"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Schwensens rev! - Lukker ned.

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 13/11

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Hvor er det dog fantastisk læsning - og lige mine meninger(er man jo altid glad at se virke)
Tillykke med resultatet Peter, selvom du har lidt vej igen, så du tydeligvis på rette spor

Kh
Peder
Tak :) og tak for hjælpen.

Jeg glemte atnævne det måske vigtigste fra Jörgs mail ! Når man udelukkende doserer nitrat, som jeg gjorde i starten, så fremmer man kun en(kelte) type streng(e) af bakterier. De bakterier vi ønsker at fremme er hetero-et-eller-andet (kom gerne med det rigtige navn), og de lever helst af aminosyrer hvilket nutricomplete indeholder bla.

Må man gerne ligge hans mail ud, eller skal jeg indhente hans accept først ?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 13/11

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg er sikker på at han kun vil være glad for at du viser hans mail - men ingen andre end ham selv kan naturligvis give den accept...... :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 13/11

Indlæg af Schwensen »

Vil gerne lige knytte en kommentar til min beskrivelse omkring farveforbedringen af mine koraller :) det jeg har skrevet kan godt misforstås !

De koraller jeg har købt billigt og brune hos decocean, har 3 ud af 4 fået deres flotte farver inden jeg startede min dosering af sangokai. Den som endnu ikke har fået fine farver er dog begyndt at blive blålig indenfor de sidste par uger. Er dog stadig hovedsageligt brun!

Den koral jeg siger har fået flottere efter starten af sangokai doseret, er er fragment jeg købte hos Flemming i februar, der i mellemtiden har tabt farven og stået bleg, men nu er blevet grønært igen :) den har dog ikke fået hele farven endnu, men håber det kommer.

Så fik afklaret, at sangokai ikke skal have hele æren for farveforbedringen på de indkøbte brune acroer :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 13/11

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen skrev:Vil gerne lige knytte en kommentar til min beskrivelse omkring farveforbedringen af mine koraller :) det jeg har skrevet kan godt misforstås !

De koraller jeg har købt billigt og brune hos decocean, har 3 ud af 4 fået deres flotte farver inden jeg startede min dosering af sangokai. Den som endnu ikke har fået fine farver er dog begyndt at blive blålig indenfor de sidste par uger. Er dog stadig hovedsageligt brun!

Den koral jeg siger har fået flottere efter starten af sangokai doseret, er er fragment jeg købte hos Flemming i februar, der i mellemtiden har tabt farven og stået bleg, men nu er blevet grønært igen :) den har dog ikke fået hele farven endnu, men håber det kommer.

Så fik afklaret, at sangokai ikke skal have hele æren for farveforbedringen på de indkøbte brune acroer :)
Helt enig,

alle de andre ting som stabile værdier etc, står for mindst 95% af din succes - om ikke mere, nogle gange mangler der blot næring, og så er det godt at der findes metoder der kan hjælpe :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Schwensen »

Det er ved at være noget tid siden sidste update, og nu er der endelig lidt ro på arbejdssiden, men kun for en kort stund :( akvariet er blevet forsømt en hel del på den sidste måned, hvor der knap nok er blevet rengjort ruder. Dette medførte for en kort stund en saltvandsdepression, hvor jeg gik med tankerne om at lukke det hele, da jeg alligevel ikke var hjemme til at nyde det, der er stadig alger og cyano, der er kommet glasroser igen, lorte montispisende snegle og så er jeg tilmed blevet ramt af bobbelalger ;( alle de ting gjorde, at jeg meget seriøst overvejede at lukke akvariet. Den ene aften hvor jeg kom sent hjem (kl 2230), havde min kæreste rengjort ruderne til min store overraskelse! Siden er lysten kommet tilbage!

Jeg har hver dag tilført 10 ml nutri complete på trods af jeg ikke har målt for noget som helst. Jeg har endvidere fjernet størstedelen af mine makroalger. I dag havde jeg så tid til at foretage test af alle værdierne:
NO3: 10 ppm (er lidt usikker på om den er lidt lavere, for jeg målte kun 30 min efter tilsætning af nutricomplete)
Ca: 490 ppm
KH: 9,28
Mg: 1335 ppm
K: 370
pH: 7,8

Og så til det spændende !! Min fosfat:
image.jpg
Min fosfat er nu i bund. Det er jo skønt! Jeg har stadig lidt alger, men de er døende. Har også stadig lidt cyano, som bølger lidt frem og tilbage. Nogen dage kan det være meget på tilbagetog, og aftenen efter er der cyano igen. Lidt irriterende, men tror det lever af det skidt, som ligger på sten og bundlag. Der ligger rigtig meget snavs, som jeg vil prøve at reducere med bio mate. Skal blot have købt det.

