"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu starter jeg snart på en nyt arbejde (fredag) så en del ting skal være klart inden :) Akvarium naturligvis.

Så jeg har ikke haft fingrene i baljen i lang tid efterhånden, ja ud over at lime lidt koraller på plads, jeg er meget tilfreds med måden jeg hængte min grønne acro fra Australien. Den fik plads på mit "bedste" sted, eller der hvor jeg regner med at montere de mest eksotiske koraller. Derfor min min SSC lov til at blive i et stykke, så den med tiden kan komme at dominere lidt, og dominere kommer den at gøre, det ses desværre ikke på billederne (heller ikke på de nærbilleder jeg tog) men den er ved at komme sig rigtig fint. Den pastelgrønne grundfarve kommer tydeligt frem på den nye skud og topperne får fine røde farver, måske mere hen mod rosa, men jag håber den røde farve bliver mere tydelig.

Langt de fleste koraller vokser fint efterhånden og jeg er kommet op på 20 ml TritonLAB Core7 om dagen :GO

Det sidste jeg mangler er at male lidt, lidt magneter og Åbnebeslag (http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80230224/" onclick="window.open(this.href);return false;). Male skal jeg i morgen og onsdag, resten får vente lidt.

Med det hele lukket ind er jeg bange for at temperaturen skal stige i vandet, jeg har PT mellem 27 - 27,2. Kommer den over 28 må jeg tage mig sammen og få monteret mine blæsere som jeg burde havde gjort inden der kom vand i for nu er der ret langt ind...

Jeg købte en ekstern Redox måler samt PH controller;
Redox mellem 380 - 440 :)
PH mellem 8,3 til 8,5 målt på mit retur-vand.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Det er bare SMUKT Thomas +5 :GO
Senest rettet af charlie saltvand man 27. nov 2017 17:18, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Mic4700 »

Det bliver jo 1 Konge balje Thomas :y ser godt ud.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af peder »

Begynder virkelig at tage form, både det indre og ydre! Bliver en vild balje på sigt.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

TAK! Charlie, Michael og Peder. Jeg har jo nogle forebilleder her på siden, så skal man få ros skal man gå all-in.
Jeg er så bare heldig at fruen engang i et svagt øjeblik gik med til at bygge om garagen til kontor, en beslutning hun sikkert har fortrudt mange gange siden :) ikke jeg for jeg elsker min man-cave, min store dreng sidder lige nu og spiller FIFA18.

Hans favoritfisk er en lille 6-stribet, Hugo og Kaninfisken.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Marco R »

Hej Thomas,

Jeg ved ikke, om du har købt låger til dit skab, og er de også IKEA låger? Hvis ja så synes jeg, at du skulle købe de her http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80261258/" onclick="window.open(this.href);return false; hængsler i stedet, da de har soft close på, og der er også det åbne beslag, som du linker til med i posen, hvis du vil bruge det :y

Jeg har selv de hængsler på mine reol, og jeg vil ikke undvære dem - jeg har dog bare et lille greb på, da jeg ikke synes, at de virker særlig godt, når man skal lukke dem igen. Det er disse http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30222231/" onclick="window.open(this.href);return false; greb, som jeg har på mine. Nedefra og op har jeg - 60 cm på de nederste låger og de små på 5 cm på alle de andre låger :happy:


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Marco, lågerne er RINGHULT fra IKEA, og mit eneste problem PT er at visse af lågerne "gaber" en smule og jeg derfor skal have på nogle store magneter til at holde dem på plads. Tror du at de hængsler du linker til kunne hjælpe?
Lågerne over akvariet er alle monteret med piano-hængsler så de åbner "op", IKEA hængslerne der kan holde sig selv er rigtig lækre, men tager for meget plads, pladsen over/ind i baljen er det store problem, ja vel nærmere en designfejl. Vist er det dejligt at have masser af plads i sumpene, men baljen kunne havde været 5 cm højere og stået 20 cm lavere oden de helt store problemer.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Marco R »

Thomas fra Stockholm skrev:Tak Marco, lågerne er RINGHULT fra IKEA, og mit eneste problem PT er at visse af lågerne "gaber" en smule og jeg derfor skal have på nogle store magneter til at holde dem på plads. Tror du at de hængsler du linker til kunne hjælpe?
Lågerne over akvariet er alle monteret med piano-hængsler så de åbner "op", IKEA hængslerne der kan holde sig selv er rigtig lækre, men tager for meget plads, pladsen over/ind i baljen er det store problem, ja vel nærmere en designfejl. Vist er det dejligt at have masser af plads i sumpene, men baljen kunne havde været 5 cm højere og stået 20 cm lavere oden de helt store problemer.
Velbekomme vi skal jo hjælpe hinanden :GO Det vil jeg tro, uden at hugge hovedet af mig :hehe: , da de kan indstilles på flere måder, men det skader jo ikke at prøve at købe 1 af dem for at prøve. Jeg er super glad for dem :happy:

