"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

160L Rev i Nordvest

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Nicki Henriksen skrev:Har lige købt en BTA, og har forsøget a placere den, så må vi se hvor den vil hen a, lige pt betyder det ikke så meget, har ikke sat min Tunze i endnu, så kører kun på returen til sandet har sat sig, og ellers er der kun zoas i :)
Du er iøvrig stadig velkommen her ude en dag for a se/høre skummeren.

Mvh
Spændende! Held og lykke med den. Kunne godt forestille mig at den vil rykke sig efter du sætter mere cirkulation til.
Igen mange tak for tilbuddet, jeg skal nok sige til hvis jeg skal forbi Måløv en dag :)
/Kewin - 160L
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Det er vidst lang tid siden sidste opdatering. Jeg har haft en del at se til (Bachelorprojekt, job mm.)
Akvariet har sådan set passet sig selv siden påsken hvor jeg var forbi Jesper ØH og hente lidt nyt.
Fik lidt zoa, en palythoa, en super flot duncan og en meget lille aflægger af hans grønne euphyllia glabrescens.
Et par dage efter fik jeg købt mig en super flot Lobophyllia hos DecOcean.

Fik i en periode overfodret som tilsyneladende resulterede i lidt cyano opblomstring på bunden, men efter 4 dage i Paris, hvor der ikke blev fodret, var det forsvundet igen.
Min anemone har den sidste uge trukket sig helt sammen og har vandret rundt i akvariet. Den har nu sat sig lige under, det der startede med at være, en lille tot Xenia, men som nu har delt sig og nu dækker en stor knytnæve.
Mine grønne rhodactis skiver har også delt sig og jeg har nu omkring 10 af dem, hvor jeg før havde 6.

Og så er WP10'eren blevet byttet ud med en WP25 for mere flow. Super godt bytte, der er virkelig gang i baljen nu.
Min skummer er på opfordring blevet byttet til en Tunze 9004, som indtil i sidste uge har larmet mere end Hydoren, men nu ser det omvendt ud.

Og så til billederne.
14.JPG
16.JPG
17.JPG
15.JPG
13.JPG
12.JPG
11.JPG
10.JPG
9.JPG
8.JPG
7.JPG
6.JPG
5.JPG
4.JPG
3.JPG
1.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
/Kewin - 160L
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Så er jeg stødt ind i min første rigtige udfordring med dette akvarium.
Mine flotte gule polypper så lidt triste ud den ene dag så jeg begyndte at holde øje med dem. (Det er det eneste der ser trist ud)
Efter et par dage begyndte enkelt polypper nærmest at gå i opløsning midt i kolonien og jeg kunne ikke forstå hvorfor. Efter lidt søgning fandt jeg ud af at det kunne være snegle der spiste dem og da jeg netop har tilføjet en ny koral kunne det sagtens være grunden.
Så jeg gav stenen med polypperne, et ferskvandsdyp, men uden tilsyneladende at få ramt på nogen snegle. (Kan ikke umiddelbart se nogen).
Lagde mærke til at en svamp havde vokset sig under polypperne som en måtte og tænkte at den muligvis kunne genere dem, så jeg fjernede svampen med en pincet.
Nu, to dage efter, er der ikke sket den store forbedring så jeg tænker om jeg bare skal give stenen ro og tid. Er der eventuelt nogle af jer andre der har et bud eller måske endda et godt råd?
Billederne herunder er fra idag.
IMG_0464.JPG
IMG_0465.JPG

In other news!
Korallen jeg tilføjede er en Frogspawn Euphyllia som har fået en central plads i akvariet:
IMG_0467.JPG
Samtidig med korallen fik jeg købt mig en helt lille Palet Kirurg på cirka 2,5cm i længden. Den får lov at være hos mig et stykke tid indtil den bliver for stor og må videre til en større balje. Jeg har selvfølgelig overvejet om det er den der har irriteret Polypperne, men den har ikke vist interesse foran mig.
Tilgengæld har den fået en fantastisk velkomst af mine to klovnfisk. Den svømmer nærmest i stime med dem og når klovnene begge ligger i deres bolig, går paletten med ned og ligger sig på samme måde - virkelig underholdende.
IMG_0479.JPG
IMG_0480.JPG
IMG_0483.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 112L uden sump

