"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Aquascapen kommer med et ord at blive "luftig", med en dybte på 1 meter har jeg en masse muligheder, ja og udfordringer, store dele af bagglasset og bunden bliver dækket med sten. Her tænker jeg primært "Marco rocks", smadret i små stykker på 4-6 cm og så en masse reefcement så jeg får huller i mellem stenene hvor baggrundsbelysningen kan give lidt skygge (ja ikke på bunden). (også for at spare lidt penge)

Fra de søjler der kommer når jeg skal skjule PVC havde jeg funderet på en masse plader til koraller, men tror jeg ender med "Pukani rock" som skal skabe en masse steder at lime koraller på, samt en del "broer" igen til at lime koraller på. Pukani Rock vil jeg lime så jeg får nogle rigtig store "hangouts"

Om Triton sælger mig en STOR Tonga Multi Branch sten som måler 40x40 cm til en fornuftig pris bliver der nok tænkt om lidt, men ellers tror jeg ikke at Multi Branch sten bliver en succes.

Broer bliver der nok en masse af også (i stedet for plader).

Dette er planen, vi må se hvordan resultatet bliver når jeg begynder at lime sten, måske i weekenden om der bliver tid mellem børnefødselsdag (Hjemme), tennistunering (min 8 årig), svømmeskole, havearbejde da det skulle blive +14 søndag :)

Købte ca. 30 kg Pukani rock i dag og ca 20 kg Marco rock, og lad mig bare sige at Pukani roct er ekstremt porøst sammenligned med alt jeg tidligere har bygget med.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fik købt lidt sten fredags, dette er ca 20-25 KG Pukani sten og ca 10-15 KG base rock.
PVC rørerne er for at illustrere hvor der kommer flow fra mine closed loops.
Dette billed er fra venstre, så denne vinkel er ikke normalt synlig, men da jeg har en IKEA taberet i vejern fra den anden side er dette billed fint illustrativt.
fra venstre 1 med strøm.jpg
Oppe fra... Svært at fornemme opbygningen, rørerne skal naturligvis skjules bedre.
oppe fra.jpg
Forfra.... Det ses ikke men der er hele 45 cm til den nærmeste sten.
Forfra ver 1.jpg
Uden flow-pinde :)
Monterede en Slots for at få lidt ide om størrelsen.
Fra venstre igen, her skal sten helt op til overfladen for at gemme PVC.
venstre med en kold øl.jpg
Forfra version 1. Har allerede fjernet et par sten da de er for fine til at bare ligge og tage plads :)
forfra med en kold øl.jpg
"Monterede" også en extra sten for at få et rigtigt langt udhæng. Resultatet er 22 cm fra glasset og denne "svæver" ca 25 cm over bundlaget, som her bliver sand.
med den nye forlænger.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af bima »

Dit projekt er super spændende at følge. :beer:
Keep the pics comming :W
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det var med spænding jeg kom ned i dag, hvor god var det nu cementen var? Da man limer tørt er det vvært at få det til at klistre som silionen, men opsætningen er allerede som et bjerg :)

Det er svært at se, men der er masser af plads til koraller.
forfra.jpg
Fra udhænget er der som skrevet 25 cm ned til "sandet" og det er stadig på små 40 cm under vandoverfladen.
fra hjørnet.jpg
fra højre.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3604
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Ser allerede godt ud
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt funderinger...
fra hjørnet painted.jpg
Har forsøgt at male lidt med gul spray for at vise hvordan jeg tænker, ja så alle steder jeg har malet gult skal der sten op.
Dem i midten herunder kommer at sidde meget tæt rundt rørerne så de ikke fylder meget ud i akvariet.
Overvejer et par øer i sandet til nogle Ephyllia
Ligeledes overvejer jeg en bro (rød farve) fra den forreste opbygning til den der kommer at stå til venstre, denne kommer gå en del mere ud i akvariet og kommer på de øverste 20 cm slet ikke at røre bagglasset da der skal en være plads til flow for min ønskede tidevandseffekt.
forfra painted.jpg
Så ikke meget sand i akvariet, der kommer nok endnu et større område med sand længere til venstre.

