"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarierum i kælderen - alt dødt

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af dyne »

Hey jones vil sige begge skummer er super gode men syntes faktisk Bubbel king mini er super nemme at indstille der er ikke luftindtag at tænke på
Men de er begge super gode begge 2


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
SaltyWater
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 1. mar 2016 03:38
8
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af SaltyWater »

Det ser ud til at skride fremad! Glæder mig til at se det færdige resultat :)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Ja jeg glæder mig også til at se resultatet. Er ved at køre lidt død i det nu, men der sker da lidt. Har limet lidt i sumpen i går.


o_O
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af FEM64 »

Jones skrev:Ja jeg glæder mig også til at se resultatet. Er ved at køre lidt død i det nu, men der sker da lidt. Har limet lidt i sumpen i går.
Det skal være sjovt og hyggeligt at bygge. Sæt farten lidt ned så og hold en pause hvis du ikke kan finde lysten. Det er et stort projekt og mangler lysten så laver man overspringshandlinger = noget du skal lave om senere. Så tag den tid det skal og nyd processen. :y

Ses vi på søndag i Fiskehulen? Måske det kan skubbe dig i gang igen...? Nørderi på højt plan. :beer:

VH Flemming


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Kimkjaer »

Jeg synes tværtimod, at du skal til at komme igang i stedet for det sløseri..
Det har simpelthen taget for lang tid for dig, der skulle jo have været vand i, for en uge siden !
Man bliver sku helt doven, af at følge med i den her tråd .. :T :T :T :T :beer:

Spøg til side - det skal nok blive godt, det plejer at være perfekt det du laver ..
Keep up the good work :GO


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af FEM64 »

Ha ha. Gulerod eller kæp.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Jeg laver ingen hurtige løsninger. Var lige ved at lave en hurtig pvc løsning, men besluttede at bruge ekstra tid og penge på, at gøre det nemt for mig selv, når vi skal flytte en dag. Derfor kan alt afmonteres med unioner.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Jeg var i Horsens i går men da jeg kom hjem var den helt gal med mit akvarie i stuen. Varmelegemets termostat var død og derfor varmede det konstant. Mine fire klovne i sumpen lå på bunden og var helt hvide. Jeg fangede dem derfor og flyttede dem i kælderen. Systemet var kun lige blevet lavet færdigt, men da der var tale om et nødstilfælde blev de bare flyttet i en fart. Her til morgen var alle fisk på højkant igen. Godt at jeg takkede nej til is og kørte tidligt hjem fra min familie i jylland. Ellers var fiskene nok døde.

Status er dermed, at jeg har et todelt akvarie med klovne og et revakvarie ved siden af hinanden.

289L:
2 x p. epigramma (fløjlsklovne)
1 x p. hepatus (blå palet) - Med sort ansigt og mere sort på siden end normalt. Der er tale om en naturligt opstået mutation ud for den sydlige kenyanske kyst.
1 x a. coeruleus. (atlantic blue tang) En fisk, jeg har ønsket mig siden jeg var på st. Croix.

klovneriet:
2 x a. percula
2 x a. ocellaris


Hvad der mere skal i det store akvarie vides ikke, men det skal nok være nogle små fisk, der ikke kan gøre skade på min lille p. hepatus. Vil ikke gamble med sammensætning af fisk, når jeg har et individ, der er så specielt. Har I forslag til rolige og nemme fisk må I meget gerne skrive jeres bud.

Billeder kommer i aften
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Jones man 7. mar 2016 14:57, rettet i alt 1 gang.


o_O
dyr200
Reactions:

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af dyr200 »

Fik du købt noget i Horsens så??


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Ja, det blev til et stk a. coeruleus. Som skrevet i sidste indlæg er det en fisk jeg har ønsket mig i flere år. Efter 8 lange timer i en pose kunne den slippes ud i akvariet. Det er længe siden jeg har været SÅ bekymret for en fisk. Okay, i går aftes troede jeg kort at min p. hepatus med sort maske var død. Der havde jeg nær fået et hjertestop. Det er lidt som med lightning maroon (fløjlsklovn). Når der dukker en naturlig mutation op er det bare om at bevare den. Især, hvis den er flot. Desvære er det ikke til at opdrætte p. hepatus endnu, så jeg må bare passe godt på den og nyde den så længe som muligt.


o_O
dyr200
Reactions:

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af dyr200 »

Hvad måtte du slippe for den ??


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af FEM64 »

Godt reddet. Eller heldigt måske. :wink:

Lige præcis denne situation har jeg bare hørt før og bruger faktisk en udgang på min GHL kun til varme. Desuden har jeg et ekstra varmelegeme på om vinteren. Det kører ca 1 grad højere end computeren er sat til men kan NÆSTEN holde temp alene. Kun næsten men som det er lavet skal både computeren og begge varmelegemer dø før det går galt.

