"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

MoG's 720liters... Lukket 26/9-15

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af PederP »

Johnny skrev:
apfolmer skrev:Ang CO2. Hvilken type skal man bede om ?
dem til fadøl men findes der flere slaks co2 da?
Jeg bruger nu bare "svejse CO2" fra den lokale maskinstation.

Den ser godt nok dejlig grov ud den koral grus i får fra klovnen. Er den helt fri for mindre stykker? Den jeg får må sorteres :BA
Senest rettet af PederP tors 4. dec 2014 09:42, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af MoG »

apfolmer skrev:Ang CO2. Hvilken type skal man bede om ?
Det er kulsyre (CO2) som du bruger på et fadølsanlæg...


Morten
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Chrissy62 »

Bingocaller skrev:
Chrissy62 skrev:Problemet med at bruge koralgrus sammen med arm, er at der skal mere C02 til at opløse mediet, hvilket betyder, at du tiere skal skifte din flaske.

Vores 1. flaske, som vi købte brugt, (der var kun 5kg i), holdt 6. mdr. Vi har først lige skiftet den nu.:)

Vi har dog en forventning om, at den næste holder lidt mindre, da mediet nu er mellemstr. i stedet for fint.
Sjovt - det er netop det modsatte af hvad Erik oplevede - han var nødt til at køre med grus for at få hul på Armen
Ja, det ved jeg godt. Jeg tror også forklaringen skyldes, at Erik startede med at køre med det grove medie, mens vi startede med at køre med det fine.

Der er 3 størrelser.

Hvis du tænker over det, så skal der mere Co2 til at opløse det grove, end til det fine, da kornene er grovere.

Jeg ved også at både Tom og Frank kører med koralgrus blandet med ARM. Ved ikke, hvad størrelse de bruger, men tror det er mellemstr.

Vi startede som sagt med et fine, og det opløste sig med det samme, så ingen grund til at bruge koralgrus for at hjælpe processen. Man skal huske, at hvis man putter koralgrus i, er der jo mindre plads til mediet, og det er mediet, vores koraller kan lide:)

Problemet med den fine ARM, var at den efter 5 mdr. blev til mel, og satte sig fast i nåleventilen, men ellers kørte det jo fint, og vi brugte meget lidt C02 til at opløse det.

Nu er vi så igang med mellemstr. og stadigvæk intet koralgrus blander vi i. Den opløser mediet fint, og kører snorlige derudaf. :y


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Bingocaller »

Ja det giver god mening! Jeg startede på medium størrelsen med koralgrus - det gik fint - og havde et meget lille co2 forbrug syntes jeg selvom jeg havde fin vækst og stabile værdier.

Den med koralgrus kontra Arm ved jeg nu ikke om jeg er helt enig i :) - men så længe det giver gode resultater så er det jo bare fedt!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af PederP »

Chrissy62 skrev:
Bingocaller skrev:
Chrissy62 skrev:Problemet med at bruge koralgrus sammen med arm, er at der skal mere C02 til at opløse mediet, hvilket betyder, at du tiere skal skifte din flaske.

Vores 1. flaske, som vi købte brugt, (der var kun 5kg i), holdt 6. mdr. Vi har først lige skiftet den nu.:)

Vi har dog en forventning om, at den næste holder lidt mindre, da mediet nu er mellemstr. i stedet for fint.
Sjovt - det er netop det modsatte af hvad Erik oplevede - han var nødt til at køre med grus for at få hul på Armen
Ja, det ved jeg godt. Jeg tror også forklaringen skyldes, at Erik startede med at køre med det grove medie, mens vi startede med at køre med det fine.

Der er 3 størrelser.

Hvis du tænker over det, så skal der mere Co2 til at opløse det grove, end til det fine, da kornene er grovere.

Jeg ved også at både Tom og Frank kører med koralgrus blandet med ARM. Ved ikke, hvad størrelse de bruger, men tror det er mellemstr.

Vi startede som sagt med et fine, og det opløste sig med det samme, så ingen grund til at bruge koralgrus for at hjælpe processen. Man skal huske, at hvis man putter koralgrus i, er der jo mindre plads til mediet, og det er mediet, vores koraller kan lide:)

Problemet med den fine ARM, var at den efter 5 mdr. blev til mel, og satte sig fast i nåleventilen, men ellers kørte det jo fint, og vi brugte meget lidt C02 til at opløse det.

