"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dan's 503 l ex DSB balje, smadret og sat op igen d 2/4 2017

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Låst
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! 6/10 2016

Indlæg af Tykki »

Tak. Jeg skal prøve at svare så godt jeg kan. Under indkøringen tilsatte jeg en del stumper, dvs lev sten og sand fra mange indkørte systemer, men det gik ikke rigtigt i bunden som dengang kun bestod af helt fint sand. Grunden tror jeg var, at der lagde sig en tyk bakterieskorpe på sandet. Først blev jeg glad, da det jo betød at jeg kunne hæve cirkulationen kraftigt uden at det skide sand fløj rundt, men de skide flager må jo også betyde at livet i sandet ikke kan komme op og få mad? Så jeg fjernede dem manuelt og det betød at cirkulationen igen skulle sættes kraftigt ned. Det blev først godt da jeg fik 20 kg meget groft, men meget indkørt grus. Der var orm og skidt og lort i, og da alle eremitterne som var med var sorteret fra, smed jeg det rundt oven på det fine, og rodet lidt rundt. Det satte kraftigt gang i systemet. Der blev ligeledes hentet alger her og der og alle vejne, og det har i den grad også givet systemet et spark. Det næste shit er og bliver cirkulationen. På nuværende tidspunkt er der fem cm sand i fronten, tolv cm et sted og sytten et andet osv. Jeg har brudt alle regler og smidt det groveste medie jeg kunne finde i et helt tyndt lag oven på sandet helt fremme ved forruden, således at der ikke bliver lavere bund. Fem cm skulle være det laveste. På et tidspunkt efter et halvt år var karet tømt for pods, men jeg ved nu at det er prædatorerne i tankens skyld, for i overløbet og i sumpen er der så mange at de ligger i lag. Indkøringen er længere på et sådan system tror jeg, og man skal satmig passe på ikke at overbelaste for hurtigt, især uden skummer, for ellers vælter lortet. Nu er næste projekt at bytte nogle af mine sten ud med nyimpoteret. Det bliver sjovt, og jeg vil også hælde mere sand på. Det vil dog kræve, tror jeg, at det grove medie bliver fjernet først. Prøv det! Det er skide skægt.
Senest rettet af Tykki tors 6. okt 2016 22:34, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB !

Indlæg af peder »

Dejligt med en balje der ikke går 12 af på dusinet! Ser mega spændende ud.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB !

Indlæg af Tykki »

Tak Peder, ja det må sgu siges at være udfordrene. Men som ses er der ikke de store svære koraller. Lidt Lps som det hedeste. Det er dog bemærkelsesværdigt hvor lidt fosfat der er i karet? Er ikke særligt begavet på kemi, men er dog ret sikker på at mængden af sten, sand og alger i sumpen må spille ind. Fodre , syntes jeg selv, ret kraftigt. Tror faktisk at jeg kunne fodre endnu mere uden det ville kunne ses, men tør ikke presse citronen mere nu. Glæder mig til de nye sten. Bliver spændende at se om der sker noget nyt med mikrolivet.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af Tykki »

I håb om at holde en lille flok antias en gang efter jul har jeg sat min gamle deltec 400 mce på systemet. Det piner mig, for jeg har irriteret en del af saltsjukkerne i omgangskredsen ved blot at køre uden skummer. Og gudhjælpemig om ikke jeg også er begyndt at skifte lidt vand systematisk :rolleyes: suk, det næste bliver vel at der bliver sat en kalk reaktor på, øv hvor almindeligt.


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af Hareskov »

Welcome to the DARK side :T :T :T


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af Tykki »

Ja det er sgu for galt. Tænk der blev for lidt at rode med!!!!! Så må der findes på noget, og det " noget " er så blevet til antias, med alt hvad der så skal gøres, piv piv!


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af Hareskov »

Tykki skrev:Ja det er sgu for galt. Tænk der blev for lidt at rode med!!!!! Så må der findes på noget, og det " noget " er så blevet til antias, med alt hvad der så skal gøres, piv piv!

