"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test MNB og aquascaping 375 liters.

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Da mit store projekt står lidt stille til jeg har fundet nyt job :) Så starter jeg om mit lille forsøg med MNB.

Tog mit 480 liters med 10 cm overløbsboks og fjernede glasser 25 cm så der nu er 35 cm plads så skummeren kan stå i overløbet. Det var ikke helt let. Bagglasset fik et lag vådrumsfarve og nu er koraller og fisk på ferie i min skummersump :be:

Så i dag har jeg vandtestet de ca 380 liter og det holder tæt (meget overrasket).

Teknik :)

Belysning: Sicce AM650 og radion xr30 gen3 PRO
Skummer: Grotech HEA200 beregnet til 2500 liter (tror jeg)
Cirkulation: Tunze naturligvis, der kan styres
Retur: Vectra L1 som jeg kommer at bruge som et "closed loop"
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Er begyndt at lege lidt med stenopsætningen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Planen er at have stenbund, alternativet var en glas, eller glas med sand der er limet fast med silikone.
Nu havde jeg en masse flade sten som jeg ikke havde smidt ud endnu, så jeg har forsøgt igen at lime fast sten mod glasset.

Silikone til dette job er ubrugeligt, det fungere bare om stenene er 100% tørre og så risikere man stadig at de "vrikker" lidt da silikonen jo er elastisk.

Så testede jeg PU-skum, og det er sq noget der fungere på glas og sten, eneste ulempe er at man skal have alt klart inden man begynder, og så ved man ikke altid hvor meget det udvidder sig. Men stenene sidder perfekt i dag.
****** stjerner

Jeg testede også at bruge PU-skummen på selve stenopsætningen og det vil jeg så ikke anbefale. Vist er det relativt nemt at arbejde med men det ser ikke ud "naturligt" og jeg er ikke overbevist om at kalkalger kommer at vokse på overfladen.
Snakker vi mindre konstruktioner kan det nok bruges, men jeg syntes ikke det holdt godt nok.
*Stjerne

Næste er at vente på at Triton får hjem rev-cement, aner ikke mærket men de har bestilt en 6 kg spand til mig, så kan jeg få fyldt revnerne mellem stenene og limet stenopsætningen.
Med lidt held er der vand i baljen om en uge :)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af kanstrup »

MNB???
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Micro Nano Bobler :)

Jeg har testet det et par måneder på samme balje, men der var det uden skummer og overløb, som er en STOR fordel når man bruger MNB.
Denne gang bliver det også med flere levende sten, koraller og fisk. Senere når korallerne kommer over i den store balje leger jeg lidt med tanken at lave dette om til et nemo-stutteri, med en masse anemoner og andet godt.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Endeligt kom der hjem 12 kg STONE FIX fra Aquaforest, så i dag blev der støbt som bare den :)

Det gik på SEK 700,- ´som jeg håber er OK pris, til mit store byg kommer jeg nok at kigge på andre cement som http://byggkatalogen.byggtjanst.se/prod ... -300/70106" onclick="window.open(this.href);return false; som er brug på "Den Blå Planet".
Cementer bliver hård på 5 min og nu har jeg bare et problem. Når jeg en dag skal have beljen ned er det umuligt... Så det er jo lovende.

Hvad har jeg så lært i dag...
For fremtiden kommer jeg med 100% sikkerhed at bruge PU skum (i en hvilken som helst farve) til at lime sten mod glasset, derefter cement over for at få det stabilt. Aquaforest som jeg brugte har en keedelig grå farve, men man kan måske "podes" med grus af LS.

Jeg blandte ca 4 dl pulver af gangen med ca 100 ML vand
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Carsten »

Du kan godt få silicone som kan bruges under vand. Tec7 mener jeg det hedder
Det der cement uanset navn, være det samme hurtigt hærdene som vvs'eren bruger. Og det til en helt anden pris
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så kom der vand i :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ved hånden havde jeg en 400 liters påumpe og den kommer jeg nok at beholde som returpumpe.

Skummeren er koplet på og den er gået abeshit som forventet :) senere skal den op og stå på en "mælkekasse" og den hvide pumpe som ses skal stå under og give micro bubler, så må jeg overveje om returpumpen skal opgraderes til den tid. Først skal jeg lige have limet hullerne i siden så jeg har lidt marginal på vandhøjden.

MIcro bobler kommer jeg at køre med når jeg ikke sidder frem for akvariet.

