"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

21.02.24 foto update og et par “bøffer”

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Ventetid..... GLÆDELIG JUL. Vi “ses” i 2018

Indlæg af charlie saltvand »

He Dan, yes det er havfruen i bikini.

Er begyndt at tegne stensætning til den kommende balje.

Jeg vil gerne prøve noget “lidt anderledes”. Planen er at lave en hængende stensætning i den ene ende af baljen og så en enkelt “Ø” og en enkelt søjle.

Har lavet en ubehjælpelig tegning som 1. Udkast...... kom gerne med indspark :-)
2FAE7361-145F-4D9C-8B69-E5C9E696A698.jpeg

Øverst set forfra, nederst set ovenfra.

God dag
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Carsten »

Det ser spændende ud!! Hvordan vil du få stenene til at hænge?


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Bokelund »

Ja, det ser godt nok spændende ud! Meget anderledes, men hvad er ideen med det?
Jeg er vild med det!


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Anders månsson »

Bonsai looket!!! Mega fedt og du er personen der kan føre det ud i livet;-)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af charlie saltvand »

Takker.

Hylden bliver nok lavet af de der “skærebræt-nylon-sten” Carsten her liggende. Der laves lidt flere huller i disse. Tænker de skal ligges oven på en “rigtig” hylde, lavet af eggcrate, ell andet. Denne hyldes ligges og limes på en lille glas kant langs bagvæg og langs overløb. Hertil skal der bruges en sten som hyldeknægt der sidder oven på hylden og limes på hylden og på bagvæg af baljen. Sidst, hvis det ikke kan bære vil jeg lade stenene gå til bunden til højre ud midt i baljen ( Det vil jeg gerne undgå).... Når hylden er stabil, er det jo “bare” at lægge lidt sten oven på denne og lime på kant, så eggcrate ikke kan ses og også lave et par små hylder på baggrunden, så køre det.....vil super gerne have en illusion af et det hele “hænger” og kommer oppe fra.... håber det giver mening?
Blå baggrund og så Ikeas små led strips bag akvariet (dem der kan skifte farve) så kan jeg se hvilke farve der passer bedst.

Det bliver udfordrende at holde bagruden ren, under hylden.... men der kommer jo ikke meget lys derind, så mon ikke det går?

@Bokelund..... ideen er at lave noget lidt anderledes.... anderledes fisk, der æder koraller og anderledes aquascape. Vil også gerne se hvordan et område UDEN lys udvikler sig over tid.... evt kommer her svampe som kejser fisk kan/vil æde......? Og så er baljen jo lidt lang, men SMAL....så vil gerne forsøge at have noget hule/kompakt OG noget åbent...for at lave det...... anderledes.....Håber det kan inspirere :hehe:

Her er et par tegninger mere. Hylden er her lavet lidt smallere..... nu må praksis vise hvad der kan lade sig gører........ Spørg ell kom gerne med gode råd ;-).

De 2 sidste er sumpen.
D00328B8-DD9A-440C-960B-FB27F5043DE7.jpeg
FA79CCD0-D946-43E4-AE9E-8ED9AFDF73A5.jpeg
BFEFD2F3-F9C0-4D38-A33E-57F5BE5769D5.jpeg
Ses :W
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af charlie saltvand man 15. jan 2018 16:53, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af charlie saltvand »

He he Anders.... tak for tilliden, blir da helt nervøs her :pray:

En meget hurtig streg med DT og møbel.....
2AFA6AB5-20F2-4996-95E7-9BA741CC0684.jpeg
:Peace:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af niels228 »

Stadigvæk Triton eller kalkreaktor? Jeg har stort set samme opsætning i min sump. Det virker meget godt.


Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af StarF »

Super fed ide, havde selv ønsket at lave noget ligende men orkede ikke under en flytning. Min tanke var at bruge pvc rør og cement til at fæstne det, nok kombineret med strips.


Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af niels228 »

Er det ikke bedre at lave hylden af 12 mm glas. Det kan i den brede du taler om her holde en lastbil og med at par huller i så er der også lidt gennemstrømning. Eggcrate kollapser efter 1 år eller kommer til at hænge.


Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Wiinberg »

Fed idé Charlie! Som min navnebror, ville jeg nok også vælge glas. 12-15mm for at få en stor hæfteflade. Det behøver ikke være en hylde, det kunne også være flere mindre stykker limet på bagvæggen, som holder hele stensætningen oppe. Det kunne være vildt sejt. Man sidder da helt og får idéer selv :D


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af charlie saltvand »

Tak gutter. Har overvejet det med glas og kender IKKE holdbarheden på eggcrate, lyder fedt hvis 15 mm kan holde en lastbil :W Tænker at det så bliver en del hylder, med de der flade sten m huller i oven på dem og imellem dem.

