"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Byggetråd: DT op i stuen

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af crazy seahorse »

Det du oplevede med den eremit er en af grundene til at jeg ikke bryder mig om "krible krable".
Har fået stoppet begge nedløb af en snegl og en eremit. Jeg var ikke hjemme, så akvariet løb over og vandet løb ned i en stikdåse og så røg strømmen.
Det gav et total nedbrud. Alt døde. Siden er nedløbene sikret med omvendte trådpotter (dem man får ferskvandsplanter i) og det elektriske er sikret yderligere. Man lærer af sine fejl.
Blæret med den touch skærm. Det ser godt ud.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Wiinberg »

Det ser da bare vildt godt ud. Virkelig gennemført :GO Og forbavsende god dybde når akvariet egentlig ikke er ret dybt. Den er da rigtig vellykket den stensætning.


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

crazy seahorse skrev:Det du oplevede med den eremit er en af grundene til at jeg ikke bryder mig om "krible krable".
Har fået stoppet begge nedløb af en snegl og en eremit. Jeg var ikke hjemme, så akvariet løb over og vandet løb ned i en stikdåse og så røg strømmen.
Det gav et total nedbrud. Alt døde. Siden er nedløbene sikret med omvendte trådpotter (dem man får ferskvandsplanter i) og det elektriske er sikret yderligere. Man lærer af sine fejl.
Blæret med den touch skærm. Det ser godt ud.

Erik
For fanden da Erik. Føler med dig. Sådan en tur løber mig koldt ned af ryggen og du kan være helt sikker på at jeg skal sikre mig at det ikke kan ske for mig. Jeg har faktisk sikret mit sikkerhedsrør med en kurv og selve returen skal også have en eller anden sikring så det ikke kan stoppes til.

Touch skærmen er ikke kun "blær" men giver faktisk god mening. Selve computeren står jo i kælderen og langt væk fra mit åsyn. Og så er den fed med grafer og styring af computeren i kælderen. :y
image.jpg
image.jpg
Jeg kan følge døgnrytmen på PH og som i kan se har mit saltindhold svinget lidt over den sidste måned. :BA
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 fre 28. aug 2015 18:50, rettet i alt 1 gang.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Wiinberg skrev:Det ser da bare vildt godt ud. Virkelig gennemført :GO Og forbavsende god dybde når akvariet egentlig ikke er ret dybt. Den er da rigtig vellykket den stensætning.
Takker. :beer:

Jeg er også ret godt tilfreds med det selv selvom jeg langt fra er i hus.

Indkøring har drillet mig synes jeg og selv små ændringer giver cyano så stabiliteten skal i højsædet nu og alle tal skal i target.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Tutter »

Det er da ved at vokse flot til. :GO


Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Psyk-mads »

Update ;-)


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Kort update. Det spiller men jeg er stadigvæk ikke helt tilfreds. Tingene gror og lyset har vist efterhånden fundet det rigtige niveau. Kører 90% blå og 70% hvid på mine 10k maxspect.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Jeg har efterhånden styr på værdierne selvom det driller mig lidt. Lys i sumpen pga. Klovnebanditten gør at mine prober bliver beskidte og så "løber" i værdierne. Så min fantastiske Dupla flydemåler er lige pt. min reference mht. salinitet.

Hvis der er en ting det sidste stykke tid har lært mig så er det IKKE at stole på en enkelt værdi.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Beklager billedkvaliteten men jeg kan ikke gøre det bedre med mobilen og mit rigtige Canon kamera er ikke meget bedre. Lyset bliver helt forkert. En ting som man ikke kan se er hvor klart vandet er og hvor lyst akvariet egentlig er. LED snyder en hel del.

Holder kaffe/fragmøde 3. december og håber på at få taget nogle bedre billeder den dag.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen - Nu med DSB

Indlæg af FEM64 »

Nå, nu må det vist være tid for en opdatering.

