"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 14/8-15

Indlæg af Wiinberg »

pederrevnørd skrev:Hvis du vælger det nederste link i min signatur, er der en video, hvor der er en del closeup af SPS og bevægelse.

Idag har jeg faktisk endnu mere end dengang :)

Mvh
Peder
Jeg kan se at mine Millepora får væsentligt mere flow end på din video. Jeg tror jeg har rigeligt med flow så :)
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 14/8-15

Indlæg af palamo123 »

Super flotte billeder.....
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 14/8-15

Indlæg af Wiinberg »

Lidt fra i aftes. Farverne hænger stadig lidt i bremsen på nogle af korallerne.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Min Ca ligger omkring 440-450 og kH lige under 8. Mg måler jeg ikke længere for. Po4 ligger umiddelbart på 0.025, målt med Gilbers. Min Triton test for noget tid siden bekræfter Po4 niveauet, så jeg tør godt stole på dette testsæt.
Nitrat kan jeg ikke rigtig få til at blive oppe. Jeg har formået at få den op på 0,2 vha. Sango Nutri Complete, men der skal meget til at holde den højere end det. Derfor søger jeg andre veje pt. Bl.a. er der interessant læsning på de udenlandske fora omkring KNo3.
Jeg har doseret Easy Reef Phytoplankton og Sangokai Nutri Amin HED i et stykke tid nu, dog uden at se nogle nævneværdige effekter af disse. Jeg overvejer derfor at sætte disse på standby, og kun tilsætte Balling det næste stykke tid. Dog denne gang med sporstoffer, som jeg hidtil har undværet. Derudover holder jeg mine 10-12% vandskifte hver 14. dag med. alm. Red Sea salt. Derefter vil jeg muligvis overveje at prøve KNo3.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af Tutter »

Hvor er det flot. :GO
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af charlie saltvand »

Ser SUPER godt ud!!!!

Smuk balje :)

Har du oplevet noget negativt ved at din no3 er så lav? (=0.2) også tænkt ift. Redfield ratio?

Smukke koraller :W
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af Wiinberg »

charlie saltvand skrev:Ser SUPER godt ud!!!!

Smuk balje :)

Har du oplevet noget negativt ved at din no3 er så lav? (=0.2) også tænkt ift. Redfield ratio?

Smukke koraller :W
Tak :)

Den var kun 0,2 i ganske kort tid, da jeg stoppede doseringen. Så den kan faktisk slet ikke måles. Umiddelbart er der ikke de store alarmer der går af, da flere af SPS'erne har fin farve og mine LPS ser også ud til at have det ganske fint. Ingen mærkelige alger heller. Jeg fodrer en del, så det kan måske forklare LPS'erne, og Sangos aminosyre og DON er sikkert god for SPS'erne, så det kan måske være noget af svaret på hvorfor det umiddelbart går fint med så lave målinger.

Jeg tænker dog at jeg gerne vil forsøge at få den op på 2-4 ppm over en længer periode, for at se hvilken effekt det vil have.
Og apropos at min Po4 kun akkurat slår ud ved 0.025, så har jeg faktisk ikke haft Po4-fjerner på systemet endnu. På trods af 3-5 frostterninger om ugen og en del flage og pellets.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af charlie saltvand »

Okey tak for dine observationer.

Min no3 kørte længe på umålbart niveau. Da den var dér havde min røde montipora meget mere PANG pink farve end den har nu. Min po4 ligger i følge Triton måling på 0.024.

Min no3 er nu oppe på ca 4.0 og mine lps ser lidt tykkere ud end da den var ikke målbar. Det er den største forskel, og så det med den meget pink, der er blevet mere rød.

Glæder mig til at høre hvilke forskelle du oplever når du får banket no3 lidt derop af.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af Wiinberg »

charlie saltvand skrev:Okey tak for dine observationer.

Min no3 kørte længe på umålbart niveau. Da den var dér havde min røde montipora meget mere PANG pink farve end den har nu. Min po4 ligger i følge Triton måling på 0.024.

Min no3 er nu oppe på ca 4.0 og mine lps ser lidt tykkere ud end da den var ikke målbar. Det er den største forskel, og så det med den meget pink, der er blevet mere rød.