Tak og kom gerne med flere erfaringer.

Og fedt hvis det giver lidt insp :) :Peace:

@Niels... ved ikke hvad det bliver? Starter nok ud med en gl kending = Triton, men måske reaktor på den lange bane......?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Nicki Henriksen »

Søg på floating reef aquascapes på youtube eller Google

Jeg ville nok vælge nogle ala en bølgebryder lignende løsning

[video][/video]


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af charlie saltvand »

Hep Nicki, har luret på flere af dem. Det du linker til er liiiige stort nok, men ser fedt ud :y
Tak for tippet :beer:

[video][/video]

Det her har inspireret meget. Fra Coral Gardens.... Der er flere i serien :W
Senest rettet af charlie saltvand man 15. jan 2018 19:47, rettet i alt 2 gange.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg har også set folk der har lavet det samme til skildpadder, hvor de har limmet en glasplade i til landdelen :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af charlie saltvand »

niels228 skrev:Stadigvæk Triton eller kalkreaktor? Jeg har stort set samme opsætning i min sump. Det virker meget godt.

Fortæl lidt mere om din sump, erfaringer og does and dont’s.... please :P


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af niels228 »

Returvand kommer ned i venstre kammer hvor skummer også står. Kammer nr. 2 fra venstre bruges til retur pumpe og til lidt frags. Rum 3 fra venstre er delt i to og har alger i det ene og der har været en DSB i det andet. Det kom ikke til at fungere så det er sløjfet og der er også her lidt frags og glasroser!!

Jeg har en 7000 l/t returpumpe som kører ca 80%. Afgangen fra den pumpe er delt i to. Hvor den ene går til DT og den andet går op i de to kamre med alger og DSB, jeg har en kugle ventil på det rør. Det giver en god mulighed for at styre flow til de to kamre. Jeg ved det virker vildt godt for alger og frags vokser godt.

Jeg ville gerne lave et filter arrangement i det venstre kamme før skummer , men det kræver en mindre skummer da min ATI 250 fylder af helvede til. Så nu står det som det har stået siden opstart for tre år siden.

angående lastbil så husk at der er forskel på lastbiler!!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ideen med et floating er cool, jeg ville dog bygge det hele i tørlagt levende sten som er smadret ti små stykker og så limet sammen med StoneFix.

Jeg ville også påsse på så der kan komme lidt lys ned under stenene, et hul i midten skulle være fedt. Skal det se rigtig "floating" ud ville jeg ikke bygge sten helt op til kanten på bagglasset, 5-10 cm rent glas over giver en fed effekt, så det ikke ser ud som en hule...

For at holde konstruktionen på plads ville jeg lime på et par glasskiver i hjørnet, knækker du dem så de er trapez form med en afstiver under kommer de at kunne holde enormt meget. Sten limes på hele vejen rundt for stivhed med en masse StoneFix og så ellers et par glasskiver her og der limet på bagglasset til at støtte konstruktionen med, så skal det nok holde.
Egg-Crater kan du også lime på bagruden med silikone og så fylde ud hullerne med StoneFix og sten der passer i hullerne for at give en solid og samtidig en luftig konstruktion.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for idéer gutter. Lad det strømme ind :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af peder »

Hvad er det du vil opnå med en “flydende” stensætning! syntes ærlig talt det ser højst unaturligt ud, kan forstå at man gerne vil ha’ udhæng og “skyggegrotter” som der jo også er på revet, men flydende sten det forstår jeg sku’ ikke!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Allan M »

peder skrev:Hvad er det du vil opnå med en “flydende” stensætning! syntes ærlig talt det ser højst unaturligt ud, kan forstå at man gerne vil ha’ udhæng og “skyggegrotter” som der jo også er på revet, men flydende sten det forstår jeg sku’ ikke!
Jeg har lidt samme holdning. Personligt vil jeg da heller have "luft" (plads) over stenene, til koralvækst - end en hule under, hvor fisk og snavs bare kan gemme sig.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af niels228 »

peder skrev:Hvad er det du vil opnå med en “flydende” stensætning! syntes ærlig talt det ser højst unaturligt ud, kan forstå at man gerne vil ha’ udhæng og “skyggegrotter” som der jo også er på revet, men flydende sten det forstår jeg sku’ ikke!

