"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

3000L+det løse - stensætning og karantæne

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af MiksBiks »

Er vel efterhånden nået så langt til at dele mine tanker med jer :wink: så here goes det er vidst lidt af en mundfuld :T

Nu har jeg været uden ordenlig akvarie i et par år, og har brugt så meget tid til at tænke over det her projekt at jeg tror Nielsk og et par stykker mere, var ved at give op på et tidspunkt :scream: :scream: Sumpen har kørt lige siden jeg lukkede 2000l ned pga lidt koraller, og lige nu går der et par fisk som skal op i det store.
Det bliver indbygnings akvarie lige som sidst, med en lille låge så jeg kan snige mig om bag ved og rode :GO
Har lige vandet små 300kg sten og med klorin så de er helt friske og jeg får ikke noget i akvariet der fra, og forruden kommer ikke i før den er lavet.
Stensætningen bliver lavet så der kommer en atol ca.80cm høj, og højre side bliver inspireret af "the blue lagoon" fra glasboxdesign dog skal stensætningen være så der kommer et udhæng i toppen så man kan se ind under stenene hvor jeg har en lille drøm om at have ikke photo syntetiske koraller. Der ud over vil jeg gerne have nogle store anemoner, de 2 galaxy clarkii'er jeg har, en håndfuld eller to alm kovne ellers primært kejsere og sommerfugle og nogle fede kiruger........ Plus alt det min kone mener der skal i når nu hun også betaler lidt til det :wc: :wc:

Akvariet
Det er B:2.25m x D:1.35m x H:1m med panorama i fronten 3026L'ish :beer: Det er ikke bestilt som waisglas men der er utrolig lidt jern i så man kan godt se igennem glassen på højkant. Der kommer bøljebrydere hele vejen rundt og 3 sprosser tværs over. Overløbende sidder i hvert hjørne øverst, med huller til retur 2x25mm og tilbage løb 2x40mm. I bunden af akvariet ligger der 4mm natur gummi, som jeg også brugte noget af i min gamle akvarie og oven på 4mm plexigals så bunden ikke revner i tilfælde af stensætningen falder sammen eller jeg taber en sten eller lig.

Sump
Sumpen er min gamle som 60x60x150cm hvor der bliver brugt de ca 350L så der er en buffer når jeg kravler i akvariet og det ikke løber over i sumpen -er testet i det gamle akvarie. I sumpen står min gamle Bubble King Deluxe 300 intern som jeg overvejer at opgradere senere, eller få fat i en ekstern skummer og sætte på også. Har backup pumpe til skummeren. Har prøvet at miste en skummer pumpe, og 40 fisk! Dertil kommer et DIY 13l nitrat filter, en ATS(hvis jeg kan finde pladsen :wc: ) og et 100l bio filter. Er ved at finde dele til et rense/spule system til skummeren så den bliver renset dagligt, mere herom senere. Og selvfølgelig min gode RD6500 retur pumpe som bare køre der ud af og har gjort det siden ´09 har også backup til det :GO. På retur rørende laver jeg et "foderkammer" hvor maden bliver hældt i også skudt ud i akvariet, så det i tanked tror jeg :beer:

Baggrund
Det bliver en shadowbox background hvor jeg lige mangler en plexiglas plade på 2.4x1.2m men en venne pris er fundet, den skal bare hentes

Lys
Der kommer Kessil over som individuelt kan hæves, sænkes og flyttes i alle retninger så jeg kan få det til at passe med stensætningen og sprosserne. En blå kessil til lidt sunrise/sunset og GHL månelys

Karantæne
I denne omgang kommer jeg til at køre skarp karantæne på min fisk!! Så jeg har lavet en reol med 9 individuelle akvarier 50x50x45cm som alle fisk kommer til at gå i inden de kommer over i det store. Der skal de gå til de er symptomfri efter endt behandling, de spiser godt og vendt til det vand som er i hovedtanken. Det giver også mulighed for at får flere veletableret fisk i systemet på engang så der er flere til at forvirre og tage de tæsk der måtte komme.

Udluftning
Det er udluftning på rummet som er fugt styret, og blæseren kan på maks hastighed flytte 62liter i sekundet eller små 225.000l lift i timen, og dertil hørende lyddæmper.