Desværre har jeg oplevet at calcium har været svagt stigende de sidste par måneder. Har forsøgt at skrue lidt ned for kalkreaktoren selvom min KH har været stabil, men det har ikke rigtig hjulpet. Er der nogen, der kan hjælpe mig med dette problem? Skal jeg skrue mere ned for kalkreaktoren og så dosere KH manuelt indtil calcium er nede på et acceptabelt niveau? Eller er der andet galt?

Min pH er heller ikke lige i øjet. Den ligger lige omkring de 7,8 hvilket gerne skulle ligge omkring 8-8,1. Den har egentlig altid ligget omkring 7,7-7,8. Nogen forslag til årsagen til den lave pH?

Ellers er der ikke sket så meget i akvariet. Den sidste acropora jeg købte som brun til decoceans åbningsfest er ved at blive lyseblå. Jeg forsøger stadig at komme de montispisende snegle til livs, men de bliver ved at dukke op. Skal have fat i en gylte snart.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Carsten »

Hvornår på dagen måler du phen?
Det er ganske normalt at pH er lavere om natten end op på dagen.
Ligeledes kan pH være lavere hvis du ikke har haft luftet ud i lokalet.

Kim fra hedengangne Nordicreef oplevede nøjagtigt det samme som dig.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Schwensen »

Jeg målte her kl 16. Mit lys tænder fra kl 12 af og rammer fuld styrke kl 13. Så pH'en burde da være højere på det tidspunkt?
Kan jeg gøre noget ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Jeg målte her kl 16. Mit lys tænder fra kl 12 af og rammer fuld styrke kl 13. Så pH'en burde da være højere på det tidspunkt?
Kan jeg gøre noget ?
Ja, så kan det nok ikke være anderledes.
Hvorfor ved jeg ikke.
Men har du noget som ikke trives?
Kunne det være dit testsæt som ikke var særligt præcist?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Schwensen »

Næ. Det hele står flot :) det eneste problem jeg har er lidt alger og cyano. Koraller står flot og fisk er sunde og raske. Det er kun min palet der opfører sig lidt underligt en gang imellem, men det er vel meget normalt, at paletkirurger opfører sig lidt underligt. Kan godt være det er testsættet. Det er dog både e billig digital pH-måler og et salifert sæt der måler det.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Schwensen »

Mine klovnfisk har lagt æg ! Efter en lang periode har de endelig lagt æg igen ;) endnu et tegn på, at det går den rigtige vej.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af joekill »

den lave ph kan måske skyldes at du har fjernet en stor mængde makroalger.
makroalger optager en hel del co2, og kan være med til at holde ph oppe,
da co2 jo gør vand surt.

det kan også skyldes at dit medie i kalkreaktoren er slidt, så der fiser for meget co2 igennem og ud i akv. det kunne også forklare den stigende Ca, da den ofte kan stige i forhold til kh når mediet er godt brugt og nedbrudt.

et par solide vandskift ville nok kunne rette lidt op på ph og ca/kh.

og tillykke med klovneæggene, peter :-D
:whistle: 200x60x60 = 720L
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Schwensen »

joekill skrev:den lave ph kan måske skyldes at du har fjernet en stor mængde makroalger.
makroalger optager en hel del co2, og kan være med til at holde ph oppe,
da co2 jo gør vand surt.

det kan også skyldes at dit medie i kalkreaktoren er slidt, så der fiser for meget co2 igennem og ud i akv. det kunne også forklare den stigende Ca, da den ofte kan stige i forhold til kh når mediet er godt brugt og nedbrudt.

et par solide vandskift ville nok kunne rette lidt op på ph og ca/kh.

og tillykke med klovneæggene, peter :-D
Perfekt. Har faktisk kigget på mit kalkreaktor medie og tænkt, at det snart var tid til at skifte det ! Så det bliver mit projekt i weekenden sammen med vandskifte! Tak ;)
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af johanne86 »

