"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Azumi skrev:Med så stort et åbent Akvarie vil der da ikke komme problemer med fugt?
selvfølgelig udluftning men er det tilstrækkeligt??
Jo, men ikke mere end med alle andre store akvarier.
Men jeg synes ikke det er så meget som jeg havde forventet, men nu er jeg jo så også gået over til led lys som ikke varmer så meget som det gamle hqi.
Men for at nedsætte det til minimum, har jeg også købt nogle plexiglas plader til at lægge over. At det så ikke fungerer optimalt er så en anden ting. plexien bøjer ret meget trods at jeg har limet stivere på


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Fosfat fra helvede.
Inden jeg tog på ferie var fosfat indholdet ca 0,05.
Nu efter ferie, er det steget til 0,15. Da jeg opdagede det, testede jeg nok engang for en sikkerheds skyld, men det gjorde det ikke bedre, da kontroltesten viste 0,16.
Jeg tilfører ca 20ml Lanthium om dagen. Og der er aldrig blevet fodret i akvariet.
Den kirurg og søhare som går der får udelukkende det foder de selv græsser af.

Det som undrer mig er at det nu er 3 måneder siden jeg startede det op, og at det først er nu fosfat indholdet er steget.
Skummeren kører for fuldt skrald, og koger hverdag ca 1cm skidt af, lysere end kaffe men mørkere end te.
Jeg ville da helst være foruden at skulle køre med min fosfat reaktor


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af AndersBoerglum »

Har du dårlig erfaring med Rowa, siden du kører med Lanthium?
Og skal vi ikke have et frisk billede? :)


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

AndersBoerglum skrev:Har du dårlig erfaring med Rowa, siden du kører med Lanthium?
Og skal vi ikke have et frisk billede? :)
Næe, det har jeg skam ikke, men Lanthium er langt billigere.

Angående billed, så er der intet som har ændret sig bortset fra at der er masser af alger.


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af AndersBoerglum »

Jo, men det er også nemt at ha til at stå og køre i sin reaktor.
Synes også det er kommet noget ned i pris.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 23:20
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Fyensgade »

Er det ikke fordi dine algegræssere omsætter alger indeholdende PO4 til afføring som fordeles i vandet?


Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Muligvis men skulle lanthiumen jo så fjerne


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Bingocaller »

Du kan roligt smide mere lacL i Carsten

Jeg kører 20 ml pt i mine 300 liter

Er nede på 0.03 forleden fra 0.13

Absolut ingen bivirkninger på fisk eller koraller


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Jeg aner virkeligt ikke hvad der er galt.
Har sat Lanthium tilførselen op til 60 ml om dagen tilføjet over 3-4 gange.
Men fosfaten stiger stadig og til højder som begynder at blive kriminelle.
Fra den 8 og så til idag er den steget fra 0,15 til 0,30.
Igår aftes mørkelage jeg akvariet, så på sigt burde po4 og no3 stige, når algerne begynder at dø, men ikke på noget som ligner 12 timer.

Kan da være at jeg skal hive hele lortet fra hinanden igen og højtrykspule stenene for at få de sidste rester af slam ud fra stenene og santidig få dem barberet for alger.


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Hougaard »

Rolig nu... ét kilo rowaphos i en ordentlig reaktor...

Hvordan er det lige at Lanthium rent faktisk *FJERNER* fosfat fra dit akvarie ? Det binder ja, men hvor ender den henne ? Nogle folk anvender 10 micron filter poser sammen med det ? (http://www.reefcentral.com/forums/showp ... stcount=35" onclick="window.open(this.href);return false; )


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Jeg tilsætter Lanthiumen direkte i en af skummer pumperne, så Lanthiumen skulle blive i skummeren.
Skummeren koger også op mod 1 cm "kaffe" af om dagen.

Hentede en dåse Rowaphos igår, så jeg ved godt hvordan jeg kan komme af med fosfaten. Men det undrer mig, at akvariet har kørt nogle måneder nu, og det er først nu fosfaten kommer i så store mængder.
Grunden til at jeg har mørklagt akvariet, er at der kom nogle sorte alger som voksede lige som cyano, men som ikke er cyano, for der er ingen ilt dannelse i algen.


