"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

KimJ`s 720L Saltvandshejs

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Der er tilsyneladende ikke noget af det jeg prøver, der virker. Nu har jeg så også et massivt angreb af grønalger, og har besluttet at festen stopper her. Akvariet bliver tømt, og alt renset ned og tørret. Der skal også lige tænkes lidt over om ikke der skal ændres lidt på noget af teknikken... Herunder et sidste billede af elendighederne.

Billede


Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Ellers en mega fedt stensætning og flot med kalkalger :-)
Men ja paradis for en søhare eller to.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Nicki Henriksen »

Kalkager?

Ligner Kim også slås lidt med nogle røde slimalger?

Håber du får styr på det


Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Åh ja når man lige får billedet forstørret på mobilen så kan jeg godt se det ikke lige var kalkalger.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Akvariet er nu midlertidigt nedlagt. Al teknik er afrenset med eddike, og akvariet er også skrubbet ned.

Der bliver startet op igen i løbet af nogle få uger. Planen er at jeg vil starte op med helt friske sten, helst direkte fra revet, så jeg kan få den fulde fornøjelse af at opdage hvilke skatte der er kommet med hjem.

Jeg har på fornemmelsen, at en af grundene til at jeg har haft så store problemer, er at der simpelthen har været for mange områder med for lidt vandbevægelse, p.g.a. den meget massive dekoration, som har haft til formål at dække helt af for teknikken (en af mine kæpheste). Det prøver jeg at komme ud over næste gang, og vil kun lave to, ret lave, "rev", som kommer til at ligge, så de ikke læner sig op af glasset nogen steder.

For trods alt at minimere synligheden af teknikken, har jeg udskiftet de 4 Tunze 6105 med en enkelt Maxspect XF150 (jeg regner dog med at anskaffe en mere).

Jeg har også skiftet min Pacific Sun lampe ud. Jeg kan ikke påstå at der var noget galt med den, men programmeringen overgår simpelthen min forstand. Jeg ville egentlig sætte en HQI lampe op, men efter at have regnet lidt på det, besindede jeg mig, og har gjort som alle andre og sat en Maxspect Razor op. Det er 320W modellen, som har den lille hage, at ballasten har en indbygget blæser, som kan høres ret tydeligt.

Status er altså, at jeg bare skal have en stak LS hjem, så kører det igen.
Senest rettet af KimJ lør 17. okt 2015 07:16, rettet i alt 1 gang.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af charlie saltvand »

Godt at høre Kim!

Jeg er glad for min GYRE, håber også du bliver det.

Hvilke PS lampe er det?

Hilsen Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af ole kekkonen »

Ophobning af Näring er grunden til det her,opfrisk min hukommelse hvad filter metode Bruger du og Hvordan fjerner du näringen?:)


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Charlie:
Den gamle var en PS Hyperion R2 på 450W. Egentlig en meget imponerende lampe, men hele ideen med at skulle tilslutte computeren via Bluetooth og så den medfølgende software, der kan alle mulige ting som de færreste (og i hvert fald undertegnede) var så uoverskuelig, at jeg aldrig rigtig fik gjort andet end at stille timeren og ellers lade lyset være som det nu var i default indstillingen. Det hele blev ikke bedre af at min PC står i et andet rum end akvariet.

Den nye lampe, en Maxspect Razor 320W 15000K, er jo på papiret ikke nær så avanceret, men til gengæld kan jeg finde ud af at bruge den, og det hele foregår inde ved baljen.

forskellen i ydelse, bliver ikke noget problem, da jeg aldrig havde den gamle kørende på mere end 60%.

Jeg har set den omtalte GYRE i aktion, og er helt sikker på at jeg kommer til at få glæde af den. Grunden til at jeg gerne vil have to, er egentlig mest, at jeg ikke er helt tryg ved ikke at have nogen vandbevægelse i akvariet, hvis den eneste pumpe går i stå, og jeg ikke kan få den repareret med det samme.

Ole:
Jeg bruger en SKIMZ SM203 skummer, beregnet til akvarier op til 2000L. Der har aldrig været målt nogen form for ophobning af hverken phosphat eller NO3 i akvariet. Faktisk er jeg blevet foreslået at tilsætte noget ekstra, da der åbenbart også kan være for lidt. Det har imidlertid ikke virket, og en nedjustering af skummeren gav heller ikke noget resultat.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad maaler du SAA det med?det Burde Ikke Väre nödvendig med tilsätninger Hvis du fodrer dyrene godt NOK


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Jeg måler med Salifert tests, og har fået lavet en test ude i byen, der bekræfter det jeg selv har målt. Jeg har fodret så meget som dyrene med rimelighed kunne æde.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Carsten »

KimJ skrev:Jeg måler med Salifert tests, og har fået lavet en test ude i byen, der bekræfter det jeg selv har målt. Jeg har fodret så meget som dyrene med rimelighed kunne æde.
Du bruger vel ikke Saliferts fosfat test??


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af KimJ »

Carsten:
Det er rigtigt. Jeg kan ikke huske navnet, men det er ikke Salifert.

Så er der bestilt to kasser friske LS hjem. De skulle være her om ca. 14 dage.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af Tykki »

Det bliver sgu spændende med nye ls. Mand dog!