Ja så har man også hørt det. For kedeligt hihi, nå men det gode må jo være, at når din DSB har fungeret så godt så længe, så har du jo en fed buffer i akvariet, selv nu hvor du skal op hver 3 time og fodre :clap: :clap: .
Skal du så ikke også have nogle flere fine koraller ?

Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af charlie saltvand »

LOL

Du kan sgu da heller ikke sidde stille. Held og lykke med de kommende fisk.

Dan og STORT tillykke med din fisk fra Kenneth, dér var du sgu lige lidt hurtigere end undertegnede.

Vi ses og ....

GLAD JUL


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af Tykki »

Tjoooo Anders måske, måske. Ja Charlie du var sgu langsom og nu har jeg et par. Håber sådan at se dem i leg en dag. Jeg må jo erkende at en damp diagnose og en balje både er godt og ondt, og jeg nægter at lukke det her set up. Har ellers været aktiv akvarist, men det her vil jeg gerne køre til det vælter , hvis det altså vælter.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af ole kekkonen »

God jul


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af Tykki »

Ole min wing man! Det samme til dig.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af Anders månsson »

hvordan ser det ud for tiden? lad os da se lidt billeder måske et full shot :beer:
hvad har du har af fisk og andet i akvariet?

hvad er målene på baljen?


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af Tykki »

Åh sorry Anders har ikke set din skrift på vægen . Baljen er 120 x 60 x 70 . Jeg har lige lagt lidt om, således at der ikke er en eneste stenkoral i baljen ( mindre uheld med et varmelegeme ) . Skal prøve at skyde lidt pics en af dagene. Fisk på dansk er. En fed pincet, et par klovne , en svensker damsel, to flammekejsere ( et par?) to andre dværgkejsere, en snowflake murene, tre fire småfisk, en søpølse str giga, et par dannebrosrejer, en enkelt kardinal reje, der er en kæmpe klam krabbe som jeg ikke kan fange og det pisser mig af som en i h til. Ellers er der en stak blødkoraller, lidt læder og en go del skiver. Det er sommer og gider ikke sten koraller nu, måske aldrig. Har sat en deltec mce 600 på systemet. Det blev for mange fisk alligevel og jeg fodre som et svin. Der er naturligvis en stak alger i sumpen plus lidt sand og sten. Dan


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer.

Indlæg af Tykki »

image.jpeg
image.jpeg
.
Efter et par craches af høj karat, prøver jeg lige at få baljen på højkant igen. Det sidste crach var så latterligt så jeg må skrive det ned. Hvis du har DSB, så køb IKKE snowflake murene. Selv om jeg havde lagt pvc rør strategisk rundt i baljen, sked den på mig, og kviteret med at grave som besat under stensætningen, som godtnok er bygget op omkring atol søjler, men alligevel består af sten direkte på sandbunden. Mine værdier gik amok og kræet ville ikke lade sig fange. En uge jeg var væk lavede den et uundgåeligt stenskred og en del fisk gik til, bla min fuldfede pincet fisk som jeg holdt så meget af. Heldigvis blev det skide varmt og jeg måtte fjerne mit dækglas. Jeg havde sultet svinet i over en måned, så om natten fangede den sig selv og smuttede over kanten. Den blev først fundet næste dags eftermiddag helt tør og fuld af støv nede bag akvariet. Den var stiv som en pind, men stadigvæk i live! Vildt dyr!!!! Den blev smidt i en spand med lidt akvarievand og livede op fuldstændig. Desværre glemte jeg at slå cirkulationen til da vi gik i seng. Det kunne den sgu ikke tage :y øv en dummerter fra min side. Nok om det. Jeg har tømt sumpen totalt, og smidt en skimz 161 med DC pumpe i. Det virker! Næste skridt er fosfatreaktor. Er begyndt slavisk at skifte vand en gang om ugen, og det har resulteret i at fede Dorit og hendes tøffelhelt af en vatede mand ( occelaris ) har lagt æg. Den fede ko æder hele tiden og lader stodderen knokle med ynglen!!!! Skide underholdende. Der er kun fire stenkoraller og resten er som jeg kan lide det, brunt og simpelt det er mig en gåde at jeg ikke er started helt forfra, men det er så skide sjovt det her setup, og jeg nægter at stoppe nu. Nå det var nok her fra stenbroen. Vh Dan
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af ole kekkonen »

Det ser godt ud Dan!