Forslag og/eller kommentarer er altid velkommen :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af PederP »

Ser godt ud Thomas :)
Nu vil vi snart se vand!
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Bima, Nielsk, PederP
Går nok lige et par dage inden jeg er klar til at fylde i vand ;) For og siderude skal iaf lige limes på :beer:

Så er der lagt op til aftenens projekt
starten.jpg
Det var her de fleste sten skulle limes.
fra siden start.jpg
fra siden klart.jpg
Manglede lige de sidste sten (så typiskt) men er ret godt tilfreds med resultatet, dette er ca 50 kg sten, og det er den opbygning jeg kalder den mest "luftige".

Jeg overvejer stadig at have en "bue" over til næste opbygning, men venter til jeg ser helheden og hvor "tungt" det kommer at se ud.

Tanken er at jeg til højre lidt højere end hyllen kommer at montere min magnetiske frag-hylde, igen venter jeg for at vurdere helheden.
klart.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af peder »

Flot håndværk, fed scaping og en spændende byggetråd at følge.
Har selv tidligere bygget mange kunstfærdige søjler, broer. o.s.v. men har idag valgt bare at "smide" tre bunker sten i mit nye setup da der efter et års tid (hvis alt går vel) alligevel ikke kan ses noget som helst af opbygningen;-)
Men der er sjovt at scape og pænt at se på indtil at korallerne har overgroet det hele.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Bukker og takker Peder, hvad man nok ikke kan se på billederne er at jeg forsøger at få linier i opbygningen så det kunne se ud som om det var en lang koral der engang havde groet immellem de andre sten...

Nu for vi at se om der bliver brugt lige så meget tid på de andre søjler, det kommer nok an på hvilken sten jeg får fingrene i, for som du skriver så er det i længden bare et skelet hvor jeg kommer at lime koraller på, som om 2-3 år ikke kommer at kunne ses.

En bunke sten er måske lidt extremt i min smag, men om man "pimper" bunken så halvden svæver et par cm over bunden er det ret fedt også.

Vigtigst er dog stadig at der findes MASSER af steder man kan lime på koraller ;)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så fik jeg fat i ca 70 kg sten af lidt dårligere kvalitet, de har stået tørt i bare 3 uger så der er sikkert masser af snasi i dem.

For at danne mit et overblik over hvor meget sten jeg mangler lavede jeg en meget hurtig opsætning, så er kommet frem til at 75 KG mere nok er meget passende.

Opsætningen er ikke luftig nok, søjlen i midten er alt for tæt på alt andet. Men at lave en ravine her tror jeg skulle fungere.
Problemet jeg ser er at jeg måske skal have plads til 2 wavebox's (om jeg ikke kan få bølgesimuleringen kraftig nok) Ikke et stort problem, men det betyder at opbygningen oppe i hjørnet alt andet end lige må skjules bedre :( hvilket igen betyder mindre luftigt :( :(
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fik brugt det sidste cement i går, 12 kg er bestilt så jeg håber det kommer inden påsken så jeg kan få det sidste limet. Bestilte også et XL silikatfilter og en Vectra M1 så jeg har returpumpen hjemme :)
100 kg sten er også på vej til Stockholm, jeg tror det er nok selv om der går en del kg til på at lave siderne og bagvægen...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt flere billeder fra i dag ;)

Nu er stensætningen 100% perfekt og første frag er på plads :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt sketer der i weekenden, PVC blev trukket frem til closed loop systemet. Godt at få gjort nu da det var besværligt nok at komme til.

Kan allerede se at det var en stor fejl ikke at montere bag-belysningen i god tid, det bliver enormt besværligt at få det til at spille som jeg vil nu, men såen kan det gå :( nu skal der tænkes lidt kreativt.

Planen er som følger ;)
ca 18 april komer glarmesteren og hjælper med at bære og lime det sidste glas
ca 2 maj (når fruen er på arbejde og ungerne i skole/børnehave) testes akvariet om det er tæt... Regner vel med at beholde vandet i under en uges tid for at rense stenene lidt for snask. Alt det cement jeg har brugt kan give lidt forhøjet KH om det limes under vand, selv om mit er 100% tørt tror jeg stadig at KH kan gå i taget.
ca 9-16 maj kommer der nyt vand i og salt og så er vi i gang :) om jeg bruger osmos vand kommer det at tage mindst 10 dage at fylde ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så fik jg hentet stenene, 100 kg.

