"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Shallow reef. Version 2.0 + søheste tårn. Pr. April 2015

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Shallow reef. Version 2.0 + søheste tårn. Pr. April 2015

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.
Velkommen til min tråd om hvordan jeg holder saltvand, de tanker jeg gør mig om det og de udfordringer jeg støder ind i.

Først er her nogle indlæg om mit shallow reef akvarie, version 1.0 som kørte ml. Juni 2013 -oktober 2014.

Jeg fortsætter i denne tråd med min version 2.0 tilgang til denne skønne hobby

Jeg flyttede fra min samlever i oktober 2014 og her derfor holdt pause ml. November 14 - april15, men nu er det praktiske så meget på plads at jeg skal igang igen. Jeg glæder mig. Tjek de nyeste indlæg, startende i april 2015. hvis du vil følge med derfra.




Fra 2014.
Jeg har endelig fået taget mig sammen og besluttet målene på min næste tank. De blir 100x60x45 cm (l x b x h).

Jeg har bestilt hos Bima/Henning herinde fra.

Det blir en tank med 3 sider i optiwhite ( 2 lang sider og en ende) og med poleret kanter og bølge bryde :y r. Overløb i midten i den ende der blir m alm. Glas. På denne måde kan baljen både bruges som rum deler og op af en væg.
I overløbsboksen blir der 3 stk 25 mm huller.

Bordet laver jeg selv, da jeg er begrænset af total højde, fordi vi har skrå vægge her i stuen. Møblet bliver 65 cm højt så total højden bliver 110 cm og lidt højde til lys, på den måde kan jeg lave et sump rum der er ca. 60 cm højt ( kører med skimz 161 skummer der er 54 cm høj).Bordet bliver beklædt med formalux plader som jeg har adgang til :y

Jeg satser på en anderledes indretning/aquascaping, der blir ikke noget med en bagVÆG af sten her. Jeg håber meget på at skabe et meget åbent look med masser af svømmeplads, jeg kan altid smide LS i sumpen hvis jeg ikme får brugt nok i DT.

Jeg er SUPER INSPIRERET af den måde disse 2 meget dygtige akvarister fra henholdsvis Korea og holland har indrettet deres baljer på.

Tjek dem!

http://spsholic.com/entry/MRkangTank" onclick="window.open(this.href);return false;

http://robertus-reeftanks.nl/pages/2849 ... _tank.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg når dem ikke til sokkeholdernde ( endnu) mht. Dygtighed og erfaring, så jeg har ikke ambitioner om at jeg kan holde samme høje standard mht. Sps mangfoldighed og farverne på disse, men det er jo fint at have noget at sigte efter :h Her i starten vil jeg primært se på deres aquascape ideer.

Jeg kan se at de begge er totalt zeovit freaks, er dette fordi artiklerne er lidt gamle primært, eller er det stadig det de fleste i det store udland bruger som div tilsætninger????

Af teknig har jeg indtil videre.
2 stk tunze PH. En 6015 og en 6045 + en jebao wp 25 til at smide i baljen hvilket giver ca 25000 L i timen, jeg ønsker mig en wp 25 mere :y

Min nuværende retur er en newjet 2500, denne satser jeg på at skifte til en tumze eller eheim.

Af lys har jeg fået fingre i en Giesemann 150 w hqi m 2 stk T5 rør, her vil jeg supplere med noget mere T5, jeg er faktisk usikker på om jeg vil bruge denne lampe? Det må komme an på en prøve........

Jeg laver selv min sump i akryl, i denne blir der 5 rum. Nedløb m sok, skummer, rum til div reaktorer, ELLER omvendt ATS, refugie ( sikkert m LS og makro alger) og retur. Jeg håber også på at få plads til en lille frag tank i møblet, med udskæring i lågen så denne kan ses. Sidst håber jeg også på at få min osmolator og vandbeholder presset ind!
Jeg har tænkt mig at køre m balling og har en 6 kanals doserings sjover til dette.

