"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Schwensens rev! - Lukker ned.

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 26/10

Indlæg af Schwensen »

Siden jeg tilføjede den nye kirurg, har jeg ikke doseret nitratopløsning. Jeg har til gengæld fodret ret kraftigt, for at få den til at spise, hvilket ikke er lykkedes endnu. Den gider kun svømme rundt og gnave alger. Den gemmer sig så snart der kommer foder i baljen, hvilket er meget irriterende !

Nå. Jeg skiftede jo rowaphos for en uge siden, og synes ikke at kunne se noget vækst i cyano, snarere tværtimod. Til gengæld er jeg begyndt at få en del algevækst på bundlaget. Jeg tænkte bittert igår: "jeg suger resten af sandet op, og tilføjer noget nyt, når algeproblemet er under kontrol". Jeg har nemlig en halvanden pose sand liggende. Havde en forestilling om, at der stadig er bundet/lageret en del fosfat i mit nuværende bundlag.

I dag har jeg så lavet store teste dag, og jeg målte igen et absolut 0 i nitrat, hvilket var ventet. Til gengæld målte jeg 0,13 i fosfat, som er det absolut højeste, som jeg har målt nogensinde ! Suuuk! Så er det da klart jeg oplever algevækst på bundlaget. Jeg har nu doseret hvad der svarer til 4 ppm nitrat, og så måler jeg igen imorgen, hvor jeg også skifter omkring 40 liter vand.

Af positive ting kan det dog nævnes, at min kraftige fodring har resulteret i, at min palet der havde tabt sig nu er fedet op igen ;) mine klovnfisk er begyndt at gå i min euphyllia ancora, hvilket den ser ud til at acceptere. Og så er hannen begyndt at gøre kur til hunnen igen. Det er godt nok lidt tid siden, at de lagde æg sidst :/

Her er lidt billeder fra i Dahl hvor mit algeproblem tydeligt ses.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 26/10

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Peter,

Takf or din opdate,

Jeg synes det ser forkert ud. Både mht din måling og dine alger.

Tænk på hvor billig Sangokai er, og prøv det istedet. Det giver den ønskede virkning her - uden de uønskede bivirkninger.

Blot min mening - held og lykke, lige meget hvad du vælger :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 26/10

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Hej Peter,

Takf or din opdate,

Jeg synes det ser forkert ud. Både mht din måling og dine alger.

Tænk på hvor billig Sangokai er, og prøv det istedet. Det giver den ønskede virkning her - uden de uønskede bivirkninger.

Blot min mening - held og lykke, lige meget hvad du vælger :-)

Mvh
Peder
Tja. Kan da godt være jeg skulle prøve det. Har faktisk deres NPK stående på hylden sammen med deres aminosyretilsætning. Hvad vil du anbefale mig at bruge. Jeg er jo slet ikke interesseret i at bruge noget, som tilføre fosfat. Med hensyn til min måling er jeg lidt i tvivl, om den er helt i skoven. Var ved at lave en kontroltest, men så vågnede Anton og krævede min opmærksomhed. Jeg måler igen imorgen, og så ser vi hvad status er ;)


Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 26/10

Indlæg af Petercw »

Hej Peter,

Har du overvejet at bruge seaklear, til at fjerne po4?
Jeg har selv været, i den situation at mit rowa i reaktor, slet ikke har kunne fjerne mit po4 til mindre end 0,08

Du kan også overveje bio-mate, det skal også hjælpe med at nedbringe po4.

På din beskrivelse lyder det som om vi to deler mere end det samme navn... også de samme problemer i baljen.

Blot mine tanker herfra :y

Mvh peter


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 26/10

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen skrev:
pederrevnørd skrev:Hej Peter,

Takf or din opdate,

Jeg synes det ser forkert ud. Både mht din måling og dine alger.

Tænk på hvor billig Sangokai er, og prøv det istedet. Det giver den ønskede virkning her - uden de uønskede bivirkninger.