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: KimJ`s Saltvand 2014

Indlæg af ole kekkonen »

Wooh wooh,og husk at FAA de Kasser der Vejer Mindst.


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Så er der kommet lidt skred i tingene. Stenene er kommet, og er blevet smidt i baljen. Jeg har skrevet lidt (eller meget, vil nogen måske mene) om min nye opsætning her: http://kim-jakobsen.dk/Marine/900L/900L.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Billede


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af Tykki »

Det er fandemig klasse. Tak fordi du skriver om up and downs. Tak tak , mvh Dan


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Så er akvariet vel ca. halvvejs i indkøringen. Det har taget længere tid, før der kom gang i det end jeg regnede med, men nu er der alger til overflod;

Billede


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af Mic4700 »

Flot og enkel aquascape , skal nok blive super denne gang. :GO


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Takker! Ja, det er en kraftig reduktion af den mængde dekoration jeg plejer at lægge ud med, og jeg håber at det dels vil resultere i et akvarium med meget få døde hjørner, og dels et akvarium hvor let- og åbenhed bliver det fremtrædende element.

Jeg har indkøbt bundlag, noget groft grus som skal ligge forrest i højre side, hvor strømmen fra XF150`eren er stærkest, og noget lidt finere til de steder hvor strømmen bliver mere moderat. Jeg overvejer at lægge fint sand ned mellem gruset, for at undgå at skidt lægger sig der i stedet. Er der nogen som har erfaringer med det?


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af Anden »

Lækker sten og stensætning det bliver helt sikkert flot, hvilken sten er det og hvor er de fra om man må spøre?


Billede
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Stenene er købt hos Decocean, som tager dem hjem på bestilling. Jeg afhentede dem i deres originale indpakning:

Billede


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af Lord Mike »

Jeg syntes den gamle stenopsætning som ses tydeligt på side 2 ikke bare er flot men efter min smag klasse. Så set herfra ser det meget tomt ud. Men i bund og grund er det jo trods alt det endelige resultat du har i tankerne man nok lige skal kunne forestille sig...

Held og lykke Kim :GO


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Lord Mike skrev:Jeg syntes den gamle stenopsætning som ses tydeligt på side 2 ikke bare er flot men efter min smag klasse. Så set herfra ser det meget tomt ud. Men i bund og grund er det jo trods alt det endelige resultat du har i tankerne man nok lige skal kunne forestille sig...

Held og lykke Kim :GO
Det er lige det! Problemet med stort set alle de opsætninger jeg har lavet tidligere, har været at jeg er faldet for fristelsen til at lave et "færdigt" setup, allerede inden der er kommet noget levende i baljen. Det har så betydet, at akvariet hurtigt er blevet overfyldt at se på, når diverse fastsiddende dyr er kommet til.

Denne gang har jeg med vilje lavet et "skelet" som tillader at jeg kan tage dyr ind, som sidder på rimelig store stykker sten, og der er også plads til at lave en ekstra "ø" eller to på sandbunden, hvis det skulle blive aktuelt.


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Så er vi vist køreklar...

Billede


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af ole kekkonen »

Nice og det ser Ud Til at du har Faet endel neomeris med i köbet.kender Ingen dyr der gaar paa dem,maaske et lang Pigget diadema
Men de er ogsaa Flotte,SAA det er op,Til dig:)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af PoulD »

Skrækscenariet
Neomeris_annulata-1.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Jeg vil foretrække færre end det PoulD viser, men grundlæggende er de fleste alger og indslæbte dyr velkomne i fornuftige mængder, da jeg egentlig finder dem mere spændende, og i mange tilfælde også mere dekorative end "købedyrene". Undtagelserne er selvfølgelig dem som løber hele akvariet over ende, eller direkte æder de dyr jeg selv helst vil have.

Erfaringsvis plejer Neomeris desværre at gå tilbage efter et stykke tid i mine akvarier, uden at jeg kan forklare hvorfor?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af ole kekkonen »

:GO


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg syntes måske der er lidt højt til overfladen, men skal blive fedt når du får i koraller der vokser helt op til lampen og beviser at det er vejen frem.
Håber det bliver snart da jeg vel selv "snart" skal til at bestemme hvor høj en stensætning man skal have.

PoulD; du burde nok fragmentere dine LPS lidt :) ellers fin grøn farve du har fået frem...


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: KimJ`s 720L Saltvandshejs

Indlæg af KimJ »

Lille opdatering;

Der er efterhånden kommet noget liv i akvariet. Lidt blødkoraller, zooanthus, 3 L. wurdemanni, en søpølse, 2 turbosnegle, 3 sergeantfisk, en kaninfisk, 3 eremitkrebs og senest en symbioseanemone er lidt efter lidt sat i.

Som det er forudset, er Neomeris algerne stort set døde, og står nu som hvide pinde og går i opløsning. Jeg har fundet et par boblealger, som med det samme er blevet fjernet. Et par glasroser har sneget sig ind med en zooanthus koloni, og har desværre placeret sig så det ikke er muligt at få ram på dem med kogende vand eller saltsyre, uden at de omkringsiddende zooanthus ryger med. Jeg er derfor gået i gang med noget anti-glasrosemiddel fra Grotech. Nu må vi se om det også slår mine zooanthus ihjel.

Billede


Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"