"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

Efter nu at have haft saltvand i over 10 år (og også engang i 70'erne og 80'erne) er det endelig lykkedes mig at få lov til at få et saltvandsakvarium i vores "pæne stue" hvor der pt står et 325 liters regnskovsakvarium. Mit saltvandsakvarium har hidtil været forvist til mit kontor uden at kunne blive beundret og set på, som det egentlig bør, omkostningerne ved det taget i betragtning, og bliver nu nedlagt.

Efter svare forhandlinger med min egen lokale udgave af Bjarne Corydon, har jeg med en stram finanspolitik i bagagen indtil videre bestilt et sprit nyt akvarium hos Claus ved Tropeakvarier
nedenunder følger en foreløbig udstyrsliste: Råd og vink modtages gerne

Akvariet har følgende mål: 130 x 60 i dybden x 50 i højden = små 400 liter, weiss glas i frontrude og siderude samt 3 gennemføringer og tænkes indrettet med døde levende sten og så podning med mine egne gamle, som ikke indeholder ubehagelige overraskelser - i øvrigt sjovt at studere billeder af indretning, der blot er 3-5 år gamle - der er virkelig sket noget med smagen og stilen.

Akvariebordet tænkes lavet af Porsa, således udformet, at bordet kommer til at stå på den nederste ramme - og altså ikke på 6 ben, da det giver for lidt plads i sumpen, akkurat som i tråden om Bonzai -akvariet. Jeg køber porsa med flig, så jeg kan hæfte magneter på denne og således kan afmontere beklædningen, i hvertfald foran til sumpen. Så behøver jeg heller ikke frygte for belastningen og husker at skifte skruer ud med rustfrie. Hvad jeg skal bruge som beklædning overvejes endnu - forslag modtages gerne (møbelplade eller vandfast kydsfiner)

Lyset her har jeg to muligheder, fordi akvariet skal stå under vores trappe, så der er ikke rigtigt mulighed for hængelamper fra loftet, og man kan ikke hænge lamperne i et af trappetrinnene.
De to lamper, jeg har kikket på er:
1: http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... s_id=12668" onclick="window.open(this.href);return false; - har med interesse fulgt diskussionen om T5 vs Led, men denne lampe kan ligge på akvariet og med særlige beslag skubbes bagud, så man kan komme til akvariet

2: eller denne: http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... s_id=14319" onclick="window.open(this.href);return false; - Jeg har pt ikke stor fidus til Mazarra, men den opfylder kravene til at kunne sættes på akvariet og så er det en nyere version af de Mazarra P, jeg har pt
Gode råd til forslagene til lys modtages gerne. Eventuelt andre muligheder, men skal tænke på prisen.

Øvrig teknik: her har jeg Tunze 6105, Tunze 6055, Tunze 6045 og en Tunze 6025, plus Tunze multikontroller, så det skal nok slå til. Skummer bliver genbrug af min AM 1000 Multi SL, som dog nok i længden skal udskiftes
Som retur har jeg pt en Eheim 1262 - den er lidt grådig i forbrug men kører uanset hvad. Alternativt har jeg en Tunze Silence 2400 liter, men den virker noget mindre robust og af mindre kvali, men den bruger meget mindre strøm.

Dertil en Deltec kalkreaktor PF 501 i stedet for Balling samt et fosfatfilter Deltec 509
Yderligere en sump med mere og alt det løse. Går og tænker over sumpens indretning., og det kan der gå lang tid med!

det siger sig selv, at jeg har meget god tid, akvariet kommer først om 4 uger, og så tager vi det stille og roligt derfra, men nr det endelig kommer op at stå skal jeg nok invitere vores lokale afdeling på kage og måske en enkelt øl

Kommenter endelig


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af dyne »

Hvorfor ikke købe en lampe med både t5 og led ville jeg gøre hvis jeg havde muligheden
Var nu også en skam at dit akvarie står oppe på kammeret helt væk fra alting


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af KimJ »

Jerslev:
Den Maxspect du linker til, er ikke en ny Mazzara, men en helt anden type, nemlig Razor. Det er vist en af de lamper der giver mest lys for pengene. Hvis du linker til det sted du vil købe den, vil jeg lige gøre opmærksom på, at den er billigere at købe i DK.


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej -update

Indlæg af Jerslev »

så har jeg bestilt 30 kg døde sten hos Deepocean, og de er nys ankommet og ser meget fine og meget porøse ud ud. De vejer ikke meget, så der er mange af dem og i forskellige størrelse, fint indpakket. Jeg tog chancen og bestilte via nettet, og billederne viser Mobys valg af sten.