Indlæg af Carsten »

En palet i den størrelse er en meget sart lille ting.
De skal have nori tang hængende hele tiden, for ikke at sulte.
Og en kirurg der bliver tynd over nakken er meget svær at rette op, især i den størrelse.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Carsten skrev:En palet i den størrelse er en meget sart lille ting.
De skal have nori tang hængende hele tiden, for ikke at sulte.
Og en kirurg der bliver tynd over nakken er meget svær at rette op, især i den størrelse.
Jeg har pt. fodret i mindre portioner 3 gange om dagen. Den spiser alt hvad der bliver serveret.
Er ikke sikker på at konstant noritang er en god idé i mit tilfælde, da det jo sviner i akvariet, men tak for rådet.
Hvis den begynder at blive tyndere kan det være :)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 112L uden sump

Indlæg af Carsten »

Kewin skrev:
Carsten skrev:En palet i den størrelse er en meget sart lille ting.
De skal have nori tang hængende hele tiden, for ikke at sulte.
Og en kirurg der bliver tynd over nakken er meget svær at rette op, især i den størrelse.
Jeg har pt. fodret i mindre portioner 3 gange om dagen. Den spiser alt hvad der bliver serveret.
Er ikke sikker på at konstant noritang er en god idé i mit tilfælde, da det jo sviner i akvariet, men tak for rådet.
Hvis den begynder at blive tyndere kan det være :)
Nu er der ingen som siger at du skal bruge et helt blad om dagen.
Del et blad i 6 stykker og skift det når det er ædt op.
Har selv for mange år siden haft hele 3 paletter, som blev tynde, selvom de fik foder et par gange om dagen.
Det er meget svært at se at de bliver tynde over ryggen. Men 2/3 blad med Noritang om dagen reddede situationen.
De var fine og runde igen efter ca 14 dage.
Vandet kan du altid skifte hvis der kommer for meget næring i.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Har nu anskaffet mig lidt noritang som jeg vil fodre med. Tak for rådet, Carsten.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: 112L uden sump

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg er altså lidt uenig med Carsten :)

Noritang sviner utroligt meget, og jeg har fået at vide, at vores grønne flagefoder er mere næringsrigt end noritang, og sviner mindre ;)

Nu har han jo ikke sump, så det kan være svært at styre næringsindholdet i baljen :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Chrissy62 skrev:Jeg er altså lidt uenig med Carsten :)

Noritang sviner utroligt meget, og jeg har fået at vide, at vores grønne flagefoder er mere næringsrigt end noritang, og sviner mindre ;)

Nu har han jo ikke sump, så det kan være svært at styre næringsindholdet i baljen :)

Sump eller ej, har stadig mekanisk filtrering og skummer. Jeg ved det sviner, som jeg selv nævnte, men har nu alligevel valgt at prøve med et meget lille stykke ad gangen. Jeg holder nøje øje med værdierne imens :)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4570
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 112L uden sump

Indlæg af Nicki Henriksen »

Mærkeligt med de polypper jeg har også et par der ikke folder sig helt ud, andre strutter helt vildt.
Hvor fik du fat i den lille palet? Mega cute i den størrelse.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 112L uden sump

Indlæg af Jones »

Enig med Kewin, en sump har ingen indflydelse på næring i akvariet. Det handler om hvad man fodrer med og hvad man har til, at eksportere næringsstoffer. Personligt ville jeg gå banjo med noritang :D Vandet kan jo let skiftes :) Har forresten lige læst hele tråden igennem. Jeg har nu gang i mit fluval edge for 2 gang og det har pt kørt siden november. Jeg er ved at blive skør fordi det er så upraktisk. Har lavet en for høj stensætning, så jeg ikke kan komme til i akvariet. Jeg har derfor besluttet at lave et system som det du har her, men lidt mindre. Det kan da ikke slå helt fejl tænker jeg. Hvor meget vand fordamper der om dagen?
o_O
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 112L uden sump

Indlæg af dyne »

Sååååå lækkket og enkelt
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Jones skrev:Enig med Kewin, en sump har ingen indflydelse på næring i akvariet. Det handler om hvad man fodrer med og hvad man har til, at eksportere næringsstoffer. Personligt ville jeg gå banjo med noritang :D Vandet kan jo let skiftes :) Har forresten lige læst hele tråden igennem. Jeg har nu gang i mit fluval edge for 2 gang og det har pt kørt siden november. Jeg er ved at blive skør fordi det er så upraktisk. Har lavet en for høj stensætning, så jeg ikke kan komme til i akvariet. Jeg har derfor besluttet at lave et system som det du har her, men lidt mindre. Det kan da ikke slå helt fejl tænker jeg. Hvor meget vand fordamper der om dagen?

