"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test MNB og aquascaping 375 liters.

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Carsten »

Jeg havde for en del år siden en alge der godt kunne ligne den du har.
Jeg slukkede alt lys og pakkede akvariet ind så der var kulsort i 7 dage.
Algen var væk da jeg tændte lyset igen, og kom aldrig tilbage.
Intet andet blev ændret.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det ruller på, bare ikke så meget med det store projekt ;(
Byttede lidt vand i dag, dvs. at jeg tager 20% af vandet i mit 480 liters og bytter med vandet der sår i sumpene for at få flere alger i det nye system, jeg antager at det er ret nærringsfattigt vand da der er max 1 kg LS, scrubber og lidt alger i dette system.

Jeg går bestemt ikke efter selvlysende farver, men det virker som om det kommer af sig selv.... Skal fodre extra meget i dag :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Med bare 3 fisk i baljen ex en helveds masse bobbelalger antager jeg at systemet er ret nerringsfattigt :) kan også hjælpe at jeg dosere UltrBAK...

Så jeg er begyndt at dosere Essy Booster 25 "Marine Phytoplankton gel" og er inde på 7 dage. Det er nok alt for tidligt at komme med en konklution, også da jeg bare har kørt med anbefalet dosering i 3 dage, men noget kan jeg dog se ;)

Mine ZOA lukker sig 10-20 min efter fodring, ikke alle men vel 1/3 del af kolonien.
Mine SPS ser ud til at "slime" mere når jeg gangen efter fodring kører med micro bobler (jeg kør 2 gange 10 min om dagen 12:00 og 16:00 og hele natten).
Min grøn/blå Bali slimer som vokser så det knager har fået endnu tyndere vækst-spidse, kan (sikkert indbildning) se 2 mm spidser der som skrevet ser tyndere ud end de plejer.
Ser ud til at visse SPS har fået mørkere polybber.

Om det holder i sig vil tiden vise, men var ved rigtig godt humør da jeg kom jeg til baljen i dag (ja ud over bobbelalgerne).

Det skal måske også siges at jeg tester med at tilføre mineraler til mit osmosvand så det kan jo også være det eller en kombination, der skaber hvad jeg fornemmer som en stor forandring, eller plasebo naturligvis :)

Lidt "negativt" er der også, den millipora lige over dette indlæg har på det seneste fået helt kalk-hvide spidser, og vokser enormt meget, jeg er ret sikker på at jeg kommer at brænde spidserne så jeg sidder med hånden på computeren og er klar til at sætte ned lysitensiteten.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Er det ikke bare typiskt, nu besluttede jeg mig at fjerne skummeren da jeg jo bare har 3 fisk som desuden ikke får fodder (de er alle tygge og glade) selv om jeg undre hvad min Calloplesiops altivelis spiser.
Så man fjerner skummeren og så ser jeg at mine 2 kraftige Tunze pumper ikke var koplet til , sikkert sket under "oprydning".

På med dem igen og naturligvis 100 tond Detrius i hele baljen, resultat er at min 18cm filtersok skal gøres ren efter 12 timer i baljen ;(

Nu håber jeg så at jeg ikke har frigivet en masse skidt i vandet.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt nyt skal der til i blandt, så nye småttinger fra Australien.

Den første herunder er købt som en strawberry shortcake, joo siger jeg bare...

De to næste skulle være fra Australien, det er ikke millipora, men hvad er det nu lige de så hedder når "grenene" skulle blive noget tykkere?

Fandt også en rigtig flot lille alge der godt kan lide lys skulle jeg tro da den er 2 cm fra overfladen, nogen der ved hvad det er for en alge?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Algen er sikkert en "Pink Cotton Candy algae" og den er væk nu.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Krybene i saltvand kan ofte være lige så spændende som fisk og koraller når de altså lever i symbiose :)

Har i et par uger forsøgt at lokke den af karbberne på billedet over i en anden koral, så den kunne komme ned til sin "ven", det lykkedes i går så hele natten og hele dagen har jeg haf repeat på Sportify og min Soundlink III og klassikeren "Luther Vandross - Endless Love ft. Mariah Carey", " onclick="window.open(this.href);return false; gidigi gidigi gidigu, let's have sex :)

Øverst en der også er ude på noget af det frække, kloen er rigtig meget i vejen for tossen :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

To Bali Slime or not to Bali slimer...