HVis man snorker ved stranden omkring store sten vil bølgerne grave sig ind under. Så hvis man kigger på stenen ser det ud som om den "flyver" så jeg vil mene det giver god mening at forsøge at kopiere det men...

Et er det store hav derude noget andet er vores små vandpytter- Der skal flyttes noget vand for det ikke bare skal gro til i slam.

Det kan jo være Charlie om et år går over til guldfisk. De er også søde.


Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af crazy seahorse »

Du kunne også lave en Pvc konstruktion. Den kan man flytte/fjerne/bygge om, hvis man bliver træt af den.
Lidt som denne:
Opbygning af stensætning..jpg
Opbygning af stensætning 2.jpg
Opbygning af stensætning 1.jpg
Opbygning af stensætning 3.jpg
Man kan jo bygge den så høj som man vil - og efter de behov/ønsker man nu har. Jeg ville nok forstærke med vandrette rør i bunden også.
Jeg har sådan nogle plateauer uden vandrette rør i bunden. De er ret vakkelvorne og skal ikke skubbes ret meget, før de braser sammen. Det løses med rør i bunden også.

Der kan så blive lidt arbejde med at få gemt de evt synlige rør, men det kan der vel findes en løsning på.

Erik
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af peder »

Ja kønt er det sku’ ikke efter min mening!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af charlie saltvand »

He skønt med lidt meningsudveksling og forskellige inputs.

Peder og Allan..... jeg vil gerne forsøge noget lidt anderledes og i mine øjne, “naturligt” på en gang :beer:

98 % af de stue rev jeg har været rundt at se er MEGA flotte, men, mange af dem er også, i mine øjne et udstillingsvindue, med 100 forskellige typer koraller i alle regnbuens farver, som egentligt kommer fra hver deres verdensdel og biotop......
MEGA flot, men også, igen i MINE øjne kunstigt. Jeg tænker at vi ALLE sammen, gerne vil genskabe noget der ikke helt kan lade sig gøre..... det bliver under alle omstændigheder “kunstigt”.
Så jeg vil prøve at gå lige til kanten og forsøge at skabe en illusion om et lille stykke rev, hvor less is more, i det jeg jo fx ikke kan have lps fordi de vil blive ædt af kejser og sommerfugle fisk, så diversiteten på koralsiden bliver lidt begrænset.

95 % af de steder jeg har dykket, har det været STEN/DØDE KORALLER/ FISK oma der har været det dominerende for øjet. IKKE en skov af koraller i ALLE regnbuens farver side om side med acans, zoa’s og alt muligt andet.
Derfor vil jeg prøve at lave en balje hvor STENENE er en stor del af det æstetiske udtryk, vel vidende at det er lige nøjagtigt dem de fleste prøver at skjule..... man er vel anderledes :sneaky: :scream: :hehe:

Det kan så godt være det ikke lige bliver en “svævende” sten, men vil MEGA gerne have noget hule agtigt og plads til sps på en gang. Der kommer IKKE til at ligge møg under. Til venstre i baljen kommer der til at være den store GYRE placeret vandret lige over bunden som blæser vand under hylden.

Så kan det være det kommer til at ligne LORT og at jeg bliver træt af det meget hurtigt....... hvis dét bliver tilfældet, tja.... så er det afprøvet og så laver jeg det da bare om igen :GO

Det er dog helt sikkert at det ikke bliver den allestedsnærvarende “dødsvæg” langs bagvæggen. Been there, done that, tilbage i 1985 - agtigt.

@Erik, tak for tippet.... det ser ikke helt tosset ud med de pvc rør.

Og Gutter, fyr endelig løs med jeres holdninger og ideer. Det er SÅ fedt :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Tykki »

Få nu bare nogle sten og noget vand i den fucking balje! Det bliver fedt lige meget hvad, for det er din balje og dig og din blomst som skal glo på den hver dag! Konceptet med den slags fisk og med et minimum af diversitet har jeg ønsket mange gan G, men størrelsen på sådan en balje bremser projektet. Når jeg engang bliver træt af den jeg har, og gør det, vil det blive med fritstående søjler i forskellige højder og drøjder. Enkelte nedhængende ls ( i gardinstænger så de kan flyttes som man vil uden at splitte det hele ad ), og en gang medium bundlag. Slut færdig! Hurtigt , nemt og til st holde. Kom nu Charlie for helvede! Gider ikke komme og drikke din kaffe bare for kaffens skyld :beer: :GO