Jamen du er nok nået det punkt i din Fluval Edge karriere, hvor nok er nok :clap:
Det er lidt forskelligt hvor meget vand der fordamper, men jeg har en ~9 liters plastik beholder stående som i gennemsnit holder lidt over 2 uger før den skal fyldes op igen. Så vel omkring 0,6 liter om dagen.
Jeg har min lampe på 70%/75% max.
dyne skrev:Sååååå lækkket og enkelt
Jo tak. Det betyder meget at det er enkelt - Utroligt så lidt jeg rør ved akvariet.
/Kewin - 160L
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: 112L uden sump

Indlæg af Bokelund »

Hej,

Jeg har også af anskaffet mig en palet for omkring to uger siden. Den er på cirka 2 cm. Jeg fodre med flagefoder og mysis højest en gang om dagen ellers nipper den bare til stenene dagen lang. Den har ikke haft en eneste plet og har en flot mave.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: 112L uden sump

Indlæg af amddurin »

Der er stil over det - flot og gennemført og det er dine fotos osse...

:GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Ghozt
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 30. maj 2014 01:43
9
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2014

Re: 112L uden sump

Indlæg af Ghozt »

hey Kewin

ville lige sige af dit akvarie ser godt ud og har givet mig en masse inspiration,
men ville lige høre hvor har du købt din Jebao WP-40 Wave Maker???

Hilsen Ghozt
Det behøver ikke være dyrt, for at være godt :-)
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Bokelund skrev:Hej,

Jeg har også af anskaffet mig en palet for omkring to uger siden. Den er på cirka 2 cm. Jeg fodre med flagefoder og mysis højest en gang om dagen ellers nipper den bare til stenene dagen lang. Den har ikke haft en eneste plet og har en flot mave.
Det lyder godt. Jeg har fjernet Norien igen da jeg ikke følte der var behov for det. Kirurgen er i fin foderstand og spiser flittigt af bagsiden af akvariet hvor der vokser lidt alger.
amddurin skrev:Der er stil over det - flot og gennemført og det er dine fotos osse...

:GO
Mange tak for det :)
Ghozt skrev:hey Kewin

ville lige sige af dit akvarie ser godt ud og har givet mig en masse inspiration,
men ville lige høre hvor har du købt din Jebao WP-40 Wave Maker???

Hilsen Ghozt
Tak skal du have, det er flotte ord.
Jeg startede ud med en Jebao WP-10 pumpe, som gav for lidt flow. Derfor byttede jeg den med en WP-25 med en anden bruger herinde fra forummet.
Det eneste sted jeg ved den sælges er fra http://www.fish-street.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Der er kommet nogle nye modeller efterfølgende som vidst erstatter WP serien, men det kan du jo selv lige kigge på.
Jeg vil råde dig til at kigge under menu-punktet "UK-Warehouse" fordi varerne derved bliver sendt fra England og ikke Hong Kong.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 112L uden sump

Indlæg af AndersBoerglum »

Dælme et flot lille rev :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Ghozt
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 30. maj 2014 01:43
9
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2014

Re: 112L uden sump

Indlæg af Ghozt »

Tak, det er et godt lille tip ;)

var der også wave controller med til din wp-25?
Det behøver ikke være dyrt, for at være godt :-)
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

AndersBoerglum skrev:Dælme et flot lille rev :)
Mange tak!
Ghozt skrev:Tak, det er et godt lille tip ;)

var der også wave controller med til din wp-25?
Yep, controlleren følger med. Du kan læse meget mere om det på deres hjemmeside.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Ghozt
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 30. maj 2014 01:43
9
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2014

Re: 112L uden sump

Indlæg af Ghozt »

tak :D
Det behøver ikke være dyrt, for at være godt :-)
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Update per 6. Juli:

