"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tanken på kanten - 432 liter SR

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: 432 Liter Shallow Reef

Indlæg af BJL »

Et par stemningsbilleder ;-)
IMG_2782.JPG


Akvariets fyrigste og mest livskraftige beboer pt: "Fister"
IMG_2783.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: Tanken på kanten - 432 liter SR

Indlæg af BJL »

Det er godt nok op ad bakke lige for tiden, eller måske endda ned ad bakke.

Havde et salinity crash i tanken, pga. defekt Conductivity probe.
Havde lagt vejen forbi Horsens og købt en del CUC. Da jeg kom hjem ville jeg lige checke salinity med refractometer. ...og den viste 1.035!, men proben viste 1.025.

Så klokken 20 om aftenen var det igang med at skifte 145 liter vand for at bringe salinity ned på ægte 1.025. De 100 liter blev så hanevand.

Det betød så også at alt levende i tanken (sort søpølse + "fister") var gået i opløsning, men det betød samtidigt at akklimatiseringen af de nye beboere blev mindre end godt.
Jeg mistede også alt det nyindkøbte, Ca. 15 Turbosnegle + et søpindsvin.

For at rette op på akklimatiseringsproblematikken, og for at sikre mig at nye dyr bliver ordentligt akklimatiseret, lavede jeg denne spand : http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=76977" onclick="window.open(this.href);return false;.

I onsdags modtog jeg så en De Jong sending, beskrevet her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=9&t=77003" onclick="window.open(this.href);return false;.

Jeg lagde alle dyr pånær de to slangesøstjerner i spanden og lod dem akklimatisere i en 4-5 timer. Problemet denne gang var at der i spanden lå en meget død snegl, hvilket igen betød at alle dyr var mere alle mindre færdige da de skulle i akvariet.
Samtlige Tectus snegle, de 2 Sally Light Foot krabber, og muligvis også alle sandsneglene er kaputte.

Vandet måler helt perfekt, ihvertfald det jeg kan måle af Amm, nitrit, nitrat og phosfat.


RCOne23
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 250
Tilmeldt: man 12. mar 2012 20:59
12
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanken på kanten - 432 liter SR

Indlæg af RCOne23 »

Nu ved jeg ikke hvilket refractometer eller hvilken probe der er brugt. Men et meget kendt problem er, at folk bruger et forkert refractometer. Så når du måler 1.025-1.026 korrekt, så viser refractometeret 1.032-1.035.

Som sagt så ved jeg ikke hvilket udstyr du har, men jeg ville få nogen til at kontrollere vandet, med et kvalitets refractometer, en kvalitets flyder eller noget helt 3..


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Tanken på kanten - 432 liter SR

Indlæg af Wiinberg »

RCOne23 skrev:Nu ved jeg ikke hvilket refractometer eller hvilken probe der er brugt. Men et meget kendt problem er, at folk bruger et forkert refractometer. Så når du måler 1.025-1.026 korrekt, så viser refractometeret 1.032-1.035.

Som sagt så ved jeg ikke hvilket udstyr du har, men jeg ville få nogen til at kontrollere vandet, med et kvalitets refractometer, en kvalitets flyder eller noget helt 3..
Hvilket kendt problem er det? Mig bekendt er det fordi der er forskel på om refraktometeret er til saltvand (køkkensalt), eller havvand. I det tilfælde er der en fejlvisning på omkring 0,0003. Forudsat at begge typer refraktometre er kalibreret korrekt selvfølgelig. Så problemet er ikke så voldsomt som i dit eksempel.

En god 35ppt/1.0267 kalibreringsvæske er god at have i baghånden.


BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: Tanken på kanten - 432 liter SR

Indlæg af BJL »

Hej

Var nede hos Decocean med refraktometeret, og kom frem til at det intet fejlede.
Conductivity proben er derimod ustabil. Grunden til Salinity crashet var netop pga. proben der meldte at salinity var på 1.022. Derefter begyndte jeg at buffe op med salt, men det opfangede proben ikke så meget af. Da Salinity var på 1.035, iflg. refraktometeret, viste proben 1.024 .


Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Tanken på kanten - 432 liter SR

Indlæg af Stefan »

Hvordan har du kalibreret den ledningsevne-probe?

Jeg har haft mest held med at bruge en referencevæske fra f.eks. Fauna Marin, lade proben være i væsken i et døgns tid og så lave kalibreringen.


BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: Tanken på kanten - 432 liter SR

Indlæg af BJL »

Jeg har brugt den samme kalibreringsvæske fra Fauna Marin, og den måler hos mig 1.028 (med refraktometer).

Jeg har dog ikke ladet proben være i væsken i et helt døgn, har blot kalibreret med det samme.

Jeg stoler dog 100% på refraktometeret. Har målt på Decoceans vand, på De Jongs vand, og mit eget, og der måler det 1.025/1.026.


Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Tanken på kanten - 432 liter SR

Indlæg af Stefan »

Brug altid refraktomereret for at få en præcis måling. Brug proben til kontinuerlig måling, for at se hvis der er udsving.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"