Glæder mig til at høre hvilke forskelle du oplever når du får banket no3 lidt derop af.
Det lyder også meget rigtigt Charlie. Jeg tænker at den pang pinke farve du oplevede med dit No3-fattige miljø, er at sammenligne med de farver du ville få ved at køre Zeo. Hvilke remedier bruger du til at dosere No3 under Triton-metoden?

Nu du siger at din Montipora var pink ved umålbar No3; min Montipora capricornis var meget bleg og lyserød, faktisk pink i farven, da jeg fik den. Men den er blevet mørkerød på trods af hovedsageligt umålbar No3. Men det har nok stor betydning, hvor mange fødepartikler og opløst/uopløst næring der findes i vandsøjlen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af pederrevnørd »

Meget sundt og smukt at se på. Rigtigt flot arbejde :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jesper ØH
Reactions:

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af Jesper ØH »

Ser super ud Niels :GO
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af ole kekkonen »

seriøst smukt system,virkelig!
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af Wiinberg »

Mange tak skal i have :) Men man er jo aldrig selv helt tilfreds ;)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af jonas _sandager »

Heldigvis betyder det ikke altid, at ens system ikke er mega blæret, bare fordi man ikke selv er tilfreds ;)
Det ser satme godt ud, Niels. Bare klø på! Det bliver jo bedre og bedre
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af Nicklossi »

Det ville måske hjælpe at begrænse afskumningen til 12 timer i døgnet, nu du lider lidt af næringsmangel? :-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af PederP »

Superflot balje :)

He he, den coeruleus skal nok gå hen og blive sheriffen.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 2/10-15

Indlæg af Wiinberg »

Så er der lige lidt koralbilleder. Akvariet skal lukkes ned inden for den næste måneds tid (opgradering), så intet FTS da de fleste koraller står på egg crate og akvariet er sat til med bobbelalger.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Tutter »

Flotte koraller, spænende med opgradering. :W
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af ole kekkonen »

Flot pels paa de der millepora!helt klart et Must i min Balje snart.........................
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Anden »

Det er virkelig nogle første klasses foto du tager, selv om det jo gør det lidt nemmere med de modeller du har.
Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Øv nogle grimme billeder, de er jo ikke skarpe eller noget, og korallerne er da helt...

Du bliver simpelthen nød til at dele med flere billeder (for din egen skyld) og så skrive lidt om hvordan du har lykkedes med billederne.

(første delen af indlægget kan indeholde en del ironi) Shit nogle fine billeder og koraller, det kribler i mine fingre :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hvor sort bliver opgraderingen?

Leassons learned med denne cube?
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af den_ »

som altid knivskarpe billeder og smukke koraller, glæder mig til at fælge opgraderingen
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Wiinberg »

Tutter skrev:Flotte koraller, spænende med opgradering. :W
ole kekkonen skrev:Flot pels paa de der millepora!helt klart et Must i min Balje snart.........................
Anden skrev:Det er virkelig nogle første klasses foto du tager, selv om det jo gør det lidt nemmere med de modeller du har.
Thomas fra Stockholm skrev:Øv nogle grimme billeder, de er jo ikke skarpe eller noget, og korallerne er da helt...

Du bliver simpelthen nød til at dele med flere billeder (for din egen skyld) og så skrive lidt om hvordan du har lykkedes med billederne.

(første delen af indlægget kan indeholde en del ironi) Shit nogle fine billeder og koraller, det kribler i mine fingre :)
den_ skrev:som altid knivskarpe billeder og smukke koraller, glæder mig til at fælge opgraderingen
Tak skal i have alle sammen :)
Thomas fra Stockholm skrev:Hvor sort bliver opgraderingen?

Leassons learned med denne cube?
Den bliver ret sort, uden moms og det hele du ved ;) Spøg til side, det bliver ikke så voldsomt. 433 liter, dvs. samme mål som mit nuværende, bare højere. 85x85x60. Tjaa, hvad har jeg lært indtil videre. Jeg har i hvertfald fundet ud af at cirkulation kan være en stor udfordring i en cube, og det er noget man er nødt til at have i tankerne når man laver stensætning. I højere grad end i andre akvarier.
Jeg har været igennem mange pumper, bl.a. Jebao RW, flere forskellige Tunze pumper, Maxspect Gyre 130 og 150 og til sidst, Vortech MP40WQD. Sidstnævnte er altså bare noget der duer i en cube, det må jeg sige. Så den ryger med i det nye, evt. sammen med en ekstra, eller noget Cosed Loop. Det har jeg ikke besluttet mig for endnu.

