"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

KimJ`s 720L Saltvandshejs

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af charlie saltvand »

Det ser FEDT ud det der Kim..... Glæder mig til at følge med.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af Tykki »

Hvad sker der Kim ? Noget nyt fra min favoritbalje? Vh Dan


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Det er da på høje tid med en opdatering! Faktisk er der sket en hel del, og det meste har været rimelig positivt. Dog har der også været nogle kedelige episoder.

Den værste har været, at den fine symbioseanemone ikke klarede mere end et par uger i akvariet, før den stod af. Det lykkedes heldigvis at få fisket den op inden den gik helt i opløsning, så det havde ingen uheldig effekt på resten af dyrene.

De første fisk blev en flok Chrysiptera arnazae, som det var planen at få lavet et par af, hvorefter resten skulle ud igen. Jeg fik mit par, men de slog til gengæld de 4 andre ihjel inden jeg kunne nå at reagere... De næste fisk blev en Gul gylte (Halichoeres crysus) og en kaninfisk (Siganus virgatus). Den første er en gammel favorit og den sidste skulle prøves som boblealgebekæmpelse. Begge fisk er faldet til uden problemer, men kaninfisken er ikke nogen succes mod boblealgerne, som dog heldigvis er på et niveau hvor de kan holdes nede manuelt. Næste anskaffelse blev en flok på 6 Pterapogon kaudernii. Ideen var den samme som med sergeantfiskene, og desværre gentog historien sig... Jeg har 2 tilbage, som måske er et par? Så har der været en pause i anskaffelserne, og det hele har bare stået og er faldet til. Det går overraskende godt med de fastsiddende dyr, og mine snegle, søpølsen og en sandsøstjerne jeg har fået skrabet med ved indkøb af nogle tilfældige koraller (opkøb fra et akvarium der skulle nedlægges) finder allesammen tilstrækkeligt føde til at holde sig i god form.

Jeg har, efter at have mistet min symbioseanemone, været på udkig efter en ny, og denne gang var jeg fast besluttet på at det skulle være en bubbletip (Entacmaea quadricolor) som der tilsyneladende er bred enighed om, er den letteste symbioseanemone at have med at gøre. Den fik jeg fat på for nogle få dage siden, sammen med et par gode fragmenter af Euphyllia divisa, så nu kan jeg endelig få anskaffet mig de længe ventede klovnfisk! Det var så heldigt, at Decocean havde 2 meget fine små fløjlsklovn (A. biaculeatum) gående, som var blevet reserveret af en eller anden, som efterfølgende havde glemt dem... de går nu og hygger sig i min nye anemone! Ved samme lejlighed kunne jeg ikke dy mig for at slæbe 6 P. squamipinnis (1 han og 5 hunner) med hjem. De ser alle sammen ud til at falde fint til.

På tekniksiden har jeg flyttet lidt rundt på mine to XF150 pumper, så de nu sidder ved siden af hinanden på venstre endegavl. Efter lidt eksperimenteren, er jeg endt på at de kører på alternate program, med skift hvert andet minut. Ellers kører alt efter den oprindelige plan.

Lidt billeder:

Billede Billede

Billede Billede

Billede


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af Tykki »

Tak!


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af Marco R »

Hej Kim,

Hold nu helt K..T hvor er det nogle flotte billeder og sikke et akvarie :W :W

Må vi ikke se et opdateret billede af dit teknik-/sumprum? :happy:


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Tak tak!

Det er ikke helt nemt at fotografere mit "teknikrum", da der er meget begrænset lys og plads. Det er heller ikke fordi der er så meget at se; Det er bare en ekstra stor overløbskasse, hvor der er placeret en skummer, en returpumpe, en sensor til osmolatoren og et varmelegeme. Jeg har dog gjort et forsøg:

Kassen set gennem forruden:

Billede


Kassen set oven fra:

Billede


Kassen set gennem en sidedør i kabinettet. Billedkvaliteten forringes af dårlig belysning, og af at der fotograferes gennem ferskvandskammeret:

Billede


Det hele bliver ikke bedre af at den snævre plads gør det nødvendigt at bruge en ekstrem vidvinkel (10 mm), hvilket giver de kvalmefremkaldende styrtende linjer :dizzy:

Med alle undskyldningerne på plads, håber jeg at man kan se hvordan det er indrettet.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af Marco R »

KimJ skrev:Tak tak!

Det er ikke helt nemt at fotografere mit "teknikrum", da der er meget begrænset lys og plads. Det er heller ikke fordi der er så meget at se; Det er bare en ekstra stor overløbskasse, hvor der er placeret en skummer, en returpumpe, en sensor til osmolatoren og et varmelegeme. Jeg har dog gjort et forsøg:

Kassen set gennem forruden:

Billede


Kassen set oven fra:

Billede


Kassen set gennem en sidedør i kabinettet. Billedkvaliteten forringes af dårlig belysning, og af at der fotograferes gennem ferskvandskammeret:

Billede


Det hele bliver ikke bedre af at den snævre plads gør det nødvendigt at bruge en ekstrem vidvinkel (10 mm), hvilket giver de kvalmefremkaldende styrtende linjer :dizzy:

Med alle undskyldningerne på plads, håber jeg at man kan se hvordan det er indrettet.
Velbekomme er blot ærlig, og er vild med din stenopsætning :W

Tusind tak fordi at du gad at tage billederne :GO Der er ingen undskyldninger, da billeder, kvalitet eller ej eller hvordan og hvorledes, er bedre end slet ikke at få nogle, synes jeg :y

Jeg glæder mig til næste opdatering af dit akvarie :happy:


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Lidt nyt; Desværre var der 2 af mine nye P. squamipinnis som ikke klarede den, men de tilbageværende 4, ser til gengæld ud til at være i fin form. Nu får jeg måske chancen for at se en af dem skifte køn?

Jeg fodrer p.t. 2 gange om dagen af hensyn til de nyankomne fisk. Første fodring veksler jeg mellem cyclops og mysis, anden gang er altid rødspætterogn. Det tages alt sammen med begær, hvorimod tørfoder vrages af både kardinalfiskene og Pseudanthias.

Et billede af akvariet fra i dag:
Billede


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Konsekvenserne ad den forøgede fiskemængde, med dertil hørende forøgede fodermængder, kan efterhånden ses. Der vokser en del brun/grønne alger frem, og bundlaget bliver hurtigt brunt.

En PO4 måling viser da også 0,12! Der må vist tages fat med noget Rowaphos eller lignende...


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt med dine løbende opdateringer. Tak for det, og det giver jo noget "se over skulderen" erfaring.

Tak


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Det tager godt fat, sådan noget Rowaphos! Jeg har hængt en filtersok med 250 ml. i overløbet for to dage siden, og en måling i dag siger mellem 0,075 og 0,050! Det går faktisk betydeligt hurtigere end det er meningen, så nu er jeg lidt bekymret for om nogle af dyrene får et chok?

Jeg lader dog filtersokken hænge, og ser hvad målingen siger om to dage.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af charlie saltvand »

Update..... Gik det galt med ROWA..... Det kan godt gå alt for hurtigt med at få po4 sænket.... Det er min erfaring....


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"