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Lord Mike »

ole kekkonen skrev:Det ser godt ud Dan!
Enig :GO Dan du har godt nok hurtigt fået styr på akvariet igen. Godt gået :y


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Tykki »

Man takker ydmygt. Betyder noget for mig, når det kommer fre D Herre.!!!!


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Anders månsson »

fedt du tager kampen op og hvor godt at se dit "trimmede" akvarie!!! Du spammer jo ikke tråden med updates;-)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Tykki »

Tak Anders , næ dethersens spaming har jeg sgu ikke tid til! Jeg har travlt med at kvaje mig Irl og mit akvarie står først for!!!!!


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af peder »

Ser da' stadig spændende og anderledes ud, fed balje:-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af charlie saltvand »

5 måneder mellem updates... Håber sgu ikke du har samme tempo på i fiskebixen :-). Ej, det er gas, måske JEG kunne lære lidt af dig her :GO

Det ser da pissehamrende godt ud Dan! Fedt. Og som ALTID en stor fornøjelse at læse dine indlæg med dit MEGET levende sprog :biggrin:

Ses.

Heeey


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det ser da sundt og godt ud, men så sku gerne du postede lidt flere billeder næste år :wink:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Tykki »

Tak ska De ha.. ja ja jeg skal nok, der er jo bare lidt meget jeg skal nå, altså fire unger af drengebørn er en ting, en fiskebiks og en ond kone er en anden, nuvel jeg må ikke klage. Baljen skal lig ha lidt tid til recovery, også må jeg se hvad næste træk bliver. Højst sansynligvis et to kanals doseringsanlæg til ca og kh. dernæst lidt flere lps koraller. Nu da hr pincet er kradset af er der jo frit slag. Åh, jeg ønsker mig en aupair på 18 til jul. Så er der vel tid til at spise mad ind imellem!


Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Fat_Donnie »

Hej fiskemand, hvordan står det til med baljen? Opdatering please...!!


Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Tykki »

Ja ja jeg skal nok. Snupper nogen billeder og smider dem op i weekenden. Der går nu fire kejsere i baljen, så livet er lidt ensformig , men fiskene er bare fede. Gi mig lige til søndag, så skal jeg være der!


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af nbd »

Tykki skrev:Højst sansynligvis et to kanals doseringsanlæg til ca og kh. dernæst lidt flere lps koraller
Vil du straks holde op med at blive mainstream! Det er lige præcis dén low tech tilgang, som gør dit akvarium til et af de mest interessante af slagsen!!! Det næste bliver vel en 28 kanalers styring af hele molevitten :-(


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Tykki »

Ja ja, jeg skal nok! Bevares !!! Er lidt glad for mit system pt, og hvis dekan glæde dig, nedgradere jeg mit lys til simpelt t 5 med tænd og sluk ure på.


Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Fat_Donnie »

Hvilken lampe skal du have over så? Hvad er grunden til det?;)


Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Anders månsson »

nu bliver det vildt... jeg kan mærke det.. spar nu ikke på billederne!!!


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Dans 500 l uden skummer med DSB ! Nu med skummer. 6/7 20

Indlæg af Tykki »

Ha ha, ja nu bliver der voldsom stemning. Såmænd bare fordi jeg er pisse træt af blæsere som skal skiftes, linser det samme, osv. Old School t fem ati 4 x 54 w, må være vejen frem for en teknisk lam dorsk havenisse som mig. Desuden er jeg pisse ligeglad med solopgang og nedgang, simulering af dit og dat. Har haft pacific Sun hybrid, og pt er det maxpect, men den lampe jeg har været gladest for var en t 5 no name skod, med alm timer ure på, så det er sådan det blive. Det bliver ati.


Låst

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"