Når jeg skal klargøre de døde sten til det nye akvarium vil det så være en god ide

1: Lige at spule stenene med en højtryksrenser for at fjerne det meste skidt?
Eller rense dem med eddikesyre/klorin???
2: bagefter at lægge dem i saltvand, så¨de kan ligge og modne over et par måneder, eller blot lægge dem i saltvand med det samme Jeg kan eventuelt pode lidt med en af mine levende sten? Eller er det overflødigt?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har selv købt sten ved Moby, og det er mit indtryk at de er ret rene. Så jeg ville bare nøjes med at give dem et spul med højtryksrenseren.. Og så bare pode dem med levende sten. Der skal dog nok en del levende til når det handler om 30kg døde sten, vil jeg tro..


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

så kom akvariet fra Claus efter en del genvordigheder med en beskadiget enderude. Samtidig bestilte jeg en sump.

Akvariet har målene 130 x 60 x 50.
Den blå baggrund på overløbet var en ide fra Claus

Jeg har også leget lidt med rørføring, tankgennemføringerne er tætte - alt andet er blot sat midlertidigt sammen for at få en ide om, hvordan rørene skal sidde
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af dyne »

Hvorfor ik bruge de lamper du har kan de ikke dække


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

Jeg må tilstå, at jeg ikke har været helt tilfreds med Mazarra P, fordi det originale ophæng ikke fungerer, så for at tækkes min finansminister, er jeg nød til at finde en smartere og mere elegant løsning, end den hjemmelavede,jeg har nu med Mazarra, hvor jeg lavede noget do it your self.
har også bestilt hos Decocean en Skimz SM 163, tror jeg den hedder. - en helt ny skummer


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af dyne »

Hvis der er kan jeg godt hjælpe med at fixe en løsning til dine lamper mon ik det


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

dyne skrev:Hvis der er kan jeg godt hjælpe med at fixe en løsning til dine lamper mon ik det

Det er da et tilbud, som jeg hverken kan eller vil sige nej til. jeg vender frygteligt tilbage om et par uger ok?

har rigeligt at se til med at lave et passende møbel samt eksamen


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af dyne »

Bare oki
Og er sikker vi kan få din controller til at fungere også


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

så er der endelig sket noget nyt.
Venligst input til denne rørføring - især forslag der hindrer bommerter

Hvad der er hvad skulle gerne fremgå af rørføringen.
Hovedrøret med flex slangen når ikke helt til bunden.
Sikkerhedsrøret når omtrent til overkanten af boblefælden
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af MoG »

ser mægtig fint ud. Det eneste jeg nok ville lave anderledes er længden på sikkerhedsrøret. Hvis du påregner at lade en anelse vand rende i sikkerhedsrøret, så vil du nok få lidt plaskelyde hvis ikke du forlænger det lidt, så det er under overfladen i sumpen.


Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Jerslev,

Det bliver en tråd/balje jeg ser frem til at følge.
Held og lykke :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

aquascaping 2

Indlæg af Jerslev »

Har nu forsøgt mig lidt med aquascaping. Har taget udgangspunkt i en artikelserie på RC, som der er linket til her på forummet. Især har jeg ladet mig inspirere af et par eksempler. Jeg har også taget udgangspunkt i reglerne om Det gyldne Snit og de 4 fikspunkter.

jeg går efter to øer og så meget svømmeplads som muligt samt en god dybdevirknng. Ligeledes går jeg efter at kunne rengøre ruderne uden for meget besvær

Konstruktive råd og input samt kritik er velkomne, hvis ellers I kan forestille jer scapet i mit virtuelle akvarium - træpindende angiver akvariets størrelse.
"Bjerget" i højre side er ca 25 cm højt.
Synes selv øen til venstre er en smule for høj. Den er ikke så massiv, som den fremstår på billedet
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af MoG »

Synes det ser godt ud! Det tager sig jo selvfølgelig altid lidt bedre ud når det er i akvariet! :biggrin: men mht. Højden, synes jeg bestemt ikke at nogle af øerne er for høje.. :wink:


Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Carsten »

Jeg ville nok finde ud af at lave en søjle som var en del højere end det du har stillet op, og så lade resten af stenene i den klynge dække om "foden på søjlen


Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Ole Bach »

Lækkert med noget helt nyt!
Jeg tilslutter mig de andre angående en blanding af t5 og LED.


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

Tak for de foreløbige svar.

Hvis jeg bygger en søjle, er jeg bange for ikke at få tilstrækkeligt med LS i akvariet.
Jeg stiler efter noget i retning af dette scape, som er hugget fra RC.it akvarium er vist længere, og derfor den lidt større ø til venstre
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Carsten »

En søjle betyder ikke nødvendigvis færre sten i akvariet, måske endda flere

Du bruger jo bare nogle af dem som er smidt på bunden til at vokse op i højden med.


Brugeravatar
bennyben
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 13:04
19
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bogense

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af bennyben »

Fedt projekt.

Jeg går også med tanker om at lave et akvarium under vores trappe til første sal, dog indbygget i et skab, men derfor kunne jeg godt tænke mig at se lidt oversigts billeder af hvordan det kommer til at se ud under trappen.


