"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarierum i kælderen - alt dødt

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Akvarierum i kælderen - alt dødt

Indlæg af Jones »

Hej og velkommen til, hvad jeg vil kalde mit sjoveste og absolut mest spændende akvarieprojekt til dato.
Som den opmærksomme SF bruger har lagt mærke til, så har jeg skiftet akvarie og udstyr et par gange eller ti gennem årene.
Og nu hvor mit lille nanoakvarie kører perfekt er tiden naturligvis inde til et nyt projekt. Her i huset er vores stue så tilpas stor at der er plads til et akvarie. Jeg tror sjovt nok altid, at der er plads til et stort et af slagsen. Det resulterer så i opgraderinger, der ender med fortrydelse, hvorfor de så bliver til nedgraderinger. Når man har nedgraderet ånder alt så fred og ro i nogle måneder og så husker man lige den der fisk, man har haft et teenage crush på, siden man startede med saltvand. Det resulterer så i endnu en tur med et stort akvarie, der før eller siden ender med at blive skiftet til noget mindre. Anyway, jeg har nu besluttet at jeg ikke gider bøvle mere med akvarier. . . I stuen. Derfor er jeg ved at indrette et lille kælderrum til akvarierum.

Projektet: Et stort mandeakvarie, der kan vise konen hvem der bestemmer i huset og har bukserne på (selvom jeg er krøbet til korset og har forladt stuen) + Et lille opdrætsakvarie til to af mine elskede klovnepar. Det 3. par skal gå i koralrevsakvariet.

Når jeg skriver gamle kendinge er det fordi jeg fortsætter med mit klovneprojekt imens jeg kører et stort revakvarie. Okay, stort er det nok ikke, men stort nok til at konen løftede et øjenbryn :sneaky2: Jeg har købt Wiinbergs kube på 289 liter, der så skal kobles sammen med opdrætsakvariet via en fælles sump. Jeg forventer at sumpen bliver 54 eller 128 liter. Osmosevand skal stå ved siden af i en 25 liters dunk. Sammenlagt bliver der vel et sted mellem 400 og 450 liter vand i systemet. Der er glas over begge akvarier og sump for, at minimere fugt i rummet.

Det hele står på en trækonstruktion, jeg selv har bygget. Da det står i kælderen behøver tingene ikke at være pæne. De skal bare være praktiske. Der kommer lidt billeder som tingene skrider frem.


Akvarie 1: 289 L - 85x85x40 LBH - Mixed reef
Akvarie 2: 59 L - 60x33x30 LBH - Klovne

Lys: Maxspect Razor 160w

Skummer: Deltec sc 1455
Senest rettet af Jones ons 23. mar 2016 15:42, rettet i alt 2 gange.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Billede
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Kimkjaer »

Meget spændende :GO
Glæder mig til at følge dette projekt - især klovne opdræt :K

Det skal nok blive super godt :f2: :f3:
dyr200
Reactions:

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af dyr200 »

Glæder mig til at følge Jones
Skal det store også stå i kælderen ??
Mvh.Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Wiinbergs akvarie kommer til at stå til højre og opdrætsakvariet til venstre. Ja, det er slut med vand i stuen for denne omgang. Nu har jeg til gengæld et lille rum til det i kælderen.

Lige nu er jeg ved at lave et rum til sumpen. Det er helt lukket for, at holde på varme og fugt. Der kommer dækglas på sumpen, men skummeren sender en masse luft og fugt ud, hvorfor jeg vil kapsle det inde i det det lille rum/skab, sumpen står i. Det har også den fordel, at det holder på varmen omkring sumpen. Dette er samtidig en fordel for doseringsvæskerne, da der godt kan blive lige koldt nok nede ved gulvet i vinterhalvåret. Som tidligere skrevet kommer der flamingo på de sider man ikke ser på akvarierne. Jeg håber således at kunne holde elregningen nede i et acceptabelt niveau.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Da det skal stå i kælderen, er det så ikke en god ide at male rummet med en omgang vådrumsmalning først?
Bliver spændende at følge :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Av, den sad Thomas :D Det har du selvfølgelig ret i, men det har jeg slet ikke tænkt på. Akvariet kommer til at stå lidt ud fra væggen så jeg kan komme til bagved. Hvis der bliver problemer med fugt må jeg give væggene en gang maling. Jeg håber dog at kunne klare den med sumpen indkapslet i skabet og glas over akvarierne.
o_O
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af troels »

Jeg vil kraftigt fraråde at give vådrumsmaling på en kældervæg - med mindre det er en helt nybygget kælder der er fugtspærret og isoleret efter nyeste regler.

Hvis der bliver problemer med fugt vil maling på ingen måde hjælpe (tværtimod) - der vil kun være en løsning og det er mere udluftning eller affugter.

Alle gamle kældre vægge suger fugt fra jorden. Det er af afgørende betydning at væggen kan ånde og komme af med fugten(diffusionsåben) - Hvis du giver den vådrumsmaling vil fugten hobe sig op bag malingen meget hurtigt. I bedste fald vil den skalle af, i værste fald - skimmelsvamp
Senest rettet af troels ons 17. feb 2016 21:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Tak for et godt og vigtigt input Troels. Udluftning er intet problem, da der er et stort vindue i rummet.
o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af charlie saltvand »

+5 til Troels.