Jeg har den sidste måned kæmpet med en cyano-lignende bakterie. Jeg siger cyano-lignende fordi jeg ikke er 100% sikker. Den lægger sig som et rødt slimet lag hen over både sandbund og sten, men det mystiske er at den dukker op i løbet af natten og når jeg kigger på akvariet om morgenen er det virkelig slemt. Men i løbet af dagen forsvinder den i takt med at lyset bliver kraftigere (Stik modsat cyano). Har prøvet at tage noget af det op og lægge det i et glas vand og ligesom cyano bliver vandet lyserødt/lilla.
IMG_0488.JPG
IMG_0492.JPG
Prøvede i 3 dage kun at køre med lyset tændt i 4 timer om dagen og lade være med at fodre, men ingen forskel kunne ses.
Da jeg kan rense ruderne i akvariet hver anden dag er mit bud at PO4 er for højt, men jeg har desværre intet pålideligt PO4 testsæt. Nitrat har jeg målt til 0.2 med Saliferts testsæt, så det ser vel fint ud.
Så snart jeg har fået lavet en ordentligt PO4 måling vil jeg se om ikke jeg kan få plads til noget RowaPhos i mit filter (Såfremt PO4 er problemet).
Jeg er næsten sikker på at det var denne bakterie der fik min ene polypkoloni til at gå i opløsning som tidligere beskrevet. Resultatet var at cirka 120 polypper gik i opløsning og forsvandt på under en uge! Kæmpe nedtur, men resten ser ud til at have det helt fint.
IMG_0506.JPG
En anden ting jeg har gjort var at sørge for mere cirkulation ved bunden hvor det røde lag kommer. Det har jeg gjort ved at rykke den sten der danner en bro så stenopsætningen og FTS'et nu ser således ud:
IMG_0510.JPG
Og så til de gode nyheder.
Min Duncan er vokset ret meget den sidste måned og har skudt 3-4 nye hoveder allerede!
IMG_0497.JPG
Det samme med Gorgoniaen som har skudt en ny stilk opad som er vokset cirka 2 cm på én måned!
IMG_0512.JPG
Ud over disse to ting har der, på trods af algerne, været fin vækst på det hele. Her er lidt flere billeder:
IMG_0503.JPG
IMG_0499.JPG
IMG_0504.JPG
IMG_0508.JPG
IMG_0522.JPG
IMG_0527.JPG
IMG_0528.JPG
IMG_0529.JPG
IMG_0531.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 112L uden sump

Indlæg af Jones »

Hej Kewin

Jeg har netop læst din seneste update og kan sige, at jeg også døjer med cyano problemer. Mine koraller vokser fint, men det er som om bakterien let vokser hen over zoas. Jeg forsøger efter bedste evne at holde dem rene, men det er en hård kamp. Er du kommet nærmere en løsning på problemet? Jeg har besluttet at lave en sump til mit 54 L, for at få plads til rowa reaktor, filtermedier osv... Jeg har kun to klovne og håndfodrer dem for at være sikker på at intet ryger ved siden af og ender på bunden. RO vand bruges også, og alligevel ser min bund og sten ud som dine. Kan det have noget at gøre med pollen osv, som let tilføres når vi kører uden top? Mindes en tråd om emnet, men har ikke lige søgt efter den endnu.

Til sidst vil jeg lige sige, at dit akvarie er super flot. Elsker at det er så simpelt. (hvorfor jeg lavede samme setup, blot i halv størelse) :)
o_O
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: 112L uden sump

Indlæg af Ondemand »

Flot akvarie du holder dig!
Kontrasten mellem de forskellige koraller sidder lige i skabet :GO
Trist med dine gule zoa's. I mit fluval edge kunne jeg ikke holde zoa's. De forsvandt lidt efter lidt, og giver de små søstjerner (Asterina sp). De sad jævnligt i kolonierne. Men når dine andre zoa's står flotte, er det nok næppe dit problem.
Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Jones skrev:Hej Kewin

Jeg har netop læst din seneste update og kan sige, at jeg også døjer med cyano problemer. Mine koraller vokser fint, men det er som om bakterien let vokser hen over zoas. Jeg forsøger efter bedste evne at holde dem rene, men det er en hård kamp. Er du kommet nærmere en løsning på problemet? Jeg har besluttet at lave en sump til mit 54 L, for at få plads til rowa reaktor, filtermedier osv... Jeg har kun to klovne og håndfodrer dem for at være sikker på at intet ryger ved siden af og ender på bunden. RO vand bruges også, og alligevel ser min bund og sten ud som dine. Kan det have noget at gøre med pollen osv, som let tilføres når vi kører uden top? Mindes en tråd om emnet, men har ikke lige søgt efter den endnu.