Blot min mening - held og lykke, lige meget hvad du vælger :-)

Mvh
Peder
Tja. Kan da godt være jeg skulle prøve det. Har faktisk deres NPK stående på hylden sammen med deres aminosyretilsætning. Hvad vil du anbefale mig at bruge. Jeg er jo slet ikke interesseret i at bruge noget, som tilføre fosfat. Med hensyn til min måling er jeg lidt i tvivl, om den er helt i skoven. Var ved at lave en kontroltest, men så vågnede Anton og krævede min opmærksomhed. Jeg måler igen imorgen, og så ser vi hvad status er ;)
Hej igen,

Vil bruge den du allerede har NPK fra Sangokai. Har du mange SPS, så evt også den lille nutricoral HED :beer:

Undlad at bruge aminosyrer, bakterier og carbon, for ellers modarbejder du blot N tilførsel, og det vil bidrage til yderligere cyano.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 26/10

Indlæg af Schwensen »

Petercw skrev:Hej Peter,

Har du overvejet at bruge seaklear, til at fjerne po4?
Jeg har selv været, i den situation at mit rowa i reaktor, slet ikke har kunne fjerne mit po4 til mindre end 0,08

Du kan også overveje bio-mate, det skal også hjælpe med at nedbringe po4.

På din beskrivelse lyder det som om vi to deler mere end det samme navn... også de samme problemer i baljen.

Blot mine tanker herfra :y

Mvh peter
Jeg har skam overvejet seaklear mange gange, men jeg frygter lidt det produkt :) ved godt mange har succes med det produkt, men er ikke helt sikker på, om jeg vil prøve det endnu.

Har du fået løst dit problem med seaklear?


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 26/10

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:
Schwensen skrev:
pederrevnørd skrev:Hej Peter,

Takf or din opdate,

Jeg synes det ser forkert ud. Både mht din måling og dine alger.

Tænk på hvor billig Sangokai er, og prøv det istedet. Det giver den ønskede virkning her - uden de uønskede bivirkninger.

Blot min mening - held og lykke, lige meget hvad du vælger :-)

Mvh
Peder
Tja. Kan da godt være jeg skulle prøve det. Har faktisk deres NPK stående på hylden sammen med deres aminosyretilsætning. Hvad vil du anbefale mig at bruge. Jeg er jo slet ikke interesseret i at bruge noget, som tilføre fosfat. Med hensyn til min måling er jeg lidt i tvivl, om den er helt i skoven. Var ved at lave en kontroltest, men så vågnede Anton og krævede min opmærksomhed. Jeg måler igen imorgen, og så ser vi hvad status er ;)
Hej igen,

Vil bruge den du allerede har NPK fra Sangokai. Har du mange SPS, så evt også den lille nutricoral HED :beer:

Undlad at bruge aminosyrer, bakterier og carbon, for ellers modarbejder du blot N tilførsel, og det vil bidrage til yderligere cyano.

Mvh
Peder
Jeg vil prøve at starte op på dette produkt fra imorgen af. Jeg har lige målt nitraten til 2,5 ppm, og fosfaten er uændret 0,12 ppm. Altså stadig meget høj.

Med hensyn til NPK? Vil det ikke tilføre fosfat til vandet, som vil give endnu mere næring til algerne? Og vil det ikke blot tilføre N og P i et "korrekt" forhold, som ikke vil skabe balance i mit system, som tydeligt er i ubalance!


Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 26/10

Indlæg af Petercw »

Schwensen skrev:
Petercw skrev:Hej Peter,

Har du overvejet at bruge seaklear, til at fjerne po4?
Jeg har selv været, i den situation at mit rowa i reaktor, slet ikke har kunne fjerne mit po4 til mindre end 0,08

Du kan også overveje bio-mate, det skal også hjælpe med at nedbringe po4.

På din beskrivelse lyder det som om vi to deler mere end det samme navn... også de samme problemer i baljen.

Blot mine tanker herfra :y

Mvh peter
Jeg har skam overvejet seaklear mange gange, men jeg frygter lidt det produkt :) ved godt mange har succes med det produkt, men er ikke helt sikker på, om jeg vil prøve det endnu.

Har du fået løst dit problem med seaklear?
Jeg er lige startet med seaklear forleden. Jeg har pillet reaktoren fra.
Jeg skal gerne skrive til dig, når jeg har brugt det lidt tid og fortælle om mine oplevelser med det, hvis du er interesseret..? :beer:

Mvh Peter


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Schwensen »

Vil da gerne høre om de resultater, men har du også nul i nitrat og relativ høj fosfat?


Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Petercw »

Schwensen skrev:Vil da gerne høre om de resultater, men har du også nul i nitrat og relativ høj fosfat?
Ja min NO3 har været 0,00 de sidste 4 måneder, og det ses tydeligt på koralerne. De trives ikke.
Min PO4 ligger samtidig mellem 0,04 - 0,08 og det er jo for højt for mange af de sarte SPS'er og recordea.

Jeg tror at i mit tilfælde ligger PO4 gemt i sten og bundlag, så det tager nok lidt tid at fjerne.

