"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Tak for de pæne ord alle sammen. :-)

Mathias du kommer bare. Har altid noget i fragtanken. Min fragtank er nu 100 % fri for glasroser ligesom mit display. :-) Den pincetfisk har gjort det rigtig rigtig godt. Især når man tænker på hvor ramt jeg var af den plage. :-)


Jeg kan nu se at jeg i mit display er begyndt at få en del af de der små søstjerner. Synes der er mange efterhånden, så må hellere få fat i en reje art, som vil nakke dem. De kan godt lide at spise lidt af mine sps engang imellem og det vil jeg selvfølgelig helst være fri for. ;-)

Nogen som husker navnet på den reje/krebs, som spiser de små søstjerner??


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af mathias6200 »

Det er da godt nok gået hurtig med at få de glasroser væk. Det jo ikke engang en måned siden jeg var ved dig sidst og der var det jo mere glasrosetank end fragtank ;)
Du må lige sige til hvis du har noget af dine blå og grønne acro'er :)


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af Marco R »

MarkBruhn skrev:Tak for de pæne ord alle sammen. :-)

Mathias du kommer bare. Har altid noget i fragtanken. Min fragtank er nu 100 % fri for glasroser ligesom mit display. :-) Den pincetfisk har gjort det rigtig rigtig godt. Især når man tænker på hvor ramt jeg var af den plage. :-)


Jeg kan nu se at jeg i mit display er begyndt at få en del af de der små søstjerner. Synes der er mange efterhånden, så må hellere få fat i en reje art, som vil nakke dem. De kan godt lide at spise lidt af mine sps engang imellem og det vil jeg selvfølgelig helst være fri for. ;-)

Nogen som husker navnet på den reje/krebs, som spiser de små søstjerner??
Hej min ven,

Tillykke med den "lille" kalkreaktor :hehe:

Det bliver rigtig spændende at høre og følge, hvad forskel den gør :happy:

Det er en Hymenocera elegans, som du skal have fat i, denne: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=749" onclick="window.open(this.href);return false; :happy:


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Mange tak Marco. :-)
Sådan en må jeg hellere få fat i. Den har i hvert fald foder nok til et stykke til i mit akvarie. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af Marco R »

MarkBruhn skrev:Mange tak Marco. :-)
Sådan en må jeg hellere få fat i. Den har i hvert fald foder nok til et stykke til i mit akvarie. :-)
Var så lidt, er bare ærlig :happy:

Ja det er der, men de skulle spise dem forholdsvis hurtigt desværre. Desværre da det er en af de smukkeste rejer, synes jeg, og de lever jo kun af disse søstjerner :happy:


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Ja jeg er klar over at den stort set er umulig at holde på sigt, da jeg jo ikke kan tilbyde den søstjerner for evigt.
Men ser det bare som en behandling af et muligt problem. Og hvis den nakker dem alle sammen, så går der forhåbentlig nogle år, før jeg behøver en lignende behandling. :-) Måske aldrig mere. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af Nicklossi »

Alternativt må du ud på stranden og samle søstjerner til den ;)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Da jeg var til forelæsning sidste torsdag kom vi ind på kalkreaktorer, og Jonas der stod for den kemiske del kom med hans erfaringer med kalkreaktor jeg ville dele...

Han kører som de fleste med reaktoren på dagen for at holde PH nede (red. mængden af CO2 oppe), og han erfarede at visse koraler eksploderede i vækst, til en sådan grad at kalkskelletet voksede hurtigere end "huden" på korallerne, resultatet var at alger fik tid til at sætte sig på spidserne. Andre fik helt hvide spidse.

Om jeg husker ret (det mener jeg at jeg gør) så løste han problemet ved at sænke KH og dermed sænke Ca i vandet.

Kalkreaktor er et spændende emne, så ser frem mod at følge dine erfaringer.