Jeg skal nok smide fotos af hele forløbet op, når jeg får noget mere at vise, indtil videre er jeg v at indkøre LS til aquascaping i min nuværende balje.

Det var vidst det hele lige nu, kan bare tilføje JEG GLÆDER MIG til at komme igang!

Go weekend.
Charlie
Senest rettet af charlie saltvand søn 29. mar 2015 07:41, rettet i alt 16 gange.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Nyt shallow reef 270L + 100 L sump i Roskilde

Indlæg af Bingocaller »

Super sprøde baljer !

Skal du prøve dig med hqi og zeo? Det kunne sgu være spænende at følge!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt shallow reef 270L + 100 L sump i Roskilde

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa Bingo..

Jeg skal prøve m hqi/T5... mht. Zeo, så ved jeg det ikke helt? Har også overvejet om jeg skal køre komplet red sea serie? Tror omkostningerne ved de to produkter er nogenlunde det samme?

Har du erfaring med nogle af dem?

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt shallow reef 270L + 100 L sump i Roskilde

Indlæg af charlie saltvand »

Hov... dobbelt post


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Nyt shallow reef 270L + 100 L sump i Roskilde

Indlæg af Moente »

Jeg glæder mig til at følge dit projekt, makker. Det skal nok blive godt!

Hvis du beslutter dig for zeo, så har jeg en zeoreaktor på lageret, du kan få tæskebilligt.


Mvh Tobias
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyt shallow reef 270L + 100 L sump i Roskilde

Indlæg af charlie saltvand »

Moente skrev:Jeg glæder mig til at følge dit projekt, makker. Det skal nok blive godt!

Hvis du beslutter dig for zeo, så har jeg en zeoreaktor på lageret, du kan få tæskebilligt.
Cool :y

Jeg har sgu da snart købt alt dit grej.... :beer:

Jeg overvejer lige.

Hygge Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Nyt shallow reef 270L + 100 L sump i Roskilde

Indlæg af Bingocaller »

Jeg var rigtigt tilfreds med deres nopox


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lille update.Nyt shallow reef 270L + 100 L sump i Roskil

Indlæg af charlie saltvand »

Lille update her.

Stadig ikke en masse fotos... det kommer :y

Har lidt sp. vedrørende bord.

Som jeg skrev i 1. indlæg skal jeg selv igang med bord.

Er der nogle der har erfaringer? Evt. links til gode ideer?
Bord rammen bliver i træ. Hvilke dim. vil i anbefale? tanken kommer til at rumme 270 L + egenvægt (ca 50 kg) dvs. 320 kg. + ca 15-20 kg aquascape materiale. max vægt 350 kg.

Er det noget lor? at lave det i trykimprægneret træ? = fyldt med kemikalier/ kobber osv??? Tænker selv at det er noget møg!!! Men hvad så med fugt? noget med at lakerer træet når bordet er bygget eller male det med en glans 50 fx???

Jeg tænker at de vandrette bærende stolper i toppen skal være 2x4 tømmer. dvs ca 50 x 100 mm. høvlet ca 47x 95 mm. til de lodrette stolper tænker jeg reglar med dim. 37 x 53 mm ca. på toppen som bordplade vil jeg lægge en vandfast krydsfiner plade 22 mm med en flamingoplade 10 mm mellem akvarie og plade, er det ikke ok?

Har fundet et foto her fra Reef Central, tror sgu jeg hopper på at lave bordet i den stil.
Stand1.jpg
Ideer modtages MEGET gerne :y

Hov... lige for at gentage mig selv.

målene på bordet skal være 100 x 60 x 65 cm. ( L x D x H ).

Lovede et enkelt foto eller 2 så her er der lidt.
20140312_180537.jpg
20140312_180635.jpg
Hvilket lys er fedest?

Håber på hjælp og ideer til bordet. :GO

go aften.
charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Lille update.Nyt shallow reef 270L + 100 L sump i Roskil

Indlæg af niko9260 »

Syntes helt klart på skulle tage hqi med 2 stk T5 rør


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update nu m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskilde

Indlæg af charlie saltvand »

:y Så kom baljen i hus og jeg er kommet et godt stykke videre med den.