Nu er vi så igang med mellemstr. og stadigvæk intet koralgrus blander vi i. Den opløser mediet fint, og kører snorlige derudaf. :y
Sjovt med så forskellige oplevelser.
Hvad pH kører du med?
Min HCR-150 har store problemer med at få nok gennemstrømning. Nu hvor jeg presser reaktoren, så bygger dig sig bobler op i mediet, især hvis det er for fint. For mig er det det groveste medie, og en pH på 6,15, som virker (lige nu). Den mellemgrove duer heller ikke.
Startede med at køre rent ARM, men ud over at det passer bedre til mit mg forbrug at køre med en del koralgrus, så syntes jeg nu også at jeg fik mere pang på farverne da det blev blandet i. Det er jo en del mere forurenet end ARM - det kan være det er det de vil have.
Kan også trække en højere Kh ud af reaktoren med koral grus.
Vil dog ønske jeg kunne finde en der var grovere..

Det at man skal bruge mere CO2 på at få reaktoren ned i pH med koralrus, er et tegn på at kalk nedbrydningen af kalk/ omsætning af kulsyre forløber lettere. Kalk-reaktionen stjæler jo CO2'en.
Omvendt er et medie hvor pH'en, med samme mængde CO2/gennemløb, er lavere, er et klart tegn på at mindre kulsyre har reageret - og vil give et højere spild af CO2 gennem udløbet og en lavere kh.
pH'en i reaktoren er kun noget til at finindstille efter. Det er kh i udløbet der i sidste ende er vigtig.


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Thue »

Pederp det var godt nok langt nede i ph du kører inde i reaktoren, ville de bobler du snakker om i mediet ikke kunne fjernes hvis du feks øgede trykket på selve reaktoren, altså pressede mere vand i den, så et evt tryk ville hjælpe vandet med bedre og optage co2 ?? ved ikke om det er mere teori en praktisk


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af PederP »

Tror nu bare jeg skal have en lidt større. Der er en pumpe med løftehøjde på 2m til at føde den med.


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Chrissy62 »

Rigtig interessant faktisk :)

Min KH ligger på 7,2 og pH i reaktoren er på 6.65.
Når du kører med en lavere pH end jeg gør, bruger du også mere c02 end jeg gør :)

Mine koraller er flotte i farverne, og den lyserøde millipora, er ved at blive lyserød igen, samt en turbinaria, som jeg havde en frag af, der var lyserød med grønne polypper, er begyndt at komme der hen af i farven. Den var brungul før.

Min hystrix, står helt klar bright pink :)

Jeg har pokerstar og reverse, lilla montipora, staghorn osv. alle sps har masser af polypper ude og flotte strålende farver.

Intet koralgrus, intet mg tilført. Ingen amino, snow, osv. tilført.

Kun foder og kalkreaktoren :)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Bingocaller »

Der er mg i Arm


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af PederP »

Chrissy62 skrev:Rigtig interessant faktisk :)

Min KH ligger på 7,2 og pH i reaktoren er på 6.65.
Når du kører med en lavere pH end jeg gør, bruger du også mere c02 end jeg gør :)
Svært at afgøre uden at kende mit gennemløb og hvor høj jeg så får min kh i udløbsvandet fra reaktoren :wink: . Det er ikke nødvendigvis lig med et større spild af CO2 relativt til ydelsen.
Spild af CO2 må afhænge af kulsyre:bikarbonat ratio ud af reaktoren, og skulle ganges med gennemløb..
For hver CaCO3 der skal opløses skal der bruges en H2CO3(kulsyre), til at stå for halvdelen af HCO3 ionerne i Ca(HCO3)2 som er slutproduktet. Hvis du kan bruge mere CO2 uden at komme langt ned i pH, så er det et tegn på at mere har reageret, og ikke længere er tilstede som kulsyre.
Jo bedre et medie er til at agere base, jo højere kh kan man få ud af reaktoren i forholdet til kulsyre.


Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af apfolmer »

Jeg spørger måske dumt, da jeg selv kærer Balling. Og jeg læser forskellige udgaver af regulering af reaktoren, alt wfter hvor på www jeg kigger

Vil kh og ca følges ad, eller kan de reguleres hver for sig ?