Hvor mange gange vand volumen har du af cirkulation?
Jeg tror nemlig at (i mit tilfælde) handlede det også om for lidt cirkulation.
Nu er jeg på 88x vand volumen i cirkulation.


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Schwensen »

Jeg har 4 x 6105 på en multicontroller, så jeg er ret sikker på, at jeg ikke mangler cirkulation. De peger i "alle retninger".


Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Petercw »

hehe okay, bare af nysgerrighed... Hvor mange gange volumen er det?


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Schwensen »

De kører lidt med skiftende hastigheder og skiftende sider, men hvis de kører på fuld skrald er det 95 x volumen.


Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Petercw »

Okay ja det burde jo være rigeligt :)


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Schwensen »

Fordømte snegle!!! Jeg var ellers lige blevet positiv omkring min bekæmpelse, da jeg ikke havde set en snegl siden jeg fjernede min store plademontipora, men ak.... Her til aften kravlede der en satan rundt på stenene. Og jeg kan nu se et område på min pokerstar og rainbow, der ser ud til at være blevet spisekammer. Pisse irriterende, men imorgen må jeg i gang med den store le igen. Mærkeligt som de næsten har planlagt at "angribe" på samme tid?


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af toni »

Prøv at dyppe dem i Coral ReVive fra Julian sprung, det var det eneste der virkede for os! Havde ellers prøvet det hele foruden ferskvandsdyp..


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Schwensen »

toni skrev:Prøv at dyppe dem i Coral ReVive fra Julian sprung, det var det eneste der virkede for os! Havde ellers prøvet det hele foruden ferskvandsdyp..
Tager det også æg ? For det er jo balladen med de der produkter, at de kun tager selve sneglene.

Hvor havde I købt det?


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Schwensen »

Selvom jeg havde ekstremt travlt i morges, så spottede jeg en stor grim snegl på undersiden af min reverse pokerstar. Jeg fandt straks en slange og sugede den op! Jeg valgte derefter at knække stykket af, så jeg kunne kigge under den. Der sad to klaser af pænt store æg med 20-25 styk i hver. Op i en bøtte med den, og så fik den med tandbørsten !
Min rainbow er også blevet hårdt angrebet de sidste to dage, så jeg overvejede at smide den ud. Jeg valgte dog, at tage den op og give den en hård tur med børsten. Der sad minimum 5 snegle på det lille stykke rainbow!

Jeg kan ikke se nogen andre steder med snegle, men de kommer jo nok igen :'(


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Peter,

Det er trist læsning.
Har du mulighed for at isolere de angrebne koraller ?
Hvad har du af fisk som evt spiser disse bæster, fx gylter ?

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Schwensen »

Jeg har desværre ikke mulighed for isolering. Hvis jeg havde, så havde jeg taget alle montier op og sat dem i karantæne/behandlingskar.
Jeg har overvejet en gylte, men jeg har en mandarin, og ville nødig se den blive jagtet ihjel? Fødemængden er jeg dog ikke så nervøs for. Jeg læste på et tidspunkt en artikel af Randy Holmes mener jeg. Han testede forskellige ting vedrørende disse snegle. Blandt andet dyp i vand med hvidløg og noget kaliumpermanganat tror jeg nok. Men tør ikke rigtig bruge kaliumpermanganat, selvom han havde okay resultater med det. Men han nævner to gylte, så vidt jeg husker, som skulle tage disse sataner med ret stor sandsynlighed.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har forskellige gyltetyper pga den nytte de gør ifbm flere skadedyr.

Dem jeg er glade for er smukke og billige Coris.

Tror personligt at alle som køber Montier har en meget stor risiko for at møde disse snegle.
Tror også det er gylterne som gør en forskel, om man har massive udbrud, eller om man ikke bemærker det....

Held og lykke

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af hellfish »

Hvor stort et Akvarie skal sådan en coris gaimard have ?


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af pederrevnørd »

Nu ved jeg ikke hvor stor din balje er Silas, men køb en lille hvis baljen ikke er 400l+
De vokser dog pænt, men kan så gives videre til en anden på SF

Jeg har haft min siden den lignede en lille rigtig klovn, og idag er den da en bandit.
Roder vildt i bundlag, men søger oz konstant på koraller og sten efter spiseligt.
Den er halvt udfarvet - og jeg holder af den på trods af unoderne.

Skal da oz siges at jeg ikke har synlige angreb af sneglene - og jeg er ikke så naiv at tro at præcis dem jeg har købt har været uden infektion.....