Fik et PM om det er blå Bali Slimers jeg har, og jeg er ikke 100% så måske jeg kan få dommen af jer?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af christiantt »

Hvornår doserer du Easybooster siden du kan se at Zoas reagerer på det?? :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu skal det siges at "effekten" på ZEO har aftaget, da jeg begyndte trak en del af ZEO sig sammen efter jeg havde tilført det vandet, det var ganske tydligt at ca 1/3 af alle trak sig sammen nogle minutter efter der blev doseret.

Jeg dosere både punkt (på SPS) og der jeg har mest cirkulation, og jeg blander det op med 1 DL vand inden jeg smider det i.

Jeg har også nu bemærket at alger har det bedre i baljen (ikke bare bubble alger de satanner) så uden at måle kan jeg konstatere at nærringen naturligvis er gået op.

Min blå slimer herover er begyndt at voske efter 6+ måneder og så virker det som om de andre SPS har det alment bedre.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af charlie saltvand »

Godt at din red cotton alge er væk. Det er en LORTE alge at få ind i systemet.

Fedt fotos af krabber ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Anders månsson »

ha ha en virkelig potent eremit krabbe...
kører du ikke med kalkbreaktor eller Balling? ??


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja den eremit er ude på balllade :)

Balling Light er metoden jeg bruger, desværre er min doserpumpe nede med display fejl så overvejer helt at smide dem ud da det ikke er første ProfiLux display går i stykker.

Reaktor bliver det med 110% i det nye.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev:To Bali Slime or not to Bali slimer...

Fik et PM om det er blå Bali Slimers jeg har, og jeg er ikke 100% så måske jeg kan få dommen af jer?
Jeg synes (tror) ikke dem på billede 1 er A.yongei "Bali slimer". "Bali slimer" har almindeligvis ikke blå spidser i den nye vækst. Ingen af mine har haft det i hvert fald.
Dem på billede 3 ligner mere "Bali slimer" og der er, så vidt jeg kan se på billedet, heller ikke klare blå spidser.
Billede 2 tror jeg er A.hoeksema. De er kraftigt klar blå i farven. En meget dyb blå.

Jeg har ikke hørt om, at "Bali slimer" findes i en blå variant. Den hedder egentligt "green Bali slimer" pga at den indhold af grønne flouriserende proteiner (GFP)
http://www.advancedaquarist.com/2012/12/corals" onclick="window.open(this.href);return false;
Men, man kan selvfølgelig ikke udelukke at der kunne dukke en op.

Kan du huske om den slimer meget når du håndterer den? Det er et af kendetegnene for "Bali slimer" (deraf navnet)

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Han$en »

Den blå kunne man fristes til at rette blikket mod A. hoeksema som Erik skriver.

En anden mulighed kunne også være en Blue Staghorn - Det er dog en tynd antagelse. Kan du evt tage et billede tættere på, så vi kan få et kig på polypper / coralitter?


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt close ups.

Nr 1. Det er nok en A Staghorn af en eller anden slaks, denne kommer dog formentligt ikke over i det store da den er lidt keedelig, den vokser utroligt meget men får en metalblå/grøn farve på grenene der ikke er specielt attraktivt. Pindene er desuden ret tynde og selv om min Patet godt kan lide korallen (gemmested).

Nr 2. Som er købt som en blå slimer (som tydeligvis ikke eksistere) Den slimer en hel del, men men, jeg ville gerne at det var en hoeksema, men kan også ligne en Starhorn. Denne kommer med over i det store, og til den tid er det en ret stor koral håber jeg.

Nr 3. vel en BALI Slimer :) meget passende at jeg tog billedet lige efter der har været micro bubler i tankes så den kunne slime lidt for fotografen. Denne er også sikret en plads i det store.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så fik jeg også limet mine seneste koraller fra Australien, der er lidt fremgang at spore.

Har i bud på arten er desse som altid meget velkommen.
Nr 1: Da den kom hjem var den lidt rosa, men er blevet mere gul med grønligt skær i farven, virker som om den er vokset lidt.