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Ja jeg har kørt med Balling i 2 år så hvis der sker en ændring hos mine sps så vil jeg se det med det samme.
Jeg regner ikke med nogen ændring men ser frem til at kunne køre det mere enkelt. At skulle holde trop på de Balling væsker er alligevel noget af et cirkus når der skal så store mængder til. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev:Da jeg var til forelæsning sidste torsdag kom vi ind på kalkreaktorer, og Jonas der stod for den kemiske del kom med hans erfaringer med kalkreaktor jeg ville dele...

Han kører som de fleste med reaktoren på dagen for at holde PH nede (red. mængden af CO2 oppe), og han erfarede at visse koraler eksploderede i vækst, til en sådan grad at kalkskelletet voksede hurtigere end "huden" på korallerne, resultatet var at alger fik tid til at sætte sig på spidserne. Andre fik helt hvide spidse.

Om jeg husker ret (det mener jeg at jeg gør) så løste han problemet ved at sænke KH og dermed sænke Ca i vandet.

Kalkreaktor er et spændende emne, så ser frem mod at følge dine erfaringer.
Jeg læste et indlæg fra Randy Holmes Farley, hvor han skrev, at når Kh var høj kunne man risikere at væksten blev for hurtig.
Dette kunne resultere i, at vævet ikke kunne følge med og derved blev for tyndt. Han referede her til Kh og ikke til Ca.
Om det er en teori eller et videnskabeligt faktum, ved jeg helt ærligt ikke, for Bornemann skriver, at man bør stræbe efter højere værdier end på revet.
Jeg mener at han siger "dramatisk højere værdier" hvad der så ligger i det. Men det kan jeg undersøge.
Anyway, så har jeg selv en A.microclados, hvor de nye vækstspidser vedblev med at være hvide, selvom der blev ret lange, som om farven ikke fulgte med ud og det kunne jo godt harmonere med det RFH skriver.
De brændte spidser kan hænge sammen med en kombination af høj Kh, for kraftigt lys og for lav næring. Jeg har haft de to første, men har tilsyneladende haft nok næring, for jeg har ikke oplevet "burnt tips"
Det er også, efter mine egne observationer, rigtigt, at det virker som om korallerne har hurtigere vækst ved brug af kalkreaktor end ved Balling.
Men om det udelukkende har med en høj Kh (eller højere værdier generelt) at gøre, ved jeg ikke, for man kan jo også have høje værdier med Balling.
Jeg har forsøgt at sætte min vækstrate ned, ved at sænke min Kh - men jeg synes ikke jeg kan se en forskel, ikke endnu i hvert fald.
De vokser nøjagtigt i det tempo, som de hele tiden har gjort. Så der må være andre faktorer der spiller ind, men hvad det er kan jeg ikke rigtigt greje.

Sorry, Mark, hvis det blev lidt OT.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Undskylder mark på forhånd, tror dog ikke det er helt OT, og der kommer noget du kan bruge :) jeg sætter selv pris på om mine tråde spore lidt ud, og det er bage at give et prej så kan vi finde en anden tråd at skrive i.

Om jeg husker rigtigt ligger mætningen over 3 gange det normale af KH og Ca, uden Mg skulle vi få Ca udfældning an-mass :)

Jonas kom med en matrise der viser balanceværdierne mellem KH og Ca forbruget (eneste jeg tog et billed på da jeg syntes det var rigtig interassant... )
Formlen er 1dKH<=>7ppm Ca (jeg forstår ikke formlen)
Ca2+ dKH
390 ppm 4,3
400 ppm 5,6
410 ppm 7
420 ppm 8,4
430 ppm 8,9
440 ppm 11,3

Argumentet han kom med var at den relative Ca koncentration går ned med dKH, så Erik vi siger det samme, Jonas pointerede også at dette bare er tilfældet i godt indkørte akvarier :)


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Så har jeg kørt med min kalkreaktor i 1 døgn og må sige det har været yderst nemt at gå til.