Jeg er BESTEMT ikke færdig, men det begynder at tage form.

Jeg har lavet kunstig "sten" af P.U. skum der er dækket med fliseklæber og P.U. lim. ( er du gal der er opdrift i det stads!!!).
20140320_081028.jpg
Her sat fast på rigtige sten/koral med lim og el strips
20140330_185459.jpg
Jeg har, efter gode råd fra mange erfarne saltvands akvarister overført vand, - alt levende, bundlag og LS fra min gamle balje på en gang UDEN INDKØRINGSPERIODE :lipssealed: Nu må vi se hvordan det kommer til at gå????? Jeg har ikke meget levende pt. en foxface, en flamme kjser, en Clarkie klovn, 2 stk sand gobi, et par rejer og masser af clean up crew. Jeg havde samlet 170 L vand i det gamle system dette er ført over så jeg har brygget ca 160 L friskt saltvand også, dette har selvfølelig stået og kørt i 2 dage inden jeg flyttede tingene.

Jeg er meget spændt på at følge indkøringsperioden, har aldrig før prøvet at lave det her stunt.... :W nu må vi se om det bliver :y eller :wc: ???

Jeg har fundet ud af at jeg skal ud og have noget dæk glas da der er stor fordampning fra en balje med dette overflade areal 100 x 60 cm. Dette kommer så til at ligge på om natten og i dagtimerne mens jeg alligevel sover eller er på job. Jeg ved ikke endnu om jeg skal have en lampe kasse??? Jeg syntes det er fedt med et enkelt look hvor lampen bare hænger over baljen synligt... nu må vi se?

Jeg har selv lavet sumpen i 8 mm akryl. Her er lidt fotos af dette.
20140329_093041.jpg
limer
20140329_114210.jpg
færdig limning
20140329_120150.jpg
Det ser sgu da ok ud :GO

Jeg har planket designet fra Nanno Dream box`en.... den er FED.

Jeg har indløb herefter skal vandet op og igennem 2 sokker ( Jeg har lavet overløbs sikring her ved af fræse en kam, hvis nu jeg skulle glemme at rense og skifte sokker ( ligesom dengang man var teenager )... herefter følger skummer kammer, refugium ( med plads til makro alger og div. reaktorere) og til slut retur kammer.
Her er et par fotos
20140329_183259.jpg
20140401_211252.jpg
20140401_211333.jpg
20140401_211349.jpg
jeg er SLET ikke færdig. Jeg er ved at fræse et låg til sumpen der er del i 3 stykker således sumpen bliver nøsten helt lukket. Jeg mangler at lave lednings førring, - installere doserings pumpe. Lys, - frag tank osv. osv... det må komme i weekenden. har smidt en lille spand i rummet med RO vand til osmolatoren.
Sumpen er også lige nu fyldt op med div. rester fra den gamle bajle, jeg tænkte at det er fint at få så meget liv, pods og gode bakterier med over i den nye.

Mine værdier her på 2. dagen er lige i skabet.
Temp 26.00
Salt 1.025
Kh 9.3
Mag 1410
Cal 445
No3 2.5
Po4 0.00

Og vigtigst INGEN dødsfald :beer:

Jeg er som nævnt slet ikke færdig jeg MANGLER bl.a.en DÆMPBAR lampe, gerne LED så kom gerne på banen hvis du har en god brugt liggende! Lige nu er min diy led lampe over, den ryger i frag tanken når jeg har fået fat i en FED lampe til DT. Jeg mangler også baggrundsfolie, jeg ved endnu ikke om denne bliver blå eller sort?

Jeg fandt forøvrigt et porsa alu bord med perfekte mål i familien... kanon hvor heldig må man være.... :P

Her er en prøve opstilling... Den store sten forrest til højre bliver nok slået i stykker og lavet til en lille søjle der ligger også 2 større sten oppe på "plateau´et" dette er tiltænkt lys krævende koraller med tiden, nede til højre er en lille "kopi" ad den store installation, på denne kommer der en "zoa garden " Jeg skal også have spredt bundlaget mere ud.

