"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Ryom »

Carsten skrev:Det går extremt langsomt med at få vand i akvariet. mangler lige et par riff atoll søjler, før end at vandet kommer i.
I mellem tiden laver jeg lidt lampe værk.
De 2 første er færdige, dog mangler der lige at blive loddet 3x3 dioder sammen, det gør jeg imorgen.
Samtdig med at den 2 lampe kommer under loddekolben.

Jeg løb dog lige ind i et lille problem som jeg ikke kan greje.
Jeg har sat 3 røde, 3 uv, og 3 pink dioder på. Den driver som jeg tester med, fungerer fint på de uv og pink farvede dioder, men på de røde står det hele og blinker. Testet enkeltvis med 2 små batterier er der ingen af de røde der blinker.
En som har en ide til hvad jeg kan gøre?
Det er helt almindelige røde kineserdioder.
http://www.ebay.de/itm/10PCS-3W-RED-80l ... 3375850f27
Kan det være fordi det ligger på grænsen for hvor meget driveren kan klare?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Det tror jeg ikke da den skulle kunne trække 6 stk.
Og hvorfor er det så ikke et problem med de andre.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Uden at have synderlig forstand på det her, er min umiddelbare tanke også som Ryom's. Et eller andet, driver eller DC forsyning bliver overbelastet og lukker ned for spændingen. Dette får belastningen til at falde så der lukkes op igen o.s.v o.s.v.

Måske ikke usandsynligt at driveren f.eks. er til 2100mA og de 3 LEDs bruger 2250 mA.

Har du et instrument der kan måle mA Carsten? Eller evt. link til driver / DC forsyning?

Når det ikke sker med de andre kan det sagten være p.g.a. tolerancer. Der er typisk +/- 7% toleranve på forbruget på en cree.

Er de dimmable? (PWM styret?)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Jeg kan godt følge jeres ider, men så må i forklare mig, hvorfor den samme driver fungerer perfekt, når den sættes på de uv og lyserøde
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Prøv at klikke på dit eget link. Lidt nede kan du se at DC Forward Current = 750mA ved 2.2V Max: 2.4V

Nu har du ikke linket til de blå, men hvis det f.eks. er de her: http://www.ebay.de/itm/10PCS-3W-Blue-LE ... 5ae07e2a13

bruger de kun 700 mA og det er ved 3.4V Max: 3.8V

Altså en forskel på 3 x 50 mA i max strøm. Læg dertil en tolerance på +/- 7% hvilket hurtigt er 400 mA ekstra for 3 LED.

Men læg også mærke til det er ved forskellig spænding. Hvis du bruger samme spænding til disse 2 typer går det da helt galt. En forskel på bare 0,1V kan betyde helt vildt store ændringer i strømmen på en LED (det er ikke ohmsk beslastning)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Den driver jeg brugte, har et output på 9-24 volt og 680 mA, så det kan godt være den som driller lige på de dioder.
Har så også et par andre, hvor der står 6-11Vdc og 900 mA. Er de bedre??
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Igen uden at det er noget jeg har ret meget forstand på vil jeg mene du SKAL bruge en driver som har har samme mA som dine LED er specificeret til, altså i det konkrete tilfælde 750 mA.
Den eneste grund til overhovedet at bruge en LED driver, er jo netop at den leverer en konstant strøm, uanset om forsyningsspændingen svinger.

PS: Hvis der synes at være svage modsætninger i forholdt til mit idligere indlæg, er det fordi jeg forsøger at gætte mig til hvad det er du forsyner dem med. Ordet driver synes at blive brugt i flæng om både DC forsyninger med stabiliseret spænding og forsyninger med konstant strøm samt andre typer elektroniske kredsløb som PWM forsyninger etc. Efter dine seneste oplysninger må det være en driver med konstant strøm du anvender.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af chrislolk »

Kører de røde LED'er på en driver for sig selv? Og har denne et output på 9-24V?

I så fald er det nok fordi den samlede forwardspænding ikke kommer op på de 9V (3x2,4V = 7,2V). Hvis du sætter en rød mere på, tror jeg den kører.

Ang. strømmen, så kan du sagtens bruge en driver, som leverer mindre strøm end dine LED'er kan trække. I så fald lyser de bare mindre, men holder til gengæld længere. Derfor er driverne til 700mA LED'er ofte lavet med en udgangsstrøm på 650-680 mA - så er man sikker på, at LED'erne aldrig får for meget strøm.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Lyder meget plausibelt hvad Christopher siger.

