"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

En observering efter den første nat med ny belysning i sumpen.

Det "koger" i sumpen, ja det bobler næsten som en doven øl, tror konstant der var 10-20 små bobler på vej mod overfladen hele tiden.
Jeg regner med at det er CO2 der bobler op. Der er nemlig ligeledes kommet en del mere Cyano i sumpen. Det er så meget passende at jeg skal dosere Backto-balls i dag, plejer at smide dem i mit refugium så de får mere cirkulation, men de kan komme ned i mit karantæne denne gang så de kan kempe lidt med Cyano bakterierne. Det er 15 bolde jeg dosere med hver fredag :)

Overvejer kraftigt en Alkatronic i disse dage, ja og så en ny doserings station...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Hvis det er som i almindelige akvarier, så er de bobler nogle som planterne/algerne udskiller og det er ilt. Det sker når de er mættet med co2 og der er lys nok


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Carsten skrev:Hvis det er som i almindelige akvarier, så er de bobler nogle som planterne/algerne udskiller og det er ilt. Det sker når de er mættet med co2 og der er lys nok
Det her er jo super interessant, vi er 100% enige om at planter/alger udskiller ilt. Men Cyano er jo en bakterie som "samler" på CO2, og jeg har for mig at boblerne man ser hos Cyano netop er CO2, som kan slippe og "boble" op ???

Dette skulle i teorien gøre vandet mere "surt", hvilket er godt for algerne/planterne, så længe det ikke tager overhånd.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Thomas fra Stockholm skrev:
Carsten skrev:Hvis det er som i almindelige akvarier, så er de bobler nogle som planterne/algerne udskiller og det er ilt. Det sker når de er mættet med co2 og der er lys nok
Det her er jo super interessant, vi er 100% enige om at planter/alger udskiller ilt. Men Cyano er jo en bakterie som "samler" på CO2, og jeg har for mig at boblerne man ser hos Cyano netop er CO2, som kan slippe og "boble" op ???

Dette skulle i teorien gøre vandet mere "surt", hvilket er godt for algerne/planterne, så længe det ikke tager overhånd.
Hmm! Mener da at man altid har sagt at det er ilt som der ophobes under cyanoen.
Men synes da ikke at det er godt at cyanoen pludseligt har fået optimale forhold, så det kan udskille mere co2/o2.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg ved ikke Carsten :) men nu har jeg læst lidt og som jeg forstod artiklerne så ophober Cyano CO2, og gør vandet mere surt, det er et stort problem i østersøen og søer i Sverige.
Om det så er ilt eller C=2 der bobler op skal jeg ikke gøre mig klog på.

Om mit PH synker lidt er det helt OK :) jeg ligger på 8,25 til 8,33

Vil også tillægge at om der er Cyano i sumpen er det helt OK, bare det ikke kommer op i min DT :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Med S, som raser mod 0 i endnu et TritonLAB test. Nu skal jeg dosere 30 liter er panikken ved at sprede sig, jeg har ikke lyst til at dosere for SEK 6000,- af et emne jeg ikke rigtig ved hvor forsvinder eller hvad det gør for nytte. En ting er dog sikkert, det bare forsvinder :(

Jeg tog 2 aktions, 1 var at smide lidt op på den Svenske Facebook side og heldigvis kom der en disksution i gang, derefter tog jeg chancen at sende en mail til TritonLAB...
En klog Svensker (ja de findes) noteredes sig at Na er lidt lav, hvilket kan betyde lav salinitet. Så en måling viste ca 29-31 ppm, MEGET lavt (med tak til målemanden " onclick="window.open(this.href);return false;).
En anden sendte et link hvor man kan beregne Saliniteten ud fra oplysninger man får fra sin TritonLAB test: https://monrecifamoi.saulme.fr/salinite ... linity.php" onclick="window.open(this.href);return false; Det viste 30,254 hvilket passer med mine målninger.
Så var det vel tid til at beregne hvor meget salt jeg mangler; https://www.hamzasreef.com/Contents/Cal ... ulator.php" onclick="window.open(this.href);return false; og der kom jeg frem til ca 20 kg. Hvad vi ikke kom frem til var hvor mit salt forsvinder/forbruges?????
I dag smed jeg så i 4 kg salt og når alt saltet er i kommer jeg at lave endnu en TritonLab test. Som jeg kunne hente selv om Tritonakvarium har lukket på mandage, man er vel VIP kunde :)

Tilbage til TritonLAB, jeg fik faktisk svar i dag!!! Fra selveste Ehsan Dashti (Deres CEO).
SP: Kan man få Mn på 1 liters flasker?
Svar: Ja

SP: Min forhandler siger at i er sluttet med at sælge 10 liters Triton Core7 Base beholderer?
Svar: De går at bestille.