560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

de skal nok komme, men jeg kommer lige tilbage med informationer til dig via pb, for der er nogle ting, du skal være meget opmærksom på. lægger flere billeder op i aften eller i morgen


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

så kører vi. mangler bare at få boret et sikkerhedshul i returen.

Skummer er monteret og fungerer fint - skummede allerede efter et par timer lyst brunt skum af.
Fedt med den elektroniske justering.

Har i min gamle sump en masse bioballs liggende og er i gang med at samle dem sammen til min nye sump for at få bakteriepodning.
Skal også have nogle flere LS med over
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

så fik jeg lys op Razor 300w 16000 k
Her prøvekøres den med et af de forudindstillede programmer.

Der er monteret 120 grader linser

Mine umiddelbare indtryk af lampen er, at det virker som kvalitet, men strømforsyningen kunne godt være lidt mere lydløs, og så er den ret voluminøs.
Blæserne på lampen er næsten lydløse. Men den giver et flot lys.
Måske skal jeg have lidt mindre blåt og altså ind og lege med de individuelle indstillinger, men foreløbig sidder jeg bare og nyder oplevelsen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Nicklossi »

Hvis du finder ud af, at lampen alligevel ikke er dig, skal jeg nok hjælpe dig af med den :-D


Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Ondemand »

Det ser godt ud. Glæder mig til at følge dit akvarie :) Var oppe og se dit gamle for snart 4 år siden da jeg startede. Det var da også synd at akvariet stod gemt væk ovenpå i et værelse :)


Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af MoG »

Har lige et spørgsmål ang din placering af akvariet .. Skal du have lukket lampekasse på? Hvis ikke det er tilfældet, er der så ikke sandsynlighed for at der vil falde lidt ting og sager i baljen i ny og næ når der løbes op og ned af trappen..? Det kan jo næsten ikke undgås, selvom i så ordner trappen hver dag! Selv her ville jeg være paranoid over tanken om at få dryppet sæbevand fra trappevask i baljen! :biggrin: :hehe: eller hvis der er småbørn i huset nogle gange, der skulle tabe noget ned i..

Men bliver det lukket helt af, så er det jo intet problem! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af dyne »

Ser godt ud er det den endelige sten sætning


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af Jerslev »

moG: Akvariet kan simpelt hen ikke stå andre steder i stueetagen, og det du siger! har jeg tænkt på, og det er rigtigt, at der kan risikere at falde noget ned.
Det er absolut meningen, at det skal være åbent. Jeg har tænkt over, hvordan jeg Kan vaske trappen uden at få vasket akvariets beboere, og jeg regner med at dække det til med et stykke plastik. Hvis det er så stort, andet går helt ned til gulvet og lægges over lampen (når den er slukket) Tror jeg, det går. Akvariet står et stykke fra væggen, så jeg kan komme til at tørre pletter op.. Alternativt at lægge en pvc plade over akvariet og sålænge plastik over lampen

Dyne:Tak for rosen
Ikke helt. Skal lige have et par sten med over fra det gamle men er løbet ind i lidt problemer i forhold til min Maxpect lampe. den giver et flot lys, men ifølge konen larmer strømforsyningen for meget. den tænder for køling hvert 15. Sekund, og man kan tydeligt høre den, så jeg har foreløbig puttet den i en åben kasse og isoleret den med flamingo. den er dog åben for oven, så luften kan cirkulere. Så prøver vi det til i aften. Hvis ikke det finder nåde for konens øren, sendes den retur mandag. det er virkelig synd, at Maxpect har lavet en så dårlig strømforsyning.
Jeg har så kikket mig om efter erstatninger. Som du kan se afbillederne, kan jeg ikke bruge hængelamper, ligesom visse monteringskits ikke kan bruges på grund af bølgebryderne, der sidder hele vejen rundt. Jeg har pt blik på Pacific Sun Hyperion 3x145, for de kan monteres med spidermonteringsgrej, men det koster lige 3000 kr. Mere.

Omkring mine gamle lamper - se pb


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nyt akvarium i Ringkøbing på vej

Indlæg af crazy seahorse »

@Jerslev
Det ser godt ud.
Mht det med at der kan falde ting ned fra trappen, så lurede jeg også på at det kunne blive et problem.
Man løser det flere steder, ved at sætte plexiglas på undersiden af trappen (på de skrå vanger).
I storcentre og på større kontorer med interne trapper, bruger man det for at forhindre at folk kan få noget i hovedet.
Plexiglas kan et langt stykke hen ad vejen renholdes med spejlrens på begge sider. Gør man det tit nok, er det ikke det store besvær.
Man "pister" det en gang og tørrer med et rent viskestykke eller en microfiberklud, så ridser det heller ikke. Det er vigtigt at det man tørrer efter med er helt rent.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"