Cirkulation
Alt afhængig af hvordan det passer med stensætningen kommer der 5-9 pumper i forskellige størelser i akvariet for at sørger for der ikke kommer død zoner bag ved stenene, og go cirkulation i det åbne. Elsker når en kirug lader skyde afsted i strømmen af en stor pumpe :GO

Misc
Niels har overtalt mig til lantanum via doserings pumpe. Har i forbindelse med min lille drøm om solkoral koloni en plan om næsten konstant tilførsel af plankton, men det kommer. På fyldning sker via et 62l akvarie, som jeg er ved at arb på en plan for at det også skal fyldes automatisk, gør det på den måde som en slags double sikring, da jeg skal vådskumme direkte i kloakken, og ikke kan have lavet det om til et ferskvands akvarie natten over.
Der kommer også en GHL på, med bla salinitets probe så jeg ved hvornår jeg skal fylde salt på.

EL
Akvariet har to separate sikringer i huset hvor der kommer en lys kontakt på hver så jeg kan se om der er strøm i. Så spare jeg hele turen ud i skabet :wink: hvis jeg skulle være i tvivl.
Stort set al strøm bliver samlet i udendørs dåser, det gør udskiftning m.m. lidt sværere men sikre, der ud over kommer der et par udendørs stik så i tilfælde af et eller andet er der et par stik at hente i rummet.
Alle ledninger der skal køres over akvariet bliver kørt i en kabelbakke.


Ja der er gjort lidt tanker, og der er blevet sparet meget sammen med Nielsk i den forbindelse, han prøver stadig at overtale mig til koraller, kalk reaktor m.m. :dizzy: :dizzy: nu må vi se :wc:

Any ways godt klaret hvis du kom i gennem det hele, også må vi se om jeg er helt gal på den. Skulle gerne starte på stensætning i næste uge, inden multe sæsonen for alvor starter :f3: :f2: :f3:
Senest rettet af MiksBiks tirs 12. maj 2015 13:35, rettet i alt 1 gang.


Mvh Michael
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3000L+det løse

Indlæg af christiantt »

Elsker dine akvarier. Man kan lige så godt lave det så stort som muligt :TH
Har du noget billede af det foderkammer til returen?? Det lyder som en ret god ide :)
Senest rettet af christiantt tors 7. maj 2015 13:22, rettet i alt 1 gang.


Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 12:44
15
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Re: 3000L+det løse

Indlæg af Grath »

Fedt, DET glæder jeg mig til at følge.!


Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: 3000L+det løse

Indlæg af MiksBiks »

christiantt skrev:Elsker dine akvariet. Man kan lige så godt lave det så stort som muligt :TH
Har du noget billede af det foderkammer til returen?? Det lyder som en ret god ide :)
Nu siger konen også at det må ikke blive størrer der hvor vi bor nu. Så når/hvis vi en dag flytter så :GO
Har ikke en tegning af den Skal prøve at beskrive. Du skal have et T -stykke på din retur. På grenen sætter du en kuglehane og efter den en rør du kan hælde maden i og til sidst en prop til slut. Så når du skal fodre så af med proppen ned med maden på med proppen og åben for hanen, så bliver det skud ud :)


Mvh Michael
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 3000L+det løse

Indlæg af Nicklossi »

Det bliver ederbankme fedt, det glæder jeg mig til at følge! :)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 3000L+det løse

Indlæg af jonas _sandager »

Fedt med sådan et bette nano ;)

Det bliver spændende at følge.


Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: 3000L+det løse

Indlæg af MiksBiks »

Brugte et par timer igår sammen med nielsk fik fik stablet lidt sten, drukket lidt kaffe og spist noget chokolade :GO Ikke den værste måde at bruge sin aften på. Magnesium dåsan er lige for at holde indtil der bliver "klat støbt" for at det holder bedre, og den lille bunke sten til venstre blir noget højere. Det her et første skridt:-)
20150511_223352.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Michael
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: 3000L+det løse

Indlæg af MiksBiks »

Her er karantænen forresten, lige opmaksinering til meget af det jeg skal i gang med at bruge lige om straks. Men sådan ser den ud. Akvarierne skal males sorte på side og bund, plus der kommer net over. Der kommer hangon filtre på dem. Men Ja men sådan ser ser det ud :)
20150512_143517.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Michael
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 3000L+det løse

Indlæg af Marco R »

Hej Michael,

Hvor ser det bare super ud :GO

Det er så vildt og fedt dit projekt :W

Jeg mener, at du snakkede noget om, at du ville have haft en skibsvrag eller noget i den stil, er du gået helt fra den ide eller? :happy:


Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: 3000L+det løse

Indlæg af MiksBiks »