Held og lykke :-)

Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af PoulD »

Schwensen skrev:. . . Jeg har overvejet en gylte, men jeg har en mandarin, og ville nødig se den blive jagtet ihjel? . . . .
Skulle de gøre det? Jeg har en Halichoeres chloropterus. Den har aldrig jagtet min Mandarin, eller på nogen måde vist interesse for den. Jeg aner ikke om sådan en tager monti spisende snegle, men småsnegle står i al fald øverst på menu kortet.
Ulempen er, at den roder i bundlaget.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af Schwensen »

Jeg overvejer meget kraftigt en gylte :) især den der hedder melanarus. Synes den er rigtig flot! Men den skulle også være en strid banan mod rejerne, og dem vil jeg være ked af at miste.
Men kan da godt være, jeg skulle gå efter den grønne Poul foreslår.

@Poul - det med at de skulle jagte dem, kan godt være det bare er den seksstribedes agressivitet, som har smittet af på alle andre gylter. Men de er jo foderkonkurrenter?


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af hellfish »

Kun 130 .. Men inden for en månede 250. Så tror bare jeg holder mig til halichoeres arterne.. Så må jeg se hvad der skal ske med mandarinen ...

Nå skal ikke stjæle mere! Og fed balje schwensen!!


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 1/11

Indlæg af Schwensen »

Hvordan kan jeg lave en update kl 1430 en fredag? Jeg er syg, hvilket i sig selv er ret trist, især når man har en juraeksamensopgave, som skal afleveres tirsdag, og man skal til gammel elevfest på sit gamle gymnasium imorgen. Hvis der er nogen, som er knivskarpe i selskabsloven, så har jeg et par spørgsmål ;)

Nå, men der kommer da et par gode ting ud af at være syg:
1. Man får lov til at sove MEGET! Så kan jeg måske få indhentet noget af det tabte søvn fra de sidste par uger.
2. Der er lidt tid til akvariet, hvilket minder mig om, at jeg skal sætte osmoseanlægget til at brygge noget vand, så jeg kan lave vandskifte i weekenden.

Der bliver ved med at opstå flere og flere problemstillinger med hensyn til min balje. Jeg har fået bobbelalger ind, selvom jeg har været utrolig påpasselig med at kontrollere alle nyankomne koraller for det djævelskab! Så er der poppet et par glasroser frem igen :'( Slutteligt må jeg erkende, at bundlaget i min balje ser værre ud end nogensinde før! Det er helt rødt/grønt af en blanding af cyano og (måske?) bryopsis. Så er der det skab til montispisende snegle! Jeg har ikke set nogen siden sidst, men jeg ved de er der :wc:

På den positive side har jeg aldrig haft flottere farver på mine SPS-koraller! Desværre drukner det lidt i sorgen over cyano og alger.

Jeg har siden mandag doseret 10 ml om dagen af Sangokai's nutri-complete, hvilket jeg har gjort mod mine egne principper om ikke at tilføre noget uden af måle forinden! Men grundet tidsmangel og et bragende ønske om at få baljen på ret køl igen, så har jeg måtte bryde med egne principper. Jeg har nemlig ikke testet for nitrat eller fosfat siden d. 27, hvor jeg målte den høje fosfatværdi noteret højere oppe. Det skal lige nævnes, at jeg d. 27. doserede KNO3-blanding svarende til en stigning i nitrat på 4 ppm. I dag fik jeg så målt for fosfat og nitrat:
Nitrat: 2,5 ppm
Fosfat: 0,04 ppm

Ovenstående er jo et ønskværdigt resultat, hvis jeg så kan holde disse værdier, og de rent faktisk er korrekte. Her tænker jeg på næringen optaget i alger mv.
Jeg vil fortsætte med at dosere 10 ml af nutri-complete og se udviklingen. Det mærkelige er nemlig, at jeg synes, mine sten er blevet renere/pænere med hensyn til cyano og alger, mens bundlaget er blevet langt grimmere at se på. En ting er sikkert. Mine SPS-strutter af sundhed og farve, så det er rigtig dejligt!


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 27/10

Indlæg af toni »

Schwensen skrev:
toni skrev:Prøv at dyppe dem i Coral ReVive fra Julian sprung, det var det eneste der virkede for os! Havde ellers prøvet det hele foruden ferskvandsdyp..
Tager det også æg ? For det er jo balladen med de der produkter, at de kun tager selve sneglene.