Schwensen skrev:
Min fosfat er nu i bund. Det er jo skønt! Jeg har stadig lidt alger, men de er døende. Har også stadig lidt cyano, som bølger lidt frem og tilbage. Nogen dage kan det være meget på tilbagetog, og aftenen efter er der cyano igen. Lidt irriterende, men tror det lever af det skidt, som ligger på sten og bundlag. Der ligger rigtig meget snavs, som jeg vil prøve at reducere med bio mate. Skal blot have købt det.
.
Jeg har ikke fulgt ned i din tråd, men kun læst sidste side. Du siger, at der ligger en masse skidt på bunden og at du døjer med cyano og du vil forsøge at tilsætte bio mate. Jeg døjede på et tidspunkt med cyano og skidt i mit bundlag (bl.a.) og hertil købte jeg en fisk til at hjælpe mig i stedet for kemi. Vil bare foreslå det idet det ofte er mindre belastende for systemet fremfor kemi, som jo kan overdoseres.

Fisken jeg købte hed Istigobius ornatus og den gjorde det, at den rensede sandet: tog en mundfuld i munden og siede det ud gennem gællerne. Vi har haft den hvideste sandbund siden og er sluppet af med cyano på bunden og faktisk også på stenene, men sidstnævnte er dog ikke fiskens fortjeneste. Det blev bare meget lettere at bekæmpe resten af bakterierne på stenene når bundlaget blev rodet rundt og bakterierne derfor ikke kunne få lov at gro der i fred.
Bare et forslag. En fisk vil selvfølgelig belaste dit system yderligere, så det skal du være opmærksom på.

Mvh Johanne
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Mic4700 »

johanne +1 :GO
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Billedeupdate 18/5-14

Indlæg af Schwensen »

johanne86 skrev:
Schwensen skrev:
Min fosfat er nu i bund. Det er jo skønt! Jeg har stadig lidt alger, men de er døende. Har også stadig lidt cyano, som bølger lidt frem og tilbage. Nogen dage kan det være meget på tilbagetog, og aftenen efter er der cyano igen. Lidt irriterende, men tror det lever af det skidt, som ligger på sten og bundlag. Der ligger rigtig meget snavs, som jeg vil prøve at reducere med bio mate. Skal blot have købt det.
.
Jeg har ikke fulgt ned i din tråd, men kun læst sidste side. Du siger, at der ligger en masse skidt på bunden og at du døjer med cyano og du vil forsøge at tilsætte bio mate. Jeg døjede på et tidspunkt med cyano og skidt i mit bundlag (bl.a.) og hertil købte jeg en fisk til at hjælpe mig i stedet for kemi. Vil bare foreslå det idet det ofte er mindre belastende for systemet fremfor kemi, som jo kan overdoseres.

Fisken jeg købte hed Istigobius ornatus og den gjorde det, at den rensede sandet: tog en mundfuld i munden og siede det ud gennem gællerne. Vi har haft den hvideste sandbund siden og er sluppet af med cyano på bunden og faktisk også på stenene, men sidstnævnte er dog ikke fiskens fortjeneste. Det blev bare meget lettere at bekæmpe resten af bakterierne på stenene når bundlaget blev rodet rundt og bakterierne derfor ikke kunne få lov at gro der i fred.
Bare et forslag. En fisk vil selvfølgelig belaste dit system yderligere, så det skal du være opmærksom på.

Mvh Johanne
Tak for dit forslag :) jeg har dog lige et par spørgsmål. Din fisk lever ikke af skidtet i sandet, men af de smådyr der laver der? Har du ikke problemer med, at den kaster sand over det hele? Jeg har mere cirkulation i akvariet end sandet kan blive liggende, med mindre det har ligget i et par uger uden for meget cirkulation. Så er der dannet en form for alge/bakteriefilm, der kan holde på sandet. Har du ikke problemer med at sandet hvirvler rundt?

Bio mate er som sådan ikke kemi, men bakterier. Det ændrer ikke på synspunktet omkring, at desto flere faktorer man tilføre desto flere ting kan gå galt. Samt det bliver sværere at "fejlfinde". Så kan sagtens følge dit synspunkt. Jeg føler bare, at jeg er nødsaget til at handle, så det ikke bliver værre igen.
Umiddelbart ønsker jeg heller ikke at fortsætte fast med biomate, men at stoppe brugen, når og hvis det har afhjulpet mit problem med snavs. Jeg har dog tænkt mig, at have det stående i køleskabet, så jeg altid har det i baghånden.