Marco R skrev:Hej Michael,

Hvor ser det bare super ud :GO

Det er så vildt og fedt dit projekt :W

Jeg mener, at du snakkede noget om, at du ville have haft en skibsvrag eller noget i den stil, er du gået helt fra den ide eller?
Jep :) Jeg er med sten sætninger som piger er med tøj, jeg kan ikke rigtig beslutte mig til hvad jeg vil, og på et eller andet tidspunkt starter festen også må man beslutte sig :) så det har jeg nu gjort :beer:


Mvh Michael
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 3000L+det løse

Indlæg af Marco R »

MiksBiks skrev:
Marco R skrev:Hej Michael,

Hvor ser det bare super ud :GO

Det er så vildt og fedt dit projekt :W

Jeg mener, at du snakkede noget om, at du ville have haft en skibsvrag eller noget i den stil, er du gået helt fra den ide eller?
Jep :) Jeg er med sten sætninger som piger er med tøj, jeg kan ikke rigtig beslutte mig til hvad jeg vil, og på et eller andet tidspunkt starter festen også må man beslutte sig :) så det har jeg nu gjort :beer:
Det kan jeg nu godt forstå, at tror nu også, at du bliver mere glad for dette :happy:

Hvad med baggrunden - bliver den "bare" sort, eller bygger du op der også? :)


Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: 3000L+det løse

Indlæg af MiksBiks »

Marco R skrev:
MiksBiks skrev:
Marco R skrev:Hej Michael,

Hvor ser det bare super ud :GO

Det er så vildt og fedt dit projekt :W

Jeg mener, at du snakkede noget om, at du ville have haft en skibsvrag eller noget i den stil, er du gået helt fra den ide eller?
Jep :) Jeg er med sten sætninger som piger er med tøj, jeg kan ikke rigtig beslutte mig til hvad jeg vil, og på et eller andet tidspunkt starter festen også må man beslutte sig :) så det har jeg nu gjort :beer:
Det kan jeg nu godt forstå, at tror nu også, at du bliver mere glad for dette :happy:

Hvad med baggrunden - bliver den "bare" sort, eller bygger du op der også? :)
Det skulle gerne ende ud i en shadowbox baggrund :GO


Mvh Michael
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: 3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af Michael_F »

Det ser sgu fedt ud :)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 3000L+det løse

Indlæg af Marco R »

MiksBiks skrev:
Marco R skrev:
MiksBiks skrev:
Marco R skrev:Hej Michael,

Hvor ser det bare super ud :GO

Det er så vildt og fedt dit projekt :W

Jeg mener, at du snakkede noget om, at du ville have haft en skibsvrag eller noget i den stil, er du gået helt fra den ide eller?
Jep :) Jeg er med sten sætninger som piger er med tøj, jeg kan ikke rigtig beslutte mig til hvad jeg vil, og på et eller andet tidspunkt starter festen også må man beslutte sig :) så det har jeg nu gjort :beer:
Det kan jeg nu godt forstå, at tror nu også, at du bliver mere glad for dette :happy:

Hvad med baggrunden - bliver den "bare" sort, eller bygger du op der også? :)
Det skulle gerne ende ud i en shadowbox baggrund :GO
Nå ja godmorgen Marco, havde jeg da læst :doh:

Den er jeg rigtig spændt på at se, og hvordan du laver din :happy:


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af toni »

Hvordan går det med projektet? Er spændt på at se hvordan det skrider frem :GO


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: 3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af MiksBiks »

Jamen det går så småt fremad :) er næsten blevet færdig med stensætningen, eller så meget som kan laves før forruden kommer i. Der skal lige lappes et par huller omkring mælke kasserne, og når forruden er i skal der laves udhæng på toppen :GO
20150608_130016.jpg
20150608_125954.jpg
20150608_125811.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Michael
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af Nicklossi »

Ser jo ikke ud af meget, men det snyder sikkert. Hvor mange kg sten er der i? :)


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af Mic4700 »

Lækkert projekt :GO bliver fedt når udhænget bliver færdigt.


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af toni »

Ser godt ud :GO

På med ruden og masser af saltvand, og ikke mindst billeder :GO :GO


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: 3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af MiksBiks »

Nicklossi skrev:Ser jo ikke ud af meget, men det snyder sikkert. Hvor mange kg sten er der i? :)
Det skal heller ikke være for meget, der ender med at være lidt over 300kg i tror jeg. Det skulle også gerne være massere af svømme plads :beer:


Mvh Michael
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: 3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af søvnig »

Update???


Journalist på www.andeposten.dk
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 3000L+det løse - stensætning og karantæne

Indlæg af nielsk »

Tror Michael regner med at få vand i ultimo 2016


SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"