"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Byggetråd: DT op i stuen

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Opbygning af baggrund:
2015-03-29 17.24.57.jpg
2015-03-29 17.24.47.jpg
Akvariet ligger "på ryggen" og bunden er ned af. Giver det mening?

Jeg limer overskårne LS fast på bagruden fordi jeg ikke kan stable stabilt med så smalt et akvarie. Der skal flere på og samlingerne skal kamufleres lidt med PU lim så kanterne forsvinder. Rejses op igen og de sidste limes på bunden og skjule PVC rør til Closed Loop helt. Nogle få LS liggende i sandet på bunden for at illustrere en bund lige op af revkanten. Jeg har set noget lignende da jeg dykkede i Det Røde Hav. Jeg kan bare ikke lave de dybe huler og gemmesteder men prøver at få det til at ligne. Bagruder og sideruder skal males sort.

De to store LS helt til højre er ikke sat fast endnu. De ligger der for at holde den store fast mod bunden mens silikonen hærder op. :y
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ser rigtiggodt ud,

(det giver mening)

Antager du "bare" har taget og skåret alle stenene flade med en vinkelslibe eller noget. ser frem om du kan få dem til at side ordentlig fast, dem jeg satte på med silicone er ikke alle lige "faste" desværre. Kan skyldes jeg ikke lod dem hærde længe nok eller ikke var grundig nok med at gør dem rene.

Met sagt skal jeg med sikkerhed I næste byg (også selv om det bliver 1 meter dybt) have gang i limen på bagglasse.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Flemming.
Det begynder at tage form, og det ser jo godt ud!

Jeg tror, at det kunne se rigtig godt ud, hvis du lader et par "halvvægge" gå ud fra baggrunden og ud imod forruden, så du ikke får alt for meget følelsen af at det er en flad mur man ser på. Jeg ved at der ikke er meget plads, men lidt har også ret.
Det bliver nok en udfordring at få flowet til at spille, men hvis man laver dem meget løse i opbygningen, skulle det nok kunne lade sig gøre.

Bare min tanke :)

...og har du ikke påske? Så kan det da SAGTENS nås til planlagt tid :T


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Hej Jonas

Det her er blot første skridt. Når det er hærdet op så rejser jeg akvariet op igen og laver dekoration på bunden. Noget fast og noget jeg kan flytte lidt og justere flow med. Trin 3 er at lime LS mellem bund dekoration og bagside dekoration. Så luftigt som muligt men som du er inde på - noget som fjerner indtrykket af en flad mur. Det skal være smukt og sidde fast. No pressure here. :y

Videre tanker er ikke bygge højere end 2/3 så der er plads til korallerne kan gro. Bagvæggen og sideruderne kan jeg ikke rigtig komme til at gøre rene, så de skal gro til i kalkalger. Masser af huller til placering af koraller. Stadigvæk alt teknik skjult og endelig, så har jeg droppet waveboksen for en stund og leger med en Vortech MP40wES i stedet. Jeg kan få en cirkulation på mellem 35x og 75x indhold med closed loop, Vortech og flow fra kælderrummet. Det må være nok. :wink:

Nu skal det bare laves og desværre NEJ. Jeg skal arbejde det meste af påsken. :G
Senest rettet af FEM64 lør 4. apr 2015 07:57, rettet i alt 3 gange.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Nicklossi »

Tak for svar. Det med understøtning af gulvet under akvariet er en god ide, især når det er et hus vi lejer (har dog fået lov at bore huller) :-D


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Husk at Vortech ikke er lydløse overhovedet, samt de flylder en del udenfor akvriet også.
Jeg har pt 3 stk men bar 1 de er koplet til da deres flow I mit akvrium er for "bredt", og skal de give mere end 50% larmer de for meget IMO.
Den jeg har blæser fra bagruden og der er den perfekt.


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Jeg har den allerede og leger med indstillingerne nu. Korrekt, den er ikke helt stille men SÅ slem synes jeg nu heller ikke den er mht støj. Den giver en irriterende støj på max men på ½ kraft er den lydløs og det passer fint til mine knap 300L. Jeg har plads til tørdelen i venstre side (bag kammer til closed loop pumpen). Våddelen bliver skjult af kammeret og tørdelen helt udenfor. :)

Jeg håber den kan lave wavebevægelse når den sidder i den ene ende af et langt smalt akvarie. Tunze waveboksen er heller ikke lydløs og har langt mindre indstillingsmuligheder.