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Hougaard »

Carsten skrev:Grunden til at jeg har mørklagt akvariet, er at der kom nogle sorte alger som voksede lige som cyano, men som ikke er cyano, for der er ingen ilt dannelse i algen.
Crap, det var dem jeg fik fra dig på det "grønne hystrix" - Det ER cyano, det eneste der lykkedes for mig var red-slime-remover...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Hougaard skrev:
Carsten skrev:Grunden til at jeg har mørklagt akvariet, er at der kom nogle sorte alger som voksede lige som cyano, men som ikke er cyano, for der er ingen ilt dannelse i algen.
Crap, det var dem jeg fik fra dig på det "grønne hystrix" - Det ER cyano, det eneste der lykkedes for mig var red-slime-remover...
Hmm! hvor pokker skulle det komme fra?
Synes dog det sidder bedre fast end cyano plejer at gøre


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Hougaard »

Carsten skrev:Hmm! hvor pokker skulle det komme fra?
Synes dog det sidder bedre fast end cyano plejer at gøre
Jeg kunne ikke fysisk fjerne det fra hystrixen...


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Bingocaller »

Hougaard skrev:
Carsten skrev:Grunden til at jeg har mørklagt akvariet, er at der kom nogle sorte alger som voksede lige som cyano, men som ikke er cyano, for der er ingen ilt dannelse i algen.
Crap, det var dem jeg fik fra dig på det "grønne hystrix" - Det ER cyano, det eneste der lykkedes for mig var red-slime-remover...
Selvom jeg ikke har fået noget fra Carsten - lyder det meget som det jeg sloges med på mine sten.

Det ville bare ikke dø uanset hvad jeg proppede i tanken - turde dog ikke RSR - men boyds kunne ikke tage det - og alverdens bakterie tilsætninger gjorde det bare værre.


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev:
Hougaard skrev:
Carsten skrev:Grunden til at jeg har mørklagt akvariet, er at der kom nogle sorte alger som voksede lige som cyano, men som ikke er cyano, for der er ingen ilt dannelse i algen.
Crap, det var dem jeg fik fra dig på det "grønne hystrix" - Det ER cyano, det eneste der lykkedes for mig var red-slime-remover...
Selvom jeg ikke har fået noget fra Carsten - lyder det meget som det jeg sloges med på mine sten.

Det ville bare ikke dø uanset hvad jeg proppede i tanken - turde dog ikke RSR - men boyds kunne ikke tage det - og alverdens bakterie tilsætninger gjorde det bare værre.
Hvorfor turde du ikke bruge RSR? Boyds er sandsynligvis det samme


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Bingocaller »

Havde indtryk af at Boyds var mildere mod alle mine koraller etc - intet var heller ikke påvirket af det - men cyanoen var der stadigt - dog en smule mindre.

Men som du nok ved endte jeg med at tømme hele baljen og kyle alle sten af helvede til i ren desperation.

Absolut intet virkede - sidste muligheder jeg havde var brinoverilte eller RSR - og intet turde jeg smide i i frygt for at mine koraller skulle tage billeten.


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Hougaard skrev:
Carsten skrev:Hmm! hvor pokker skulle det komme fra?
Synes dog det sidder bedre fast end cyano plejer at gøre
Jeg kunne ikke fysisk fjerne det fra hystrixen...
hvordan kom du af med det??


Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af TroJanRds »

ser de alger i snakker om sådan her ud :) for døjer med denne alge her på alle de døde sten jeg sat i akvariet da jeg startede det op men de levende er det ikke på

algen er måske lidt mere rød/lilla end på billedet ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Selve overtrækket ligner godt nok, men farven er kulsort.

Nu har jeg fjernet alle de stumper koral som var i akvariet, og lader det være tildækket i mindst en uge, så må jeg se hvordan det så ser ud. Og hvis algerne synligt er på retræten, så får akvariet en ordenlig omgang RSR.
Der er kun en søhare og en enkelt kirurg i akvariet.
Den observation du har gjort med at algerne kun er på de døde sten, svarer egentligt ret godt til det jeg kan se i mit akvarie.