Vil øget CO2-mængde, give samme resultat som øget flow gennem reaktor ? Eller gør disse 2 ting hvert sit ?


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Bingocaller »

Kh og ca følges ad


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af palamo123 »

KH og CA følges ad.
Hele indkøringen af kalkreaktoren er med at ramme sweet spot ift. PH i reaktoren og udløbshastighed. Det kan godt tage lidt tid.
Derudover skal værdierne være i skabet inden kalkreaktoren tilsluttes, så den blot skal vedligeholde dem.
Hvis du hæver CO2 og sænker flow i reaktoren vil dit KH/CA udløbsvand stige i værdi.
Hvis din gennemstrømning i reaktoren er for høj risikerer du din PH dropper, da der ryger for meget CO2 ud i akvariet.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af MoG »

Hvor mange ml/min kører i andre med i udløbet?
Jeg kører selv med 100ml/min nu... Mit forbrug er jo ikke så voldsomt nu og reaktoren er stadig under indkøring .. Min kh ligger på 10,5 og er på vej stille og roligt ned af. Den hoppede lige fra 9 til 11.2 da reaktoren blev sat til, da de 150ml/min og en ph på 6.85 gav for meget. Ph'en er så gradvist sat Op og ML i udløb er sat ned til 100ml/min og ph er 7.20 for at få kh til at falde stille og roligt til 9.


Morten
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af palamo123 »

Da jeg havde kalkreaktor mener jeg KH i mit udløb var 28 cirka.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Thue »

Jeg har desværre ikke målt hvor mange ml/min min kører ud med, har sat min til og dryppe så hurtigt den kan uden den bliver til en direkte stråle, kører så med en ph på ca 6,9 i reaktoren, og justere her kun min ph derinde i, alt efter behov i akvariet.

Udgang vand har en kh på mellem 22-25


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af PederP »

Mit udløb er ca. 80ml/min, kommer den meget over det, så falder kh'en tilsvarende, med mere CO2 spild til følge.
Jeg tror helt klart at grunden til at min reaktor skal presses for at komme ned i pH, er mangel på grovere koralgrus. Har haft en 3000L/t pumpe på reaktoren i stedet for eheims 1200. Da gav den meget mere, men lød desværre som en knallert.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af PederP »

apfolmer skrev:
Vil øget CO2-mængde, give samme resultat som øget flow gennem reaktor ? Eller gør disse 2 ting hvert sit ?
Mere CO2/lavere pH vil få reaktionen til at gå stærkere og få koncentrationen til at stige. Der er en grænse for hvor lavt du kan gå, hvor mediet "smelter".
Øget flow vil selvfølgelig også regulere kalk tilførslen til akvariet, men dog med den hage at du også justerer mængden af surt vand du hælder ud i akvariet, og du forkorter kontakttiden med mediet som har negativ effekt på kh.
Det er lige med at finde et "Sweet spot", hvor både kh og gennemløb er forholdsvis høje.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af MoG »

Jeg kan bare ikke rigtig lure om jeg skal sætte udløbet ned fra 100ml til eks 50ml. Jeg forsøger at få min kh ned. Den er også faldet langsomt, men står faktisk stille nu. Selvom jeg skruede ph controlleren op fra 7.10-7.20. Mit problem er , at jeg helst ikke vil stille på flowet igen på udløbet , da jeg helst vil nøjes med at justere kh eet sted! Så ikke jeg både roder ved udløb OG stiller på ph'en... Tænkte det er nemmere at justere kh via ph controlleren ... Men den står på 7.20 nu og jeg ved ikke hvor meget højere jeg kan sætte den.. (Ved godt at den ikke opløser mediet hvis den bliver for høj)..


Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Bingocaller »

God plan - jeg justerede dog på udløbet og ikke på ph - den havde jeg omkring de 6,42 så vidt jeg husker - og så bare skrue lidt på hanen. Jeg havde så det løb en meget tynd stråle ud - så kunne jeg se når jeg skulle justere lidt når den begyndte at dryppe


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af MoG »

Jeg tænker bare at det er nemmere at finjustere på ph'en fremfor at Justere på udløbet ...?