Derudover har jeg fundet ud af at T5 er en fantastisk lyskilde til SPS. Herunder er et billede af et fragment jeg har fra hellfish herinde. Det er 1 måneds vækst, på trods af at jeg bestemt ikke har været flittig til at måle når jeg skal og værdierne har svinget lidt. Derudover kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst skiftede vand.

Billede

Jeg har ellers ikke haft den store vækst på mine koraller, da jeg har skiftet rigtig meget udstyr i tide og utide. Og endnu værre, så har jeg rykket rundt på sten og koraller et utal af gange. Så denne gang jeg har givet mig god tid til at lave sten og søjler, bore huller til fragplugs og få investeret i det rigtige udstyr fra starten. Det betyder også at jeg skal prøve LED igen. Denne gang GHL Mitras. Nu må vi se om jeg kan vænne mig fra T5 igen ;)

Mht. billederne, så er der ikke så meget i det. Jeg bruger et Olympus Pen EP3, oftest med et 40 år gammelt Zuiko 50mm objektiv. Disse billeder er dog taget med standard objektivet. En nem måde at få flotte billeder på, er at bruge et objektiv med høj blænde (lavt f-tal), så du får en lav dybdeskarphed. Altså det der gør at en lille del er i fokus,og resten udenom er sløret. Derudover tager jeg billederne i RAW format, og så kommer det sjove. Jeg bruger det meste af tiden på at sidde med min computer foran akvariet, hvor jeg justerer farver, kontrast og lys i billedet, så det passer så godt som muligt med hvad mit øje ser.

Nårh ja, og så tager koraller sig jo altså også bedst ud ovenfra ;)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak for fyldesgørende svar, lidt spørgsmål :=
Du skriver borre huller for plugs, jeg planere at gøre det samme med T-plugs, og er ikke helt tilfreds med tanken om at det øverste af pluggen kommer at stritte ud en masse. Problemet er at det kommer at tage noget længere tid for korallerne, specielt LPS at vokse ned på stenene. Har du fundet på noget genialt?
Hvor meget større planere du at borre hullerne til plugs? Jeg er nervøs for at de med tiden kan "gro til"

Hvilket program anvender du til billederne, jeg har selv et Macro objektiv jeg har forsøgt at få gode billeder med (og jeg er RET dårlig)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Wiinberg »

Der er ingen tvivl om at hullerne med tiden vil gro til, så det er kun en nem løsning i en periode. Med mindre man vil skrabe hullet fri med en skalpel eller lignende, når det er nødvendigt.
Jeg har lavet mine huller 12mm, så der er lidt råderum mht. til algevækst osv. Det gror ikke til lige med det samme. Jeg mener mine T-plugs er 8 eller 10mm.

Mht. toppen af plugsne, så synes jeg ikke at det var så voldsomt. Det var lige før at den plug jeg prøvede med da jeg borede hullerne, forsvandt ned i hullet. Nok fordi stenene er så porøse i overfladen. Så det ser jeg ikke som et problem. Desuden er er det jo kun midlertidigt, korallen skal nok vokse henover det, og plugsne får hurtigt brune/grå farver.

Det program jeg bruger til redigering af mine billeder er Apple Aperture. I Windows regi kan det vist bedst sammenlignes med Adobe Lightroom :)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Mic4700 »

Fine billeder af dine sps , syntes dog dine sps har stået flottere førhen , spændende med opgradering , bliver super og følge. :y
Jeg er meget enig i dine betragtninger angående T5 lyset og din Mp40qd pumpe. :GO
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Wiinberg »

Lidt nyt legetøj..

Billede

Billede
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Malanica »

Tillykke med nyt legetøj og balje :-)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af Wiinberg »

Malanica skrev:Tillykke med nyt legetøj og balje :-)
Tak, og i lige måde ;-)
Brugeravatar
mulle10xxx
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 52
Tilmeldt: tirs 8. okt 2013 15:11
10
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Indlæg af mulle10xxx »

hvor meget større er den nye?
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"