"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

NC's 260 liters

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: NC's 260 liters

Indlæg af MarkBruhn »

Hvis din lampe kører på 100% i så lang tid over den lille balje, så brænder du korallerne af.
Vil anbefale dig 80% som max på begge kanaler i 6-8 timer og så et par timer i hver ende til solopgang og solnedgang.

Held og lykke. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

Tusind tak alle sammen. Bokelund, jeg aner ikke hvordan den ser ud med polypperne ude, synes den ser ud som da jeg købte den bare en anelse mere bleg i det.
Jeg har ikke PO4 målesæt endnu men jeg skifter 30 liter vand (10%) hver weekend på det.
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Bokelund »

Den burde have små "fangearme" ude. Men ellers prøv at flyt den, det kan næsten ikke blive værre. Forstå mig ret. Og så vil jeg anbefale dig slet ikke at putte mere levende i det næste stykke tid. Så skal det nok blive godt.
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

ok. Og fjerne alle de der pumping Xena?

Jeg skruer ned for kanalerne.
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Bingocaller »

Den der koral er stendød!

Jeg ville lige få tjekket op på mine værdier endnu engang inkl PO4
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

værdierne er målt x 2 med samme resultat. Jeg skal nok få fat i en PO4 test´.
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Bingocaller »

Og så kan jeg se at din Kh er faldet meget siden første måling - du skal særge for at holde stabile værdier :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

Jeps jeg skal nok gøre mit bedste. Pengekassen er en anelse tom lige nu men et doserings anlæg og 3 dunke balling står øverst på listen. Tror jeg vil prøve at komme til Carsten i dag og hente et po4 sæt og muligvis købe en af balling kompenenterne så jeg kan få mit KH op.
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

oops glemte lige... tusind tak for hjælpen :)

Og god weekend når kommer dertil.

For resten skal jeg tage den potentielle koral op og kyle ud eller skal jeg lade den være i akvariet?
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Bingocaller »

# Hvis den er stendød som den ser ud til så hiv den op - evt gem stenen som fragsten

# Smidre du ikke nogen friske billeder op af det hele inkl sump?

# Du kan med fordel modde de 3 x 6025 - det er super nemt og så yder de det samme som 6045
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

Her er lidt nyere billeder. Synes alle mine fragmenter ellers har beholdt farve og ser super fine ud. Noget af det her ved jeg ikke hvad er , faktisk det meste.

HEr er et billede af den 'døde koral' , den dyreste jeg indtil videre har købt , kostede mig hele 200 kroner, heh jeg ved det er billigt men jeg tager det meget roligt her i starten :)
DSC_0408.jpg
Her er et billede af hele akvariet
DSC_0409.jpg
Sumpen
DSC_0410.jpg
DSC_0411.jpg
Akvariet fra venstre imod højre
DSC_0412.jpg
DSC_0413.jpg
DSC_0414.jpg
De her lillae 'bobler' virker meget gummi agtige og det ser ud til at der er en enkelt green med pumping xenia. imellem. Den brune koral og den grønne er begge fragmenter som jeg ikke aner hvad hedder :)
DSC_0415.jpg
Min store pumping xenia. Det meget røde der kan anes i baggrunden er en rød søstjerne.
DSC_0416.jpg
Min lille pumping zenia + nogle zoas tror jeg, fra et 60 liters nano jeg købte. Jeg har det stadig hvis nogen mangler :)
DSC_0417.jpg
den 'døde' koral helt tæt på
DSC_0418.jpg
Her er nogle palyer og jeg kan ikke huske hvad den svampelignende ting hed men ham jeg købte den af havde en der var kæmpe stor med en diameter på 25-30 cm. Denne sten var tæt inficeret af glasroser. Jeg håber dog at have fået dem alle. Den er under skarp observation.
DSC_0419.jpg
Min clavularia viridis jeg har fået forærende af minedykker (Søren) her fra siden, jeg er så glad for den og den er bare kraftig i farverne og ser ud til at stortrives. Et bevis på hvor venlige folk her fra siden er. Rart at man som nybegynder kan få så meget hjælp. Klap på skulderen til jer alle og specielt søren som bliver bombaderet af mine spørgsmål konstant :)
DSC_0420.jpg
Min calaustrea, lyser bare op i akvariet. mega glad for den
DSC_0421.jpg
Mine brune zoas. jeg ville så gerne have flere zoas specielt multifarvede og blå , men det må vente, der er andre ting der er mere presserende
DSC_0423.jpg
Her er lidt koraller. hvis man skal dømme efter den grønne farve så trives de rigtigt godt.
DSC_0424.jpg
Flere brune zoas.
DSC_0409.jpg
Her er de zoas jeg er allermest glad for
DSC_0428.jpg
Muligvis også nogle zoas. de er faldet af 'fragment-proppen' og jeg har sat dem ned i en sten i stedet.
DSC_0429.jpg