SP: Har i større flasker med S, eller råd til hvad jeg gør forkert her?
Svar: Sulphur makes up a large part of seawater which is why it takes a lot to adjust it, same with magnesium, water changes with a salt that has the correct sulphur levels is a much cheaper way of replacing it with large systems.

Kæft han er en dårlig sælger :) men helt eksterem service, tror aldrig jeg har været med om noget lignende i denne hobby. :beer: :beer: :beer:


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ud over det så er der 2 stk 300W MARK II Grow lamper på vej fra staterne til lille swea, jeg er allerede extremt glad for lampen, så der bliver opgraderet med 2 stk i den orginale algesump, jeg håber problemet med plads på den måde løser sig da de er lidt mindre. Jeg kan allerede se at mine alger er vokset et par cm...

Desuden bestilte jeg en Pasific Sun Kore 5 doserpumpe, nu håber jeg de efterhånden har løst deres problemer med softwaren, som de har haft i lamperne.

Lidt sjovt kommer der at ske i weekenden også, jubiii. Inspireret af en tråd her på siden om kulørte perler... Ja og så får jeg hjem en Pomacanthus Navarchus onsdag/torsdag og så overvejer jeg kraftigt at få hjem en Apolemichthys Xanthopunctatus som så skal gå og hygge sig med en Pomacanthus Imperator, goldflaken er dog uhyggelig dyr så det er meget muligt at jeg skipper den til fordel for en Pygoplites Diacanthus da den koster ca 1/3 eller en Apolemichthys trimaculatus som jo også er sød, og meget gul...


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Uha nu bliver det rigtigt spændende. Der er plads til en fin kejser bestand i din balje


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

nielsk skrev:Uha nu bliver det rigtigt spændende. Der er plads til en fin kejser bestand i din balje
At tilføje kejsere, er der nogen speciel rækkefølge man skal følge? Er der nogle jeg bare aldrig må smide i først eller er det ligemeget? Med kiruger er det jo helst alle samtidigt...


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt at følge med her Thomas.

Du har ret ift Ehsan, han er en piv dårlig sælger, men totalt dedikeret til hobbyen :GO og super dygtig. En af grundende til at jeg har været så glad for at bruge hans produkter.

Spændende hvis du begynder at smide kejser fisk i baljen :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Thomas fra Stockholm skrev:
nielsk skrev:Uha nu bliver det rigtigt spændende. Der er plads til en fin kejser bestand i din balje
At tilføje kejsere, er der nogen speciel rækkefølge man skal følge? Er der nogle jeg bare aldrig må smide i først eller er det ligemeget? Med kiruger er det jo helst alle samtidigt...
Det er meget vigtigt hvordan du sætter din kejserbestand i! De største til sidste. Hvis du fx har en indkørt imperator vil den formentligt stresse mindre arter så meget at de kan holde op med at æde.
Ellers skal du starte med så små og juvenile som muligt - så er der formentligt mindre aggression.
Du kan også have 2 imperator. Det havde jeg en overgang uden aggression.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt før og efter billeder med min nye lampe i sumpen...

Nu tager jeg ikke pis på jer, jeg sværger, men dette er 6 dage!!! 6 dage, ikke uger eller måneder, 6 dage! Helt sygt...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så kom mine MARS 300W hjem fra tyskerland, og hvor glad man bliver når de er mindre end forventet :) På den hjemmeside jeg bestilte fra stod der at de var ligesidet firkantet, og så havde der ikke været plads, men på billederne var det ret tydeligt at de bestemt ikke var ligebenet, chancede og tog hjem 2 stk.

De får plads i sumpen :) så nu kan jeg rige mit DYI og så skal der produceres lidt alger.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

*IK og *ATTER.