Jeg forventer mig et rigtigt marderidt af en indkørning, alle sten er mine gamle som har lagt ude i 6 måneder, inden jeg limede dem har jeg skrubbet del lidt og så har jeg podet med 3 relativt store sten som er 5-6 år gamle...
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det tog allivl hele 4 dage inden der begyndte at komme farve på stenene.
Har bare målt salniteten, regner med at alt andet svejer en del, krabbe og snegl er der kommet i og de har klaret den i 2 dage nu. Med opblomstringen som sker får de noget nemmere ved at finde mad.

Mon ikke snart det er tid til en Zoa, og så bobler vi ellers videre :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

2 dage efter de første sten begyndte at få lidt grøn farve er der mere grønt i baljen. MEGET mere, ja faktisk 375 liter...

Jeg har endnu ikke oplevet en opstart med grøn vand, dog lugter vandet fint så jeg sætter mig på hænderne igen, kommer nok at slukke min Sicce lampe i morgen så algerne ikke har helt så gode forhold, er jeg ude og cykle eller skal man bare bide i og leve med grønt vand, je jeg tager det sikre for det usikre, algegrød er ikke et problem, men da jeg ikke har travlt med baljen ser jeg ingen rigtig fordel ved at skynde sig for meget.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

2 små monstre der trives i algevandet ;) de har nu gået der i 4 dage tror jeg det er. ZOA er kommet i til aften, billeder håber jeg på i morgen når de er glade :)
Jeg har fortsat med belysning da vandet stadig lugtede og smagte (ja smagte) rent (men en lille smule salt) :) I dag er siktbarheden OK og jeg kunne tage lidt billeder, filtervat er der komme i til aften for at få lidt mere klarhed i vandet håber jeg.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters. Nu med SPS (billeder

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Efter 2 uger er systemet no ikke grønt længere :) der har gået fisk i baljen de sidste 10 dage og jeg har endnu ikke set skyggen af cyano eller trådalger, kirugerne er meget gode til at plukke på stenene. Både de nye og gamle.
Glasroser, acranstrea og ZOA har haft det dejligt mens jeg har været på ferie, så i dag kom resten af mine SPS over i baljen, de bliver ikke limet på endny og jeg piller ikke ned det andet system om der er noget der går galt lige pludseligt.
"Karantæne" systemet er meget nærringsfattigt da der jo bare er koraller i, selv om jeg har byttet 10 liter vand om dagen fra dette system har jeg ikke kunnet holde mere "sunde" farver på korallerne.

Værdier i "karantæne";
PH 8,38
KH 9
CA 440
MG 1450

Værdier i denne balje; (inden tilsat MG, CA og koraller)
PH ?
KH 9,9
CA 410
MG 1300

Lidt billeder ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Stenene er godt nok blevet noget mere grønne de seneste dagene, kommer nok at fortryde min seneste handlinger. (tage hjem en hel del koraller (8 stk)). Men men

Korallerne var alle prima når de kom hjem til min forhandler, men er blevet NOGET trætte. Det skyldes at Aqua Stockholm har bygget en masse om på det seneste og de har ikke været på nok med deres SPS balje som de nu også bygger om :)
Senest har de sat op en 3m^3 balje til en "lille" stime på 7 stk "Asian arowana gold" for en af deres invisterere (på hans regning da han ikke har plads hjemme) dyrene koster fra SEK 35000,- om der er interesse..... Rokker kommer også som koster på den forkerte side af SEK 150000 (ferskvand). :wc:

I går fik jeg badet alle korallerne og limet dem på plads, jeg klipper dem helst fra foden og bader den et par extra gange. Tanken er at lade resterne stå på bunden da der er nok lys i hele baljen for alle SPS.

Fik i dag leget med min Radion, og det er en dejlig ting, fedt med alle mulighederne, så nu kører jeg et par timer på dagen med 6500 Kelvin, kønt er det ikke, men perfekt for Zooxanthellae om jeg husker ret :)

Ting der endnu ikke spiller: PH proben driller (mikrbublerne får den at gå abeshit), Redox (kommer nok at skulle have en ny), Glasroser ;(, Osmose, og sikkert en masse jeg har glemt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Finder aldrig billederne fra før :) med mindre jeg uploader dem her. :K
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Micro "nano" boblerne drives af en luftsten der er placeret under en Tunze pumpe så den smadre dem lidt extra, resultatet er;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Som billederne viser er der kommet lidt alger, kirugerne og de andre dyr der skulle holde dem nede kunne ikke følge med i længden.
Nu har jeg så sat på min 110W UVC lampe og er ved at hæve MG som jeg plejer når der er alegproblemer.
Ingen af mine forhandlere har hjemme Tuxedo'er så jeg ser hvad der sker uden...