Jeg er klar over at min naivitet og absolutte mangel på viden skinner igennem. Forhåbetligt skinner min enthusiasme og min vidensbegærlighed lige så meget igennem. Der er langt igen men sammenlignet med mit tidligere forsøg så er dette gået langt bedre. Jeg har slet ikke haft den algeopblomstring som jeg havde i mit første akvarie. Men denne gang startede jeg også med gammelt vand og indkørte sten.
Jeg har tilført mange flere indkørte sten så jeg er gået fra 22 kilo til omkring 26 kilo. Derudover er der smidt omkring 10-15 kilo døde sten i så der er lidt at smide i sumpen på et tidspunkt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: NC's 260 liters

Indlæg af minedykker »

NC.

Ser jo beder ud ind de først billeder du lage op til at start på, men som der også bliver sagt så falder din værdiger, og da vi to snakket sammen, snakket vi nemlig lidt om din planer og hvordan du gerne ville have ud af dit akvarie.
og nu løber du ind i det problem at ting dør, nok lidt en bladning af flere ting lys flow og mangel på balling eller anden tilsætning.
du er nød til at stoppe med at købe koralle og få styr på de værdiger og når du har styr på dem og det køre så kan du købe flere koraller, og ved det er røv sygt at kikke på et tomt akvarie, men det lønner sig 1000 gang i sidste ende.
så når du lander ved Carsten så køb balling. brug de penge på 3 dunke af 5 liter KH-CA-MG og brug de næste 14 dage på at få det til at spilde ;O) det betyder mere ind du tror.
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

Hej Søren

Jeg sørger for at gøre det :)

HVilke værdier skal jeg sigte efter?

Med Venlig Hilsen

NC
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

HVis jeg skulle fjerne nogle af de xenia, skærer jeg dem så bare fri af stenen eller skal hele stenen ud eller ... ? :)
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Carsten »

ncmohr skrev:HVis jeg skulle fjerne nogle af de xenia, skærer jeg dem så bare fri af stenen eller skal hele stenen ud eller ... ? :)
Det havde været lettest hvis du slet ikke havde sat dem ind!
Det kan være mere end besværligt at få dem væk.

Men når du vil "beskære dem" Så skal det gøres ordenligt, ellers dukker der bare flere op.
Tag en urtekniv, af de små fra køkkenet, og tag fat om "roden" på den xeniaklat der skal væk, så du får trukket hele underlaget væk også. Hvis du blot få skåret toppen af dem af, vokser de blot frem igen.
Fjern den løsnede klat fra akvariet, ikke noget med at lade den flyde rundt, så sætter den sig bare igen.
Men lad være med at lugte til de fjernede klatter :)
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

Hej Carsten

tak for det. Jeg har nu en po4 måling den er 0.075. Jeg har købt noget rowaphos til at få det helt ned med.
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4570
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det er sjovt med det Xenia, jeg er aldrig lykkes med det, så jeg kan jo slet ikke forstå af der bliver advaret så meget imod det?!
Når det så er sagt har jeg set billeder a akvarier hvor det har overgroet alt, så der må være noget om det.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Carsten »

Nicki Henriksen skrev:Det er sjovt med det Xenia, jeg er aldrig lykkes med det, så jeg kan jo slet ikke forstå af der bliver advaret så meget imod det?!
Når det så er sagt har jeg set billeder a akvarier hvor det har overgroet alt, så der må være noget om det.
Det er noget underligt noget, enten så trives det eller også dør det lynhurtigt. Nogle akvarier med meget fosfat trives det i, andre der forsvinder det hvis der kommer fosfat.