Hvad med de der hængsler (klapholderer), som man har i køkkenet, der også åbner opad? Som denne https://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/h ... universal/" onclick="window.open(this.href);return false;. Fylder intet, kan indstilles i den vinkel, som passer til dine låger, så de åbner vandret ud i luften. De vil da være perfekte i dit tilfælde :y


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Schwensen »

Det ser rigtig godt ud ;) og når først akvariet står med de skarpeste store SPS-kolonier, så er der ikke et øje tørt.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Marco R skrev:
Thomas fra Stockholm skrev:Tak Marco, lågerne er RINGHULT fra IKEA, og mit eneste problem PT er at visse af lågerne "gaber" en smule og jeg derfor skal have på nogle store magneter til at holde dem på plads. Tror du at de hængsler du linker til kunne hjælpe?
Lågerne over akvariet er alle monteret med piano-hængsler så de åbner "op", IKEA hængslerne der kan holde sig selv er rigtig lækre, men tager for meget plads, pladsen over/ind i baljen er det store problem, ja vel nærmere en designfejl. Vist er det dejligt at have masser af plads i sumpene, men baljen kunne havde været 5 cm højere og stået 20 cm lavere oden de helt store problemer.
Velbekomme vi skal jo hjælpe hinanden :GO Det vil jeg tro, uden at hugge hovedet af mig :hehe: , da de kan indstilles på flere måder, men det skader jo ikke at prøve at købe 1 af dem for at prøve. Jeg er super glad for dem :happy:

Hvad med de der hængsler (klapholderer), som man har i køkkenet, der også åbner opad? Som denne https://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/h ... universal/" onclick="window.open(this.href);return false;. Fylder intet, kan indstilles i den vinkel, som passer til dine låger, så de åbner vandret ud i luften. De vil da være perfekte i dit tilfælde :y
Ja det er billigere at teste, sammenlignet med at købe en helveds masse magneter som jo også skal monteres,...
Overskabene har jeg fikset MEGET provisorisk :) det funger fint, da jeg knabt får ind min fede overkrop er prioriteten at det ikke fylder. Kønt, NEJ, men det ses ikke...

@Peter, mange tak, jeg er stor fanatiker at Millipora og lignende koraller, som "fyld" elsker jeg Acrapora Tenuis samt Acropora Turaki. Ja og så alt andet jeg kan få mine fede fingre i, specielt Australien koraller af nogen anledning :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Angående magnet, så har jeg monteret de der hvide magneter som skrues fast på underlaget. Selvom jeg valgte den kraftigste er jeg bestemt ikke imponeret over dem. Hvorimod det tynde magnet tape som fås, virker langt bedre https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... +&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

En laaaange uge på det nye job :) så der er ikke rigtig blevet tid til baljen, ja ud over at måle KH hver dag da forbruget bare stiger og stiger :K jeg er oppe over 30 ml om dagen og jeg forventer det fortsætter da det stadig ikke er alle koraller der rigtig er kommet i gang som min grønne Bali slimer her på billed 3. Den er også bare kommet i gang på den ene gren, og uha den vokser både i længden og bredden :)

En anden behagelig overraskelse jeg fik i dag da jeg stod helt smadret og nød baljen var en af mine Anthias der har taget frem sin krigsmaling, dejligt at have endnu en dreng i huset.

Billed 2 ligner jo en Acro SSC, men den er solgt som noget andet, eller formentlig ikke den normal SSC da grenene er mere tynde. Den var ikke så dyr, hverken om det er en speciel eller en normal SSC :GO

3 stk peppermint-rejer samt en filfisk er kommet i baljen for at arbejde lidt med glasroserne, de har misset et par stykker (alle som jeg ser det), ja og den på billed 2 :BA
Sidst købte jeg dyrt ROWA, da jeg tidligere har fået brunt vand tænkte jeg at jeg lige skulle lade det stå over natten i vand... Der var jeg heldig, er det normalt eller skal jeg have pengene tilbage?