Kom MEGET gerne med ideer til indretningen, Jeg ønsker et overhæng og en masse svømmeplads, kom også gerne med ideer til levende.

Jeg skal også have pakket overløbet ind... Det kommer stille og roligt.

For øvrigt er det FEDT at se jebaro pumpen lave bølger i en balje med disse mål.... Det spiller MAX :y

Et par fotos....
20140331_214537.jpg
20140401_211117.jpg
20140401_211211.jpg
20140401_211531.jpg
Ps. Det e rmobil fotos... ikke lige så blåt i virkeligheden...

More to come!

Tak fordi du kigger med :y
Charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Update nu m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskilde

Indlæg af MoG »

Hej Charlie!

Ser glimrende ud!! :GO
Den Sten/plateau der, giver det ikke et stort Areal uden lys? :smart:


Morten
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Update nu m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskilde

Indlæg af Morten1990 »

super fed charie. Elsker de plexi sumpe, hvad måtte du slippe for sådan en hel plade. :)


Vh Morten
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update nu m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskilde

Indlæg af charlie saltvand »

Hej MOG, man kan ikke se det fra den vinkel jeg har taget billederne, men der er en del huller i, så syntes ikke det er så slemt, nu må vi se om det bliver et problem. Jeg kan godt lide den dynamik det giver og det giver mulighed for solkoral mm.

Morten......jeg ved ikke hvad de koster? Får akryl i smidt i nakken ind i mellem :K ved bare det er DYRT :hehe:
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update nu m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskilde

Indlæg af charlie saltvand »

Der er en del af jer der har sendt pb både med gode råd og med spørgsmål til sumpen mm.

Søjlen med plateau er lavet i pu skum, den er flydende lige pt. Så hvis jeg fjerner de sten der logger på den, så letter den. Den kommer ikke til at vælte under vægten af koraller, når jeg får nogle..... så skal de godt nok blive store!

Sumpen, ja, har selv skåret den, se fotos, nej, jeg ved ikke hvad akryl koster i 8 mm. Ved bare det er meget dyrt.

Kom endelig med flere kommentare.

Ps. Alle beborere har det stadig fint efter chok flytning.

Pps. Har flytteet lidt om på bund sten mm. Fotos følger i aften

God dag
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update nu m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskilde

Indlæg af charlie saltvand »

Flere fotos.

Jeg er stadig slet ikke færdig. Har rykket lidt om på sten sætning.

Mangler bla. folie ( Blå eller sort?) på bagvæg. Har i nogle erfaringer.

Mangler dæk glas, - at pakke bordet ind i formalux plade, ledningsførring, - at lave akryl plader med LS på til at sætte rundt om overløb.

En ordentlig lampe med sun up/ sun down funktion

Her er lidt fotos
dag 2 (10).jpg
dag 2 (7).jpg
dag 2 (1).jpg
dag 2 (4).jpg
Kom meget gerne med feedback og gode ideer :beer:

go dag.
Charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Update nu m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskilde

Indlæg af Lennart »

Rigtig pænt akvarie, er selv indehaver af et lignende setup.
Godt nok sjovt at se hvor forskelligt det kan tage sig ud. Noget jeg selv kæmper med er at få det enkle og naturlige udtryk frem i kombination med mængden af koraller. Umiddelbart syns jeg du/vi skal passe på med at få lagt for mange koraller op på de store plader, jeg kæmper selv med nøjagtig samme problem. På en måde var mit aller smukkest da der slet ikke var nogen koraller i :0) man får hurtigt for meget i. Men det er bare min mening, det er en hårfin balance mellem det æstetiske og det forvirrende.

Den store plade du så genialt har kreeret er efter min mening bærende for dit design, og utroligt smuk. Men de store sten ovenpå ødelægger det lidt. Det er virkelig svært at få det rigtigt hen.


