"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

1000 liters kvadratisk akvarie med weissglas

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Birkefeldt »

Hvad skal det forresten beklædes med? Og hvilket hardware setup skal trække det?

Mvh Kenneth
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af ttkthomsen »

Bliver meget spændende at følge, de fleste store akvarier syntes jeg for det meste bliver proppet ind i væggen så spændende med et fritstående. Hvad vejer sådan et kar (antager at glasset må være tykkere når der ingen midtersprosser er) ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:Bliver meget spændende at følge, de fleste store akvarier syntes jeg for det meste bliver proppet ind i væggen så spændende med et fritstående. Hvad vejer sådan et kar (antager at glasset må være tykkere når der ingen midtersprosser er) ?
Det er helt klart for tungt til badevægten, så det må blive et skøn. Jeg tror det vejer 150-170 kilo
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af peder »

Ser sku' godt ud der er muligheder for at lave en rigtig spændende "base" for korallerne.Rigtig fede mål den tank har!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
TobiasL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 51
Tilmeldt: ons 18. jul 2012 13:16
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af TobiasL »

Glæder mig til at se hvad du fylder i en så flot balje ;)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Bingocaller »

Helt kanone mål! Lækkert !
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af sydsjælland »

Damit et mega nice akvarie :-) :-) :-)
Jeg har selv et ligende i støbeskeen :-)
Tillykke med det, glæder mig meget til at følge din tråd.
Sender lige en pb
:-)
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Gambi »

seriøs balje :GO
glæder mig til at se nogle flere billeder af projektet :y
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Birkefeldt skrev:Hvad skal det forresten beklædes med? Og hvilket hardware setup skal trække det?

Mvh Kenneth
Beklædes?? Er det nødvendigt?? Jo, det er det. Jeg regner med at sætte 12mm MDF plader på siderne. Havde oprindeligt regnet med at de skulle larkeres med hvid piano lak, men den tanke har jeg droppet da lakeringen ville koste stort set da samme som akvariet.

Så hvis nogen kender en maler, der kunne lave det til en fornuftig pris, hører jeg da meget gerne fra vedkommende.

I første omgang bliver det mine gamle Tunze stream pumper der må holde for, indtil guldet til de nye bliver fundet. Regner med 2x6095 plus 2x6155.
For selvom jeg har fået en god pris hos Decocean, som ligger ca 20% under prisen for tingene i Tyskland, så bliver det stadig mange penge.

Lys, der laver jeg selv noget LED. Det var blandt andet derfor at jeg for et par dage siden lavede den lille test mellem Cree og kineser dioderne.
alt det gejl med solopgang og nedgang, har jeg aldrig brugt. Så det kommer ikke med i projektet.
Selve monteringen af dioderne sker på 3 rammer af porsa, hvor jeg lægger 2 køleplader i hver ramme. Rammerne bliver 80x29 cm.
Rammerne regner jeg med bliver monteret på et stativ af Porsa, som også skal bære afdækningen øverst.
Sumpen bliver 3 delt. Dels fordi jeg allerede har 2 af dem, og så er de lettere at flytte rundt med end en mega stor.
som skrevet biver sumpen i 3 dele. Første del hvor vandet kommer ind, står skummeren(ATI bubblemaster 250). Derfra løber vandet ind i 2 del som jeg regner med bliver fyldt, så meget som den kan med levende sten. Derfra ind i 3 del, hvor jeg vil have nogle alger til at stå og samtidig have returen stående.
Returpumpen bliver/er en AB 3000, mere er der ikke behov for.

Selve indretningen af akvariet, bliver lavet med baggrundsplader fra AquaRoche, og tanken er at det skal være så åbent som det er muligt. Regner med at placere 2 måske 3 søjler af dem fra Atollriff. Der kommer selvfølgelig også levende sten i selve akvariet, men færrest muligt. for at gøre det så åbent som muligt.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Birkefeldt »

Carsten skrev:
Birkefeldt skrev:Hvad skal det forresten beklædes med? Og hvilket hardware setup skal trække det?

Mvh Kenneth
Beklædes?? Er det nødvendigt?? Jo, det er det. Jeg regner med at sætte 12mm MDF plader på siderne. Havde oprindeligt regnet med at de skulle larkeres med hvid piano lak, men den tanke har jeg droppet da lakeringen ville koste stort set da samme som akvariet.

Så hvis nogen kender en maler, der kunne lave det til en fornuftig pris, hører jeg da meget gerne fra vedkommende.

