Efter at have suget en del viden herindefra er jeg langt om længe blevet klar med mit setup. Tak til alle jer som har delt jeres erfaringer på dette forum, det er en fantastisk vidensbank.
Jeg har i mange år haft malawi cichlider med stor succes og har stadig en 960l balje med disse dejlige fisk. Men, efter så mange år med kun en slags akvarie kunne jeg ikke dy mig for at prøve kræfter med noget nyt. Derfor har jeg lagt mit 360l yngleakvarie om til salt. Jeg har valgt at starte helt op fra bunden med døde levende sten, for bedre at kunne arbejde med setup'et i tør tilstand og derved sammensætte nogle moduler af sten ved at lime nogle stykker sammen.
Her i weekenden kom der efter 1½ måneds forarbejde endelig saltvand i karret: Foreløbig teknik:
Cirkulation: 1 stk Tunze 1095 - 9000l/t og 1 stk Hydor korealia - 2850 l/t. Forventer at skifte Hydor pumpen over tid til en bedre styrbar pumpe.
160l sump med 4 kamre:
1: 25l med Deltec apf600 skummer. Lettere modificeret med pumpedelen ophængt i siliconeslange i stedet for de hårde rør for at undgå støj i
form af overført resonans til resten af skummeren, samt varmelegme
2: 30l refugium - tomt endnu
3: 30l returvand med tunze 1073.020, placeret på filtersvamp, igen for at undgå resonans. Dette kammer skal også benyttes til
vandskiftekammer
4: 15l ro-vand med osmolator
For yderligere støjdæmpning er kabinettet til sumpen delvist foret med dæmpemateriale samt bitumen plader på lågerne.
Endelig har jeg en 4 kanals doseringspumpe klar til når der skal gang i koraller. Men der skal læses en del op på emnet inden da.
Lys: 4x58W dæmpbar T5 rør af uvis type og kvalitet (købt brugt). Har planer om selv at udbygge systemet med ca 200W high power LED system. Er elektronik nørd, så det skal nok blive sjovt. Forventer styring via rasberryPi, arduino eller evt en modificeret TC420, som jeg har gode erfaringer med fra mit malawi-setup (som i øvrigt kan ses her for de nysgerrige:http://cichlids.akvariefisk.dk/user/show/?UserID=6505)
Jeg glæder mig til at følge akvariet de kommende måneder, hvor det langsomt kommer til at gennemgå de første startfaser. Med lidt held, kan det være at jeg kan tilføje en lille julegave i form af det første liv i akvariet.
Igen - tak for alle jeres fantastiske indlæg her på siden og til Crazyhorse for at lade mig komme forbi og få nogle gode input til min opstart i denne spændende verden.
Kommerntarer er velkomne, også gode råd - jeg har sikkert lavet et hav af begynderfejl

mvh
Jesper Theill