Never say oops, allways say ahhh interesting
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update nu m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskilde

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Lennart.

Tak for de rosende ord.

Jeg er helt enig i at det er en hård fin balance.... heller for oidt end for meget.

Du har HELT ret med de store sten på toppen af den store plade.... de er der af nød og mideligertidigt...... den store plade har stadig så meget opdrift af hvis jeg fjerner stenene, så flyder den op....dette til trods for at basen af koral grenen pladen sidder fast på er limet til en akryl plade der står på bunden af baljen, med limede sten ovenpå..... jeg har læst flere steder at PU skummet laaaaaangsomt afgasses for meget af det luft der er i det, så det er noget af det jeg venter på, derud over skal jeg have lagt lidt flere LS på basen og akryl pladen.

Med andre ord....... det er IKKE meningen at de store sten skal ligge oven på pladen på lang sigt. Der skal være lys elskende kpraller og zoas på toppen.

Jeg syntes det er FEDT at forsøge at tænke ud af boksen, jeg er lige nu igang med at montere dæk plader på møblet, dette kommer der fotos af senere i dag. Og så skal jeg have lavet nogel LS opbygning rundt om overløb.

Tak for rosen.
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update 15.4 m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskil

Indlæg af charlie saltvand »

NYE fotos

Hejsa.

Nu har den nye balje kørt i ca 14 - 16 dage.

Der er godt gang i en lille indkøring, havde en smule tråd alger på nogle af mine gamle LS... De er blevet laaaange nu, jeg høster af dem ind i mellem ;) der er også kommet en smule alge opblomstring i bundlaget ( det gamle jeg smed med over), regner m at de snart forsvinder da værdierne er lige i skabet!
shallow reef dag 16 b (21).jpg
Har været svine heldig i dag. Lord Mike herindefra er ved at rydde op, så han havde et indlæg med gratis afhentning af div monti stumper, den røg jeg på m det samme, da jeg havde tid i dag, så nu er der kommet lidt mere sps i baljen. Som han selv sagde, så trænger de til lidt pleje da hans værdier ikke har været helt på toppen de sidste par uger. Jeg håber de retter sig? TAAAAK Mike :GO

Her er et par fotos af akvariet som det ser ud her til aften. Min plan m at den "pladesten" jeg har lavet af PU skum med fliseklæber og PU lim på, langsomt ville afgasse og miste lidt af sin opdrift holdt :hehe: så nu er den ene store sten der lå oven på flyttet og der er blevet plads til lidt blandet frags.
shallow reef dag 16 b (9).jpg
Find min foxface....
shallow reef dag 16 b (26).jpg
shallow reef dag 16 b (13).jpg
shallow reef dag 16 b (14).jpg
shallow reef dag 16 b (29).jpg
dag 16 shallow reef (4).jpg
hqi 150 w og 2 x 39 w T5 (28).jpg
dag 16 shallow reef (11).jpg
dag 16 shallow reef (1).jpg
dag 16 shallow reef (15).jpg
Tak fordi du kiggede med og kom gerne med konstruktiv kritik og spørgsmål :W

Ps.
Har fået fat i en super fin Pacific Sun Mitras 2 x 100 w led lampe i dag. Den kommer snart op over baljen..... og hertil måske???? en lyskasse. Vi GLÆDER OS!

Charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update 7/5 m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskild

Indlæg af charlie saltvand »

Her følger lige en håndfuld fotos.

Baljen har kørt i 6 uger nu og alt står fint.

Jeg har de fisk jeg skal have (tror jeg) måske en mandarin når der er pods nok i baljen?

Min kunstige "sten"/døde table top koral look alike har opført sig som jeg tænkte, hvilket er fint. Nu er der så meget opdrift ude af den at der kun skal ligge en LS på toppen af den for at holde den nede, jeg håber også at den kan fjernes med tiden så der bliver plads til en masse lyselskende koraller og zoas.