Duer Vortex ikke, så sælger jeg den igen og hopper på waveboksen igen eller en Jebao wavemaker..... Den tid den glæde....


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

OK, jeg har også haft en Tunze wavebox og de er bestemt ikke lydløse, men de fungere til gengæld. jeg fik let en 5 cm bølge I mit 575 liters. Uden "night mode" var den dog blevet smidt ud. Dengang bode jeg I lejlighed, og det var umuligt at sove (på 2 etage) med boxen på max.
Skal sige det var en gammel model.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af jonas _sandager »

Tillykke med dagen, Flemming :beer:
Håber der bliver tid til en øl med fiskene. Og så når der jo nok at komme vand i stuetanken inden næste fødselsdag :GO


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Takker. Endelig siddende i sofaen med et glas rødvin og gæsterne kørt. Det blev til en fodring. Det er ret populært hos diverse børn og voksne. Det er sgu sjovt at høre en flok små tøser (5 stk mellem 3 og 10år) se hvordan murænen hugger blåmuslinger i sig og mange af de fisk de kender guffe foder i sig. Søpindsvin og eremitter trækker også.

I morgen skal de vist have lidt opmærksomhed og lidt byggeri på DT i stuen.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Endelig. Konfirmation er ovre og diverse byggeprojekter i huset er mere eller mindre afsluttet. Nu kan jeg komme videre med DT i stuen. :W Det er tydeligt at jeg kun har to hænder og der kun er 24 timer i hvert døgn. Det er blevet til lidt pillerier i løbet af ugen og nu ser det sådan ud:
image.jpg
Jeg har forsøgt at lave det så åbent som muligt med huller, revner, huler og smutveje alle steder. Det er ikke så nemt når dybden er begrænset så stenene har været vendt og drejet 100 gange før jeg var tilfreds. Jeg synes nu at det ser fedt ud nu men jeg ved også at når der kommer saltvand i, så kommer det hele tættere på. Så jeg er RET spændt på resultatet. Husk at bagglasset bliver malet sort.

Bordet har været ude igen og er nu savet præcist skævt. Det duer ikke at stille DT på et helt lige bord når gulvet er skævt. :wink: De sidste huller er boret og jeg har limet lidt pvc i dag. De sidste småting er bestilt.

Er der nogen som har erfaringer med de limbare flexrør som skulle passe direkte i de almindelige pvc fittings? Jeg skal have en samling af rør fra kælderen til DT og de er ikke helt præcis over hinanden, så derfor flexrøret. Jeg har bestilt dem så nu må vi se. Alt kan skilles ad med unioner og haner flere steder.

Lampen er lagt på plads ca. og ophæng er i projektfasen. Skal have det lavet så lampen kan hæves højt op med et wiretræk for nem adgang. Der er nu ikke så meget plads som jeg troede i skabet. :( Men med gennemtænkte løsninger, så går det nok. :y der skal også trækkes et større bundt ledninger til kælderrummet og de første er på plads.

Nu er jeg sgu i gang igen så jeg håber ikke at i er faldet i søvn derude. :wink:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Ryom »

Det kan kun blive godt det der :GO


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af PederP »

Det ser bare godt ud. Så mangler der snart kun vand. :)


Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af DonZeusAlonso »

Ser godt ud .

Glæder mig til at se det færdige resultat :)


Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af jonas _sandager »

Det ser fedt ud, Flemming :GO

Hvis jeg må komme med én lille kommentar, så ville jeg nok have prøvet at lave et højt fremspring ud i akvariet, altså næsten helt frem til forruden. Du har jo godt nok et par stykker, men jeg vil tro at det ville give endnu mere dybdevirkning, hvis den blev noget højere. For at sikre at den ikke stoppede flowet, skulle det jo nok være en bro af en slags. Eller en lille søjle, der står foran muren. Men det er en detalje, og alt i alt syntes jeg at det ser skide godt ud! :beer:


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Modtaget. Du burde næsten se det for der er rigtig mange fremspring og revner m.m. Jeg er dog også opmærksom på svømmeplads selvom jeg jo vil have små fisk fremover og undgå de store om muligt. Selv de små skal jo kunne røre sig. :y jeg prøver lige at tage et ordentligt billede ind gennem sideruden.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af jonas _sandager »

Helt sikkert. Jeg tænker at det sagtens kan være billedet der snyder mig. Hvis du kommer til Kjellerup på et tidspunkt, har jeg jo en undskyldning for at tage turen til Trige :beer:


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Har fået et mindre problem. Gennemføringer til kælderen er standard 32 mm PVC. Jeg har fået lavet det sådan at de skal spændes mens akvariet står på sin plads. De kan ikke spændes inden. De er svære at komme til med fingrene og jeg mangler derfor noget som kan få fat. De er 50 mm og det eneste jeg har i den størrelse er en kæmpe svensknøgle. Den kan så bare ikke komme til.