Hvis det stadig ikke virker så prøv lige at sætte 2 stk. mere på (driveren vil forsøge at skrue ned for spændingen til der kun går 680mA, hvilket nok er under 2,2V for hver, da det jo er 750 mA dioder)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Den driver som jeg endnu ikke har forsøgt mig med er denne her:
http://www.ebay.de/itm/1PC-Waterproof-3 ... 43b2150607

Og den som får dioderne til at blinke:
http://www.ebay.de/itm/LED-Driver-Power ... 27c5d60eee

Denne her lille bitte driver, kan forsyne 3 røde dioder:
http://www.ebay.de/itm/DIY-3-x-3W-Red-G ... 336ca82f56
Og her den alene:
http://www.ebay.de/itm/3-x-3W-LED-Drive ... 5ae62dc6e8

Og et par billige 12 volts strømforsyniger er nok også at finde på Ebay
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Jeg ville ikke forsøge med den 900mA

Som jeg ser det er der 2 muligheder.
1) Det kan være fordi den ikke når op på de 9V som Christopher mener. I så fald burde det løse problemet at sætte 1-3 dioder ekstra i serie.

2) Den driver du har, er beskyttet både mod overbelastning og mod kortslutning. Den burde kunne klare op til 714 mA inden den falder ud for overlast, men dine LED bruger jo også 750 mA

De små er til 12VDC, men det ser det ud til du er opmærksom på
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Så er det forsøgt med at sætte 4 dioder på istedet for 3, og resultatet er desværre det samme.
køber 3 af de små driver istedet for, og finder et par strømforsyninger. Kan en strømforsyning levere til 3x3 dioder??
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Man kan jo få strømforsyninger fra biite små til kæmpe store. En 30W strømfyning (12V / 2,5A) burde være ok til 3 x 3 dioder.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Så skal jeg lige bruge et par gode ideer.

Det drejer sig om de lamper jeg er ved at lave. Der skal trækkes 2 ledninger fra hver kreds.
Allle ledningerne skal samles under bordet på akvariet, hvor jeg monterer en plade hvor driverne skal sidde på. Det betyder at hvert ledningssæt skal trækkes max 3 meter.
Jeg havde tænkt mig at trække alle ledningerne i nogle pex rør til ledninger. Selv om der der kommer 16 ledninger gennem hvert rør, burde der være plads.
Men problemmet er at få dem alle gennem på engang.
Har forsøgt at gruppere dem i små grupper og binde en knude, rundt om den "søgefjeder" jeg har trukket gennem røret.

Nogen gode ideer?? Ud over at dele dem op, så istedet for 6 rør bruger jeg 12.
Vil det være lettere at bruge faste rør, og så blot bruge pex røret på bagsiden af akvariet?
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af permadsen12 »

Hvad med små kabel-kasser, de har låg på forsiden ?
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Alt efter hvor lidt plads der er kan du bruge måske bruge disse:

1. (vigtigst) sørg for at der ikke er nogen buk overhovedet på røret imedens du trækker ledninger i gennem (har du brug for bøjninger, må du lave dem efter ledningerne er trukket i)

2 - Klister ledningerne sammen med tape således, at der over et langt stykke bliver færre og færre ledninger, lad bundtet spidse til indtil der der kun er en ledning tilbage, som du fastgør i søgefjederen.

3- Sørg for at ingen ledninger krydser hinanden i bundtet (evt hold styr på det med små stykker tape med jævne mellemrum)

4 - Kom evt lidt ovaskemiddel uden på bundtet
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

permadsen12 skrev:Hvad med små kabel-kasser, de har låg på forsiden ?
Det var en mulighed, men det bliver lidt svært på bagsiden af akvariet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Alt efter hvor lidt plads der er kan du bruge måske bruge disse:

1. (vigtigst) sørg for at der ikke er nogen buk overhovedet på røret imedens du trækker ledninger i gennem (har du brug for bøjninger, må du lave dem efter ledningerne er trukket i)

2 - Klister ledningerne sammen med tape således, at der over et langt stykke bliver færre og færre ledninger, lad bundtet spidse til indtil der der kun er en ledning tilbage, som du fastgør i søgefjederen.

3- Sørg for at ingen ledninger krydser hinanden i bundtet (evt hold styr på det med små stykker tape med jævne mellemrum)

4 - Kom evt lidt ovaskemiddel uden på bundtet
Det vil jeg da lige prøve imorgen.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Birkefeldt »

Det er lettere at trække ledningerne igennem alm elektrikerrør. Det tager måske lidt længere tid at lave, men hvis du engang skal skifte en ledning bliver du glad. Du kan evt slutte af med et kort stykke pexrør. Men lange pexrør er noget møg at trække ledninger i.

Ellers er kabelkanaler som Per foreslår også dejligt at arbejde med. Hvis det er et problem at klikke låget på, så kan de som regel bare skubbes på plads enten oppe eller nedefra, eller begge dele. De kan også fås i alle størrelser så du kan nøjes med det antal der er mest praktisk. Der skal nok være plads til ledningerne.

Ellers er Pouls forslag gode hvis du beslutter at prøve med pexrør.