Her er en stribe fotos ( mobil, så ikke helt optimale)
shallow reef dag 16 b (1).jpg
uge 6 shallow reef (6).jpg
uge 6 shallow reef (49).jpg
uge 6 shallow reef (9).jpg
uge 6 shallow reef (14).jpg
uge 6 shallow reef (15).jpg
uge 6 shallow reef (10).jpg
uge 6 shallow reef (36).jpg
Jeg har slået mig på at forsøge at køre med Triton metoden. ( dette er ikke reklame, men blot en oplysning) Ind til videre ser dette fint ud, ( dette er ikke skamros, men MIN oplevelse) mine 3 hellige er fine og jeg syntes det er nemt at styre.

happy reefing!
Charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Update 7/5 m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskild

Indlæg af Lennart »

Ser super ud, meget kreativt og en masse at kigge på.

Ser du har en kaninfisk, har du den af praktiske grunde, eller kun til pynt ? :0)


Never say oops, allways say ahhh interesting
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update 7/5 m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskild

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Lennart, mange tak skal du have.

Jamen jeg har den af flere grunde.

Praktisk, den græsser alger, jeg havde en lille smule bobble alge på et tidspkt, men det tog den ikke ( tror ikke den har læst at den burde dette?) Smiler. Men den tager lodt tråd alger hvilket jeg havde en del af i perioder, mens jeg havde rsm 130.

Udseende, syntes det er en utrolig smuk fisk.

Temparement, jeg bilder mig selv ind at den er god at have i baljen da det er min største fisk, den er IKKE aggrassiv i min balje og den er nysgerrig og god til at lægge en dæmper på AD og HD ( flamme og kirug) ved at blande sig og lægge sig i mellem. Bare det at den kommer hen til dem og rejser sin kam får de andre til at finde på andet at lave.

Hilsen Charlie

Ps. Jeg håber jeg får tid til at beklæde mit overløb i weekenden.

Pps. Jeg håber også jeg stille og roligt får fyldt flere koraller, især montipora og zoas og lps/ Euphyllia, fungia, Scolymia, disse på min store sandbund og så Tubastraea der hvpr der er mørkest lige under den store "sten", også gerne nogle kalk rørorme, så der er laaaang vej endnu.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Update 7/5 m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskild

Indlæg af Lennart »

Ok, mange tak for info.

Jeg spørger fordi jeg har fået det råd at netop en kaninfisk skulle tage boblealgerne, som jeg har fået lidt af rundt omkring. Men det er jo også en stor fisk hvilket kan blive et problem når der i forvejen er en del fisk i baljen mht biologisk belastning.

Mange tak for dit svar


Never say oops, allways say ahhh interesting
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update 7/5 m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskild

Indlæg af charlie saltvand »

Aften sol på revet.

Ja, jeg har min balje stående så solen faktisk kan skinne på/i den. :lipssealed:
6 uger. aftensol (9).jpg
6 uger. aftensol (13).jpg
6 uger. aftensol (15).jpg
6 uger. aftensol (21).jpg
6 uger. aftensol (29).jpg
6 uger. aftensol (32).jpg
6 uger. aftensol (38).jpg
6 uger. aftensol (40).jpg
6 uger. aftensol (41).jpg
6 uger. aftensol (61).jpg
Happy reefing.
Charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update 7/5 m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskild

Indlæg af charlie saltvand »

Så har akvariet kørt i 2 måneder. I dag, jeg er stadig meget tilfreds med det.

det ser sådan ud nu.
2 måneder pamorama.jpg
Min fiske bestand består af.