Jeg døjer stadigvæk med Cyano. Der suges væk og det kan ses men det kommer igen. Fragmentakvariet ser lidt træls ud og i DT er jeg generet af det men koraller m.m. gror dog så godt at de mere eller mindre kan holde det i skak. Jeg synes det er blevet værre efter jeg har taget nitratfilteret fra, så det er kommet på igen. Der er stadigvæk fosfatfilter på og jeg kan faktisk måle lidt fosfat nu, så der er også bestilt nyt Rowa. Dumt at løbe tør men sådan er det nu engang.... :(

Jeg har desuden fået 75 kg af det fineste koralsand i refugiet (det giver 11-12 cm dyb DSB), en lille podesten fra Mark og en RET frisk 2,5 kg LS derned også. Den ret levende dekoration jeg allerede havde deri er også kommet retur, så der er podet fra 3 systemer. Nu skal det så bare passe sig selv og jeg er meget spændt på min nye "helt naturlige" filter.
2016-01-31 13.35.47.jpg
Sandet lå altså vandret i går men min bandit af en klovnfisk mener åbenbart at der både skal graves ud til både kælder og hvad ved jeg. Nu ryger den i skammekrogen i sumpen til jeg finder en løsning på det. Måske :wc: Det duer ikke at den graver i sandet på den måde. Den kan afhentes UB hvis du vil have den. :be:

Jeg er ellers imod det (blå mirakelflasker og kemi) men nu har jeg bestilt Cyano Remover hos Moby og er spændt på resultatet af det. Jeg har for meget næring men har faktisk fodret sparsomt den sidste måned og fortsætter med det. Jeg kan ikke se ændring i Cyano endnu men ved at de gode ting kun sker langsom i denne hobby.

More to come.... :y

God weekend derude. :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

By the way: Har ændret lyset til 100% blå og 80% hvid. Umiddelbart er det rigtig godt men muligvis FOR meget af det gode, så jeg skruer nok ned igen.

Nå ja. Så knækkede min Dupla måler sgu også forleden. Dumt og helt min egen skyld. Lod den stå i noget nyblandet vand. Det løb i sumpen via en tynd slange for at tilsætte det over tid. Så glemte jeg den og da jeg kiggede til det senere så var den selvfølgelig væltet og det tynde rør øverst var knækket. En dyr dag. :(


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Anders månsson »

fed tråd med et flot gennemtænkt setup!
Kan du se eller måle nogen effekt af dit refugium eller er det mest for fremavl af pods?

Mit næste setup skal også være med closed loop... Hvordan syntes du det kører?


Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af S1m0n »

FEM64 skrev:Lys i sumpen pga. Klovnebanditten gør at mine prober bliver beskidte og så "løber" i værdierne. Så min fantastiske Dupla flydemåler er lige pt. min reference mht. salinitet.
Kunne sådan en bandit ikke hjælpe dig i denne situation ? :)
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/male ... -cell.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Jo, jeg har også kigget på den. Den rigtige løsning er at slukke lyset i sumpen for jeg gider ikke alle de alger m.m. dernede. Klovnen er sendt videre så nu er der igen mørkt i sumpen og proberne holder værdierne.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

DT i stuen

Indlæg af FEM64 »

Så lige at jeg ikke har opdateret på tråden LÆNGE. :( (overskiften er ændret da der ikke bygges mere men blot passes og nydes.)