Jeg har prøvet at skrue en anelse mere op nu .. Så den nu står på 7.25 - i håb om at jeg kan få kh til at falde fra de ca 10 nu, til 9. Hvis ikke dette hjælper , så må jeg nok hellere justere udløbet lidt ned .. Og så justere ph bagefter .


Morten
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Johnny »

juster dråber til de er næsten løbende så kan du just ph efter det virker her iverfald her hvad er værdier i baljen nu`?


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af apfolmer »

SKAL der en fødepumpe på ?
IFgl deltec og grotech, så suger den jo selv vand ?

Kan en lille pumpe, godt tåle at køre 24/7 og kun komme af med den lille mængde vand, som reaktoren giver ? Bliver den ikke varm og begynder at larme ?

Overvejer selv en vertex 501 da grotech simpelthen bruger for meget strøm 28w ift 10w)


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Johnny »

en lille pumpe larmer ikke men koster i strøm lav en baypass på din retur så sparer du en pumpe og har stabilt tryk til rektor selv om det hedder sig af de selv suger så passer det ikke fød den så har den stabilt tryk og er nemmere af indstille


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af MoG »

apfolmer skrev:SKAL der en fødepumpe på ?
IFgl deltec og grotech, så suger den jo selv vand ?

Kan en lille pumpe, godt tåle at køre 24/7 og kun komme af med den lille mængde vand, som reaktoren giver ? Bliver den ikke varm og begynder at larme ?

Overvejer selv en vertex 501 da grotech simpelthen bruger for meget strøm 28w ift 10w)
Udfra hvad jeg har hørt og læst, så kan det godt drille lidt med hvis den skal suge selv...
Jeg har valgt at køre med en separat pumpe der føder den med vand, fremfor at lave bypass på returen. Har købt den lille tunze der giver 150-800l/t. Ser ud til at fungere fint!
Og det med strømmen , må jeg indrømme at jeg ikke tager voldsomt hensyn tll.. Grotech hcr200 som er monteret med en eheim cirkulationspumpe, bruger 65w! Så den smule den lille tunze fødepumpe bruger, gør ikke den store forskel... :biggrin:


Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af PederP »

MoG skrev:Jeg tænker bare at det er nemmere at finjustere på ph'en fremfor at Justere på udløbet ...?

Jeg har prøvet at skrue en anelse mere op nu .. Så den nu står på 7.25 - i håb om at jeg kan få kh til at falde fra de ca 10 nu, til 9. Hvis ikke dette hjælper , så må jeg nok hellere justere udløbet lidt ned .. Og så justere ph bagefter .
Hvis du med en pH på over 7 stadig får for meget, så ville jeg give flowet et nøk nedad for at gøre det lidt lettere for mig selv.
Mens din reaktor indkører er det nemmere hvis man prøver lidt tilbageholdene tilførsel til den bliver stabil. Det er jo væsentligt nemmere at buffe lidt op, end at skulle fjerne noget..

Du vil ikke få nogen problemer ved at køre med f.eks 50-60ml/min, men det er en stor reaktor du har som giver meget kontakttid, så du kan køre med et relativt højt gennemløb uden så meget spild.
Din reaktor er ikke rigtigt på arbejde endnu, så der er nok ikke de store forskelle at måle i dit udgangsvand. Når den kommer rigtigt i gang, så er det bare at måle kh'en på udgangen kontra gennemløb. Så får man et rimeligt godt billede af hvor loftet er.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af Bingocaller »

Nogen der ved hvad ph arm egentligt begynder at opløses ved? Vi ligger jo meget tæt på alm vandhanevand ph 7


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af MoG »

PederP skrev:
MoG skrev:Jeg tænker bare at det er nemmere at finjustere på ph'en fremfor at Justere på udløbet ...?

Jeg har prøvet at skrue en anelse mere op nu .. Så den nu står på 7.25 - i håb om at jeg kan få kh til at falde fra de ca 10 nu, til 9. Hvis ikke dette hjælper , så må jeg nok hellere justere udløbet lidt ned .. Og så justere ph bagefter .
Hvis du med en pH på over 7 stadig får for meget, så ville jeg give flowet et nøk nedad for at gøre det lidt lettere for mig selv.
Mens din reaktor indkører er det nemmere hvis man prøver lidt tilbageholdene tilførsel til den bliver stabil. Det er jo væsentligt nemmere at buffe lidt op, end at skulle fjerne noget..