D. 22-1 målte jeg værdier. Dvs 3 dage før jeg hoppede på reaktor.

Kh: 9,6
Ca: 435

D. 25-1, kl 16:00 overtog reaktoren med et setpoint på 6,5 i PH og et udløb på ca 85 ml/min.

I dag d. 26-1, kl 15:00 målte jeg værdier igen:

Kh: 9,3
Ca: 430

Det var PederP som gav mig det råd at starte op med den PH i reaktoren og hans gæt var jo perfekt. ;-) Tak til dig. :-)

Har tænkt mig at måle hver dag den første uges tid, så jeg kan holde øje med hvordan det hele reagere. :-)



Takker for alle de gode indlæg. Mere af dem tak... :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af TNielsen »

Fedt Mark, kommer forbi en aften du har tid til en fiske snak


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af ttkthomsen »

Hold nu kæft for en balje, det ser da helt fantastisk ud, hvilken farver du holder dig. Tak fordi du deler.


klownfisk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 8. nov 2013 11:33
10
Postnummer: 3000 Helsingør
Saltvand siden?: 1995

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af klownfisk »

Hej
Hvor har du købt den fede baggrund i 3D henne
mvh. Kim


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af PederP »

Godt at høre Mark. :)
Dit teknik rum er også bare rart at se på.

Ja, det er en god idé at måle dagligt i et stykke tid. Det er ikke unormalt at den svinger i ydelse i starten.

Forresten. Jeg syntes det er en god idé at skyde lidt "under målet" med reaktoren til du registrerer den er helt stabil over en længere periode. Det er lettere at korrigere værdier lidt op med en daglig dosis balling, end at at skulle justere for evt. overdosering. :beer:


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

klownfisk skrev:Hej
Hvor har du købt den fede baggrund i 3D henne
mvh. Kim

Min baggrund er hjemmelavet. Jeg er ikke så super kreativ, men synes nu det er blevet udmærket... :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

PederP skrev:Godt at høre Mark. :)
Dit teknik rum er også bare rart at se på.

Ja, det er en god idé at måle dagligt i et stykke tid. Det er ikke unormalt at den svinger i ydelse i starten.

Forresten. Jeg syntes det er en god idé at skyde lidt "under målet" med reaktoren til du registrerer den er helt stabil over en længere periode. Det er lettere at korrigere værdier lidt op med en daglig dosis balling, end at at skulle justere for evt. overdosering. :beer:



Takker mange gange for de gode råd du er kommet med. Og det giver især mening at buffe med Balling her i starten af indkøringen af reaktoren.
Det er noget nemmere at buffe på den måde og derved bevare den fulde kontrol. :-)
Har buffet min kh lidt i dag.
Min pH i reaktoren har kørt temmelig ujævnt pga min hysteresis var sat alt for høj. Den stod til 2,0 og det er jo anbefalet at stille den til 0,05 i plus/minus. :-)
Og så har jeg haft lidt problemer med at finjustere mængden af co2 til reaktoren. Den nåleventil som sidder på mit nye manometer var meget svær at indstille så den kunne give en boble hvert andet sekund eller bare pr sekund i det mindste. Den gav enten for meget co2 eller alt for lidt.
Så i dag købte jeg hos Sanistål en nåleventil til at sætte før magnetventilen og wupti. Nu har jeg fået fuldt kontrol over co2 tilførslen. :-)

Lige nu står udløbet til ca 80 ml/min og min pH i reaktoren er sat til 6,4.


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af PederP »

MarkBruhn skrev: Lige nu står udløbet til ca 80 ml/min og min pH i reaktoren er sat til 6,4.
Sikkert ikke tosset. Men pas på ikke at gå for tæt på.
Du kender hvordan der sidder luftbobler overalt i en ny balje når man første gang hælder vand på. Gas opløst i vand udskilles på de "rå" overflader.
Jeg gætter på det er lit af det samme der sker i reaktoren. Med nyt medie er chancen for gas/bobler i reaktoren større (især hvis man presser en reaktor så man tilsætter stor mængde til lav pH), og der gå oftest lige lidt tid før den rigtigt tager ordentligt fat.

Forvent for en sikkerheds skyld at ydelsen vil stige de næste dage.


Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Indlæg af TNielsen »

Update :D


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"