"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Tykki »

Hvad helvede er det ???


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

he he,

Det er et MUST for alle kan jeg sige....

Du ved når du tester vandet med Salifert test, så skal man på en eller anden måde både "ryste" vandet og forsigtigt dryppe i media og vente på at de skifter farve. Dette er en "cementblander" for vandprøver, genialt ;)

Sidder en lille magnet som snurre vandet så man slipper for det selv, nogle vil måske ikke helt holde med i genialiteten, men jeg sparer let 1-2 sekunder hver gang jeg tester.


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Nicklossi »

Kaldes en magnetomrører på dansk eller magnet stirrer på engelsk. De er ret nemme og billige at lave selv ;)


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af dyne »

Nice hvor har du købt den


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

dyne skrev:Nice hvor har du købt den
Magnetomrøren :) er fra http://www.aquastockholm.se/" onclick="window.open(this.href);return false; det er også dem der har taget imod alt mit levende.

I dag er planen at min ProfiLux skal koples til mit midlertidige DT og så skal der stille og roligt (På Dansk) rives ned.

Men i aften er det Dansk flæskesteg i Tyresö :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så kom julemanden sq oss til Sverige, hentede i dag;
1 stk Vektra L1
1 stk Radion WR30W Pro

Håber jeg kan få dem til at fungere som jeg har tænkt mig, Radion'en er en no-brainer, den skal nok komme til at fungere optimalt selv om jeg skal have mindst 3 stk til over akvaiet.
Håber at Vektra L1 levere hvad der loves, for så skal jeg have en del af dem også.

Et par anvendeslesområder til Vektra;
Returpumper naturligvis :) Det fede ved dem er at man kan sætte dem på "feedmode" så de bare skupper et par liter op i DT.
"Cloosed loops" L1 har samme driver som en MP40 og kan stort set det samme, så en masse muligheder for forskelligt flow.

OG så skulle de være næsten lydløse, vi får at se antager jeg :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ellers er der ikke sket så meget, job job job, men snart er det ferie og så skal alt væk så jeg kan begynde på det sjove. Glæder mig som et lille barn på at bestille bare det første akvarie.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fik koplet til pumpe og lampe i dag, og jeg er bestemt ikke skuffet :) Ja ud over at jeg ikke kan finde pumpen under konfigureringen, men er ikke 100% sikker på om det kræver reeflink. (eller bare lidt mere læsen på).

Pumpen er "lidt stor" og heldigvis lydløs, når den er bag en dør med lidt lysisolering kommer den ikke at kunne høres, sammenlignet med lampen som larmer (når man sammenligner)

Fik også trukket ud mit bagerste 480 liters, tekniksumpen og jeg var overrasket, det positive var hvor mange muslinger, svampe og orm der var, og på den negative front lå der et 4-5 cm tyk lag af cementit der hvor der ikke var nok cirkulation... Kan have været grunden til at systemet til sidst ikke var 100%. Lugter pænt grimt.

Konklution på denne oplevelse må være at jeg skal tænke til på mit Berliner filter, da jeg ikke på nogen måde kommer at kunne gøre det rent er det måske smartere at satse på en vandbeholder eller noget helt treide så jeg er sikker på at jeg ikke får en ubehagelig overraskelse efter et par år.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu er det snart slut med livet i denne tråd.
Bordet er bestilt så jeg laver en ny om et par uger.


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Hareskov »

uhhh glæder mig til den nye tråd
Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Var her til aften på en forelæsning om kemi i saltvandsakvariet, jeg er meget tilfreds med at det ikke var den helt store AHA oplevelse for mig :) men efterfølgende diskution med de andre og at jeg var heldig at agere taxi for vores kemikker fik tankerne i gang.

Det eneste der var nyt for mig i kemi delen var at man godt kan "glemme" at måle Ca og MG i et nyt akvarium, fokuser på KH for da der jo ikke er noget der rigtig behøver Mg eller Ca er det relativt uvigtigt.

Af interassante diskutioner, kom jeg vel frem til at Wet-Dry filter er effektivt men overkill når man tænker på lang sigt for så mange fisk og svingende værdier kommer jeg ikke at have. Så bort med den plan.

Refugium anbefalede kemikkeren kraftigt selv om de ikke er super effektive, havde han plads skulle han helt sikkert gå efter en scrubber, hvilket fik samtalen at gå på hvor meget andre kan høste med deres scrubber, så det skal jeg fundere på meget kraftigt :)

Mange inputs kom på at holde PH oppe, en ny metode jeg gerne skulle teste er at have en luftsten ved siden af returpumpen, som man så har på et par timer om natten, interassant iaf :)

Ozon mente kemikkeren er godt, men farligt da man ikke er sikker på hvad der engtlig sker, visse emner kan bytte pol og danne andre giftige emner så han var ikke vild med at køre 24/77 med Ozon, og foretrak aktiv kul en gang om måneden.

