavn som lander ikke langt fra begge og man får handle "tax-free". Ja og tager i hele vejen til Stockholm, så er i velkommen.
Nu jeg snakker om Stockholm, se hvad der snart er på vej til mig :)

Ja og så fik jeg leget trigger i dag også :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Thomas fra Stockholm skrev:der er både fra Grenå og Frederikshavn som lander ikke langt fra begge og man får handle "tax-free".
Det er da vist kun en som bor i Sverigestan, der kan mene at de priser på færgerne er "taxfree" :biggrin:


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Carsten skrev:
Thomas fra Stockholm skrev:der er både fra Grenå og Frederikshavn som lander ikke langt fra begge og man får handle "tax-free".
Det er da vist kun en som bor i Sverigestan, der kan mene at de priser på færgerne er "taxfree" :biggrin:

HA HA, ja det har du sq ret i! Importeret øl skulle dog være billigere på bolaget...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I blandt skal man tænke lidt extra over hvad man laver, da det ikke altid er pisse let at se tingene i 3D.

Da jeg ikke var 100% sikker på hvordan tingene ville se ud og da jeg nu SKAL have bestilt PVC så lavede jeg en hurtig 3D model af closed loops, og jeg fandt "fejl" igen, så jeg måtte tænke om igen igen :)
Planen var at have alle "bøjninger" skulle være bløde 90 graders for ikke at tabe flow, men det går ikke.

Nej jeg kommer ikke at have 4 kantede rør :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så kom glasset til Stockholm...

Vi fik manuelt tage det ned fra lastbilen, naboen var hjemme og gav en hånd, i weekenden skal det så tilbage på stilaset set blev fragtet på.
Jeg behøver ikke sige at det var stressende og at det bliver dyrt i aften når naboen skal betales :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu da glasset er kommet hjem har jeg en hel del detaljer der skal på plads ASAP, så jeg tog fat i den opgave jeg frygtede mest....
At skære en skive ud af retur/overløbs boksen.

Jeg havde en gammel diamantklinge med riller i, den kan jeg ikke anbefale, jeg tror det var den der lavede flækken i glasset.
Naturligvis havde jeg handlet en glat diamantklinbe på Biltema for ingen penge og med den gik det som en leg.

Finish er ikke vigtig her, jeg skar dette hul ca 1-3 cm større end hullet i sideglasset, så jeg kan fylde på med masser af silikone.

Totalt tog operationen 45 min. og så skal jeg ellers bruge resten af weekenden til at gøre rent i kontoret, for der ligger et fint fint lag glasstøv over det hele, og nu er det pissekoldt da jeg naturligvis lufter ud :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

ØV, mit PVC kom i dag og naturligvis fik de forkert i ordren, så jeg fik rørklemmer til 50mm og ikke 40mm...
Nu må jeg hellere gå igennem hele ordren slaviskt for at se om der er flere fejl, håber jeg kan finde en rørholder på Bauhaus eller et andet byggemarked da der skal limes på onsdag kl 09:00 :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Havde du ikke kunne glarmesteren til at skære det hul for dig?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jooo, glarmesteren havde sikkert kunne have skåret det meget pænere, men igen så kommer dette hul ikke at ses.
Trodde ikke det var muligt at fikse selv, så planen var at om det blev smadret ville jeg tage hele ruden ud og lime boksen direkte på akvariet.

Du skulle havde set mig når jeg skar den, da jeg ikke har nogle sikkerhedsbriller (doh) tog jeg en akrylplade og "gemte" mig bagved ;)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det var rigtig godt at få hjem PVC i dag, har limet lidt og er måske høj på limen eller udsigten til at akvariet snart kommer at tage form.
Har lavet et test hvad angår udbløbet på mine closed loops. De kommer ned i et 40 mm rør opdimentioneres til 50 mm, og delt via et Y-rør så der i teorien kommer ca. 6000 liter i timen ud af hver.
Dette virkede meget passense når jeg testede det i min 140 cm lange sump, "lagom" flow som man skulle sige i Sverige :) OK de første 20 cm er det lidt krafrigt men


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så kom der endeligt lidt glas ind i huset :) det tog bare 1 time at lime. Brugte mest tid på at forklare glarmesteren at han bare skulle fylde på godt med silikone :) 9 tuber gik der til så jeg har "bare" 15 tilbage.

Lidt uheldigt at skiverne stod ude, for da vi skulle lime bagglasset og siden var der kommet en lille smule kondens på den ene skive, jeg overvejer at lade det størkne til weekenden, så skære bort silikonen og lægge en ny fed fuge. Det er vel det eneste rigtige om jeg ikke er 100% sikker. Kunne også bare lægge på et lag silikone langs kanten på det ene glas hvor jeg ikke er 100% tilfreds.

Nu skal jeg bare finde en leverandør af LSD så jeg kan blive rigtig kreativ når der om en uges tid skal aquascapes.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jubiiii, Sidder og stener (HA HA HA) efter at havde hentet 50 kg sten :) og ser at min kaninfisk faktisk plukker Bobbelalger, den tog 2 frem for mine øgne på ca 3 mm i diameter.

Ny favoritfisk. Den er vel 15 cm lang.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Nicki Henriksen »

Lækkert med noget glas, hvad er planen med aquascapen?

Mvh


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"