Mvh Kenneth (udlært elektriker, men har ikke beskæftiget mig med faget i snart 10år)
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Jeg forsøger med det forslag som Poul kom med. Om jeg kan få det til at fungere ved jeg ikke men ellers må jeg en tur omkring Harald Nyborg og hente noget elektrikker rør.
Grunden til at jeg ikke umiddelbart er så hookedet på den med kabelbakker, er at de kommer til at hænge med forsiden nedaf, så at hvis låget ryger at falder alle ledningerne ned.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af pederrevnørd »

Skal vi ikke snart ha en ny fotopdate af din kommende sprøde balje :y
Jeg glæder mig til at se, og følge den

Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Birkefeldt »

pederrevnørd skrev:Skal vi ikke snart ha en ny fotopdate af din kommende sprøde balje :y
Jeg glæder mig til at se, og følge den

Kh
Peder
+1 :GO

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Jeg valgte alligevel løsningen med kabelkasser, nu skal jeg så bare lige have dem limet fast.

Skal også bruge en stribe 1 ohms modstande, til dette projekt.
http://dl.dropbox.com/u/2361330/Aquariu ... Wiring.jpg

Danske priser er helt i skoven.
Så det bliver fra Kina


Har set at der ved mange af modstandende står f.eks 1/4w ½ w ... 3w hvad betyder det? Og hvad skal der stå ved dem jeg skal bruge?
Senest rettet af Carsten tirs 4. dec 2012 16:26, rettet i alt 1 gang.
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: ons 1. dec 2004 21:41
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af DennisJ »

Carsten skrev:Har set at der ved mange af modstandende står f.eks 1/4w ½ w ... 3w hvad betyder det? Og hvad skal der stå ved dem jeg skal bruge?
det er maks belastning af modstanden i kvarte og halve Watt.
I^2 =W altså: Strøm x Strøm=effekt i Watt
Så dvs. 0,5A giver 1/4W, 1A giver 1W osv.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Det vil altså sige, at snupper jeg dem der står 3w på, er jeg sikker på at de fungerer?
Eller skal jeg højere op??
Driveren kan levere 5,4 ampere, fordelt på 5 strenge
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Ved 0,7A trækker du 0,49W. 3W er way overkill. Jeg ville vælge 1W.

Kan godt være de er billigere i kina, men snakker vi 12 modstande af 2 kr. = 24 kr. i DK, så er det vel begrænset hvor meget du kan spare: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H23824

Eller køb 25 så koster de kun 1 kr pr. stk. Samme pris og så har du 13 i overskud til et andet projekt :wink:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Ved 0,7A trækker du 0,49W. 3W er way overkill. Jeg ville vælge 1W.

Kan godt være de er billigere i kina, men snakker vi 12 modstande af 2 kr. = 24 kr. i DK, så er det vel begrænset hvor meget du kan spare: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H23824

Eller køb 25 så koster de kun 1 kr pr. stk. Samme pris og så har du 13 i overskud til et andet projekt :wink:
Ok!
Grunden til at jeg ville købe dem i Kina, var at jeg havde fundet en pris, hvor hver modstand kostede 3,95 plus moms
så 30 stk(hvad jeg skal bruge) ville blive 150 kroner. Men til den pris du har fundet, kan det jo ikke svare sig andet end at købe det her hjemme.
Hvor store skal modstandene være hvis jeg skruer op på 1A ??
Synes ikke jeg kan finde nogle der er større end 1w?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

1A ~ 1W (og 1V og 1 Ohm). Modtsandende kan vel nok klare lidt mere den ene W de er rated til, men falder levetiden på dine LED ikke til meget få timer hvis du trækker 1A igennem dem?
(jeg ved det ikke har ikke forstand på det, men jeg ville tro de sidste 0,3A gik mere til varme end til lys)

Anyway, tror ikke man kan få 3W som kulmodstand. Trådviklede modstande er lidt dyrere, men Farnell har da nogen til 1,11 kr. ved køb af 10 stk.
http://dk.farnell.com/multicomp/mcknp03 ... dp/1903863
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:1A ~ 1W (og 1V og 1 Ohm). Modtsandende kan vel nok klare lidt mere den ene W de er rated til, men falder levetiden på dine LED ikke til meget få timer hvis du trækker 1A igennem dem?
(jeg ved det ikke har ikke forstand på det, men jeg ville tro de sidste 0,3A gik mere til varme end til lys)

Anyway, tror ikke man kan få 3W som kulmodstand. Trådviklede modstande er lidt dyrere, men Farnell har da nogen til 1,11 kr. ved køb af 10 stk.
http://dk.farnell.com/multicomp/mcknp03 ... dp/1903863

Det kommer vel lidt an på hvilke dioder det er. Alle mine hvide dioder er Cree xm-l som kan klare op til 3A

Mon ikke jeg så bare skulle købe 20 af disse her:
http://www.ebay.com/itm/221064611472?ss ... 1438.l2649

Og 20 af disse:
http://www.ebay.com/itm/221048225950?ss ... 1438.l2649
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Jeg trode, qua tidligere indlæg, at der var tale om 650 - 700 mA dioder.

Jamen det er da vist bare at købe så ( Hel vildt , at de kan shippe til DK uden forsendleseomkostninger)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"