På magnetfronten er der ikke sket så meget (intet)...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Thomas fra Stockholm fre 8. dec 2017 21:01, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Angående Rowa, så har jeg oplevet at vandet blev brunt et par gange. Og det for år tilbage. De sidste snart mange gange jeg har skiftet medie, har jeg ikke fået nogen brun farvning. Jo, en ganske ubetydlighed. Vandet i slangen fra reaktoren blev brun, indtil det var løbet ud, men i akvariet var der intet at se. Kande have ændret lidt på sammensætningen så det ikke sker i samme grad som tidligere?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tydeligvis sker det ret ofte, men ikke i samme omfang som her hos mig.
Det er 2 og sidste gang jeg køber ROWA :( jeg har tidligere købt AquaForest og der var mediet lige til at smide i baljen. Onde tunger siger at AF ikke holder så længe... Og det er jo klart at noget produceret i Polen ikke kan være bedre end noget produceret i Tyskland... Den lader vi ligge.

ROWA fik ligge natten over, og så brugte jeg en times tid på at skylle det i dag. Nu skal det som altid blive spændende at sende ind et vandtest næste uge så man kan få svar inden jul.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Mic4700 »

Hej Thomas.
Jeg er også gået væk fra Rowaphos , fordi jeg syntes mediet er blevet for fint i strukturen , syntes der er alt for meget støv i det , som er svært og holde inde i reaktoren , selv om jeg skyller mediet 3-4gange i R.o vand , løser det ikke problemet , syntes også det lækker for meget jern til vandet , (brunt vand) det er ikke kun hos dig det sker :wink:
Jeg bruger AF. Phosfat medie nu , da jeg syntes kvaliteten på mediet virker bedre , det er grovere i størrelsen , udfælder ikke så meget til vandet , og er næsten halv pris i forhold til Rowa. :GO


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Filmen er fra i går, og endnu et problem som du er inde på Michael er at det er for fint, alt for meget media "flyder", og i mit tilfælde skylles ud gennem strømpen jeg bruger.

Slut med ROWA, det er helt sikkert.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så er det sket for mig også, en pumpe er gået i stykker :( det er min Vectra L1 som jeg købte i april. Propellen gik næsten ikke at snurre rundt, og leget i motoren var godt revet op så måske det skulle hjælpe at pudse op lejet så der ikke længere er denne friktion. Da der stadig er garanti på dyret ja så må jeg vel aflevere den igen, men irriterende er det så jeg overvejer en Jebao :) da de giver en del mere vand, men kan jo ikke styres på samme måde. Irriterende er det iaf.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Man-cold over julen, masser at lave efter = lidt dårlig til at opdaterer min lille tråd ;(

Det er blevet til en hel del fisk, 9 Anthias, 2 magnifica, 2 Snowflakes, 2 Xanturum og en Ildkejser der døde :( Koraller er der kommet masser af, synd de ikke rigtig ses :) men det kommer vel en dag.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I dag blev det til;
Acropora SP. *4 :)

Blå Tenius
Blå Millipora
Pink Millipora
Cerealis


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Thomas. Bare få fyldt baljen op :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Der fyldes på :)
I dag var jeg i Västerås og hente lidt koraller af en fætter der skal lægge ned hans balje, og så skal man jo være ude tidligt for at nakke alt det gode.

Det var den sidste jeg kørte efter, det skulle være en "reverse ShotCake",,, Ja vi får vel at se med tiden, den er på størrelse med en håndflade og farverne passer desværre ret godt med virkligheden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

Flotte billeder og flotte koraler :-)
Tillykke med det flotte resultat :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ved ikke om jeg skal sige heldigvis eller desværre :) men baljen er stadig "ny-startet", dvs. at jeg stadig har MASSER af plads til koraller, og det er jo fedt, men dyrt...

En ting er dog sikkert, og det er at jeg er meget taksom for din kommentar og jeg håber jeg kan fortsætte med at udvikle min balje og kundskab.

Nu plejede man at kunne redigere billederne, eller rettere teksten under billederne, men det virker ikke rigtigt for mig i dag :( så det bliver lidt svært at holde styr på korallerne, for min egen skyld mest så jeg husker hvad jeg har købt korallerne som :)

Har jeg fejl i navnene er jeg som altid super glad for at få de rigtige, på forhånd tak...