1 klovn. Clarkie ( Den anden blev jagtet til døde i den gamle balje, de var for ens i størrelsen).
1 foxface. Hvor stor bliver sådan en egentligt??? Jeg syntes min er ved at blive meget stor!
1 flamme kejser. Den er konstant på farten og meget u-imponeret af de andres trusler, den nusser rundt og nipper af indretningen, jeg har ikke set den tage af mine lps og sps endnu.
1 "Red stripe" kirug, Jeg er stadig lidt i tvivl vedr. nøjagtig id, men det ligner meget en ung udgave af en Ctenochaetus cyanocheilus se dette link http://www.ryanphotographic.com/acanthuridae.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
6. blå/grøn Chromis, heraf den ene i overløbet..... øv
1. gul gylte.
2. stk.( et par yellow watchman gobie ) Det er længe siden jeg har set dem begge, men formoder de har det godt.
2 stk. ( et par Kauderni )

Så i alt 15 fisk hvor af de 11 af dem må betegnes som "små", tror ikke jeg skal have flere i lige nu, selv om ønske listen er lang. :y

Jeg har kørt med Triton metode i ca 6 uger nu. Jeg sigter på en kh på 8.0 og der ligger den også, jeg tilsætter de 3 "baser" via en doseringsmaskine.

Jeg har fået testet vand hos Triton 2 gange. Den første gang viste meget høj Aluminium, hvorfor jeg derfra blev anbefalet 6 x 15 % vandskifte, Derfor har jeg skiftet 15 % en gang pr uge. Den første test viste forøvrigt po4 på 0.02 :clap:

Nu har jeg fået resultatet af den anden test, aluminium er blevet "grøn" = lav nok, hvilket er skønt. Jeg har kun en "rød" i denne test. Det er Br der er for lidt af, Iodium er også lidt lav = gul. Så jeg skal til at doserer dette.
Den anden test viser po4 på 0.03. hvilket er ok, men så skal den heller ikke blive højere!
Det er forøvrigt pisse irriterende at jeg for længe siden købte en Gilberts po4 test hos Carsten i Decocean, den viser ALTID 0.00....... For at der skal komme lidt farve i glasset skal jeg spytte i det. Hvad har i andre af erfaringer med denne test???? Gør jeg noget forkert eller er det et :wc: produkt?

Der er begyndt at komme godt med kalk alger på min kunstige sten lavet af pu skum, så nu er den ved at ligne en LS 100%, :W Den har også mistet så meget af sin flyde evne at jeg kun behøver at have én rigtig LS liggende oven på den nu.

Mht. De begynder vanskeligheder jeg stadig har lidt af ift. at holde sps, så tror jeg simpelthen at jeg er kommet til at "brænde" dem. Jeg købte en fin PS Metis lampe af Lord Mike herinde fra, og jeg tror sgu jeg har haft for meget knald på den!!! Så nu er max skruet ned til 60 %... Så kan jeg hæve styrken langsomt.
Den tidligere lampe var en Geismann 150 w hqi m 2 T 5 rør Flot lampe, men for stor til min balje. Denne er forøvrigt stadigvæk BILLIGT til salg.

Her er lidt fotos.
2 måneder (4).jpg
Beklager genskin i ruden.
2 måneder (20).jpg
2 måneder (23).jpg
2 måneder (6).jpg
Da jeg første gang viste fotos af opbygningen, var der en del der advarede mig i mod den store "table top" sten, da man var bekymret for om jeg fik et stort område med skygge, det har overhovedet ikke været et problem ift alger mm under denne, så bare giv den gas med at lave fantasifulde opbygninger!!!!! Syntes selv det blir lidt sløjt i længden at se på en "væg" eller bunke af sten hvorpå der er plastret en masse staghorn. Bare min mening.
2 måneder (44).jpg
2 måneder (51).jpg
En grøn, en rød og en lilla sat på samme sten, nu må vi se om den blir til noget?
2 måneder (50).jpg
Lille hammerhoved, hente igår hos Fat Donny... TAAAAK :GO
2 måneder (15).jpg
Jeg har forøvrigt lavet en alu skinne der kan "knipses" på og af, på PS lampen, så jeg kan køre lidt "porno lys" af, hvis jeg får gæster der er under 40 år :T
Jeg har sat 2 røde, 2 grønne, 3 "uv" og en enkelt rb dioder på alu listen, den er passivt kølet og ind til videre har den ikke givet nogle problemer.
2 måneder m pornolys (5).jpg
Udfordringer og overvejelser.
Det er KLART en udfordring at jeg har skråvæg, dette gør at jeg ikke kan placere lampen ret højt over baljen, tror nu nok det skal gå, da jeg har skruet ned for lysstyrken.
Jeg kæmper lidt med at få gang i mine makro alger, tror selv jeg mangler lys over disse, pt. køre jeg med LED, en kombi af hvid og rød, hvad vil i anbefale? en sparrepærer, eller??
Jeg går med tanker om at tilslutte et par andre MEGET små, hjemmebygget akryl baljer til systemet, så jeg kan lave "biotop akvarier" til fx søheste, tudsefisk, osv. Er der nogle der har erfaringer med at tilslutte sådanne? er der nogle does and don´t ?

