"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

420 Liters Akvarium Tæt ved Slagelse

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
14
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

420 Liters Akvarium Tæt ved Slagelse

Indlæg af Walther86 »

Halløjsa Alle sammen! :grouphug:

Så prøver jeg igen, efter jeg er flyttet ud på min lille gård, er der igen blevet plads og tid til et Akvarium i stuen!

det drejer sig om et 420 Liters rumdeler, med buet ende! med 145 Liters Sump

Opstart:
det tog mig ret længe at komme i gang med baljen, der skulle lægges nyt gulv hvor det skulle stå, og gad ikke sætte det op, for så at flytte det 2 gange mere.
Akvariet er opstartet KUN med døde levende sten, og så podet med 4 mindre og en STOR sten. sandet er ny indkøbt og dødt..
senere i opstarten kommer jeg til at fortryde at jeg tog lidt let på rengøringen af stenene, men mere om det senere!

men da jeg endelig kom i gang, med at sætte sten op og lime sammen, kigge og fornøje mig med det, gik det hurtigt, jeg fik lavet en, efter egen mening, super lækker opsætning. Så kom der en længere sejltur i vejen for videre proces...

Hjemme igen, stenene var klar, akvariet var klar, udstyret var klar... H2O skal der til.... Osmosevand...
der blev hældt vand på, og det så skide godt ud, vandet stod kniv skarpt, masser af cirkulation i vandet, og det kørte bare!

Lamperne der var over var noget der fulgte med, DIY LED lamper, med Hvid og blå LED...
der gik ikke mange dage, så kom de første brune alger, jeg tilsatte lidt Vodka, for at sparke liv i bakterierne, det kom der, og alt så godt ud, men... der kom flere og flere brune alger, MANGE!!! vandet var helt grumset af brune alger, og alle overflader var dækket af et tykt lag, jeg tænkte rengøringen af stenene måske var for dårlig, og alt nu ville dø i baljen og man skulle starte forfra...
men som et trylleslag, så forsvandt stort set alle brunalger på 2-3 dage, og frem kom de grønne alger, som efter min mening, er meget flottere end de brune!
de grønne alger er nu lange og ret så flotte, men væk skal de jo... men de forsvinder jo selv på et tidspunkt...

Jeg blev ret hurtigt lidt ærgerlig over det lys der var over baljen til at starte med, så jeg gik straks på jagt efter nogle nye lamper... de er nu købt, og hængt op, og det er meget federe, og flottere!

Teknik: :clap:
Skummer: Deltec, model kan jeg desværre ikke lige huske, men skal nok finde den... (AP 701 tror jeg det er)
retur: Tunze 3000 L/t
bølger: Jebaro WP-40 13000 L/t
Lys: først DIY LED, nu Pacific Sun Triton S 2*145 Watt 9 ch SMT
osmolator: Tunze
doserings maskine: GHL 5 pumper

jeg kører lige pt hverken med Balling eller noget andet, men når indkøringen er overstået og der kommer liv i, vil jeg prøve med Triton metoden... :y

Kom gerne med indskud, og tips, og konstruktiv Kritik! :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Mikkel Jensen
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: 420 Liters Akvarium Tæt ved Slagelse

Indlæg af DrMonty73 »

Hej

Det ser faeme godt ud.
Sig til hvis du er interesseret i nogle frags på et tidspunkt.
Det er jo lige i nabolaget :)

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
14
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: 420 Liters Akvarium Tæt ved Slagelse

Indlæg af Walther86 »

Tak Martin!

Du kan bande på jeg er interesseret i nogle frags på et tidspunkt!
kan du smide en PM med hvad du har, hvad man kan forvente du får frags af? :-)

Hvis du har lidt sand, eller andet godt, med levende pods i, så er jeg også interesseret!

er bange for jeg kommer til at mangle pods i en balje op startet på en måde som min?
Mvh. Mikkel Jensen
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 420 Liters Akvarium Tæt ved Slagelse

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Walter.

Velkommen her i Saltvandsklubben :y

Det ser sgu rigtigt godt ud det du har fået lavet. Glæder mig til at følge det. :K

Jeg har kun ros til Jebaro pumperne, og tænker du kan lave en fed bølge effekt og et godt flow med den buede ende i tanken.


Fedt at du har købt nogle ordentligt lamper! Tror du hurtigt var blevet ked af de diy lamper.

Glæder mig at du hopper på Triton vognen, jo flere vi er der prøver, jo flere erfaringer, gode som dårlige, forhåbentligt til glæde for alle???

Jeg har kørt m Triton nu siden 1.4. Og det er død nemt at gå til, jeg har faktisk også konstateret vækst på nogle af mine små sps frags nu :W ( det har drillet mig RIGTIGT RIGTIGT meget tidligere og jeg har ikke kunnet holde liv i sps over ret lang tid) så nu krydser jeg fingre! Og lige til de MEGET hurtige sure negative mænd her på forum. NEJ jeg påstår IKKE at det er pga. Triton det spiller lige nu, det kan skyldes alle mulige faktorere jeg konstatere bare og GLÆDER MIG

Jeg ser frem til at følge din tråd!

Velkommen.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
14
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: 420 Liters Akvarium Tæt ved Slagelse

Indlæg af Walther86 »

Jo tak Charlie! :-)

Ja, jeg er selv ganske fint tilfreds med resultatet, nu smutter jeg jo 16 dage på søen, og når jeg kommer hjem, passer det nok meget godt med, at man kan begynde at komme noget spændende i baljen! :-D

ang. Jebaro, ja de laver en rigtig fed effekt, dog larmer de lige de første 2-3 dage, indtil de er kørt til, nu siger de INTET!

ja, DIY lamperne lavede et meget hvidt lys, der kvalte alle farverne, de nye lamper kan jo lave et fedt lys, uden det bliver kunstigt!
Mvh. Mikkel Jensen
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"