1) Acrapora SP... Min forhandler skriver faktisk ofte sådanne på et par af de koraller de vil ha tilladelse til at importere, SP, lol, ja hvem ved :)
2) Forrest en A Tenius, den er sindsyg flot (ses ikke) men den er blå/blå med gult rundt polypperne, super nive. Bag den en ny SSC og bagerst hvad jeg håber er en millipora.
3) A Cerealis, billedet har fejl hvidbalance, den er mere lilla og gul
4) Millipora Pink, farverne passer med billedet, men stadig lidt for "lyst"
5) ? husker ikke navnet, men 3 flotte fragger
6) Blå/grøn Acropora SP :)
7) Samme familie som nr 5, bare en mere blå variant som vokser enormt meget. Navn, taaak :)
8) Ny Bali Slimer i bagrunden og en gammel Acropora som ikke rigtig vil som jeg vil, plejer at være pastel-blå, en super favorit når den har "rigtig" farve
9) Igen husker jeg ikke navnene, men den der er længst bagerst er rigtig fed, super rød i farven, slet ikke som på billedet.
10) Som skrevet tidligere en Reverse SC, farverne er lidt mørkere, men bestemt ikke en prime som den er i dag.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

KANON FLOTTE koraller. Fedt ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Januar har været god ved akvariet, og jeg har fyldt godt på i højre side med selv om der stadig er masser af plads.
Planen er at begge "pladerne" skal fyldes ud med millipora, jeg vil gerne have fingrene i 3-5 store som jeg kan fragge ud og blande lidt, håber så at de kommer at "vokse sammen", og ikke krige med hinanden.

Jeg gav akvariet 2 doseringer af Aqua Forest, Coral Vitalizer i julen og det fortryder jeg i dag, alle mine LPS er blegnet rigtig meget (helt hvid er den ene) og så er min SSC som ses længst ude på spidsen blevet lige vel meget lys. Så nu fodre jeg korallerne hver aften med flydende zeoplankton, og fiskene får også en masse mad. På toppen har jeg sat lys-tiden ned i dag med 1½ time så der nu er 9½ times belysning, som jeg tester at have i en lidt mere blå tone.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu er det vel ikke nerring jeg har problemer med PT, selv om jeg fodre en masse og har mange fisk (Har et TritonLAB test på vej så lad os se om det ændre sig hurtigt :)

Jeg var/er ikke tilfreds med hvordan mine alger vokset i alge afdelingen så jeg bestilte efter lang tids fundering en "MARK II 400W LED Grow Light", desværre var den slut så jeg gik med til at få en 700W til samme pris.

Tanken er at jeg skal rive en af mine scrubbers, muligvis dem begge da de lyder (plasker) og generere ikke så meget alger som jeg havde forventet, en akvarietosse her i Stockholm har en lignende lampe som jeg og han høster 20 liter alger hver 3-4 uge, min scrubber giver en håndfuld alger hver måned... Regner med at fjerne dem med en hammer... Alternativ laver jeg om denne del til karantæne. Ikke helt bestemt endnu.

Lampen har en GROWTH indstilning som er belysningen på de fleste billeder, og så en BLUEM som er rød/rød :) jeg har læst mig til at man skal have både r'd og blå belysninger for at algerne skal trives bedst, men jeg ved ikke helt om jeg skal spare lidt på elregningen og slukke for BLUEM, starter uden alle røde LED og ser om der er noget der trives.

Der er satme tryk på lampen, man kigger ikke lige i den når den er tændt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Mikas »

700w for at dyrke alger? :D det lyder da helt tosset .
Jeg har en 3w lampe fra Harald skrald over mine. Jeg synes de vokser fint


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

lol Mikas, mine voksede da også under mit DYI LED projekt fra 2011, men jeg har set resultatet med lignende lamper og det er ekstremt hvor algerne vokser. Colan som han kaldes har et 1100 liter DT og han fjerner ca 20 liter alger hver 3 uge fra et ca 150 liters refugium. Her snakker vi alger uden vand, helt vildt :)

Lampen bruger så "bare" 400W, jeg slukker for de "bluem" lamperne (røde LED) så jeg er under 300W tror jeg. Det hjelper jo også til at holde PH stabilt under natten :)
OG tro mig, jeg er glad for at jeg her i Stockholm betaler ca ½ for strøm eller mindre end i Danmark :)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

hvor ser det fedt ud med dit udhæng på dit fullshot billede af akvariet...

Har du taget dine ats fra igen og så kun køre med refugium?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Udhænget er jeg også super tilfreds med, meen det er jo bare en ca ½ del af baljen :) Men skulle jeg tage ud en del af baljen og bare havde 1.5 meter så var det helt klart den del.

ATS; Jeg har 2, men det er bare den ene der er sat til, og det er muligt jeg beholder den, den anden er dog i vejen for belysningen så den skal bort om jeg vil have refugium der.
Hvilket jeg ikke helt kan bestemme mig for endnu.
Dog har jeg tænkt hele natten på hvordan jeg får glasset bort uden at smadre sumpen, en hammer er stadig mit bedste bud, selv om udsigten til glasskår over det hele ikke lokker... Og så den risiko at en stor bid går af, snitter mig til blodt eller falder ned om flækker bunden af sumpen. Bekymringer er der sq nok af.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"