Lys over refugium kunne han så konkludere hjalp på PH i hans balje, men bare med 0,01-0,03 (mange bække små).

Alt i alt rigtigt cool med nye inputs :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af charlie saltvand »

Fint du deler dine tanker Thomas.

En anden vigtig del til at holde pH oppe er at suge så "frisk" luft som muligt i skummeren.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Chalie, jeg suger luft udefra, hjælper også med at holde temperaturen nede. Min nye skummer skal dog suge 6000 liter luft i timen, og er det -20 som det kan blive her i Stockholm skal jeg nok finde en løsning på dette popentille problem i fremtiden.

Næste uge kommer smeden :) vi blev enige om at han borre og grunder rammen.

"Problem", jeg har fået den første pris på akvariet, det er ikke farligt Ca SEK 25 000,- med 2 sider i opti-white. Han ville helst lave akvariet i 15 mm glas, men det går ikke at få 15mm opti-white hjem så det bliver 2*12mm lamineret. bestillingstiden er mindst 3 måneder (med mindre jeg ville have 60 cm højde for det havde han hjemme).
Men OK, jeg har ikke travlt og så får jeg jo god tid til at få alle detaljer på plads.

Overvejer at teste at lime en sump selv (om det kan betale sig) og så ellers stille og roligt begynde at få alle sumpene på plads, teste tilgængeligheden og trække strøm ORDENTLIGT denne gang ;)

I mellemtiden har jeg lagt nyt indertag i kontoret med LED spots, listerne skjuler en LED linie til stemningsbelysning :) " onclick="window.open(this.href);return false;
Det er de trekantet LED lister jeg har. Eneste piss er at den ene tråd på 5 meter har enfejl på 3 skt grønne LED som ikke lyser, og jeg monterede den jo inden jeg testede... Doh

Er også begyndt at lydisolere og om alt går som planeret i næste weekend når jeg at behandle "rummet" med noget der kan holde fukt borte. Ikke at jeg har haft eller kan se at der er kommet fugt, men det er en lille extra sikkerhed, for akvariet bliver jo ikke så let at flytte...


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Anden »

Har du ik liv i nogle af dine akvarier mere?


Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg startede ud med at have mit ene 480 liters til de fine koraller og lidt fisk, men løb ind i varmeproblemer (34 grader), fisk døde og koraller blegnede totalt.
Så jeg tog endeligt min forhandlers råd og fokuserede på at bygge og ikke på at holde liv i koraller. Alle koraller (der overlevede, også de gamle) er nu stort set solgt via min forhandler.
Det er bare en stor koloni Rasta, og lidt Golden Chalice.

Mit 480 liters står dog med vand..... Mest fordi jeg får hjem et reeflink en af ugerne og så skal jeg teste lidt.
Da det nok kommer at tage 12 måneder inden jeg har modnet de tørlagte LS i det nye setup overvejer jeg enten at starte op fragtanken (som er klar om et par uger, målene er 70x70x60h) eller min 480 liters


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja, det var så IKKE en god ide at bestille glasset hos den lokale glarmester (til sump), han ville have ca. SEK 7000,- for glasset....

Vi prøver via akvarieleasing :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Kort opdatering i projektet :)

Håber rammen kommer at blive monteret i den kommende uge, men da jeg rejser tirsdag til torsdag er der bare fredag til at montere, så jeg er ikke specielt optimistisk, om min pensioneret smed arbejder på en fredag :) Alternativet er ugen derpå hvor jeg også bare er hjemme fredag, så mon ikke der går yderligere 14 dage inden rammen kommer på plads...

Det giver mig dog lidt mere til i weekenderne at få de sidste ting på plads, i dag fik jeg grundet og malet første gang på vægene. Fruen mener ikke vi skal male huset i samme farve :) Vægene får et lag til i morgen og så skal "revnen" langs jorden have 15 tuber "målerfog" til badeværelser så jeg er sikker på at der ikke kommer fugt ind i vægene. ((ikke at jeg har haft noget problem))

Tanken er at isolere alt med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Problemet!!!" som jeg kan se er at disse bare kommer at reflektere lyden, og ikke opsuge den som jo er hele meningen, og at en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021213/" onclick="window.open(this.href);return false; er en bedre løsning?
Eller http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021215/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedst er nok http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000018990/" onclick="window.open(this.href);return false; som jeg helt sikkert kommer at have på insiden der vender ud mod forruden, men prisen........

