"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

300 L. Kun ATS (Odense)

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 liter. Valg af retur?

Indlæg af Jones »

Så fandt jeg et akvarie der skal bruges som sump. Den nuværende er lige stor nok, hvorfor jeg har valgt en på 60 liter. Den skal kun rumme ATS, varmelegeme og retur. Måske filtersokker. Jeg forestiller mig et underskab med god orden, dvs kabelskjulere til ledninger og godt med luft så man kan arbejde og komme omkring. Ligeledes skal der være plads til en stor osmosevand beholder, da fordampningen nok bliver stor fra akvariets overflade. Sumpen bliver overdækket for at undgå fugt i skabet.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. (Hjælp til sump design)

Indlæg af Jones »

Jeg søger hjælp til sump design. Jeg har fjernet den gamle sump da den lignede noget, der havde udtjent sin værnepligt. Derfor er alle muligheder åbne. Det eneste krav er at der skal låg på sumpen, så der ikke kommer for meget fugt i skabet. Vil I anbefale ATS eller skummer? Begge dele måske? Og I så fald, hvordan skal sumpen så indrettes bedst muligt. Der er plads til en sump på 80Lx40Bx40H. Jeg påtænker en returpumpe på 3000 l/t fra fish-street. Skal der en skummer på systemet bliver det ligeledes fra fish-street.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. (Hjælp til sump design)

Indlæg af Jones »

Der arbejdes.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L i Odense

Indlæg af Jones »

Sumpen bliver ikke særlig stor da jeg ikke vil have et proppet skab. Ligeledes skal der være styr på ledninger osv, hvilket betyder at der bliver sat kabelskjulere op. Ovenstående billede billede viser sumpen samt det canvas, der kommer til at udgøre ATS'en. Der kommet et lille returkammer i sumpen og ellers intet andet. Måske en en filtersok ved ATS'ens udløb, så jeg kan få frasorteret det værste svæv fra vandet. Sådan kører mit nuværende system og det er jeg egentlig glad for. Jeg ved godt at dette kan betyde noget for produktionen af pod's, men jeg har ikke lige fundet en god løsning endnu. Skulle nogen have et godt bud må I meget gerne skrive her i tråden.


o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Wiinberg »

Det ser godt ud. Kan se vi har samme idé om hvordan det skal indrettes, småt men godt, og enkelt :GO


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Jeg skal bare have sikret mig at sumpen kan rumme alt returvandet ved strømafbrydelse. Jeg er også fan af at holde det enkelt. Håber desuden at kunne gøre plads til en skummer mellem ATS og returkammeret, HVIS det skulle blive nødvendigt. Jeg vil starte akvariet op med mine klovnefisk og lige så stille øge belastningen, når ATS'en er kørt ind og har fået alger. Så vil tiden vise hvor stor belastning den tåler.


o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Wiinberg »

Heldigvis er det da til at få rimelig små skummere, den behøves jo ikke at være så voldsom når den bare skal supplere ATS'en. F.eks. Tunze 9004, eller som min, Aqua Medic Turboflotor 500. De fylder jo ikke meget.
Men jeg kan da egentlig godt se at der ikke er meget plads at gøre på.

En enkelt ting jeg lige faldt over, jeg ville nok også sikre mig at du har plads til at placere en reaktor i sumpen, til f.eks. Rowa. Det er ikke sikkert at det bliver nødvendigt, men det er en god sikkerhed og have. Jeg ved i hvertfald fra mig selv, at selvom reaktoren skulle være tæt og ikke dryppe, så ville jeg alligevel ikke kunne sove om natten med mindre den står i eller over sumpen.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Hvis jeg hæver ATS'en så den er over sumpen er der både plads til filtersok, rowa reaktor og skummer. Kigger på det i løbet af ugen tænker jeg. Skal også have omfuget sumpen da den er tudse gammel og de nuværende fuger er helt tøre og hårde. Fik den for 100 kr, så det er ok. Jeg har ikke planer om at stille akvariet op foreløbig, så jeg går bare og hygger mig med projektet. Tror at det er den samme sygdom halvdelen af sitets brugere lider af. Når et akvarie er færdigt skal der ske noget nyt. I mit tilfælde blev det dette projekt. Håber at kunne undgå en masse fejl ved at tage mig god tid og bare se det som et hyggeprojekt, der ikke skal være færdigt til en bestemt dato.


o_O
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Anders månsson »

Hvis du installere en ATS som er udført til dit akvarie, så ville jeg ikke tænke så meget på skummer, andre reactore og "julestrømper"... Du får svært nok ved at fodre din ats, så behold så meget foder i systemet som du kan!


