"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af madsrp »

Skummet er justeret nu. Går fint.

Jeg har lige målt fra toppen af søjlerne og til vandspejlet, der er 15 cm så lidt koralvækst kan der vel være. Overvejer stadig at skære noget af bunden af men samtidig er jeg glad for at der er et stort hul mellem søjlerne, hvilket naturligvis vil blive mindre hvis jeg skærer eller bytter dem ud med mindre modeller.
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af madsrp »

Så har indkøringsfasen været i gang i knap 1 måned. Mange alger først brune og nu masser af grønalger. Nogle af grønalgerne er ved at blive meget blege.
Der er kommet 4 eremitkrebs, 3 turbo snegle og 3 nassarius snegle i. De ser alle ud til at trives.
Har opdaget ca 10 små rørorm af 0,5-1 cm størrelse i de levende sten.
Har målt lidt værdier med salifert og hanna. Phosphat 0,08 nitrit 0,5 nitrat 50 salinitet 1,025 temp 26,1.
Så lidt er da der sket.
God weekend til alle.
Mvh
Mads
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af toni »

Hej Mads,

Velkommen til denne fantastiske hobby og tillykke med baljen. Jeg vil glæde mig til at følge din tråd og se udviklingen af baljen.

Mvh Toni
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af madsrp »

Tak skal du have Toni.

Nu er jeg på dag 40 i indkøringsfasen. Der er nu også kommer en Hugo og to tuxedo søpindsvin i, den ene døde desværre kort efter introduktionen. Øv.
Mine værdier er som følger Salinitet 1,026. TP 26,5, NO2 =0, NO3= 10 PO4 målt med Hanna = 0,00 målt med Gilberts = 0,025.
Jeg har fjernet to nøgensnegle efter råd på SF.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Nicklossi »

Hvad er det du har billede af?
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Tutter »

Spænende projekt.
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af madsrp »

Billedet er af to nøgensnegle den ene sidder på siden og den anden i bunden.
Mvh
Mads
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Mic4700 »

madsrp skrev:Billedet er af to nøgensnegle den ene sidder på siden og den anden i bunden.
Mvh
Mads
Se efter æg på den sten du fandt dine nøgensnegle på , der er stor sandsynlighed for de ikke var alene eller har sat æg , har selv været angrebet af de bæster 2 gange for 1 år siden. :h
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af madsrp »

Så har indkøringsfasen kørt i 9 uger. Mine værdier er:
Salinitet=1,025
Temp= 28,5 har først lige opdaget det og åbnet op for toppen og sump, håber det hjælper ellers må jeg vel igang med blæsere. Men målte også på en dag hvor ude temp lå over 30 grader.
NO2=0
No3=0
Po4= 0 ppm målt med hanna
Po4= 0,075 målt med gilberts
Jeg har lidt vrøvl med at få sandet til at ligge som jeg gerne vil har en maxspect gyre.

Gode ideer er velkomne. Det irriterer mig efterhånden noget. Jeg har aktuelt tre bare pletter.

Ellers er alger på retur.
God sommer
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Mic4700 »

Kan du ikke bare skrue ned for den gyre ? , kan også se sandet lægger sig oppe på dine søjler , men det er helt sikkert noget du SKAL have løst inden du introducerer koraller da flere typer sps absolut ikke trives med sand på sig konstant. (ved der er andre der har solgt deres gyre pga. den konstant river bundlaget op og er svær og justere.) :h
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Bingocaller »

Og så ville jeg overveje at begynde at kigge lidt på din nærings balance da Nitrat i nul og en sjat PO4 er noget skidt
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af PoulD »

Hvis du gider, kan du prøve at læge sandet på plads dagligt. Evt. i et lidt tykkere lag end ønsket der hvor det blæser væk. Det virkede i al fald for mig. Sandet klistrer så bedre og bedre sammen efterhånden som tiden går.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af madsrp »

IMG_0092.JPG
Så er det tid til en lille opdate.