Det er egentlig for dårligt men "hverdagen" tager sgu meget tid. :wink:

Den korte version: det spiller fantastisk. Helt enkelt. :GO

Der er mere eller mindre ingen ændringer sket i lang tid. Jeg kører fortsat med Balling på 3-4x 10L dunke med GHL dosering), 160L refugium med 12 cm DSB og MASSER af makroalger som høstes jævnligt. Jeg tager ca. ½ delen hver gang og det bliver til et fyldt 1L mål hver gang (uden vand). Har stadigvæk 160L fragmentakvarie koblet på og 400L sump. En RD6500 løfter stadigvæk ca. 1700-1800L/t op i stuen og fordampet vand efterfyldes automatisk med RO vand. Fosfatfilteret er koblet fra. Jeg kan ikke måle fosfat og har faktisk aldrig kunne det. Måske en ANELSE en gang i mellem men normalt ikke. Nitratfilteret er der endnu. Det holder jeg fast i lidt endnu. Lys på DT er fortsat Razor 10K lamper (2x 160W) og 3x Tunze 6025 til cirkulation (modded til 6045). Skifter 5% vand hver 14 dag (jeg vil gerne gøre det hver ugen men det kniber med at få det gjort). Min Temmelig udbyggede GHL computer er der også endnu og holder øje med værdierne, styrer noget af lyset og pumperne m.m.

Hvad mere....? Nå ja, har stadigvæk de 2 sokker på til svæv og min fede skummer (Skimz Monzter SM253) som laver sort snask som den fik penge for det.

Fodrer med 6 frostterninger hver dag + lidt til de 4 små i refugium.

Har en del fisk og ingen uheld/dødsfald. Jo, har mistet en nyindkøbt Foxface for nylig. Den skulle holde fragmentakvariet fri for bobbelalger sammen med den lille paletkirurg men den var vist superstresset og gik der kun et par dage. Den lille palet er derfor alene igen. :( Jeg leder efter en lille Foxface.

I DT gror alt uhæmmet og så meget at korallerne faktisk begynder at genere og ødelægge hinanden. Så en kraftig udtynding er påkrævet (se anden tråd her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 14&t=84211" onclick="window.open(this.href);return false; ). Jeg kan heller ikke holde glasset helt rent fordi jeg så knækker noget af hver gang magneten kommer forbi. Det gør jeg i øvrigt også hver ENESTE gang jeg har poterne deri. Måske et luksusproblem men sådan er det. :T

Fiskene bliver gamle, tykke og fede. Ingen kampe så alt ånder fred og ro.

Hvad har jeg egentlig i DT:

1 halvstor Foxface (vokser vildt)
1 halvstor Zebrasoma veliferum (vokser vildt)
1 Centropyge bispinosa som efterhånden er gammel
1 Centropyge loricula
2 Nemateleotris magnifica
1 Svensker
1 stor gammel Kauderni (køn ukendt)
2 alm. klovnfisk
1 Chromis Vanderbilt

I refugiet går der:

2 gule chromis
2 sort/hvide jomfrufisk (alle 4 købt da Fiskehulen flyttede for ½ år siden som HELT små, så de går der for at få lidt størrelse på).
3 små eremitter
1 behåret bandit af en krabbe med røde øjne (jeg ser ikke meget til den men hver gang jeg flytter nok sten rundt, så er den der endnu). :y
Masser af snegle og andet godt.

I fragmentakvariet går der:

1 lille paletkirurg (også købt da Fiskehulen flyttede som HELT lille og er nu ca. blevet dobbelt så stor.
Masser af snegle (Turbo og en anden slags)
1 lille eremit

En ting der virkelig undrer mig er at jeg tidligere tilsatte endda MEGET store mængder magnesium via Balling. På bl.a. Cuben (som kørte på samme sump, refugium og refugium). Med DT i stuen og Cuben nedtaget tilsætter jeg ALDRIG magnesium og jeg måler konstant omkring 1500 ppm. Faktisk skiftede jeg testkit (salifert) ud. Alle 5-6 stykker for at være sikker på at det ikke bare var et gammelt sæt som drillede mig.

Go' sommer derude trods regn og manglende varme.

Hilsen Flemming :beer:
Senest rettet af FEM64 man 24. jul 2017 10:45, rettet i alt 1 gang.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Jeg VED at det første indlæg sikkert er:

BILLEDER....!

Og jeg skal nok tage nogle helt friske til jer. :)


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"