I første omgang bliver det mine gamle Tunze stream pumper der må holde for, indtil guldet til de nye bliver fundet. Regner med 2x6095 plus 2x6155.
For selvom jeg har fået en god pris hos Decocean, som ligger ca 20% under prisen for tingene i Tyskland, så bliver det stadig mange penge.

Lys, der laver jeg selv noget LED. Det var blandt andet derfor at jeg for et par dage siden lavede den lille test mellem Cree og kineser dioderne.
alt det gejl med solopgang og nedgang, har jeg aldrig brugt. Så det kommer ikke med i projektet.
Selve monteringen af dioderne sker på 3 rammer af porsa, hvor jeg lægger 2 køleplader i hver ramme. Rammerne bliver 80x29 cm.
Rammerne regner jeg med bliver monteret på et stativ af Porsa, som også skal bære afdækningen øverst.
Sumpen bliver 3 delt. Dels fordi jeg allerede har 2 af dem, og så er de lettere at flytte rundt med end en mega stor.
som skrevet biver sumpen i 3 dele. Første del hvor vandet kommer ind, står skummeren(ATI bubblemaster 250). Derfra løber vandet ind i 2 del som jeg regner med bliver fyldt, så meget som den kan med levende sten. Derfra ind i 3 del, hvor jeg vil have nogle alger til at stå og samtidig have returen stående.
Returpumpen bliver/er en AB 3000, mere er der ikke behov for.

Selve indretningen af akvariet, bliver lavet med baggrundsplader fra AquaRoche, og tanken er at det skal være så åbent som det er muligt. Regner med at placere 2 måske 3 søjler af dem fra Atollriff. Der kommer selvfølgelig også levende sten i selve akvariet, men færrest muligt. for at gøre det så åbent som muligt.
Det lyder til at blive rigtig lækkert. Især den åbne opbygning med søjler glæder jeg mig til at se. Og hvordan det ender med dine DIY lamper. I den forbindelse vil jeg lige tjekke om du fandt svar på det du søgte ang Cree RB vs B? Ellers kan stadig godt lave nogle billeder hvis jeg ved hvad jeg skal lave billeder af.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Birkefeldt skrev:
Det lyder til at blive rigtig lækkert. Især den åbne opbygning med søjler glæder jeg mig til at se. Og hvordan det ender med dine DIY lamper. I den forbindelse vil jeg lige tjekke om du fandt svar på det du søgte ang Cree RB vs B? Ellers kan stadig godt lave nogle billeder hvis jeg ved hvad jeg skal lave billeder af.

Mvh Kenneth
Jeg regner med at købe en stor håndfuld kineser dioder, og så blande dem i Rb og B. Der er jo tilsyneladende ikke den store forskel på farven, hverken mellem kineserne og cree.

Men derfor må du da gerne lige tage et par billeder
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Birkefeldt »

Carsten skrev:Jeg regner med at købe en stor håndfuld kineser dioder, og så blande dem i Rb og B. Der er jo tilsyneladende ikke den store forskel på farven, hverken mellem kineserne og cree.

Men derfor må du da gerne lige tage et par billeder
Nu har jeg leget lidt med mine lamper. Og prøvet forskellige indstillinger og jeg vil faktisk gå så langt som at sige der er stor forskel i farven på RB og B. RB er helt dyb blå som Actinic lysrør. B er mere mørk turkis i farven. Og jeg rodede lidt med at indstille Hvid + RB, Hvid + B og Hvid + RB + B. Og der er klart mere farvespil med den sidste kombo, hvor der både er RB og B udover hvid.

Problemet er at jeg ikke kan finde ud af at indstille hvidbalancen på mit Canon G9 kamera (hved ikke engang om det kan). Så på billeder er det svært at se forskel, men i virkeligheden er det let.

Jeg har taget to billeder med min iPhone af kun RB og B. Man kan i det mindste se en lille forskel, men ikke som i virkeligheden:
IMG_1683.jpg
IMG_1682.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
14
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Jaku »

.. fejl
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

En lille opdatering på projektet, som går alt for langtsomt, da riget fattes penge pt.

Baggrundspladerne er extremt hårde at bore i, ikke med almindeligt bor men med et kopbor.
1 hul var nok til at smadre et helt nyt kopbor. Resten blev lavet med en stiksav - 6 klinger gik der til.