Jeg synes selv jeg har været lidt uheldig. Jeg indkøbte 2 klovnefisk (ocellaris), 3 gule kirurger og 1 søanemone (heteractis). Efter kun 1 uge døde 2 af mine kirurger og efter yderligere en lille uge døde min søanemone. Det var ikke lige som jeg håbede på som nybegynder.
Efterfølgende har jeg tilført to ricordea.
Mine koraller synes ikke rigtigt at trives, jeg synes ikke rigtigt, der er noget vækst. Og nu har min euphyllia mistet noget blødvæv (ca 1/3 del), så kalkskelettet stå frit.
Ydermere har jeg mange grønne alger.
Mine værdier er som følger:
Tp. 26,5
Sa 1,0235
No3 0
Po4 0,0 -0,025 Målt med Gilberts
Kh 6,1
Ca 460
Mg 1320
Alle andre er målt med Salifert.

Det som jeg selv tænker er, at min salinitet er lav. Jeg har indtil videre brugt en 10-liters gulvspand til vandskift (hvilket jeg er ved at blive idiot af).
Kan algerne være pga af lav salinitet eller fordi akvariet er for sterilt?
Er der nogen der kender gode net steder at købe fødevare godkendte beholdere?

Er manglende vækst af koraller grundet lav salinitet, mangel på næringsstoffer eller lav Kh?

God råd modtages med kyshånd:)
Jeg er ikke så interesseret i at stoppe nyt derned før end, at jeg ved hvad løsningerne er på mine problemer.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Carsten »

Saltindholdet er ikke kriminelt lavt, og korallerne burde kunne klare det.
Men den lave KH er ikke god, der skal du op på ca 9. Mg synes jeg også er lidt lav.
I første omgang vil jeg mene du har kommet lige lovligt meget i på en gang. Anemoner er notorisk svære. Og nok noget du bør vente med til akvariet er mere i balance.
Hvor lang tid har du haft korallerne i akvariet?? Der kan godt gå flere måneder inden du kan se en vækst.
Et lille fif. Tag et billede af akvariet i dag og kig så igen på det om en måned. Når man går og kigger på det hele tiden, ser man ikke de små ændringer der sker dagligt.


Kiggede lige din tråd igennem.
Jeg kom så til at tænke på hvor mange procent står dine lamper på??
Er der de nye linser på lamperne?
Jeg har nemlig oplevet at mine koraller simpelthen blev hvide, ikke døde men blot helt hvide.
Efter at have skruet ned på lyset, kom farven delvist igen, og efter at have skruet endnu mere ned, er der kommet langt mere farve på korallerne end tidligere.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Hareskov »

Hej Mads

Ved ikke så meget om de ting du bøvler med, men vedr dunke foodgrade, så er der da lidt her
http://shop.vinolhobby.dk/pl/BALLONER_O ... 8R_59.aspx
Alternativt har jeg nogle 10L dunke fra mælk, dem må du gerne få et par stykker af. Men du skal selv hente dem på østerbro :T :T

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af madsrp »

Tak for kommentarerne.

Jeg har haft akvariet med vand ca et halvt år, og nogle af korallerne har jeg haft i ca 3 mdr.
God ide med at føre en lille "foto-dagbog" det vil jeg gøre.

Ja lamperne har nye linser i, procenterne stiger i løbet af den første time, de er tændt og skruer ned i løbet af den sidste time. Max procent er 70%.

Anders tak for link. Jeg har ikke så meget brug for 10 l dunke, da min gulvspand også indeholder 10 L:)
Men jeg vil da gerne kigge forbi Østerbro en dag, arbejder selv på Nørrebro, så der er jo ikke så langt, en dag efter arbejde.
Mvh
MAds
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Carsten »

Tror nu de dunke var beregnet til at have noget Balling i. Et MUST for korallerne er stabile værdier.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Hareskov »

Hej Mads

Du skal være hjertens velkommen forbi. Du kan bare sende en PM når du ved noget mere. Skal dog siges at jeg har eftermiddag/aften arbejde men det finder vi nok en løsning på.