Nr 2: Ser jo ud til at have det godt, er blevet mere blå/lilla i farven så den ser jeg frem mod at følge de næste mange år.

Nr 3: Ja min formøse Strawberry Shotcake
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Efter 1½ måned med Easy booster 25 tænkte jeg at NU må jeg have en masse dejlig Nitrat, desværre blev jeg slemt skuffet så jeg fortsætter med at dosere hver dag. Salifert testet lavede helt gennemsigtigt vand, om man kan regne med deres tests.

Hver anden dag kommer jeg at teste forsigtigt med AquaForest AF Energy, denne indeholder Cupper så jeg da jeg læste doseringen, derfor kommer det at blive meget forsigtig dosering.
Har et par koraller der er brune som jeg vil forsøge at vende samtidig med at visse er hvide (da de står for højt antager jeg)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Anders månsson »

jeg har nok misforstået dit projekt.... Men hvad skete der med MNB mikro nano BLASTER delen?

Skulle der ikke være nano bobler i perioder (natten) i hele akvariet???

og så lige et link af hvad jeg troede dit projekt handlede om
" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg fandt aldrig en "blaster" så jeg laver bobler på samme måde som i filmen du linker til, en fin-fin luftsten der hænger under en Stream pumpe som slår boblerne i endnu mindre dele (i teorien).

Boblerne er på om natten, samt kl 12 og 16 i 10 minutter for at ilte lidt, jeg har ingen skummer koplet på så alt nedbrydning sker i mine levende sten samt lidt macroalger.
Værdierne kan jeg snakke om når jeg får sendt en test... og resultatet kommer hjem.

Rigtige nano bobler er jo så små at de ikke kan ses, og det er dem man vil have. Når luftstenen bliver slidt bliver boblerne større og det er noget skidt for så "sprøjter" de når de bryder i overfladen.

Alt i alt kan jeg ikke se noget negativt med metoden, jeg får mere stabilt PH, korallerne slimer ikke ret meget mere (bare nye koraller), fiskene lever og næsten alt er fryd og gammel dage.

Jeg har ikke været så dygtig til at holde KH stabil, nu mens der sker en masse med det nye projekt. Har ligeledes testet Triton metoden og fodret med AquaForest mad der indeholder kobber... Korallerne har reageret kan man sige, de er blevet meget lysere og vokser så det knager, jeg begyndte med 6 ml Triton Core7 om dagen og er nu oppe på 18 ml. Korallerne spaecielt mine grønne Slimers vokser anderledes, grenene er meget tykkere og de ser ret komiske ud.
Det negative er at jeg har fået stresset korallerne for meget, og har mistet 1 her i weekenden og har et par der ikke ser for godt ud, de er MEGET blege.

Jeg kunne forestille mig at det er en kombination, men også at Triton Metoden gør at jeg mangler sporemner som jeg får med Balling Light, ja og så at jeg har dræbt Zoanhallerne med kobber.

Til mit store kommer jeg at fortsætte med MNB, blot forfinet lidt :) Tanken er at lave bobler med min skummerpumpe fra min Deltech skummer, om jeg stryber luft-indsuget laver den mælkevand. Denne kan så stå i tekniksumpen så alle store bobler bryder der, alle bobler der er små nok flyder over i returkammeret hvor endnu flere kommer at bryde så bare de allermindste kommer op i min DT.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Anders månsson »

Hvad med bare at sætte et venturi hjul på retur pumpen?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Yep, men jeg vil have super små bobler, og bare om natten.
Link til en er velkommen, taaak :)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Anders månsson »

du skal stadig have en luft pumpe med sten, som kan føde pumpen med venturi hjulet i de timer du vil have bobler...

venturi hjulet sidder på pumpe rotoren (sidder en i din skummer) der findes også mange diy´s på nettet ,men kan sikkert købes til din retur pumpe alt efter producent...
http://www.fish-street.com/skimmer_needle_pump" onclick="window.open(this.href);return false;

diy
http://i1359.photobucket.com/albums/q78 ... 82d2d0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Flemse »

Bare lige et spørgsmål.

Vil det være for risikabelt at tilfører ozon til disse micro bobbeler? Og eller vil dette ikke have nogen effekt?


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"