"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

KimJ`s 720L Saltvandshejs

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Joo, det er jo logik for logokker :)
Nu du sidder med din multicontrolleren 7096 i hånden, kan du hjælpe mig, da jeg har købt tilbage min controler da ProFiLux'en ikke er specielt god som controller af pumper. Det kabel der følger med til at tilslutte, er der virkeligt USB til USB?
Multicontrolleren 7096 med 6105'erne er prima, fås ikke bedre. 6205 den larmer ret meget på max så hellere 2 stk 6105 end en 6205.


KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KTR »

Hej Kim.

Flot projekt du er i gang med. Følger det spændt. Jeg har samme set-up som dig nemlig med sidestillet sump. Jeg har også blændet den ene ende af som dig. Har du et billede af sumpen måske?

Nu til mit spørgsmål. Hvordan behandler du dit møbel indvendigt for at det kan klare fugten? Skal selv igang med en lyskasse på et tidspunkt.

Mvh Kristian


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Thomas: Kablet skal være USB til USB, så den er go`nok!

KTR: Jeg kan godt fremtrylle et par billeder af sumpen i løbet af i morgen. Jeg gør faktisk ikke ret meget ud af at beskytte træet mod fugt. Jeg gør til gengæld meget ud af at sikre at fugt ikke får lov at blive i kabinettet, ved at lave store åbninger i låget, med mulighed for montering af blæsere, hvis det skulle blive nødvendigt. Det har dog ikke været tilfældet i de kabinetter jeg har bygget indtil videre. Hvor langt er du nået med dit projekt? (jeg har kigget på din debat, men det står ikke helt klart, hvor langt du er nået).


KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KTR »

Du skal ikke skynde dig. Bare ved lejlighed. Jeg er kommet igennem algefaserne. Det tog noget tid, men det var jo også et stort dødt system. Der er kommet lidt fisk i, men er gået i stå ved lyset. Kan ikke beslutte mig for om det skal være led eller t-5. Hælder til led men har en udfordring med højden over akavriet. Nå - det ender med at jeg må lave min egen byggetråd :)


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Så gik vinden jo lidt ud af sejlene her...

Mandag var sat til at være store påfyldningsdag, så jeg prøvekørte lige det smarte RO anlæg søndag. Her opdagede jeg så, at anlægget ikke rigtig levede op til specifikationerne, som angiver at det skal kunne lave ca. 50 l/t (mere hvis man har ideelle forhold). Der er, efter sigende, en indkøringstid på sådan et RO anlæg, så jeg lod anlægget køre et par timer, hvilket efter instruktionen der fulgte med, skulle være rigeligt til at få skyllet membranen gennem. Mandag startede jeg så anlægget op igen, og måtte konstatere, at der ikke var sket nogen mirakuløs bedring på ydelsen. Efter 2 timers drift, var der kommet ca. 15 liter vand i akvariet! Jeg kontaktede sælger, og fandt ud af, at der ikke var meget hjælp at hente der (forståeligt nok, da det jeg i min uvidenhed kunne oplyse, ikke var til megen hjælp) men aftalte at jeg kunne sende en mail hvor jeg beskrev problemet.
Nu har jeg så fået sat mig grundigt ind i hordan det her RO-hejs virker, og kan klart melde ud, at forholdene her hos mig ligger fuldt ud inden for de krævede værdier, og installationen er dobbeltchecket og fundet korrekt.
Mit bud er, at afløbsventilen er defekt (spildevandet står ud af slangen, så kraftigt, at den slår sig som en løbsk brandslange, hvis den ikke bliver holdt fysisk på plads) eller også er autoflush funktionen permanent slået til.

Det er desværre ikke helt let at komme i kontakt med sælger, så lige nu går overvejelserne på, om jeg simpelthen skal sende apparatet retur, med krav om at det bare skal virke når jeg får det tilbage, alternativt pengene retur, eller jeg skal forsøge at reparere på det selv.

Resultatet bliver jo desværre under alle omstændigheder, at opsætningen er gået i stå på ubestemt tid...


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Ryom »

Der må helt klart være noget galt med skylleventilen. Der skulle gerne løbe ca lige meget vand ud af begge slanger. Afhængig af hvilket anlæg der er tale om. Og om der er booster pumpe på.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af AndersGS »

Nu ved jeg ikke hvor meget samle-selv der er på den model du har erhvervet dig, men er der sat en drøvleventil i på koncentratsiden? Hvis den mangler, så vil det formentlig være forklaringen på problemet.

Flowbegrænseren er sådan en: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=529" onclick="window.open(this.href);return false; og den sidder inde i røret på koncentratafgangen på membranhuset.

alternativt vil der sidde en skylleventil.

EDIT:

Nå, kan læse mig frem til hvilket anlæg du har købt.