Jeg kan ikke huske om du har en computer men temperatur styring med et relæ er noget af det billigste du kan lave. Det er nemt at være smart på bagkant men overvej det i stedet for bare at købe ET nyt varmelegeme.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Jeg vil helt sikkert have temperaturstyring på, så jeg undgår komplikationer i kælderen.

Nu til en kedelig nyhed. Min a. coeruleus har hvide pletter. Den har spist lidt frossen artemia i dag, men ellers er den meget sky. Den gemmer sig helst når jeg er i rummet. Jeg krydser fingre og håber at den kommer sig. Den fisk har stået på min ønskeliste i længe.

En anden ting. Min nye brugte skummer er netop blevet sat til. Der er tale om en Deltec sc 1455. Den er dejlig stille, men den er skide svær at indstille. Lige nu skummer den en helt masse op i koppen. Kender nogen denne skummer og kan hjælpe mig på vej? Har ikke fundet meget på google.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

En lille opdatering:

Min a. coeruleus har det fint og spiser frosne artemia. Den smager på flagefoder og smuldret noritang, men spytter det ud med det samme. Jeg fortsætter med at tilbyde den disse foderemner dagligt og håber at jeg derved kan få den til at acceptere dem.

Den blå palet med den sorte maske har vist sig at være en lille hyggeprut, der kommer så snart der er mad. Den er kugle rund og jeg er sikker på at den kommer til at vokse hurtigt.

Fløjlsklovnene..... Ja de kære fløjlsklovne.... Er som fløjlsklovne er flest, nemlig nogle bøller, der spiller med musklerne. Hunnen har flyttet et par koraller og fejet bunden ren for grus foran anemonen. Dette er i og for sig et godt tegn, men jeg kan bare godt lide den ensartede hvide bund over det hele. Derfor må de nok fanges og placeres i det lille akvarie med en urtepotte, hvori de kan lave deres rede.

Mine æglæggende a. ocellaris er sat til salg for at gøre plads til en fløjlsklovn, jeg har reserveret. Der er tale om en voksen hun, med noget der ligner goldflake på haleroden. Smuk fisk, som jeg bare MÅ have i samlingen.

a. percula: Dette par er sammensat af en vildtfanget fisk fra Bali og en opdrættet fisk. De kommer nok i det store akvarie, da der går noget tid inden de er klar til at smide æg. Endvidere er de meget rolige, hvorfor jeg ikke har nogle betænkeligheder ved, at have dem sammen med den sortmaskede palet, som jeg er så øm over.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af nbd »

Spændende tråd! Det er altid fornøjeligt at se alternative løsninger - ikke mindst når det drejer sig om nørderi med henblik på opdræt :GO


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Ved ikke om der er nogle alternative løsninger men jeg har forsøgt, at gøre det hele så funktionelt som muligt. Jeg har netop solgt mine a. ocellaris så nu er der et akvarie klar til den fløjlsklovn jeg har reserveret.

OG...... Nu til noget lidt fantastisk. Jeg har lavet en aftale med Marco om, at købe et fragment af hans eunicea succinea, der er en gorgonie fra Caribien. Den skal, sammen med min a. coeruleus, udgøre starten på min lille caribiske samling. Jeg tænker at jeg skal udvide med en gramma loreto og måske nogle koraller, hvis de er til at komme i nærheden af. Jeg ser ikke så ofte ting fra Caribien i butikkerne men man kan jo være heldig fra tid til anden.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Update:

a. coeruleus spiser nu alt flagefoder og noritang.

p. hepatus har snydt mig og lader til at have påbegyndt en normal udfarvning. Hvordan den ender med at se ud kommer der et billede af til den tid.

Fløjlsklovnene er flyttet i yngleakvariet og mit par a. percula er nu i revakvariet. Jeg krydser fingre for at alt fortsætter med at gå godt.


o_O
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Bo Steen »

Jones skrev:Jeg vil helt sikkert have temperaturstyring på, så jeg undgår komplikationer i kælderen.

Nu til en kedelig nyhed. Min a. coeruleus har hvide pletter. Den har spist lidt frossen artemia i dag, men ellers er den meget sky. Den gemmer sig helst når jeg er i rummet. Jeg krydser fingre og håber at den kommer sig. Den fisk har stået på min ønskeliste i længe.

En anden ting. Min nye brugte skummer er netop blevet sat til. Der er tale om en Deltec sc 1455. Den er dejlig stille, men den er skide svær at indstille. Lige nu skummer den en helt masse op i koppen. Kender nogen denne skummer og kan hjælpe mig på vej? Har ikke fundet meget på google.
Hvordan går det med skummeren ?
Har du fået styr på den....


Hilsen Bo)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Den skummer som en drøm.


o_O
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Bo Steen »

[quote="Jones"]Den skummer som en drøm.[/

Super :)
Er den nem at indstille ?
Hvordan er lyd niveauet på den ?


Hilsen Bo)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Lyden er fin og den var super nem at indstille, da jeg lige læste manualen på nettet.