Hvor havde I købt det?
Vi har købt det fra Nordic Reef. De sagde det tog æggene også og kan ikke sige andet end at det tror vi på. Da vi ikke har set en eneste snegl siden 7 - 9 - 13!!!

Alle monti fik 15 min i det stads og de har været friske siden. Og vi taler ikke om 1 eller 2 snegle derpå. Der var over 50 hver eneste gang de blev dyppet i rx og det tog flere dage inden de kom sig.
Så kan varmt anbefales da det heller ikke kostede det hvide ud af øjnene :)

håber du får bugt med dine og god bedring :beer:


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 13/11

Indlæg af Schwensen »

Nå. Tid til update :) Jeg har doseret sangokai nutri-complete i lidt over to uger nu. 10 ml hver aften. Jeg har kun haft mål to gange på de sidste to uger, men til gengæld har jeg jo observeret rigtig mange ændringer :) Mine målinger:
1/11: Nitrat - 2,5 ppm, Fosfat - 0,04 ppm
10/11: Nitrat - 3,5 ppm, Fosfat - 0,12 ppm

Hmm.. Ovenstående tyder jo egentlig på en rigtig kedelig tendens! MEEEN! Mine koraller har fået mere markante farver og især én, som i lang tid har været brunlig er nu blevet grøn igen og forhåbentligt bliver den også blålig igen (og det er helt sikkert ikke placebo Ole :) skal se om jeg kan finde nogle ældre billeder hvor den er kedelig brun). Den har været en blanding af grøn og blå nærmest gengerende med mørkebrune polypper. Rigtig fin koral købt hos Flemming i sin tid :) Farveforbedringen ser jeg dog ikke som en direkte konsekvens af min sangokai dosering, men kan ligeså godt være blevet bedre pga. lavere fosfatindhold (selvom det ikke lige er det målingerne viser) eller andre reaktioner på doseringen!

Foruden bedre farver har jeg oplevet en tilbagegang i cyanoen og de grønne alger er begyndt at blegne eller blive brune. Der er dog stadig lang tid igen. Faktisk valgte jeg at teste d. 10/11, da jeg synes cyanoen havde bredt sig igen og algerne var blevet grønne, hvilket kunne tyde på højere næringsværdier som målingen også viste. Jeg overvejede kraftigt at droppe min dosering igen der, men fortsatte hvilket jeg ikke har fortrudt, for nu er cyanoen mere på tilbagetog end tidligere og de grønne alger er blevet brunlige igen. Jeg har dog kun reagens til en fosfattest tilbage, så venter lige med at teste til om en god uges tid igen.

Jeg har været i kontakt med Jörg, som er manden bag Sangokai. Han gav mig en længere forklaring på biologien og hvad han synes jeg skulle gøre. Han nævnte blandt andet, at jeg skulle fjerne en stor del af mine makroalger, da de ikke hjalp med at fjerne fosfaten, men optog i langt større grad nitrat/nitrogen, hvilket er det jeg gerne vil forhøje. Samme argument brugte han omkring skummeren. Han anbefalede mig at nedsætte effektiviteten af skummeren, hvilket jeg finder rimelig svært, og er ikke sikker på jeg gør dette. Han skrev at det kunne være én af årsagerne til min akkumulerende fosfat, at jeg fjernede nitraten/nitrogen for effektivt i forhold til fosfaten.

Jeg har overvejet at købe biomate for at afhjælpe mit fosfatproblem, hvis det har en effekt :)

Her er et par billeder af nogle koraller jeg købte hos Carsten til hans åbningsfest som helt brune, men nu har de fået farve ;) Jeg har desværre ikke nogen før billeder af disse koraller.
Jeg kan overhovedet ikke fange de rigtige farver, da jeg åbenbart stinker til at tage billeder med kamera. Tager gerne imod tips og tricks til at fange de rigtige farver (har forsøgt at skifte mellem hvidbalancen, men er stadig lang fra virkelighedens farver). Der er også et par billeder af min humilis, som jeg købte for noget tid siden hos Carsten til billige penge, da den var helt brun. Den er vokset godt og er blevet brungullig med svagt grønne polypper og helt lilla spidser. Ville ønske jeg kunne få farverne endnu skarpere, men ved ikke helt om det nogensinde kommer!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 13/11

Indlæg af pederrevnørd »

Hvor er det dog fantastisk læsning - og lige mine meninger(er man jo altid glad at se virke)
Tillykke med resultatet Peter, selvom du har lidt vej igen, så du tydeligvis på rette spor

Kh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"