Der står på Michaels hjemme side at det er yderst vigtigt at membranen vendes rigtigt? Det er der styr på?

Anden årsag, som jeg selv har døjet med et luft i anlægget, her hjælper det at hælde/vippe anlægget lidt frem og tilbage - fra side til side for at få eventuelle luftlommer fri.

Hvad er dit vandtryk? Det er jo også altafgørende for resultatet, jo højere tryk jo bedre spildevandsforhold.


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Jeg er næsten 100% sikker på at anlægget er korrekt monteret, og vandtrykket er i orden (50 psi iflg. det manometer der sidder på anlægget, hvilket er tæt på toppen af det anbefalede).

Anlægget er kommet som en samlet opstilling, hvor jeg kun selv skulle sætte filtre i, og forbinde slanger. Der er faktisk ikke de store muligheder for at gøre det forkert.

Problemet er måske netop at der er så meget automatisering på anlægget; der er en ventil som sørger for at boosteren ikke kan starte, hvis vandtrykket er for lavt, og også en der stopper pumpen hvis trykket er for højt! Der er også indbygget en auto-flush ventil, som sikrer at membranen bliver skyllet ved hver start, og en anti-return ventil.

Det er altsammen fint, og afspejler at anlægget er beregnet til direkte drikkevandsaftapning i et køkken, hvor det er forbundet direkte til en hane, hvor man simpelthen bare åbner/lukker for hanen og glemmer alt om teknikken, men det er selvfølgelig også mange mulige fejlkilder, og i virkeligheden ikke særlig nødvendigt til akvariebrug.

Lige nu er jeg dog mest irriteret over, at jeg ikke kan komme i kontakt med sælger, så jeg kan komme videre med en løsning.

Jeg er egentlig ret stemt for at frakoble alle de unødvendige ventiler, og bare køre med en simpel flowbegrænser og så ellers selv styre hvornår pumpen skal køre og manuelt lukke af for vandet, når anlægget ikke er i brug. På den anden side, er det vel en rimelig forventning at have, at når man betaler for et, trods alt ret kostbart, anlæg som dette, skal det bare virke.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Carsten »

Hvis du vælger at koble alle de unødvendige ventiler fra, og sætte en flowbegrænser i. Så vær 100% sikker på at den passer i ydelse til anlægget. Ellers kan du smadre membranen meget hurtigt.


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Jeg har nu fået en snak med sælger, som er ret sikker på at det er autoflush funktionen der svigter. Han sender en ny flow restrictor og nogle fittings, som jeg kan bruge til at lede vandet uden om autoflushen, og en kuglehane, som jeg kan bruge til at justere yderligere med, hvis der stadig løber for meget vand ved siden af.

Jeg vælger at beholde ventilerne som de er foreløbig. Så kan jeg overveje sagen, hvis der bliver problemer med dem.

Jeg takker for alle input med løsningsforslag!


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har det samme anlæg som du har og har ikke oplevet problemer. Jeg laver 25L på ca en halv time.
Jeg har dog overvejet at fjerne det ekstra filter der sidder på mit, der skal fjerne smag og lugt. Det sidder lige foran membranen.

Jeg har en 11L beholder med harpiks, som sidder efter Ro anlægget.
Jeg tænkte på noget. Det ekstra anlæg du har siddende efter Ro anlægget, med harpiks i alle tre beholdere, yder måske en modstand?
En modstand som nedsætter ydeevnen, mere end mit 11L filter. Det skal, på dit, igennem 3 filterbehodere, forbundet med tynde slanger som yder et vist modtryk.
Det er bare et bud.

Forøvrigt, så lader jeg ikke mit køre i mere end 30 min af gangen, for at skåne membranen. Så får det en pause og startes så igen i 30 min.

Mit sidder permanent tilkoblet, med strøm og vandtryk på 24/7. For enden af udgangsslangen har jeg en kuglehane som jeg bare åbner for, ligesom man åbner for en vandhane.
Det kan jo kun lade sig gøre, fordi anlægget har de høj og lavtryksswitcher (hedder det det?)monteret. Jeg ville nok ikke fjerne noget af teknikken, for der er jo en mening med at det sidder der.

Jeg købte mit, fordi Gnizten har det samme anlæg og han var meget tilfreds med det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Jeg har afprøvet anlægget både med og uden de ekstra filtre, og det gør ingen forskel for ydelsen.
Sælger (og manualen) anbefaler at man kører max. 60 min og derefter lader anlægget hvile i mindst 30 min. Bortset fra opfyldningen af baljen, vil den begrænsning dog næppe få nogen betydning.
Jeg er ikke i tvivl om, at anlægget nok skal komme til at virke fint, og lader ventilerne være indtil videre, men hvis de laver knuder, bliver de ikke erstattet, da jeg ikke rigtigt har brug for dem. Den eneste forskel i praksis, er jo at jeg skal lukke for indløbshanen og strømmen, hvis teknikken fjernes, i stedet for at jeg nu kan nøjes med at lukke for udløbet. I praksis kommer jeg nok alligevel til at gøre det første alligevel, da det er lige så let.