Feedback på stenopbygningen, pindene er hvor jeg fundere på "broer".
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Synesdet er svært at sige go or not, for der mangler det 3 dimensionale på billederne. For kigger jeg på den nederste billede, ser den nye søjle meget massiv og dominerende ud. Men kigger jeg på de andre billederser den slet ikke så voldsom ud
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Carsten, mine bekymringer var precist det du nævnte, at den ser lidt massiv ud, og meget dominerende. Det er jo "bjerget" til venstre der skulle se dominerende ud, og jo længere til højre kan kommer skulle det blive mere og mere luftigt...

Overvejer også at flytte stenopsætningen 10 cm fra bagruden, ulempen er at jeg mister lidt dybte, fordelen kunne være det samme, jeg er bestemt ikke sikker?

Samme usikkerhed har jeg når det gælder placering af sten til at lime på koraller længere fremme i baljen, hvor meget plads skal der være mellem.
Meget plads giver mere luftig udseende, men der er en masse plads der ikke rigtig kan udnyttes mellem opbygningerne.
Hvor tæt på fremruden kan man gå, uden det ser ud rodet?

En løsning kunne være en del mindre "broer", hmmmm jeg må ind på reefcentral i dag :)

Mine tanker lige nu er at opbygningen er OK, men at den skal laves af mindre sten, for at jeg bedre kan bygge udhæng, og forhåbentligt komme væk fra det dominerende udseende.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Tror først det kommer til at se meget massivt ud med de der broer. for så er det ikke 2-3-4 enkelte søjler, men pludseligt et kæmpe bjerg massiv.
hvis akvariet havde været mindre, kunne jeg forstå der var en mulighed for plads mangel til korallerne, men det du laver er jo gigantisk.
Dyrk enkeltheden frem for en komplet samling af Acropora. På revene er der ikke et kæmpe udvalg af koraller over det hele
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Gode inputs, og jeg er til stor del enig med dig :)

De primære koraller jeg vil samle på er Millepora, og de skal have go plads til at vokse og skygge under (derfor bare 76 cm høj). Specielt røde og pink :)
Der ud over bliver det andre Acropora der vokser som en plade.

Mellem "søjlerne" bagerst tænker jeg Catalaphyllia, euphyllia og Duncan. På den måde bliver bunden fyldt op med noget der rør sig...
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

OK, testede at knuse sten i dag med Hammer og mejsel......

Der findes lettere metoder :) :W :W :W :W

Spørsgmål; Når jeg smadre stenene kommer der MEGET FINT støv ud, kan jeg bruge det som sand eller skal det skylles bort inden jeg limer? ?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Michael_F »

Jeg ville skylle det fine støv væk, inden jeg limer. Det gjorde jeg selv, da jeg byggede min stensætning.
Noget af det brugte jeg dog til at dække limen. Jeg brugte PU skum, hvor det fine støv gjorde limen mere sandfarvet, i stedet for kridhvid.

Spændende projekt :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så ved jeg hvad jeg skal lave i weekenden, ud over fodbolt tunering og de normale aktiviteter for en "hocky familie" :) Smadre sten og vaske dem, yeaaa!

Jeg forsøger som du at dække cementen med en lille sten, men det er ikke noget jeg prioritere, cementen bliver meget hurtigt dækket af kalkalger, ja faktisk hurtigere end stenene.
PU skum (sort/grå) overvejer jeg kraftigt at bruge mellem stenene på bunden så skidt ikke kan smale sig der, og der skal jeg massere ned en mase sten så det ser naturligt ud. Store dele af bunden bliver dækket med sten.

Der hvor jeg skal have sand overvejer jeg at lime på et lag grov grus, ja eller småsten fra nedbrydningen af stenene... Sort eller gennemsigtig silikone???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Thomas fra Stockholm skrev:Så ved jeg hvad jeg skal lave i weekenden, ud over fodbolt tunering og de normale aktiviteter for en "hocky familie" :) Smadre sten og vaske dem, yeaaa!

Jeg forsøger som du at dække cementen med en lille sten, men det er ikke noget jeg prioritere, cementen bliver meget hurtigt dækket af kalkalger, ja faktisk hurtigere end stenene.
PU skum (sort/grå) overvejer jeg kraftigt at bruge mellem stenene på bunden så skidt ikke kan smale sig der, og der skal jeg massere ned en mase sten så det ser naturligt ud. Store dele af bunden bliver dækket med sten.