Tak fordi du kiggede med og kom gerne med kommentarer, bare det ikke er en gang negativ p.., magter det IKKE :beer: SKÅL

Ps. fotos taget med en dårlig mobil...

Go dag derude.

Charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
RaavigT
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 18. mar 2010 19:44
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2014

Re: Update 1.6 m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskild

Indlæg af RaavigT »

Hej Charlie

Synes det ser pisse godt ud. Jeg er under 40, og synes derfor naturligvis at det ser fedt ud med pornolys :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update 1.6 m fotos shallow reef 270L-60 L sump i Roskild

Indlæg af charlie saltvand »

RaavigT skrev:Hej Charlie

Synes det ser pisse godt ud. Jeg er under 40, og synes derfor naturligvis at det ser fedt ud med pornolys :)
LOL.

Mange tak :GO

Håber du bliver glad for dit.

Vi ses.
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update 10 ugers drift shallow reef 270L-60 L sump i Rosk

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.
Har kørt med mit "nye" akvarie i 10 uger nu. Det går støt og roligt den rigtige vej. Jeg vil skrive en udførlig status snart.

Her smider jeg lige nogle forskellige fotos ind for nu :y
3 forskellige koraller på samme base.jpg
close up rød zoa.JPG
caulastrea (3).JPG
cloese up.JPG
zoa mix (2).JPG
Hammer koral. Euphyllia. står i skyggen under stor table koral.JPG
close up. tidligere Clavularia vindis, nu Briaeium sp..JPG
close up turbinaria.JPG
sps til venstre blir mere og mere grøn.JPG
rød zoa med små aflæggere.JPG
zoa selvsåning.JPG
skumring på revet.JPG
nat på revet monti grøn plade.JPG
nat på revet, selvlysende polypper på montipora.JPG
nat på revet zoas på vej i seng.JPG
Hygge herfra.
Charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Update 10 ugers drift shallow reef 270L-60 L sump i Rosk

Indlæg af nbd »

På flere fotos ses tre stablede pvc-rør - hvad er funktionen?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Update 10 ugers drift shallow reef 270L-60 L sump i Rosk

Indlæg af charlie saltvand »

He. Godt set.

Det er en STOR hemmelighed med de tre rør!

Nej, det var nogle jeg limede sammen på et tidspkt da en klovnefisk fik høvl.

De er så fulgt med over i denne balje da det er et genialt sted for pods og yngel af disse ( der er ca 4 mm mellem bundlag og rør i bunder) og her yngler div pods MEGET, jeg har så et par yellow watchman goby der ynder at fise i rørene ved aftens tid og mæske sig i pods.
Jeg ved godt de ikke er super flotte at have liggende, men syntes på den anden side også at det vil væree lidt øv at fjerne dem, da jeg også har set flammekejser bruge rørene som smutvej hvis den har været oppe at diskuterer lidt med kirugen. Jeg vil lige overveje om jeg skal fjerne dem, eller lægge et par små sten over, eller beklæde dem med zoas??

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Update 10 ugers drift shallow reef 270L-60 L sump i Rosk

Indlæg af Moente »

Det kunne da være super sprødt at gøre dem dekorative med lidt Zoa, Charlie! :)


Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"