Resultatet er at jeg ikke har alger at skrabe på ruderne, og skummeren skummer grønt ;)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det lille projekt ruller på, var i en periode noget nervæs for at jeg havde gået ind med koraller ALT for tidligt (ja det var for tidligt, men måske ikke ALT) jeg har efterhånden fået lidt bedre styr på algerne, UVC kombineret med kraftig skummer og fisk/dyr der hiver alger løs er en god blanding, der hvor algerne er kommet lidt tæt på korallerne overvejer jeg at bruge en tandbørste til at få algerne bort. Nogen der har erfaringer med det inden jeg tester på fruens tandbørste ;)

Trods at vi ikke har det specielt varmt her i Stockholm, så har jeg fået lidt problemer med varmen, (30 grader i går) så UVC blev koplet bort under natten og nu er jeg nede på 28.2 så om UVC ikke giver noget til systemet som nogle mener er det iaf et brugbart varmelægeme...

Korallerne har det godt, jeg har jo stort set ingen nærring i vandet da jeg ikke fodre fiskene og der er lidt alger, Nemoerne er konstant på jagt efter Pods og det er tydeligt at de finder en del da de er i fin form. Kirugerne er tykke og fede af alger.
Generelt har de gamle koraller fået lidt mere "dybte" i farverne, men er ikke helt der hvor jeg gerne vil have dem.
Af de nye har de fleste det glimragende, og er begyndt at vokse ud over limen og lidt over det hele, farverne går mod det bedre, selv om der er lang vej igen... Specielt mine ZOA er blevet rigtig lykkelige over at komme ned på 50 cm dybte og lidt i halvskygge, samme kan siges for min Chalice som har fået mere væv inde i koppen samt et håb om at den en dag får tilbage lidt farver.

Mine blå slimers er dog stoppet helt med at vokse, som det eneste negative.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev: der hvor algerne er kommet lidt tæt på korallerne overvejer jeg at bruge en tandbørste til at få algerne bort. Nogen der har erfaringer med det inden jeg tester på fruens tandbørste ;)
Jeg bruger fugebørster, som vi bruger i firmaet når vi afkalker vanskelig tilgængelige steder, feks kanten rundt om blandingsbatterier.
Specielt den lille med rødt håndtage er god. Børsterne er meget stive/hårde, så man skal ikke for meget op på korallens væv. Den kan komme ind i selv de smalleste steder. Jeg har lige taget et par billeder, både fra siden og ovenfra, så du kan se bredden på dem.
De forhandles i firmaer der sælger udstyr til rengøringsfirmaer. Den blå kan man muligvis købe i byggemarkeder da det er en fugebørste.
Kan du ikke få fat i dem, så kan jeg skaffe dem til dig.
alge og fugebørster 2.jpg
Alge og fugebørster.jpg
Erik
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Erik,

Jeg har ikke prøvet med en tandbørste endnu (det er fruen glad for) og det er kanon du kan bekræfte at det fungere.
Jeg tester Rusta og Bauhaus i dag ;) De må have noget lignende.

Erfaringer deler jeg senere i weekenden om jeg finder en god børste.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fandt en fogbörste... som har til mit behov lidt for lange børster, klippe klippe og næste gang er de perfekte :)

Resultatet taler vel for sig selv.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Min forhandler skal bygge om SPS systemerne over sommeren så jeg forbarmede mig over en del koraller der ikke havde det alt for godt... De har lavet en del fejl da ingen rigtig har fokuseret på systemet, først var PO4 kommet for højt op, så de overdoserede PO4 remover, vandbytte blev udført efter bogen, men da en anden var på arbejde dagen efter blev der byttet vand igen, 2*15% på 2 dage efter en periode med PO4 dumpning var for meget for 25% af korallerne. tsk tsk

Nu har jeg vel lovet at forsøge at hjælpe til lidt efter sommer når alt er på plads da de får en STOR sending hjem sidst i august.

Prisen var næsten gratis...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg har altid holdt mig fra "finger Acroporas" da jeg aldrig rigtig har lykkeds med dem jeg har haft, men jeg forsøger igen da de jo var rigtig billige.
Mellem korallerne har jeg teste at lime fast lidt ZOA og en Rikodera som jeg håber kan klare belysningen til de kommer lidt mere i skyggen. Som det ses har jeg bagerst libet en flok slimers, det er samme måde jeg tænker at dekorere det store (slimers bagerst i baljen som en skog til stimesisk, Cromis etc).