De sten ca 60 kilo som er i sumpen og som får indfaldende lys udefra har ikke den mindste smule alge på sig ud over en god vækst af kalkalger


Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Mikkel E »

Den der bliver omtalt her som Blue Green Cyano passer bedre i farven: http://www.reefcleaners.org/aquarium/nu ... e-id-guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt kul sort ser den dog ikke ud til at være, men meget mørkegrøn.


leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:Jeg aner virkeligt ikke hvad der er galt.
Har sat Lanthium tilførselen op til 60 ml om dagen tilføjet over 3-4 gange.
Men fosfaten stiger stadig og til højder som begynder at blive kriminelle.
Fra den 8 og så til idag er den steget fra 0,15 til 0,30.
Igår aftes mørkelage jeg akvariet, så på sigt burde po4 og no3 stige, når algerne begynder at dø, men ikke på noget som ligner 12 timer.

Kan da være at jeg skal hive hele lortet fra hinanden igen og højtrykspule stenene for at få de sidste rester af slam ud fra stenene og santidig få dem barberet for alger.
Hvis du alligevel hiver alle sten ud vil jeg anbefale, i stedet for trykspuling,at lægge dem i en kraftig klorinopløsning og efter nogle dage hælde opløsningen ud og komme rent postevand på stenene. Skift vandet nogle gange til klorlugten er væk. Læg dem derefter i osmosevand et par dage og de vil være helt fri for organisk materiale. Jeg har brugt denne metode til døde sten et par gange og har aldrig været i stand til at måle fosfat efter denne behandling. Selv trykspuling når ikke ind i alle porer men det gør kloropløsningen. Da klorgas er en meget flygtig gasart er der ingen fare for klorforgiftning i akvariet. Er der ingen klorlugt efter udvanding er der med garanti intet klor tilbage da selv ekstremt små mængder af klor vil kunne lugtes. Skulle der efter udskylning stadig være en svag klorlugt er det uden betydning da den sidste rest hurtigt vil blive udvasket/fortyndet/fordampet og ikke gøre skade i et akvarium uden sarte dyr.


Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Jeg har mange set og selv haft cyanobakterier i akvariet, men synes aldrig det har lignet dem her. Og hvorfor så?

Cyano udvikler iltbobler både på over og undersiden. Det sker ikke med de her alger andet end i meget lille skala.
Cyano synes jeg normalt ser mere blankt og glat ud i overfladen, det jeg har fået ind Har ingen glans, og ser mere ud som et stykke fløj.
cyano plejer at kunne fjernes fra sten i pæne store stykker, og generelt sidder det ikke ret godt fast. Algerne jeg har fået ind, kan fjernes men sidder meget bedre fast på stenene, og stykkerne man kan fjerne er ret små.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

leifkrarup skrev:
Carsten skrev:Jeg aner virkeligt ikke hvad der er galt.
Har sat Lanthium tilførselen op til 60 ml om dagen tilføjet over 3-4 gange.
Men fosfaten stiger stadig og til højder som begynder at blive kriminelle.
Fra den 8 og så til idag er den steget fra 0,15 til 0,30.
Igår aftes mørkelage jeg akvariet, så på sigt burde po4 og no3 stige, når algerne begynder at dø, men ikke på noget som ligner 12 timer.

Kan da være at jeg skal hive hele lortet fra hinanden igen og højtrykspule stenene for at få de sidste rester af slam ud fra stenene og santidig få dem barberet for alger.
Hvis du alligevel hiver alle sten ud vil jeg anbefale, i stedet for trykspuling,at lægge dem i en kraftig klorinopløsning og efter nogle dage hælde opløsningen ud og komme rent postevand på stenene. Skift vandet nogle gange til klorlugten er væk. Læg dem derefter i osmosevand et par dage og de vil være helt fri for organisk materiale. Jeg har brugt denne metode til døde sten et par gange og har aldrig været i stand til at måle fosfat efter denne behandling. Selv trykspuling når ikke ind i alle porer men det gør kloropløsningen. Da klorgas er en meget flygtig gasart er der ingen fare for klorforgiftning i akvariet. Er der ingen klorlugt efter udvanding er der med garanti intet klor tilbage da selv ekstremt små mængder af klor vil kunne lugtes. Skulle der efter udskylning stadig være en svag klorlugt er det uden betydning da den sidste rest hurtigt vil blive udvasket/fortyndet/fordampet og ikke gøre skade i et akvarium uden sarte dyr.
Men så skal jeg jo starte helt om igen.
Der er iøvrigt så mange sten at jeg ikke har beholdere der er store nok til at rumme dem


leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:
leifkrarup skrev:
Carsten skrev:Jeg aner virkeligt ikke hvad der er galt.
Har sat Lanthium tilførselen op til 60 ml om dagen tilføjet over 3-4 gange.
Men fosfaten stiger stadig og til højder som begynder at blive kriminelle.
Fra den 8 og så til idag er den steget fra 0,15 til 0,30.
Igår aftes mørkelage jeg akvariet, så på sigt burde po4 og no3 stige, når algerne begynder at dø, men ikke på noget som ligner 12 timer.

Kan da være at jeg skal hive hele lortet fra hinanden igen og højtrykspule stenene for at få de sidste rester af slam ud fra stenene og santidig få dem barberet for alger.
Hvis du alligevel hiver alle sten ud vil jeg anbefale, i stedet for trykspuling,at lægge dem i en kraftig klorinopløsning og efter nogle dage hælde opløsningen ud og komme rent postevand på stenene. Skift vandet nogle gange til klorlugten er væk. Læg dem derefter i osmosevand et par dage og de vil være helt fri for organisk materiale. Jeg har brugt denne metode til døde sten et par gange og har aldrig været i stand til at måle fosfat efter denne behandling. Selv trykspuling når ikke ind i alle porer men det gør kloropløsningen. Da klorgas er en meget flygtig gasart er der ingen fare for klorforgiftning i akvariet. Er der ingen klorlugt efter udvanding er der med garanti intet klor tilbage da selv ekstremt små mængder af klor vil kunne lugtes. Skulle der efter udskylning stadig være en svag klorlugt er det uden betydning da den sidste rest hurtigt vil blive udvasket/fortyndet/fordampet og ikke gøre skade i et akvarium uden sarte dyr.
Men så skal jeg jo starte helt om igen.
Der er iøvrigt så mange sten at jeg ikke har beholdere der er store nok til at rumme dem
Forslaget var ment som alternativ til trykspuling som du selv nævner som mulighed, hvor du vel også skulle starte op igen!


Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Der skulle gerbe være bakterier tilbage.
Men på den anden side, så er der 60 kilo sten i sumpen
Og en flaske bakterier koster ikke alverden


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Flemming »

Hej Carsten,
Har du haft dit reefceramic i søgelyset?
Jeg husker engang at der var problemer med at disse lækkede posphat i lang tid.
Blot en tanke...


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Flemming skrev:Hej Carsten,
Har du haft dit reefceramic i søgelyset?
Jeg husker engang at der var problemer med at disse lækkede posphat i lang tid.
Blot en tanke...
De keramik plader er forlængst historie.
Det jeg har på bagsiden nu er de tynde plastplader fra Decocean.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af Carsten »

Fu.. hvor er jeg træt af det akvarie!!!
Po4 bliver ved med at drille, selvom niveauet nu er kommet langt ned.
Lige i øjeblikket ligger det på et sted mellem 0,00 og 0,04.
Men der er nogle sorte alger som breder sig langsomt men ret sikkert på stenene og sandet. Og det som så virkeligt kan undre er at det primært er på de sten som var tørre da de kom i akvariet, hvorimod dem med skiver, ikke i samme grad er befængt med algen.
Jeg tilsætter 25 ml Seaklear( Lanthium) hver nat, og tilfører ellers ikke andet.
Der er også blevet tilført en del bakterier, men lige meget hjælper det.

Det der så også undrer mig meget er at sandet i venstre side er befængt med algen, men ikke i højre! Og der er lige meget cirkulation og lyset er det samme.

Tanken/ideen om at hive det hele ud og starte forfra efter at stenene er blevet behandlet med en skurebørste, højtryksspuler og så en omgang brintoverilte virker mere og mere logisk og lige til.

Har igår lige investeret en formue i nyt lys til akvariet.
6xMaxspect 420 120w 16000 kelvin.
Så må jeg se om det giver nogen effekt


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Indlæg af AndersBoerglum »

Hvad pokker.. Havde du ikke investeret en formue på diy led?


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"