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af PoulD »

Der er ret ofte 25L vandunke billigt til salg i DBA.
Der er p.t en i Kbh der har 6 stk. til salg for 500 kr. Deter så ikke specielt billigt, men det kan jo være prisen kan trykkes lidt.
6 stk. er måske også lige rigeligt nok. Men 3-4 stk. kan man i hvert fald sagtens bruge. F.eks. 1 til at blande nyt saltvand i, 1 til beskidt vand til den store Bing & Grøndahl og 1-2 stk med rent osmosevand.
Ellers kan du sikkert købe 25L dunke hos DecOcean, for omkring en hundredelap pr. stk. vil jeg tro
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Hareskov »

De kan bestilles her for 93rk ex fragt selvfølgelig :beer:
http://www.lomax.dk/flere-produkter/hob ... etingelser

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af charlie saltvand »

Hej, du kan få 20 liters dunke til 60kr i biltema

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/VVS/Ve ... 000023717/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så tænker jeg du skal have noget no3 i dit vand.

Sidst. Hvis du vil køre med vandskifte så skal du være MEGET grundig, da stabilitet, som Carsten skriver er nr. 1 ift baljens trivsel. Dvs vandet skal have samme temp. Samme saltindhold og være lavet af osmose vand med max 1.0 i tds.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af PoulD »

En mulighed mere, hvis man vil ofre en smule mere på sagen, er en af de der lidt større båd/camping vandtanke på hjul.

Jeg har selv overvejet at købe sådan en til at blande saltvand i. Mest fordi der kan komme en ordentlig pumpe ned i. De pumper der kan gå ned i en almindelig dunk holder sjældent ret længe, hvis man lader dem køre flere timer i saltvand.

Har set dem på tilbud til ca. 300 kr. men kan ikke lige huske hvor. Biltema har dem også, men de skal have 629,- for sådan en fætter http://www.biltema.dk/da/Fritid/Camping ... 000031006/" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af madsrp »

Tak for kommentarerne.

Der er da nogle muligheder mht at købe beholdere:)

For at få NO3 op, skal jeg vil fodre en hel del. Har aktuelt kun 3 fisk, 1 kirurg og 2 ocellaris. Foruden min Hugo naturligvis. Andre måder til at hæve NO3 en smule?

Vil forøget NO3 ikke give mere algevækst?

Jeg prøver stille og roligt at forøge mit saltindhold, men som jeg forstår det skal det ske over lang tid = 3-4 uger.

Jeg skal have købt noget kh for at øge min kh.

Men er der nogen der kan svare mig på, hvorfor jeg lige pludselig har opblomstring afgrønne alger? Jeg har ikke haft NO3 i vandet i 3 mdr. PO4 har konstant i de sidste 3 mdr ligget mellem 0 - 0,025.

Jeg bruger osmoseanlæg TDS er mellem 1 og 2,0.
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af madsrp »

Forøvrigt er en vandtank på hjul ikke aktuelt for mig, da osmoseanlægget er i kælderen og akvariet er i stuen.
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Carsten »

Jeg ville bare hæve saltindholdet over 2 gange. Første gang til 1,025 og næste gang til 1,026.

Den nitrat du har i vandet, bliver nok bundet med det samme af algerne, så det ikke er muligt at måle forøgelsen.
Prøv at søg på "Redfield ratio" her på forummet. Det er ikke for godt at No3 er helt i bund. Den skal helst ligge på 2-3.
Du kan også købe noget Sango Kai Nutri-complete. Som er NPK i opløst form
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Projekt saltvandsakvarie i Brønshøj

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Vil forsøge at komme med et bud på de grønne trådalger.
En opblomstring er helt almindeligt for alle opstart, og det er ligeledes helt normalt at man ikke kan måle NO3 eller PO4 under opstart. Det er vel næsten naturligt når man tænker efter.

Tænk på at der kan gå ret lang tid inden dine levende sten er kommet rigtig i gang, er det friske du bruger er der sikkert en del døde bakterier osv der lige skal skiftes ud, så der findes masser af PO4 og NO3 i baljen. Det er grønne trådalger meget glade for da det jo formentligt er noget de kan guffe i sig. Det er derfor du ikke kan måle NO3 eller PO4 da trådalgerne tager op det i samme fart som det bliver frigivet.

En "pludselig opblomstring tror jeg ikke der er tale om, trådalgerne har været der hele tiden, det er bare først nu du rigtig kan se dem, de kommer frem og sammen med NO3 og PO4 før de lys de kan bruge og så får de det endnu bedre og det ser ud til at de nermest kommer ud af ingenting.

Der er mange ting du kan gøre mod grønne trådalger, men de er et tegn på at baljen ikke er indkørt endnu.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"