Kabelbakkerne under bordet giver sig vel næsten selv. Her regner med med at ledningerne fra lampen skal løbe frem til driverne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af PoulD »

Carsten jeg formoder de huller du har lavet i baggrundspladerne, er fordi der skal sidde pumper. Er tanken, at den udvendige del af Tunze magneterne skal ned i vandet (overløbskassen)?
I så fald, skal magneterne vel støbes ind i epoxy eller lign?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Carsten jeg formoder de huller du har lavet i baggrundspladerne, er fordi der skal sidde pumper. Er tanken, at den udvendige del af Tunze magneterne skal ned i vandet (overløbskassen)?
I så fald, skal magneterne vel støbes ind i epoxy eller lign?

Det var tanken at den ene del af magneten skal sidde der.

De magneter jeg har til mine nanostream 6025/6045 er helt ens på begge sider. Og der står intet om at en af dem skal være udvendig.

Så jeg regner ikke med at gøre noget ved dem
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Bingocaller »

Super spændende sump Carsten!

Kan vi ikke få en tegning af hvad planen er med den?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af pederrevnørd »

Ser fedt ud Carsten :K
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af AndersGS »

Det ser bare kanon godt ud Carsten!

De baggrundsplader - er det DIY og i så fald hvordan?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Birkefeldt »

Det er et seriøst sump system. Hvor vi andre har kamre, har du hele sumpe :W Følger spændt din tråd...

Mvh Kenneth
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

AndersGS skrev:Det ser bare kanon godt ud Carsten!

De baggrundsplader - er det DIY og i så fald hvordan?
Det eneste DYI der er med de plader er at jeg selv har skåret dem til og sat dem op.
Ellers er det Aquaroche plader fra Decocean.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2051
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Stefan »

Hvordan kan jeg have overset denne tråd så længe?

Fed balje! Bliver rigtig spændende at følge!

Overvejer også selv at få sat sådan en omgang baggrund i mit (skal have lukket ned i en kort periode for at lave nyt understel - til akvariet inden nogen får gode idéer! :)).
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

De modificerede Tunze ophæng fungerer ikke helt som jeg havde håbet på.
Dels så er den gule kile lavet af noget plast som epoxy/araldit har svært ved at hæfte ordenligt på. Og pumpen er så tung, at den runde magnet slipper i toppen. Og vil formentligt ryge af ruden, hvis pumpen begynder at vibere lidt.
Har derfor lavet ophængene lidt om, således at "stigen" sidder direkte fast på magneten.
Pumperne kan så ikke drejes helt så langt til siden som håbet. Men indtil jeg får råd til at købe nye pumper kommer det til at blive sådan.
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 378
Tilmeldt: tors 30. mar 2006 20:48
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Hr. C »

Hej Carsten

Interessant projekt.
Hvad angår dine forbindelser mellem dine sumpe, er de fleksible eller i "fast" PVC?
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Hr. C skrev:Hej Carsten

Interessant projekt.
Hvad angår dine forbindelser mellem dine sumpe, er de fleksible eller i "fast" PVC?
Forbindelserne er helt faste, faktisk er der ikke længere mellem sumpene at rørgennemføringerne rammer hinanden.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

det ser super lækkert ud og total fede mål Carsten :GO
glæder mig til at se det med liv i :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Carsten »

Det går extremt langsomt med at få vand i akvariet. mangler lige et par riff atoll søjler, før end at vandet kommer i.
I mellem tiden laver jeg lidt lampe værk.
De 2 første er færdige, dog mangler der lige at blive loddet 3x3 dioder sammen, det gør jeg imorgen.
Samtdig med at den 2 lampe kommer under loddekolben.

Jeg løb dog lige ind i et lille problem som jeg ikke kan greje.
Jeg har sat 3 røde, 3 uv, og 3 pink dioder på. Den driver som jeg tester med, fungerer fint på de uv og pink farvede dioder, men på de røde står det hele og blinker. Testet enkeltvis med 2 små batterier er der ingen af de røde der blinker.
En som har en ide til hvad jeg kan gøre?
Det er helt almindelige røde kineserdioder.
http://www.ebay.de/itm/10PCS-3W-RED-80l ... 3375850f27
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af KimS »

Super fede mål ... spændende at følge :-)
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Steffenhn »

Nøj hvor bliver det fedt at følge! Kan slet ikke vente til at se hvordan det ser ud med stenopsætning i! :beer: :W
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Så skete det endeligt

Indlæg af Olsen »

Tillykke med den nye vandbalje. Det bliver spændende at følge et akvarie med lækre, lækre, lækre mål! :)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"