Du vil ikke få nogen problemer ved at køre med f.eks 50-60ml/min, men det er en stor reaktor du har som giver meget kontakttid, så du kan køre med et relativt højt gennemløb uden så meget spild.
Din reaktor er ikke rigtigt på arbejde endnu, så der er nok ikke de store forskelle at måle i dit udgangsvand. Når den kommer rigtigt i gang, så er det bare at måle kh'en på udgangen kontra gennemløb. Så får man et rimeligt godt billede af hvor loftet er.
Jeg er nok nødsaget til At skrue ned for udløbet .. Trods de 7.25 jeg satte ph controlleren på igår , så er den ikke faldet siden igår... Kh ligger på 9,8-9.9 men ville gerne have den ned på 9.. Måske det er flueknepperi, men ser helst den ligger på 9! :wink:

Det bedste ville vel være at sætte udløbet ned, så jeg kan skrue ned for ph og ligge et sted mellem 6,5-6,8 stykker ?


Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af PederP »

MoG skrev:
PederP skrev:
MoG skrev:Jeg tænker bare at det er nemmere at finjustere på ph'en fremfor at Justere på udløbet ...?

Jeg har prøvet at skrue en anelse mere op nu .. Så den nu står på 7.25 - i håb om at jeg kan få kh til at falde fra de ca 10 nu, til 9. Hvis ikke dette hjælper , så må jeg nok hellere justere udløbet lidt ned .. Og så justere ph bagefter .
Hvis du med en pH på over 7 stadig får for meget, så ville jeg give flowet et nøk nedad for at gøre det lidt lettere for mig selv.
Mens din reaktor indkører er det nemmere hvis man prøver lidt tilbageholdene tilførsel til den bliver stabil. Det er jo væsentligt nemmere at buffe lidt op, end at skulle fjerne noget..

Du vil ikke få nogen problemer ved at køre med f.eks 50-60ml/min, men det er en stor reaktor du har som giver meget kontakttid, så du kan køre med et relativt højt gennemløb uden så meget spild.
Din reaktor er ikke rigtigt på arbejde endnu, så der er nok ikke de store forskelle at måle i dit udgangsvand. Når den kommer rigtigt i gang, så er det bare at måle kh'en på udgangen kontra gennemløb. Så får man et rimeligt godt billede af hvor loftet er.
Jeg er nok nødsaget til At skrue ned for udløbet .. Trods de 7.25 jeg satte ph controlleren på igår , så er den ikke faldet siden igår... Kh ligger på 9,8-9.9 men ville gerne have den ned på 9.. Måske det er flueknepperi, men ser helst den ligger på 9! :wink:

Det bedste ville vel være at sætte udløbet ned, så jeg kan skrue ned for ph og ligge et sted mellem 6,5-6,8 stykker ?
Jeg ville tage det lidt mere forsigtigt. Det er som jeg oplever det, ikke helt lineært mellem opløsning og ph - pludselig begynder den at ta´ved. Prøv at læg den lige under 7, og skru noget ned for udløbet.

Hvis værdierne er ved at løbe fra dig, så tager det ikke skade hvis du lukker for CO2'en og ellers lader den køre. Du sætter bare magnet ventilen i igen og fortsætter hvor du slap, når værdierne er på plads.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: MoG's 720liters... Nu endelig med kalkreaktor!

Indlæg af MoG »

Dvs bare pille Magnetventil-stikket ud af controlleren?

Jeg startede ud med udløb på 150ml/min og en ph på 6.85. Dette fik min kh til at hoppe fra cirka 9 til lige over 11 på godt og vel et døgns tid. Skruede op for ph og det fik den til at stå stille og efterfølgende falde en smule... Men har prøvet at sænke yderligere som sagt, ved at mindske udløb til 100ml/min og skrue op for ph (helt oppe på 7.25 nu). Men der sker ikke rigtig noget nu.. Men jeg må prøve at ramme det som du siger Peder og så ellers bare måle 2-3 gange dagligt så den ikke stikker af...


Morten
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"