Hvis du vælger at male væggen skal det være med en diffusionsåben maling.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Jeg tror bare at jeg undlader at male den :D
o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Der ser man, så lærte jeg mig noget nyt ;)
Godt man har kloge hoveder her på siden, dette gælder vel bare på en kældervæg? Om ikke vær sød at gå ind i min tråd og giv lidt råd :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Der sker lidt
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af christiantt »

Hvad er det der "hænger" under akvariet?? :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Bare to spande. Vil gerne holde gulvet frit så jeg kan holde det rent. Nu mangler jeg kun sump og pvc. Sidstnævnte har givet mig en del hovedpine da pladsen ikke er så stor. Derfor sidder jeg nu fast og ved ikke hvordan jeg vil lave det. Lidt træls
o_O
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Marco R »

Jones skrev:Nu mangler jeg kun sump og pvc. Sidstnævnte har givet mig en del hovedpine da pladsen ikke er så stor. Derfor sidder jeg nu fast og ved ikke hvordan jeg vil lave det. Lidt træls
Personligt vil jeg altid bruge en slange, da de mindsker modstanden og giver mindst tab. Tænkte, at det måske vil hjælpe dig her, nu hvor at pladsen er træng, da slanger er mere fleksible? :happy:

Det ser godt ud, og glæder mig til at følge projektet :GO
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Jeg er lidt kommet frem til samme løsning Marco. Tak skal du have, jeg glæder mig også til at få vand i. Så er der det med fisk og koraller. Nu hvor mulighederne er så mange er det slet ikke til at bestemme sig.
o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af hellfish »

Jeg har en del 32mm flex slange liggende hvis det er :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Men er det til at få tæt?
o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af hellfish »

Ja, man burger bare tangit som til alm pvc
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Ok. Jeg skriver, hvis det bliver aktuelt.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Så er der fundet et akvarie, der skal bruges til sump. Det bliver et lille 54 liters akvarie, hvorfor det ikke kan rumme ret meget returvand. Derfor skal jeg finde en løsning, så mindst muligt vand render ned når returpumpen slukkes. Sumpen har tidligere været brugt til ørkenrotter, så den skal lige renses og have nye fuger. Jeg forventer at kunne fylde vand i sump og det store akvarie i weekenden. Opdrætsakvariet bliver så koblet til bagefter.
o_O
Fisk64
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 21. jan 2016 19:28
8
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Fisk64 »

Ser super godt ud :) Glæder mig til at følge med i udviklingen :GO
Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Skal hente det sidste pvc i morgen og så skulle det gerne gå den rigtige vej igen
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Så sker der lidt igen
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Der er ikke noget der er ret meget mere keedeligt at lave PVC eller skjule ellen ordentligt, da der jo ikke er andre end dig/os der ser at det spiller. Men igen er der ikke ret meget der er mere fedt når det er gjort perfekt!
Man bare ved det spiller, og så er det LIR over for alle os andre der har været dovne ;)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3554
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Tykki »

Hold kæ.... Thomas! Jeg er ikke doven bare ugidelig!!!! Det ser pisse godt ud Dr Jones! Ren LPS balje ville være en fryd for øjet og ikke noget der er ret meget af herinde. You go girl!!!!!!!!!! Mvh Dan
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Dan : Hvordan har hovedet det i dag? Jeg kan næsten love dig, at jeg ikke laver rent LPS akvarie.

Thomas : Du har helt ret. Det er virkelig kedeligt og træls arbejde. De behøver ikke at være pænt nede i kælderen, men det skal være funktionelt og der skal være plads så jeg kan arbejde i sumpen efter behov. Grundidéen med systemet er, at det let kan skilles ad og flyttes. Derfor er der unioner på alle rør, så de er til at tage af lige under akvariet. Jeg genbruger nogle gennemføringer fra mit nano akvarie i stuen, da jeg så kan spare lidt penge. Dette betyder at klovne-akvariet først bliver koblet på når det store kører.

Mht beboere i akvariet så ved jeg ikke, hvad jeg vil have. Forventer at sætte mine a. percula i hovedtanken da fløjlsklovnene flytter bundlag og måske kan blive agressive med tiden. Lige nu er de blide som lam og spiser af hånden. Drømmen er stadig en a. coeruleus og en p. imperator, men jeg vil anskaffe små fisk, der kan gå i nogle år inden de skal videre eller en opgradering kræves.
o_O
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3554
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Tykki »

Hovedet er altid tomt, men jeg er skæv af natur! Ligemeget hvad du putter i så er det et fedt udgangspunkt som bliver spas at læse om i lang tid.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarierum i kælderen

Indlæg af Jones »

Dagen er gået med limning af PVC og læsning om skummere. Jeg har solgt min Bubble Magus Curve 5 og overvejer nu om jeg skal have Nyos eller Royal Exclusive. Nyos har de fordele, at de er forholdsvist billige og fylder mindre. Da bumpens indsugning sidder på den modsatte side af vandstandstyrringen, behøver den ikke et ret bredt kammer i sumpen. Royal Exclusive koster meget, er dyre i reservedele men har har et godt omdømme. Jeg hælder nok mest til Nyos, grundet pladsen i sumpen. Men med lidt held kan jeg finde en brugt Bubble king mini 160/180 til fornuftige penge. Så nu må vi se, hvad det ender med. Heldigvis har jeg tiden på min side og kan tillade mig at vente.
o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"