Fatter intet, 22 kg salt smidt i baljen og salt er på 1,023 eller ca 31 ppm, jeg havde hårdt regnet med at den var for høj.

Hvad er taktikken nu?
1) At booste salt til 1,026 og så ellers skide på om CA, Mg og alt går i taget?
2) Begynde at bytte vand
3) Booste S og håbe det hjælper, uden at jeg ved hvorfor den falder bliver det MEGA dyrt

Fiskene virker ligeglade, men visse koraller ser stresset ud, de er meget hvide og da det er længe siden jeg doserede Cu og seneste målning viser 0 i Cu tror jeg det har med "S Situation" at gøre, kan ikke være andet?

Ofte hjælper det at sidde og skrive, at få ud sine problemer :)
Så i morgen køber jeg mere salt (silligt) og S fra TritonLAB, 4 liter og forsøger mig lidt frem. 3,2 liter vand og 1/1000 del anbefalet dosering eller ca 26 ml og så måle Salt. Derefter booster jeg salt til 1,026.
Kan også teste at bytte 6,4 af de 3,2 liter med vand der har 1,026 i salinitet og se hvad der sker.

Nu skal dette her fikses, har efterhånden for en lille formue SPS som ikke trives optimalt.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anden »

Store vandskift (20%) med vand der har lidt forhøjet salt i vil rette dit vand ret hurtigt (på under en uge) men stop alt dosering i mens du får styr på salt, fisk er ligeglade med salt de går jo i brakvand hos forhandlerene men koraller kan ik tåle "brakvand".


Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Anden skrev:Store vandskift (20%) med vand der har lidt forhøjet salt i vil rette dit vand ret hurtigt (på under en uge) men stop alt dosering i mens du får styr på salt, fisk er ligeglade med salt de går jo i brakvand hos forhandlerene men koraller kan ik tåle "brakvand".
Får tage ind mit 480 liters til formålet og 2 stk 50 liters spand jeg har, så kommer jeg op på 18%...

S er på 600 mg/l, Salinitet er på 31000 PPM*10^-3 og om jeg regner med 3000 liter vand
Så har jeg

1) Jeg bytter 20% med S=950 og Salinitet på 36000 og jeg kommer op på ca S=670 og Salinitet 32000
2) Bytter igen 20% og ender på 726 og 32800
3-7) ...
Efter 7 gange er jeg på 891 og 35 PPM og jeg er lykkelig og ca 7*540,- = 3780,- Svenske kroner fattigere, kontra 30 flasker a SEK 200,- = 6000,-

4 vandbytte på 4 dage og jeg er på 806 og 34,4

Problem 2 er at jeg ikke kan producere så meget Osmos vand, men jeg ser ikke rigtig noget alternativ.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anden »

Ja osmose bliver nok et problem det tænkte jeg da ik lige på.

Edit: hov bruger du po4fjerner og hvormeget? Og har du doseret meget kalcium og i hvilken form?


Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja, 1 kg hver måned?????? Nu er jeg spændt....


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anden »

Kan du endelig ik bare doserer sodium sulfate i osmosevand over et par dage? Du skal jo nok bruge en del men søg evt efter tråden skrevet af Randy Holmes-farley han har styr på mængder og kommer tit med råd til folks triton test når triton selv giver manglende svar bare dårlige svar som vist er normalen hos dem


Billede
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Du kan roligt smide 1 kg red Sea salt / 1000 liter / døgn direkte i sumpen. Det har jeg gjort talrige gange uden det mindste stress at spore på korallerne i dt.
Syntetisk salt derimod kan du kun bruge det halve.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af PederP »

Når jeg har manglet salt, har jeg altid bare hældt saltvand i osmolator kammeret. Så er hele baljen "på dryp".