Der hvor jeg skal have sand overvejer jeg at lime på et lag grov grus, ja eller småsten fra nedbrydningen af stenene... Sort eller gennemsigtig silikone???
Jeg ville helt klart bruge noget klar silicone og noget PU skum der er lyst i farven. I Danmark fås skummet i en lys beige tone.
Siliconen mener jeg bør være klar. bliver det som du har limet af en eller anden grund blotlagt, så kommer den grimme sorte silicone også til syne, selvom du masserer grus ned i det.
Bortset fra at jeg slet ikke ville lime noget fast på bunden. Det er et fandens arbejde at fjerne det igen.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

jeg er all in med det luftige aquascape, prøv at søge på bonzai eller floating aquascaping, der findes nogle virkelige utrolig gennemført designs derude. Det ser pisse fedt ud når koraller og sten hænger ud over en hvid sand bund!!!
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

10 point til Michael, er du gal de er beskitte de sten!

Stone Fix kommer tidligst tirsdag, så jeg er i gang med at dele ned alle sten der er for store eller har en for rund form. Passer på at skylle så meget det går og så kommer de at stå i vand til på mandag, så de når at tørre til de skal limes. Nu får vi at se om jeg kan kopiere nogle af de scapes jeg er inspireret af for venstre side.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skal lige siges at den øverst til højre er pisse grim imo :) stenen i midten er alt for dominerende.

Et mix af dem alle er hvad jeg forsøger på, nederst til højre kombineret med den øverst til venstre er drømmen, men det er ikke helt let :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

De to tv ser fine ud, synes jeg.
Jeg kan godt lide sådan en slugt, det ser ret naturligt ud.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Michael_F »

Flotte scapes. Jeg synes dog, at på den måde jeg har lavet mit, hvor jeg også har en lille slugt, at jeg synes det er enormt svært at undgå enkelte døde zoner. Jeg har kommet noget mere cirkulation i, end jeg håbede var nødvendigt.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Michael, du kan bestemt godt være stolt over dit scape!
Men tænk på at jeg har næsten lige så meget vand fra forruden til bagruden som du har i breden på dit, 105 cm :) så jeg har plads til en stor ravine/slugt (eller to).
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Mens jeg venter på Stone Fix er jeg i gang med at teste Triton metoden. Købte de 4 dunke CORE7.
I mit 480 har jeg en del koraller efterhånden, så jeg vil regne ud det engtlige forbrug inden jeg tester på det store...

PT doserer jeg mellem 10-12 ml om dagen (skal lige finde det helt rigtige nivå), i det store kommer jeg nok at dosere det 50-100% mere per liter og så er der jo lige 4 gange så meget vand. Så et sted mellem 60 til 100 ml om dagen eller flaskerne holder 10-17 dage, de koster SEK 319,- så mellem SEK 11 643 og SEK 7 000,- per år. (bare basik tilsatser).

Alternativet er Kalkreaktor og vandbytte, og her regner jeg mellem 5% - 10% om ugen, eller 200 til 400 liter vand. Et sted mellem 10400 til 20800 liter vand skal så byttes om året. En spand Aquaforest salt giver 560 liter vand, der findes sikkert billigere salt om man handler stort så for god orden regner jeg halv pris på salt, dvs. SEK 350,- (normal 695,-) for 560 liter vand. Det betyder at forbruget er mellem 18,5 til 37 spande eler SEK 6500,- til 13000,-. Vand koster ca 2 øre per liter (50% fjernes af osmosen) så det er yderligere mellem 416,- og 832,- per år.

Nu har jeg ikke regnet ind hvad CO2 koster om året og selve invisteringen i flasker, PH, og hvad der ellers behøves, men kalkylen er ikke specielt fordelaktig for vandbytte...
Jeg har heller ikke regnet på hvad diverse Triton tilsatser kommer at koste mig om året??

Så Triton LAB koster mellem 7000,- og 11 643,-
Vandbytte og kalkreaktor mellem 6916,- og 13 832,- afhænnig af at jeg får salt til ½ pris!

Dovenskaben længe leve, Triton Lab virker mest enkelt/sikkert og så hader jeg at bytte vand.

Tænker jeg forkert?
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"