"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Theill's 360l

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Theill's 360l

Indlæg af Frank Christiansen »

Hej Theil
Tak for dit besøg og inspiration, Vi har nu påbegyndt at samle lidt sammen til LED lamper, forstået såæedes at vi finder ud af hvad vi vil, antal, styrke, dimensioner på færdige lamper, før vi starter bestilling vil jeg høre om du vil skimme igennem, så vi kun køber hvad der nu kan sættes sammen. ?
Fik ikke købt noget i Hillerød med der var enn fisk vi gerne ville købe, men den må vente
Vi snakkes ved,,,,
Held og lykke med opsætningen a den nye balje
Frank ´& Ditte


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Så er der endelig lys i det nye armatur. Jeg måtte arbejde en smule med at komme af med varmen fra armaturet med alle 106 LED's tændt. Selvom det hele er bygget op på en alu-ramme som virker som en stor køleplade var jeg nødt til at eftermontere en række ekstra køleprofiler for at holde temperaturen under de 40 grader som mit mål er. De LED jeg har købt er spec'et til et kunne holde til temperaturer helt op til 75 grader, men effektiviteten falder temmelig kraftigt så snart de kommer over 40 grader og ligeså levetid.
Set ovenfra ser armaturet således ud med de ekstra køleplader.
DSC_0442.jpg
Her ses armaturet nedefra. Har fået monteret linser og acrylplace. Linserne er en blanding af 60, 90 og 120 grader. For de blå og hvide LED er der flest 60 graders linser, da der er mange af dem, for de mere "exotiske" farver som grøn, gul og rød er der brugt 120 grader for at sprede lyset lidt mere.
DSC_0445.jpg
Og så er der hele kontrol delen med arduino og drivere. Havde egentlig regnet med at have det hele i én og samme kasse, men måtte desværre flytte driverne ud på en alu-skinne, da det blev for varmt i en lukket kasse med alle 318W kørende. De mange drivere er for at kunne styre de forskellige grupper seperat, så jeg nemt kan styre hvor meget lys der skal være. Arduinoen er konfigureret således at den har 10 output ben som styrer hver en relæ. Dette kan så tænde for en hel gruppe af LED via driverne. Desværre kan jeg ikke "Dimme" da dette ville blive en langt dyrere løsning. Derimod har jeg lavet nogle ret små grupper helt ned på 6 LEDs så jeg kan lave eret svagt lys.
DSC_0447.jpg
Endelig har jeg lavet en lyskasse af et gammelt porsa understel. Her har jeg monteret 4 stk 12cm blæsere til at køle lidt ekstra, hvis det bliver nødvendigt. Jeg har valgt store blæsere for at kunne køre dem ved lav hastighed og derved få dem helt lydløse. Blæserne kan naturligvis styres fra arduinoen.
DSC_0448.jpg
Så mangler jeg bare at tage et billede af hele herligheden monteret på mit akvarie..... Det må jeg gøre i aften, når der er stille i huset. I må pænt vente så længe :T
Nu skal det have lov til at køre et par uger for at se hvordan det går med alger. Hvis det ikke går helt amok, er det tid til at få nogle koraller i. Kan næsten ikke vente :y

Update: Så fik jeg lige hapset et billede af hele akvariet med mobilos:
DSC_0450.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af theill ons 12. apr 2017 16:00, rettet i alt 1 gang.


kimmer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 187
Tilmeldt: fre 22. aug 2014 23:08
9
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Lynge

Re: Theill's 360l

Indlæg af kimmer »

Hey....det set sku godt ud. Se at få smidt nogle koraller i :-)


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Så er det vist tid til en lille update:

Jeg er gået meget langsomt frem, dels fordi jeg er stor tilhænger af tålmodighed og dels fordi jeg faktisk ikke har tid til at gøre så meget ved det ;-)

Jeg er starter op med triton systemet, hvilket ser ud til at fungere rigtig godt. Har kørt med det nu i 5 måneder med meget stabile værdier til følge. Jeg har dog ikke fået målt vandet professionelt igennem, men mine få koraller ser alle ud til at trives godt.
Efter et par enkelte justeringer og to døde LED's kører armaturet perfekt. I almindelig drift kommer kølepladernes temperatur ikke over 35 grader, hvilket giver en rigtig fin arbejdstemperatur for LED'erne. Så forhåbentlig kan systemet holde rigtig mange år. Jeg kører ikke ved fuld kraft på alle LED's og alligevel ser selv SPS'er ud til at vokse godt. Er faktisk nødt til at stille nogle af mine palyanthoa grandis ned i skyggen for at de ikke blive kede af det.

Ind til videre er jeg kun løbet ind i to uheldigheder: Min søhare døde ved at få et lidt for kærligt forhold til den ene streampumpe. Denne streampumpe fik også endnu et liv på samvittigheden, da min nyanskaffede bubbletip valgte at lade sig disintegrere via denne og fordelte sig i bitte små lyserøde og grønne stumper i hele akvariet.
Jeg var enormt bange for at værdierne skulle gå amok efter dette, men dette skete slet ikke.

I dag ser akvariet således ud:
IMG_9123.jpg
Og her billeder af lidt udvalgte koraller:
IMG_9083.JPG
IMG_9091.jpg
IMG_9099.jpg
Planen er at jeg hen over vinteren vil finde lidt flere SPS'er til toppen af akvariet og nogle zoa'er til venstre side. Så hvis nogen af jeg fantastiske saltvandsfolk har nogle frags i vil af med hører jeg gerne fra jer.

mvh,
Jesper
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Theill's 360l

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Farlig pumpe du har ;)
Jeg vil anbefale dig at få lavet et proff test, mit gæt er at du har rigtig lav Kalium, og sikkert også andre værdier. Ulempen ved et test er at svaret kommer at koste en del da der som sagt sikkert mangler en del emner, endnu en ulempe er at du kan regne med at dine koraller kommer gå amok når værdierne bliver perfekte :)


Brugeravatar
theill
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 13:54
7
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Lynge, Nordsjælland

Re: Theill's 360l

Indlæg af theill »

Hej Thomas,
Hvad for dig til at tro at der er lav Kalium?
mvh,
Jesper


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Theill's 360l

Indlæg af Carsten »

theill skrev:Hej Thomas,
Hvad for dig til at tro at der er lav Kalium?
mvh,
Jesper
Det er egenligt ganske simpelt. Langt de fleste af os har for lav kalium indhold i akvariet.
Men om det betyder noget skal jeg ikke kunne sige. Tidligere hvor jeg virkeligt vold høstede koraller
i akvariet, målte jeg aldrig for det. Og korallerne lod til at være tilfredse.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Theill's 360l

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det samme gælder I (jod), men det kan også bero på at den er svær at måle...

Kalium er en af grundstenene for at bygge skelet og som Carsten skriver er der mange af os der har lav værdi af denne.

Jeg skriver det da selv om dine koraller ser ud til at ha det super finno :) så ser de ikke ud til at vokse helt så hurtigt som de kan, og ikke helt skarpe i farverne.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"