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af peder »

Syntes nu ikke der er mange der bruger det gamle koncept “dødsvæge” som du kalder det :wink:
Tværtimod har tendensen de senere år været færre sten og mindre højde så korallerne når de vokser til bliver en mere naturlig del af Aquascapingen og dermed får plads og mulighed for at vokse til koral kolonier og ikke bare et sammensurium af fragmenter, som ligner en der har tabt en dåse blandede bolcher ud over det hele :wink:
Syntes godt om din ide om et “biotop” akvarie med få arter der kommer fra samme område det skal så vel gælde både koraller, fisk og invertebrater formoder jeg?. Tror bare det kan blive vanskeligt at føre ud i livet da udvalget herhjemme jo er noget begrænset.
Har stor respekt for at du gerne vil lave noget “naturligt” men det er en meget svær opgave med vores små pytter.
Glæder mig til at følge hvad du når frem til, sæt igang!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af Carsten »

peder skrev:Syntes godt om din ide om et “biotop” akvarie med få arter der kommer fra samme område det skal så vel gælde både koraller, fisk og invertebrater formoder jeg?. Tror bare det kan blive vanskeligt at føre ud i livet da udvalget herhjemme jo er noget begrænset.
Det er vel ikke så svært at lave. Det er jo de færreste fisk og koraller der flyttes mange tusinde kilometer, inden de sendes til Europa.
Og heldigvis så har de fleste fisk og koraller et ganske stort udbredelses område.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af charlie saltvand »

@ Peder. Er enig I at “dødsvæggen” heldigvis er gået stærkt tilbage de sidste mange år :GO

Vil rigtigt gerne forsøge med et egnsspecifict biotop akvarie, mén.... som jeg skrev længer oppe, så laver vi alle jo bare en (“halv god/dårlig) efterligning af det naturlige. Så jeg forbeholder mig retten til at afvige, bare en lille smule, hvis baljen bliver for kedelig eller hvis udvalget er for begrænset. Jeg vil jo også gerne have noget jeg syntes er sjovt, pænt, udfordrende at se på og rode med :biggrin:

Skønt “billede” du giver med bolsjer dåsen der er væltet, det rammer spot on :W


Skal nok sætte igang ASAP. :y

Hey :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt rev. 1 udkast til stensætning

Indlæg af charlie saltvand »

Fotos skal der til :clap: Bare så det ikke bliver en ren tekst tråd..... :sneaky:

Er lidt bekymret for min forholdsvis nyindkøbte fil fisk..... den går SLET ikke til fadet når der fodres med flagfoder, pellets, frosne mysis, levende artemia..... og glas roserne ignorere den 100%.... den har gået i baljen i 12 dage nu. Den har stadigvæk “mave” og den går og nipper på ruder og alger mm... tænker den æder små pods.

Mine 2 tilbageværende Kauderni, som er søskende er begyndt at yngle :dizzy: Det er unger af den berygtede “avlstyr” der nu går hos Engelquist og den smukke hun jeg havde, som døde pga alder eller den der snylter den havde på et tidspkt.....

Hvordan er det ift indavl med fisk? Er det et issue i 1 generation????

Jeg regner IKKE med at der kommer unger ud af dette kuld, forældrene er simpelthen for små og jeg tænker også at hannen skal lærer at svømme rundt med munden fuld af æg og yngel. Måske er der gevinst om 3-4gange.... :W


Fotos
Hannen bagerst med stor skuffe.
BF738FB3-B2EC-4B36-9577-E609CC747AFA.jpeg
CB09F514-29A0-4306-8707-5C2FE8C7FFA6.jpeg
Klovnefisk parret.
7464EA4C-C177-4900-8242-56D7DBCD1C17.jpeg
Filfisk.
ECA60C7D-51BA-4D2C-AB5F-9C1A106163ED.jpeg
image.jpg
Glasroser
image.jpg

Jeg går stadigvæk og tegner stensætning mm. Piv hyggeligt :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Nyt rev.... Kauderni yngel yngler........

Indlæg af Jones »

Nej der er ingen ko på isen der. Bare lad dem formere sig. Det er to pæne fisk, så mon ikke at ungerne også bliver fine. Indavl er ok, når blot det ikke fortsættes i det uendelige. Endvidere skal man lige være sikker på at man fremmer visse træk, så vær sikker på at begge forældre er tip top.


o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"