Efter små 2 år, med op og nedture i min balje, har jeg nu valgt at lukke den. Kun for at åbne min nye balje

Det der ligger fast nu er følgende:
Jeg beholder min gamle skimmer en Skimz SM121 Monzter da den er rated op til 750L. Jeg har også 2 Tunze 6095 til cirkulation, men er i tvivl om man burde få fat i en Gyre i stedet, man kunne evt lade gyren køre et par timer om natten og tunze om dagen, eller sælge sine tunze. Hvad er jeres erfaringer godt som skidt med de omtalte?
Af lys har jeg min ZetLight 6600 Marven, som jeg egentlig er rigtig glad for, men er meget i tvivl om den kan dækker det hele, eller om den står på nye lamper. Hvis den skal skiftes er jeg nok mest til Kessil, da jeg er vild med det spil de giver i vandet. Men så igen bliver man måske træt af det, så gode råd er velkommen.
Sumpen får Bima også lov til at bygge ( Mål 90*50*35cm ), og her vil jeg have et 13 cm forrum med 3 sokker, til at fange urenheder, for damn jeg er træt af beskidte sumpe, som er møgbesværlig at rense, så når chancen er der skal det gøres ordentligt. Så nu kommer sumpspørgsmålet: Skal man gøre plads til refugium eller er det bedre at køre Rowa. Fordele og ulemper ved begge ??
Som i kan se er der mange ting i hovedet pt, og denne gang er jeg opsat på at det skal være rigtigt første gang. Ting skal være nemt tilgængeligt og let at skifte / rense, for ellers får man det ikke gjort.
Min Ønskeliste teknik
Skimz CM122 Kalkreaktor ( når system er klar til dette )
1 GHL Akvarie computer til at styre basis
1 GHL doserings maskine til div tilsætning
Skimz DC10 cirkulations pumpe, da min gamle tunze ikke tager mere en 3000L/H
Skimz FM150 Reaktor til Rowa / Kul
Skummer : Skimz SM121 rated til 750L Skiftet nu BK submarine 200 med RD3
Cirkulation : 2 stk Tunze 6095 ( skal muligvis skiftes til gyre ) SKIFTET
Cirkulation Pr 30/11-16 : 2 stk Vortech MP40QD
Lys : Zetlight 6600 Marven ( muligvis skiftes til kessil ) SKIFTET
Lys : 2 Stk Radion XR30W Pro Gen4.
Som sagt gode råd og dårlige ideer er mere end velkommen. Baljen skulle komme om ca 3 uger, og der vil selvfølgelig blive opdateret med billeder til den tid.
Teknik Pt
Skummer : Skimz SM121
Retur Pumpe : Skimz DC5000
Varme : 2 stk 250W Eheim Jæger
Cirkulation : 2 stk Vortech MP40QD
Lys : 2 Stk Radion XR30W Pro Gen4.
ATO : PS Sentry ATO med DC pump
No Brand reaktor til Rowa
Fiske Bestand
1 stk Zebrasoma flavescens
1 stk Palet kirug
1 stk Siganus unimaculatus
2 stk Amphiprion ocellaris incl 1 Heteractis crispa
samt 1 stk Hugo
Koraller
1 stk blå 1 stk rød og 1 stk Grøn montipora
samt lidt grønt græs.
Derudover er der 2 rørorme 1 stk Protula Bispiralis samt 1 stk Sabellidae sp.
Mvh Hareskov