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af dyne »

Anders månsson skrev:Hvis du installere en ATS som er udført til dit akvarie, så ville jeg ikke tænke så meget på skummer, andre reactore og "julestrømper"... Du får svært nok ved at fodre din ats, så behold så meget foder i systemet som du kan!
:y


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Du vil dermed sige at den fjerner alt detritus, som ellers vil bundfælde sig i sumpen eller igen oppe i akvariet?


o_O
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Ifølge vores målinger så renser vores ATS næsten for meget og den er kun 3 uger gammel. Så vi skal have lidt flere fisk og fodre mere.

Men er stadig på forsøgsbasis.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Kan se at jeres ATS er dobbelt så stor som min og dermed består af to A4 ark canvas. Jeg skal lige have kigget lidt på den beregner, der findes så jeg kan finde ud af om min ATS er stor nok. Jeg har kun belysning på én side, hvorfor den måske bør være større end et A4 ark. Jeres er jo 4 ark kan jeg se. Som udgangspunkt tænker jeg at det må være bedst med 2xA4 og så blot øge belastningen efter behov. Det ender sikkert med at blive det jeg gør, såfremt jeg kan få plads til det.


o_O
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Vi har 2 a4 og kun belyst på en side.

Har regnet ud i forhold til udregneren jeg fandt på as.net men santa monica mener den også er alt for stor i forhold til vores fodring.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Har netop brugt samme beregner. Den er beregnet ud fra en lodret ATS (vandfald) men min bliver skrå. Ifølge beregneren skal man gange overfladearealet med 4 hvis man laver en vandret. For at være sikker gør jeg dette, selvom den bliver skrå.

Jeg lander således på noget der ligner et A4 ark.

Min ATS og belastning vil dermed se sådan ud:

-Skrå ATS 29x16cm (bliver nok 29x21)
-36w LED x 9 timer pr døgn
-1 frostterning hver anden dag eller en halv terning om dagen (af hensyn til stenene som også afgiver næring)
-2 drys flagefoder (hvad jeg har mellem to fingre)
-10x10 cm noritang om dagen


o_O
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Anders månsson »

al bundfald eller detritius (sikkert stavet helt hen i vejret) vil blive spist hen af vejen... I mit akvarie havde jeg store mængder, men det er væk nu... man skal bare holde ud...
og masser og varieret dyreliv der er sultne :beer:


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Tager algerne det skidt Anders? For så kan jeg jo godt undvære en filtersok. Jeg vil have en Gyre cirkulationspumpe på når der kommer en mindre udgave. Den bør i kunne forebygge bundfald i akvariet.


o_O
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Anders månsson »

nej algerne tager det ikke men det gør pods, snegle eremitkrebs, koraller, skiver osv algerne tager det der tilbage, når dyrene har fået deres... hvis du forstår sådan en frækkert!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Nej ok. Jamen så tror jeg sgu bare at jeg sætter en filtersok på. Better safe than sorry.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Så blev rørene sat fast. Mangler lige to klemmer mere som skal sidde under kuglehanerne. I morgen tester jeg om sump og overløb er tætte. Hvis de er det bliver næste skridt at lave en rampe til ATS'en og lime en væg i sumpen til returkammer. Derefter skal der indsættes strøm. Men lad os nu se om jeg fik fuget det ordentligt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Wiinberg »

Lækkert :) Hvis det er 20mm, så har jeg nogle stykker af de klemmer liggende du godt må få.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Det er pænt af dig, men jeg mener bestemt at rørene er større end det. Jeg måler lige i morgen. Har i dag lavet min ATS rampe. Skal blot have sat ben på den eller lavet en anden anordning, så den er hævet op i det rette niveau. Jeg er sikker på at det bliver rigtig godt når det er færdigt. Sidder samtidig og kigger på forskellige fisk jeg godt kunne tænke mig at holde. Som det ser ud lige nu har jeg ingen ambitioner om en masse svære koraller. Jeg gider simpelthen ikke når noget dør. Så hellere en masse nemt, som kan tåle at blive nappet lidt i af fiskene. Jeg overvejer at gå rent indonesisk, men har samtidig en kærlighed for den gule kirurg og Acanthurus coeruleus. Og ingen af de to er fra Indonesien og Bali egnen. Jeg er derfor lidt i et dilemma. Overvejer en Scopas istedet for den gule kirurg, men en Coeruleus vil jeg jo så gerne have. Kejseren er droppet, da jeg er for glad for mine lyserøde zoas, der ENDELIG vokser som ukrudt.


o_O
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af S1m0n »

Har du nogle billeder af hvordan din lampeskjuler er bygget? Ka godt li den flugter glasset og ikke nærmest hænger udenpå:)


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 300 L. Kun ATS (Odense)

Indlæg af Jones »

Lavet af metal. Ellers er den som de almindelige lampeskjulere, bare tyndere materiale. Lav evt en ramme som du ligger ovenpå akvariet. Beklæd den med helt tynd plade, som går et par cm ned over akvariet. Så får du samme effekt, bare i træ. Det må være den bedste måde tænker jeg. Metal er noget lort med saltvand.


o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"