Alle mine fisk i systemet er døde af, hvad jeg tror er hvide pletter. Altså ich. Derfor får systemet nu lov at passe sig selv i 8 uger i den jeg tilfører fisk igen. Fremover vil der nok blive benyttet karantæneakvarie til formålet. Endvidere vil jeg have en apex akvariecomputer og andet grej, der kan hjælpe med at holde øje med det hele. Det eneste positive jeg lige nu kan skrive er, at jeg ikke har fået min gold flake maroon hun hjem. Så hun må lige vente til systemet er klar igen. Øv øv øv. Dårlig dag.


o_O
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af Tutter »

Åh nej, sådan noget p**.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af charlie saltvand »

For FANDEN Jones. Øv øv øv øv øv og så lige ØV!

Jeg fik jo også en gang pletter på et tidspkt så de sataner er i mit system, mine 2 angrebne fisk kom sig heldigvis og jeg har 7-9-13 ikke set hvide pletter siden.... Det var vidst i dec, ell jan....

Du må op på hesten igen. Det er en god ide m karentæne balje, men jeg får ikke lavet det.

De 8 ugers pause kan kun betale sig hvis du vil køre konsekvent m karentæne balje tænker jeg, og hvordan er det med dine baljer? Er det samme system?

Glæder mig til at følge med nå du kommer op til overfladen igen.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af Jones »

Havde ingen sjældne/dyre fisk, men fløjlsklovnene var mine små guldklumper. A. Coeruleus er også til at skaffe igen, men de ses ikke så ofte ved forhandlere. Laver jeg karantænetank bliver det fremover alle fisk, der skal igennem den. Jeg har pladsen og faktisk også et akvarie, samt udstyr til formålet. Så kan ikke se, hvorfor jeg skulle lade være nu hvor muligheden er der. Rev akvariet og det lille todelte klovneri kører med samme sump. Min a. Coeruleus havde hvide pletter dagen efter hjemkomst fra Horsens. Flere fisk i butikkens system havde pletter så jeg, men jeg måtte bare eje den. Dyre lærepenge. Det skal ikke gentage sig. Jeg er heldigvis ved godt mod og ser en udfordring i at optimere systemet så det bliver fejlfrit. Tages fisk fremover i karantæne skal koraller, sten og alt andet vel også behandles?


o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af charlie saltvand »

Godt at høre at du er ved godt mod! Det er den SEJE rock sjæl der skinner igennem :-)

Jeg vil sige JA til at alt andet også skal behandles, ellers kan der jo sagtens snige sig noget lort ind.

Horns' up \m/


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af Jones »

Det er ret surt,men jeg må jo se mulighederne frem for begrænsningerne. Nu kan jeg genoverveje hvilke fisk og koraller jeg ønsker i fremtiden og samtidig sikre at jeg ikke får den slags problemer igen.

Af nye fisk ønsker jeg mig indtil videre:

1,1 P. Epigramma (har en aftale i hus om en gsm/gfm hun)
1,1 a. Percula/ocellaris (picasso)
1,1 a. Ocellaris (Black darwin) hvis jeg kan finde en ren stamme.
1,1 p.biaculeatus (lightning maroon)

Har kun plads til tre par klovne, men lightning og Black Darwin er så godt som umulige at få på denne side af atlanten. Jeg påtænker stadig at se om jeg kan tage nogle med hjem en dag.

Mandarin eller lsd fisk
Centropyge flavicauda eller cherub angel. Husker ikke det latinske navn.
Acanthurus Coeruleus
Gramma loreto

Hvad der ellers skal i ved jeg endnu ikke. Men bud er da velkomne


o_O
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af Marco R »

Hej Johan,

Det er da godt nok rigtig træls at læse, hvad der er sket :( Men rigtig dejligt at du ikke smider håndklædet i ringen :W
Jones skrev:cherub angel. Husker ikke det latinske navn.
Det er en Centropyge argi (link) :happy:


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af Jones »

Det er lige hvad det er Marco. Men hey, med en caribisk skønhed på vej fra dig, en fin fløjlsklovn fra en bekendt og noget nyt teknik, skal det nok gå. Heldigvis havde jeg kun seks fisk der "bare" var almindelige. Paletten viste sig at farve normalt ud i hovedet. Dog var den mere sort på siden end normalt. Øv, men sådan er det.


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af crazy seahorse »

Ærgerligt med dine tab. Desværre er det nok svært helt at undgå. Det er de færreste forhandlere, om nogen overhovedet, der har mulighed for at have fiskene gående i karantæne i så lang tid som der kræves, for at de er helt sygdomsfri.
Din idé med eget karantæne akvarie er god synes jeg. Det er en af de anerkendt sikre metoder til at undgå at få slæbt den slags (MI) ind i DT.
Det giver dig også mulighed for at behandle fiskene, hvis de skulle vise sig at være ramt.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af Carsten »

Undrer mig dog over at du overhovedet købte den fisk. Når du kunne se at andre fisk i akvarierne havde pletter. Ingen fisk er den risiko værd at løbe


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"