Er der nogle der har et mere latinsk navn få disse "Finger Corals" er jeg meget glad

Burde jo lige havde startet med at gøre glasset rent.....
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af crazy seahorse »

De har mange navne. De har alle et latinsk navn - og så har de ofte et, mere eller mindre velvalgt, populær navn.
"Bali slimer" er et sådant popnavn. Det refererer til, at den slimer kraftigt når den håndteres. Den hedder rigtigt Acropora yongei
Amerikanerne har en fællesbetegnelse for den type koraller, branching Acropora. Dem med de tyndere grene kaldes ofte for staghorn corals.
http://animal-world.com/Aquarium-Coral- ... ora-Corals" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Erik,

OK ikke let at tyde hvad jeg mener.... Bali Slimers har jeg styr på (så meget man nu kan).

Bagerst har jeg grønne Bali Slimers (kan godt lide det navn), det er alle dem jeg har foran Slimerene (minus 1) jeg er usikker på, de er 4-5 gange tykkere end Slimers, kigger du på billederne over er de ufragmenteret på billed 1,2,5 og 7 alle i forskellige farver.

http://www.freshmarine.com/acropora-neon-coral.html" onclick="window.open(this.href);return false; som jo ikke siger så pisse meget.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af crazy seahorse »

Det er det som er sååå irriterende ved alle de popnavne. De oplyser så godt som aldrig, hvilken koral der er tale om - altså det videnskabelige navn.
Når de gør det på den måde, så kan de sælge den samme koral til den samme kunde, med forskellige popnavne.

Når det er sagt, så kan jeg godt forstå det er svært for forhandlerne. Jeg har været med til at pakke ud flere gange og der står aldrig navne på poserne.
Der står en masse navne på fakturaen og så kan man selv begynde at gætte.

Jeg har kigget på dine forrige billeder og det er svært at se. For mange af dem, kan det være hvad som helst.
Men nr. 1,5 og 7 kunne være Acropora humilis typer. Acropora humilis har ofte ret tykke, plumpe grene. Acropora abrotanoides har også den slags plumpe vækst.
Den sidste er en fin koral, der har grønne grene og røde ender på grenene. Jeg har haft den af flere omgange og har mistet den hver gang. Jeg synes den er svær. De tykgrenede typer vokser ret langsomt og kan se ud som om der intet sker i laaang tid.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Når jeg stillede dem alle 4 ved siden af hinanden var det tydeligt der var tale om 4 forskellige "nyancer", håber de kommer at trives og det er Humiis da de har stort potentiale. 480 liter er måske for lille til at skabe de forhold de kræver (stabilitet) men jeg behøver en udfordring til jeg rigtig kommer i gang med det store. (nyt arbejde er fikset med hjemmekontor så tråden kommer at blive startet op om et par uger igen:))

Korallerne står på ca 15-20 cm vand under min Radion lampe, jeg er ikke helt tilfreds med cirkulationen rundt dem endnu, men alt i alt kan de næsten ikke få bedre forhold ud over stabilitet naturligvis. (om min Gyro ikke larmede som en i H........ skulle den havde været perfekt til jobbet, bliver nok nød til at teste den nye model engang).
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Svært at holde fokus på det hele, så specielt KH har jeg ikke været ret god til at holde stabilt, har under de seneste måneder haft den under 5 flere gange. Dog er det bare 1 koral der ikke har kunne klare stressen, så 2 fragger har jeg sagt pænt forvel til :(
Mange koraller står mere eller mindre stille af samme grund, men det er som sagt svært at holde fokus når nu det store begynder at tage form ;)

Jeg har fået en irriterende alge i baljen (ud over bobbel alger), nogen der ved hvad det er?

Desuden har jeg irriterende meget detruitus som muligvis skyldes at detruitus bliver fanget af micro boblerne og da skummer ikke kan følge med "falder" det ned på steder der ikke er så meget cirkulation. Kan jo også skyldes at jeg bare fodre med pellets...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af ole kekkonen »

Der ligner lobophora
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Test MNB og aquascaping 375 liters.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

ole kekkonen skrev:Der ligner lobophora
Ikke umuligt, men billedet snyder lidt skal jeg måske tilføje... Algerne/bakterierne ligger på selve stenene og er når de bliver lidt tykke ret lette at fjerne.
Billedet snyder da jeg har fjernet laget af algerne rundt denne "plamage" der sad lidt bedre fast, for ja på billedet ligner det enormt meget Lobophora.

Mine 3 kiruger er helt uinterasseret i algen/bakterien?
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"