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

RO anlægget bliver, efter at jeg, rådet af sælger, har prøvet at kortslutte både low- og high pressure kontakterne, uden ændringer i anlæggets problemer, sendt retur til enten reparation eller udskiftning.

Jeg har ellers fået lavet en aftale om at kunne få afprøvet anlægget hos Crazy Seahorse, men sælger er nu overbevist om at defekten ikke ligger i min installation, og tilstræber en løsning hurtígst muligt. Jeg må sige, at jeg har fået en glimrende service!

I mellemtiden er kabinettet blevet helt færdigt, da akrylpladerne ankom i går;

Billede

De viste keramik elementer, er ikke den færdige løsning, men er blot forsøgsvis stillet op, for at jeg kan få et indtryk af hvor store de er, og om der evt. skal flere i. Det synes jeg ikke umiddelbart er tilfældet, men jeg rykker lidt rundt på dem i løbet af de næste dage.


Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Preben »

Hej Kim ser godt ud, misunder din ro til projektet
Mvh Preben


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Hej Preben! Tak. Jeg har nu haft lejlighed til at lege lidt med indstillingerne på lampen, og jeg er meget tilfreds! Det er selvfølgelig lidt surt at jeg kun kan kontrollere den fra min stationære PC, som står i et andet rum, men det positive er, at Bluetooth forbindelsen virker upåklageligt gennem væggen.

RO anlægget er blevet returneret til rent-postevand.dk, som med det samme identificerede fejlen. Det var en simpel løs forbindelse! I mellemtiden er der dog blevet bestilt en ny hjem til mig, og Michael har valgt at lade mig beholde det nye, som kommer i morgen, i stedet for at skulle forsinke tingene yderligere, ved at skulle sende anlæggene retur til hinanden. Jeg må sige, at jeg har modtaget en glimrende service under hele forløbet, med grundige instruktioner ang. fejlfinding og løsninger der kunne prøves her hos mig, inden vi opgav, og jeg returnerede anlægget. Det positive her er jo også, at jeg har fået en rigtig god indsigt i, hvordan det her RO-hejs virker...


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Så kører det! Det nye anlæg er indkørt og sat i gang med at fylde akvariet. Jeg har lavet lidt målinger på værdier og ydelse;

Vandværkets vand: 770 ppm.
Værdi efter Sirius: 24 ppm.
Værdi efter de tre filterhuse med harpiks: 1 ppm.

Rent vand/time: 65.5 liter
Spildevand/time: 94 liter.

Anlægget kører lidt hurtigere end lovet, men spilder også lidt mere. Det er dog indenfor de udsving det må give, når der er tale om forskellige udgangspunkter. Jeg er i hvert fald godt tilfreds!
Senest rettet af KimJ søn 13. jul 2014 07:48, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af crazy seahorse »

Det skal nok falde til det lovede.
Det gjorde mit i hvert fald.
Fint anlæg ikke?

Og enig- Michael er flink med sin service.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hvad har du tænkt dig for bundlag?


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Crazy seahorse:
Jo, anlægget spiller bare. Jeg har sat en timer på, så det får holdt de foreskrevne pauser, så det eneste jeg skal gøre, er at holde øje med om kone eller hund får hevet fat i slangen ind til akvariet. Jeg har holdt anlægget slukket her i nat (det er ikke ligefrem lydløst, og jeg er ikke rigtig tryg ved at lade det være helt uden opsyn i timevis), og der sker heller ikke noget medens jeg er på arbejde, men trods det, er jeg sikker på at akvariet er fyldt i løbet af i morgen. Efterfølgende skal der jo bare fyldes i ferskvandskammeret, og det går så hurtigt, at jeg ikke behøver at rode med dunke/baljer eller andre mellemstationer, så det er helt i top!

Thomas:
Jeg har faktisk ikke taget endelig stilling til det, men hælder nok mest til Fiji pink, strøet i et tyndt lag. Jeg ville egentlig helst have mere bundlag i (6-8 cm.) men tør ikke rigtig...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Flot at du er moden på et fint lag sand igen, jeg er noget træt af sand og kommer nok at gå efter grus (meget tyndt lag).


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Lift off!