Spørgsmålet er om http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/" onclick="window.open(this.href);return false; gir nok eller om man skal "go all inn" ?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jones her på siden bygger et akvarium i kælderen, og jeg tæmkte at lidt vådrumsmaling var en rigtig klog ide..... Det var det så IKKE ;( (ja man er ikke for klog i blandt)

Fik mig til at tænke om jeg fucker op noget i mit kontor?

Bjælken er et bærende element som stod i rå træ, nu er den malet.
Gulvet er betong og er grundet, tænker at male det senere.

Har jeg fucket up????????


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af dyne »

Er det i kælderen ville jeg sætte godt med udsug på ja det ville jeg som sådan også gør med et akvarie i den størrelse hvis det stod i stuen


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af dyne »

Er det op af en yder væg ville jeg ikke male med vådrums maling


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Rummet er min gamle garage jeg har bygget om til kontor, det er bare den korte væg der er ud mod gaden. Den store er mod resten af huset.

På den korte væg kommer jeg at have et par huller til udsugning/ventilering.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Står lidt i stampe med projektet, venter på smeden får tid til at fikse bordet... Men på den anden side kommer jeg nok ikke i gang med at lime sumpe før i slutningen af marts måned, dog er der sket lidt.

Har bygget toppen af låget og er begyndt at lydisolere som det ses på billedet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja der er vel ikke ret mange der rigtig kigger på lydisoleringen, vel?

Ledningerne er fra LED listen jeg har rundt i hele loftet (se herunder) her ser man også selve toppen af "låget". Disse skal naturligvis skjules efter alle kunstens regler, nu man skal gøre det ordentligt ;)
Det samme skal alle andre kabler også og det er hvad jeg er gået i gang med, 12 huller med hver 2 stk stikkontaker i, de 8 huller bliver til styring, og 4 til fast 240W, jeg kommer at fortsætte dette langs bagvæggene så jeg får totalt 12 stk 240 W fordelt på 2 sikringsgrupper.
Tanken er helt klart at have alt el monteret langt over akvariet så man ikke kommer til at rode med livsfarligt el som man jo plejer at gøre i denne branche.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Marco R »

Hej Thomas,

Hvad så fandt du ud af, om du havde lavet en fejl ved at male med det der vådrumsmaling? :rolleyes:


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nej jeg fik ikke et endegyldigt svar. Men som jeg forstår det så skal man passe på da man tydeligvis altid vil at væggen kan komme af med fugt. Det betyder altså at det er selvmord at badrummale i en kælder, da muren så ikke kan "ånde".
Så havde dette været en kælder var jeg i dag i gang med at rive ned malingen...

Nu er mit hus fra 1974 og dengang brugte man ikke fugtspær som man gør i dag, så jeg ved at der ikke er fugtspær som der burde være mod "naturen", og derfor forhindre jeg ikke væggen at ånde.

Mine tanker går nu mere på om jeg ikke burde give loftet en omgang fugtspær for at forhindre at fugten kommer op i isoleringen...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Mon ikke det snart er tid til at starte en ny tråd :) Venter til jeg har bestilt selve akvariet.
Håber det sker inden for et par uger, eller så snart jeg har fået de sidste priser, leveringstid osv.

Jule-smeden var forbi i fredags og efterlod en lille gave :K :K :K
Han var dygtig at borre huller og grunde rammen, den skal males i hvid hammerlak siger min bror (han er sprøjtemaler), så det skal vente til familien er borte i påsken. Gulvet får opgså en blå farve som væggene.
Det tog en time og en høreskade at borre hullerne til plugs, ikke at det behøves, men...

Jeg overvejer at smide på en silikonekant mellem rammen og gulvet for at undgå fugt under jernet hvor jeg jo ikke kan se om det begynder at ruste, nogen der har synspunkter på det?

Jeg begynder at få lidt kriller, så det var fuld fart til akvariebutikken og få hjem lidt SPS til mit lille sideprojekt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Marco R »

Hej Thomas,

Det er rigtig spændende at følge dit projekt :y

Men jeg synes nu bestemt, at du skulle lave en tråd med dit nye nu. Du har allerede skrevet meget og vist billeder om dit nye akvarie i denne tråd. Det skal jo være i den nye tråd, så det hele er samlet, og folk kan få alt med som inspiration i den nye tråd og ikke begyndelsen i denne og resten i det nye :happy:

Det må da også være fedt for dig selv, at du kan gå tilbage til side 1, og se hvordan hele projektet og akvariet har udviklet sig fra dag et :happy:


Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"