Grunden til jeg har beskidt sandbund og sten er fordi algerne og cyanoen har en tendens til at gemme snavset under sig. Når de så forsvinder, så ligger snavset tilbage. Jeg har børstet lidt hist og pist på stenene med en tandbøste, og der er rigtig meget skidt ! Derfor ønsker jeg lidt bakterielt hjælp, som på den måde kan hjælpe mig med at nedbryde detrius mv.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Schwensen »

Så er der et par friske billeder :) Har fået sat ny kalkreaktor samt ny pH-controller til idag. Næste store mål er at ændre total på cirkulationen, men mere om det senere. Jeg overvejer også meget kraftigt at lave en ny sump i akryl, men venter lige til sommerferien med sådanne projekter, da der er ret meget skole og arbejde for tiden.

Bemærk min rigtig fine ctenochaetus binotatus. Var egentlig et impulskøb hos DecOcean, som ikke rigtig var så pæn i butikken. Jeg har dog ikke fortrudt købet. Bunden af akvariet roder lidt med koraller, men jeg skal nok finde tid til at placere dem én dag :rolleyes:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ser ud som om der er god tilvækst i baljen og din blå slimer (sidste billed til venstre) ser ud til at gå mod lysere tider :)
Jeg ser stort potentiali i baljen.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Schwensen »

Thomas fra Stockholm skrev:Ser ud som om der er god tilvækst i baljen og din blå slimer (sidste billed til venstre) ser ud til at gå mod lysere tider :)
Jeg ser stort potentiali i baljen.
Yes :) Den viser nemlig fin vækst på nogle af dens grene. Der har den fine blå spidser. Nu skal den bare op på stensætningen og få noget lys, så den kan genvinde noget af dens grønne farve istedet for den kedelig brune.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Saltvandsdepression 11/12

Indlæg af Schwensen »

Nå. De sidste fem dage er der sket lidt i akvariet :) jeg kan nu langt om længe sige, at der er styr på algerne i baljen. Der er stadig lidt grønne trådalger, men disse holdes i skak af snegle, krabber, fisk mv. Så alt i alt er jeg ved at genvinde kontrollen!

Værdierne er sådan set ok, men calcium(410) og magnesium(1235) skal hæves en smule(der kan nu kræses lidt for værdierne!). Korallerne har siden kalkreaktorens udsving grundet død pH-controller ikke haft meget farve (sps). Jeg kan dog se de grønne farver er ved at komme tilbage. Jeg har lidt halimeda alger, som er begyndt at skyde frem, hvilket normalt anses for et positivt tegn, da de næsten kræver samme betingelser til vandkvaliteten som sps-koraller.

Jeg har desuden langt om længe fået kappet toppen af søjlen i midten, hvilket virkelig har pyntet! Der er langt mere "luft", og mange flere steder at placere sps-koraller! Jeg endte med at tage den helt op af baljen. Jeg købte nogle brune acroporaer hos decocean til fødselsdagen, som jeg har store forventninger til ;) det er jo altid et sats at købe brune koraller, men jeg har gode erfaringer med det.

Mine planer med flowændringen må simpelthen vente til de nye razor pumper kommer på markedet ! Jeg satte mine 6105 ud på enden af akvariet, og den er simpelthen for stor til at side derude. Det ødelægger fuldstændig æstetikken i akvariet! Jeg har dog afkalket den ene pumpe, og det har givet ca 5-6 gange kraftigere flow! Så det var vist på tide, at de blev renset. Måske er det derfor to af mine acroer pludselig fik STN.? De har stille og roligt fået mindre og mindre flow omkring sig, og til sidst alt for lidt. Jeg afkalker resten af pumperne stille og roligt ;) men har næsten besluttet mig for at prøve de nye pumper for at give mere plads i akvariet til koraller! Lige nu fylder pumperne både meget fysisk, men også deres kraftige stråle mindsker muligheder for korallernes placering ud for pumperne.

Her er et billede, hvor toppen er fjernet på midtersøjlen. Jeg er selv meget tilfreds med det nye. Nu skal der bare farver på de kedelige brune sps.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4569
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Schwensens rev! - Update D. 1. Juni

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ser godt ud Peter, :)
Jeg kan sku dårlig se dine pumper?! Hvor sidder de henne?