Så kom der liv i baljen. Jeg har været så utrolig heldig at få tilbudt hele indholdet af et velkørende 300 L. akvarium, som bla. inkluderer ca. 50 kg. levende sten. Jeg har foreløbig flyttet godt og vel 20 kg af de mindst tilgroede sten over i mit akvarium, så der kan komme gang i tingene, og afventer nu hvordan det udvikler sig.
Når jeg er sikker på at det hele kører, flytter jeg resten af stenene, som er godt overgroede med forskellige former for skiver/polypper/koraller og de to fisk der også er i akvariet, en P. navarchus og en Ctenochaetus sp. (formentlig C. tominiensis).

Før det sker, skal jeg dog lige have sat en skummer på, men den er også lige på trapperne...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

he he, så fik jeg i levende før dig :)


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Hov hov! Jeg har da i hvert fald mindst en skiveanemone og en søstjerne! :P

Et overbliksbillede:

Billede

Jeg har ca. dobbelt så mange LS til rådighed endnu, men det vil nok kræve at noget af keramikken bliver taget op, hvis det alt sammen skal bruges.

Der kommer under alle omstændigheder til at ske noget omflytning, når de sidste LS skal på plads.


Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Preben »

Hej Kim
Hvis du får lidt ls med skiver eller polyper til overs så siger du bare til, jeg har stadig god plads
Mvh Preben
Stadig fornøjede at følge


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Endelig kom skummeren! Desværre var returpumpen gået i glemmebogen hos SKIMZ, så der er altså stadig noget teknik der mangler. Det er dog til at leve med, selv om den returpumpe jeg bruger nu, er helt utilstrækkelig til effektivt at trække overfladehinden totalt af. Det vigtigste er jo, at der bliver trukket vand ind til skummeren.

Jeg har målt på NH4 oh NO2, som begge viser 0, så der burde jo være gode forudsætninger for at jeg kan hente resten af stenene og de dyr der venter. Hvis Jeg får noget til overs, skal jeg nok melde ud...

Visuelt sker der det, at der har været en kort brunalgefase (mindre end en uge, som nu er afløst af eb begyndende trådalgefase.

Billedet herunder, er fra d. 27/7. Der nåede at komme mange flere brunalger, men i løbet af de sidste to dage, er de stort set alle væk.

Billede

Det er i øvrigt en fin skummer, som sagtens tåler sammenligning med den ATB skummer jeg havde på mit sidste akvarium. Der er heller ingen mulighed for at løbe sur i manualen, for sådan en får man nemlig ikke med...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ser rigtig godt ud stadig ;) hvordan har du planeret at komme igennem trådalge fasen?


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Jeg har jo fået bundet hænderne lidt, idet jeg overtager indholdet af et akvarium som skal nedlægges. Ejerne af dette akvarium er godt nok meget tålmodige, men man skal jo heller ikke misbruge den slags, så jeg regner med at hente sten og dyr i slutningen af den kommende uge.

En af fiskene er jo en kirurg, så den kan forhåbentlig hjælpe til med at holde trådalgerne lidt i skak, men ellers må det bare tage den tid det tager. Jeg regner ikke med at anskaffe mig flere dyr før om et par måneder, måske med undtagelse af et CUC hvis situationen opfordrer til det.


Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Preben »

Hej Kim
Ser spændende ud med stenene, jeg kan specielt godt lide inka guden helt ude til venstre. Den minder mig lidt on Tintin" det knuste øre "
Det bliver spændende med nået i. Glæder mig til at se billeder nå de kommer
Mvh Preben


Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Ole Bach »

KimJ skrev:Endelig kom skummeren! Desværre var returpumpen gået i glemmebogen hos SKIMZ, så der er altså stadig noget teknik der mangler. Det er dog til at leve med, selv om den returpumpe jeg bruger nu, er helt utilstrækkelig til effektivt at trække overfladehinden totalt af. Det vigtigste er jo, at der bliver trukket vand ind til skummeren.

Jeg har målt på NH4 oh NO2, som begge viser 0, så der burde jo være gode forudsætninger for at jeg kan hente resten af stenene og de dyr der venter. Hvis Jeg får noget til overs, skal jeg nok melde ud...

Visuelt sker der det, at der har været en kort brunalgefase (mindre end en uge, som nu er afløst af eb begyndende trådalgefase.

Billedet herunder, er fra d. 27/7. Der nåede at komme mange flere brunalger, men i løbet af de sidste to dage, er de stort set alle væk.

Billede

Det er i øvrigt en fin skummer, som sagtens tåler sammenligning med den ATB skummer jeg havde på mit sidste akvarium. Der er heller ingen mulighed for at løbe sur i manualen, for sådan en får man nemlig ikke med...
Der ser lækkert ud. Det skal nok blive godt. Hvilken retur skal du så have?


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Preben:
Tak! Det er planen at der skal komme masser af billeder.

Dodomand:
Tak! Jeg venter på en SKIMZ DC10000. Den skulle være lige på trapperne. Det skulle gerne fjerne den overfladehinde man ser på billedet.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"