Xenia kan forsvinde i løbet af få dage uden nogen grund. Et akvarie tæt besat med Xenia kan blive ryddet på mindre end en uge, uden at noget ændres. Men skummeren kommer lidt på arbejde
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

Nu er det der i hvert fald ikke mere :)

Det enste jeg prøver at få fingre i er lidt mere zoa. Akvariet ser så tomt ud uden xenia. Doseringsanlægget og balling dunkene står klar. og jeg har ikke skiftet vand i denne uge for at lære forbruget at kende. På næste fredag skulle jeg så have styr på forbruget og så kommer det sjove med at få doseringen til at spille :)
Herligt!!
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Bokelund »

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du invisterer i et doserings anlæg allerede nu. Det selvfølgelig skide smart og jeg skal også selv have det, men hvis penge pungen er næsten tom, så var der da mange andre ting jeg hellere ville. Det skaber selvfølgelig næsten 100 % stabile værdier, men dit akvarie er jo langt fra indkørt. Men det hjælper måske på indkøring??
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

Mit akvarie er jo ikke startet fra bunden. Jeg startede med 150 liter gammelt vand og 22 kg indkørte sten. Værdierne ligger rimeligt stabile. Ved hjælp af balling bliver det endnu7 mere stabilt.
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Bokelund »

Jeg glæder mig meget til at følge udviklingen :)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: NC's 260 liters

Indlæg af hellfish »

ncmohr skrev:Mit akvarie er jo ikke startet fra bunden. Jeg startede med 150 liter gammelt vand og 22 kg indkørte sten. Værdierne ligger rimeligt stabile. Ved hjælp af balling bliver det endnu7 mere stabilt.
Derfor skal det stadig igennem en indkøring... Der er ikke noget at gøre, selvom stenene har kørt i 10 år! Og det er også derfor nogle at dine koraller er døde eller ser triste ud..
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

selvfølgelig skal det igennem den, men den burde ikke blive så lang når man er startet som jeg er. HAr jeg i hvert fald fået at vide :)

Med Venlig Hilsen

NC
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Carsten »

ncmohr skrev:selvfølgelig skal det igennem den, men den burde ikke blive så lang når man er startet som jeg er. HAr jeg i hvert fald fået at vide :)

Med Venlig Hilsen

NC
Hmm! Det lyder som noget en forhandler har sagt.
"gammelt vand" lyder heller ikke for smart, det er lig med vand der skulle være hældt i kloaken
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

det gamle vand testede jeg for no2 og no3 og der var kun ganske lidt no3. Om der har været noget po4 aner jeg ikke da jeg ikke havde testsæt til det men CA, MG og KH lå fint :)
Jeg kan mærke en tydelig forskel fra dette akvarie og mit første forsøg for et par år siden. Tror mest det er osmosevand med silikat filter der gør den store forskel. Algerne er meget begrænset i forhold til sidste gang.
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

Hej køre saltvands guruer :)

Så har jeg samlet mig et par spørgsmål mere

Det drejer sig om en snegl og om mine korallers tilstand.

Hvad er dette for en fætter og er det en der skal ud? Jeg tror jeg har set en sort en som lignende den meget men det var ganske kort og da jeg kom tilbage med kameraet var banditten stukket af.
DSC_0039.jpg
De her små 'søstjerner' har jeg en del af. De er vel ok at have i akvariet? De er meget søde , de største er vel 0,5-1 cm.
DSC_0040.jpg
Jeg synes selv der er kommet en del mere polypper på de her, hvordan vil i vurdere sundhedstilstanden på dem?
DSC_0044.jpg
Der er kommet hvide spidser på den her, sundhedstegn eller tegn på den har det skidt?
DSC_0046.jpg
Min clavularia viridis, jeg synes selv den virkelig den stråler af sundhed, men igen jeg kan jo tage fejl
DSC_0047.jpg
Jeg har svært ved at se nogen udvikling på denne, den står højt oppe i lyset, er det eventuelt en fejl?
DSC_0048.jpg
På forhånd mange tak for jeres hjælp. Jeg synes stadig det er meget svært at se om koraller har det godt eller skidt. Havde det været en ferskvandsplante ville der ikke være noget problem, men mine øjne skal lige trænes i hvad de skal se efter :)

Med Venlig Hilsen

NC
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Bingocaller »

Sneglen er nok en stomatella - den er god

Søstjernerne har rygtes at spise zoa - har aldrig set det selv

Dine koraller ser sunde ud - og hvide spidser er vækst så det kan du glæde dig over
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ncmohr
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: ons 1. jun 2011 21:43
12
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kokkedal
Kontakt:

Re: NC's 260 liters

Indlæg af ncmohr »

Super, tak for svar :)

Føler lidt jeg famler i blinde her i starten :)

Med Venlig Hilsen

NC
Er til alt slags vand, både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: NC's 260 liters

Indlæg af Bingocaller »

No worries :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"