Jeg sys selv tunze sorte klodse er blevet en øjnbæ, så jeg er også spændt på riptide gyro, er dog ikke så vild med Maxspect som mærke og a de nu på deres facebook side har en afstemning oppe på hvilken farve pumpen skal have, sort el klar?! Håber på de laver begge da en klar ville se bedst ud her hos mig på min blå bagrude :)

Spændende hvordan de brune spa udarter sig :) jeg fik selv hamsteret lidt euphylliaer hos ham den dag :)

God aften

Mvh
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Update D. 1. Juni

Indlæg af Schwensen »

Du af alle, Nicki, burde hvert fald kende til størrelsen på pumperne ;) det er jo dine de gamle. Der sidder to oppe i midten bag søjlen, der skyder mod hver sit fronthjørme, og så er der to nederst i hver sin ende, der skyder ud på side ruden(alle på bagruden). Så kører de parvis på skift. Men det var også lidt et krav i starten, at pumperne skulle være så godt som usynlige. Jeg havde så taget beslutningen om at ændre på flowet og pumpernes placering, men når der lige pludselig stikker sådan en stor sort pumpe ca 20 cm ud i akvariet..... Arh! Det ser fandme for grimt ud.

Jeg synes også det virker lidt uprofessionelt at lave sådan en afstemning, men okay. Det er jo en form for social marketing ;) jeg håber sådan set også mest på en klar model. Så den bliver så usynlig som mulig, når den skal sidde i toppen af mit akvarium. Men glæder mig til at kunne placere flere sps på siden af midtersøjlen. Lige nu blæser det for meget ;)

Btw: de to euphyllia i den forrige billedeupdate er også fra fødselsdagen ! Nu har jeg lidt problemer med pladsen til dem! Den ene har allerede haft fat i en favia og en sps.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4569
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Schwensens rev! - Update D. 1. Juni

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hehe, jeg husker dem skam godt, og især blev de store da jeg monterede de der silenceholdere på dem :O

Jeg havde dem jo alligevel pænt synlige i min rumdeler, men jeg sys ikke de sådan skriger i øjnene i dit akvarium?! Måske det er anderledes Live?


De skal bare holde ved deres eget design :) og lave den klar med blå rotor :) hehe
Men det tør de nok ikke, for kort efter har fishstreet en kopi a dem i sort til halvpris hehe
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Ny beboer

Indlæg af Schwensen »

Den nyeste beboer i akvariet ;) købt af Søren (Jamox) herinde fra. Det er den flotteste tuxedo jeg har set til dato!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Ny beboer

Indlæg af MoG »

Ja det er det bestemt ... Og du var meget hurtig til at få den! :biggrin:

De er ganske effektive de tuxedo's .. Min åd alt, men desværre stillede den træskoene lige pludseligt.. Men så fik ungerne noget dekorativt til vindueskarmen! :wink:
Morten
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Ny beboer

Indlæg af Schwensen »

MoG skrev:Ja det er det bestemt ... Og du var meget hurtig til at få den! :biggrin:

De er ganske effektive de tuxedo's .. Min åd alt, men desværre stillede den træskoene lige pludseligt.. Men så fik ungerne noget dekorativt til vindueskarmen! :wink:
Yes. Lynhurtig ;) jeg har også lidt grønalgerne på stenene, som den kan gå på ! Købte faktisk et mindre eksemplar tidligere, men det døde pludselig. Det var ikke nær så flot eller stort et eksemplar.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Ny beboer

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Din tuxedo hvordan ser den ud i aftenbelysning (royal blue)?
Den er rigtig fin, har ikke set en i blå/rød heller.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Ny beboer

Indlæg af Schwensen »

Thomas fra Stockholm skrev:Din tuxedo hvordan ser den ud i aftenbelysning (royal blue)?
Den er rigtig fin, har ikke set en i blå/rød heller.
Jeg kan lige prøve at tage et billede i aften ;) hvis jeg når det inden sengetid.
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 17. feb 2010 15:15
14
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Ny beboer

Indlæg af nollesurfer »

Hej har lige læst ledt i din tråd her spænde projekt med og hæve no3 og prøve og få sænket po4. Har du refugiet med alger ?

Hvis så er de rigtige dygtige til og optage no3
Har selv prøvet og hæve min no3 bare med pols exter
Mine alger suget de hele til sig
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Ny beboer

Indlæg af Schwensen »

Efter mange spekulationer så er det blevet min tur til at lukke ned. Jeg har hverken tiden, lysten eller pengene til det længere. Koraller kommer først til salg, så fisk og så teknik. Med mindre der er én, der ønsker at købe det hele.

Salgstråde kommer op i løbet af weekenden.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4569
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Schwensens rev! - Lukker ned.

Indlæg af Nicki Henriksen »

Øv Peter, men du kommer sikkert igen, det er altså svært a undvære helt :)

God vind
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"