What to do?

En 50 mm top fra et topnøglesæt kan komme til men hvem har en i den størrelse? Jeg har ikke. Den største jeg har er 32 mm og den er STOR.

Den skal også være ret dyb. Minimum 45 mm.

Ellers må jeg i garagen og lave noget selv.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

jonas _sandager skrev:Helt sikkert. Jeg tænker at det sagtens kan være billedet der snyder mig. Hvis du kommer til Kjellerup på et tidspunkt, har jeg jo en undskyldning for at tage turen til Trige :beer:
?


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af bima »

Du kan tage et lille smalt bræt,og selv lave en gaffelnøgle.
Der skal bare saves et par hak deri
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Tak Henning. Jeg tror de knækker men måske en regel. 45x95 mm og lave noget af den? Det må prøves.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Nicklossi »

Har du ikke en landbrugmekaniker, en skibsmontør/mekaniker eller en smed i nærheden? De burde ligge inde med en 50mm 3/4" top. Bare pas på ikke at overspænde med så voldsomt værktøj :)


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Netværket slår til igen. En kollega kender en som har sådan kraftig værktøj. Den låner jeg i aften. 5 min job og en times kørsel. :( men jeg får det fikset. Går det ellers planmæssigt så får jeg måske vand i her i weekenden. :W


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af palamo123 »

bima skrev:Du kan tage et lille smalt bræt,og selv lave en gaffelnøgle.
Der skal bare saves et par hak deri
+1
har brugt samme fremgangsmåde da jeg var i nød


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Den passede ikke. En almindelig top er jo 6 kantet. Gennemføringen er 8 kantet. :G Den havde jeg sgu ikke set komme. :wink:

Jeg må konstruere en i morgen. Jeg fik limet stort alt PVC i dag. Der er vildt mange samlinger når 3 akvarier skal samles samt udtag til diverse reaktorer. Jeg krydser hvad der krydses kan for at de er tætte.

Ny Update når jeg har noget der virker.

God weekend derude. :y


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Så kom jeg lidt videre. Jeg måtte have akvariet ud igen for at få spændt gennemføringerne. Så kunne jeg også lige få baggrunden malet.
2015-05-01 19.45.49.jpg
Prøvekørsel af RD6500 i kældersumpen gik godt. PVC trykrøret fra kælder til stue er umiddelbart tæt og flowmåleren siger 1750 - 1775 L/T.
2015-05-05 20.06.53.jpg
Jeg har redesignet stort set alt PVC rørføring og opgraderet til 32 mm rør overalt. GHL flowmåleren er desværre "kun" en 25 mm men det er udgangen fra RD6500 pumpen også, så det er sikkert fint nok. Lige efter flowmåleren går jeg over i 32 mm rør og det holder jeg resten af vejen. Mange haner og unioner så jeg har fuld kontrol og kan adskille og rense efter behov.

Lige nu kører det "Stand alone" i stuen med closed loop cirkulation tændt (5000 L/T), midlertidigt T5 lys (4x 39w) og varme på, så jeg kan komme i gang. Intet filter eller skummer endnu). Hele kældersetuppet (1000+ L) kører stadigvæk uændret og filteret dernede er HELT klart til belastningen fra stuen. Mangler bare at lave 100 L vand mere, så kobler jeg stuen på resten. I aften måske? :y
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af jonas _sandager »

Fedt Flemming :)


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Takker og du fik lidt mere LS bygget på. :wink: I det mørke hjørne til højre har jeg sat lidt mere på. Resten skal være levende sten med koraller på. Masser af dem.... :y


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Stadig fedt at følge! Bliver spændende at se hvor godt du kommer ud af udfordringerne med dybden på akvariet.
Selv er jeg et fjoldt og skal have mindst 15 cm fra forruden til korallerne om de ikke skal knække når jeg renter forruden med skraberen.

Se nu at få det sidste vand i, så vi snart kan se på dine koraller :)


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Nicklossi »

Det ser godt ud, men kan ikke rigtig forstå ideen i at sætte 32mm over alt, hvis du lige efter pumpen kun har 25mm?
Kan være det er mig der overser noget :P


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"