Syntes det er lidt vildt at du er hoppet på så dyrt et "perfektionist" system, som triton, direkte efter opstart af så stor en balje. :)

Hvordan går det med Philips / Sicce sammenligningen?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis jeg af forskellige grunde har hevet meget vand ud af systemet, så gør jeg også som Niels. Hælder ½-1 kg. Red Sea salt i sumpen og lader det opløses af sig selv.
Har aldrig oplevet problemer med det.
Er det der imod for at kompenserer for saltvandring eller almindeligt spild, så bruger jeg mine vandskift til det. Vand med en noget højere salinitet, op til 1.030 og så i med det.
Skal der reguleres lidt mere, så hiver jeg lidt mindre vand ud en jeg fylder på (feks50 L ud og fylder 60L på) Jeg har så en let forhøjet vandstand i returkammeret, men det regulerer sig inden for det første døgn. Fordampning og osmolatoren klarer så den gradvise regulering.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg smider i 3,5 kg salt i om dagen, til Salinitet er på 35, derefter et TritonLAB test, jeg tjekker KH hver dag inden jeg kommer i salt så den ikke kommer for højt op.
Om alle værdier er helt af helvede til, bliver det vandbytte til det er OK.

I weekenden skal alt tjekkes for utætheder, det burde være let at se om 20+ salt har fordampet et eller andet sted fra...

Fiskene er ligeglade, og de fleste koraller der rigtig gode ud, dem der ikke har det perfekt er blevet meget hvide, lidt som om vandet var 32 grader varmt.
Med den forhøjning af Salinitet jeg har lavet de seneste dage har jeg (måske indbildning) set at nogle koraller har mere polyp extention, men det kan være indbildning.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

PederP skrev:Når jeg har manglet salt, har jeg altid bare hældt saltvand i osmolator kammeret. Så er hele baljen "på dryp".

Syntes det er lidt vildt at du er hoppet på så dyrt et "perfektionist" system, som triton, direkte efter opstart af så stor en balje. :)

Hvordan går det med Philips / Sicce sammenligningen?
Tanken har hele tiden været at starte op en kalkreaktor når jeg har lidt koraller i baljen så der er et forbrug, eller jeg syntes det blev for dyrt, nu doserer jeg stadig bare 35 ml/dag (inden jeg opdagede Salt/S problemet) og det er ret billigt, at der så kommer sporemner for et par tusind er OK. Når jeg kommer op på 1 dl om dagen, ja så er det ikke lige sjovt med TritonLAB metoden


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Har kigget på en Pasific Sun reaktor i dag "CalcFeeder AC4" er der bedre til samme peng.
SEK 20.000,- (med flaske).
Har en brugt Grotech, men indser at den med garanti er for lille, der er bare plads til ca 12 kg media.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Der skulle monteres belysning i algesump og fandt følgende......

Saltvandringen kommer fra min scrubber og er 3-5 cm tyk ;(
Satte på et rør så returvandet kommer ol under min scrubber så det ikke kan vandre derfra nu jeg var i gang.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja og så kom der op 2 lamper :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så håber jeg at det var sidste gang i lang tid jeg skal dosere salt direkte i sumpen, 3,5 kg om dagen og jeg er nu på 35 ppm, jeg har også doseret Sulfor i 3 dage, 1 liter om dagen og i aften er det så et TritonLAB test der skal afsted. Skal måle KH, Ca og Mg som jeg forventer er alt for høje. Regner med vandbytte 2 gange om ugen (200 liter) i et par uger om værdierne er helt af helvede til. 200 liter da det er hvad jeg har i min skummersump, og det er den der er lettest at koble fra.

Jeg startede med at dosere salt i mandags, der var det 5 kg om dagen, efterfulgt af et par dages pause inden jeg begyndte igen, jeg kan konstatere at 4 fragger af den samme koral er død, og er jeg uheldig dør 2 stk SSC, 1 LPS Hammerhead, og en styor plade fra australien, der er 1 pind i midten der er død, men resten lever og har stadig lidt farve. Min store SSC er helt hvid (selv om jeg bilder mig selv ind den har lidt rød farve tilbage).
Har bestilt 1 liter friskbrygget phykoplankton som jeg håber kommer mandag, jeg fodre også med http://www.easyreefs.com/en/easybooster_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikke alle koraller reagere ens, måske der er indbildning men visse der har stået stille længe viser tydelige nye spidser, så de har valgt at begynde at vokse, visse ret kraftigt. Specielt ses det på mine tyrkis/blå stags.

Nu skal korallerne bare komme sig ;) og min Navarcus skal begynde at spise ordentligt, så kan jeg begynde at plukke fra min fiskeliste :)


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af bima »

Det er fedt med dine opdateringer:-)
Både på godt og ondt.


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Tykki »

Vi vil se den kejserfisk! Nu !!!!!


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"