Til sidst vil jeg lige sige, at dit akvarie er super flot. Elsker at det er så simpelt. (hvorfor jeg lavede samme setup, blot i halv størelse) :)
Mange tak.
Jeg har endnu ikke fundet en direkte løsning på problemet, men i sidste uge (Er på ferie pt) så det ud som om at der var en smule forbedring - men kun lidt.
Jeg har endnu ikke fået lavet en pålidelig måling af PO4 i vandet, men da jeg for et par uger siden var nødt til at rense ruderne hver anden dag pga algevækst, var konklusionen for meget PO4. Jeg har efterfølgende fodret mindre og inden jeg tog på ferie skulle jeg cirka vente 3 dage før at algerne blev irriterende nok for øjnene til at jeg gad rense ruderne. Ud over det har jeg solgt mine klovne så jeg generelt skal fodre mindre i en periode. Når jeg kommer hjem vil jeg se om der er forskel på cyanoen.
En anden teori jeg har, er temperaturen. Det kan også hænge sammen med pollen som du nævner, men da temperaturen begyndte at stige, begyndte cyanoen også at komme frem. Jeg har ikke haft mulighed for, stabilt, at sænke temperaturen i akvariet til de normale 25 - 26 grader så det kan jeg ikke teste. Temperaturen har de sidste par uger befundet sig mellem 26.5 og 28 grader.
Jeg bruger forresten også RO vand der måles til under 3ppm og skifter så vidt som muligt, vand en gang om ugen. Cyanoen er umiddelbart ikke berørt at vandskiftene, andet end den mængde jeg suger op selvfølgelig.

Jeg går desuden også med tanken om at lave et lille refugium i reolen under akvariet forbundet via en overløbsboks.
Det giver muligheden for lidt flere sten og en bunke makroalger, hvilket jeg tror er ret effektivt for et akvarium af den størrelse.
Ondemand skrev:Flot akvarie du holder dig!
Kontrasten mellem de forskellige koraller sidder lige i skabet :GO
Trist med dine gule zoa's. I mit fluval edge kunne jeg ikke holde zoa's. De forsvandt lidt efter lidt, og giver de små søstjerner (Asterina sp). De sad jævnligt i kolonierne. Men når dine andre zoa's står flotte, er det nok næppe dit problem.
Tak for det!
Ja Asterina har jeg haft lidt af, men aldrig flere end at jeg lige spotter en enkelt om ugen, som hurtigt ryger ud.
Jeg tror ikke på at de har været roden til problemet da kolonien på cirka 120-130 polypper forsvandt i løbet meget få dage.
/Kewin - 160L
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Lille August update:
Jeg har været lidt i tvivl om hvorvidt den bakterie jeg har, var cyano eller dinoflagellater.
Koppen her viser klart at der var tale om Cyano:
Cyano.JPG
Jeg formoder at udbruddet skyldes for meget PO4 i vandet. Jeg har stadig ikke fået målt det efter, men testsættet er på vej.
Som skrevet tidligere har jeg solgt mine klovne og trods minimal fodring de sidste 10 dage er der ingen synlige forbedringer.
Vandskifte hjælper i 2 dage og så er vi tilbage til udgangspunktet - efter vandskifte får skummeren altid produceret noget nasty rød juice:
IMG_0549.JPG
Korallerne ser ikke ud til at være synderligt medtaget, men cyanoen irriterer ved at klæbe sig til korallerne forskellige steder.
Jeg ved at der skal ske noget nu før det kommer til at koste korallerne livet. Derfor har jeg bestilt Boyd's Chemiclean og besluttet at give det et forsøg. Ydermere arbejder jeg på at få lavet et lille refugium til ekstra sten og makroalger, da Carsten pointerede at mængden af sten også kan have en indflydelse.
Lidt billeder:
IMG_0540.JPG
IMG_0543.JPG
IMG_0541.JPG
IMG_0542.JPG
IMG_0538.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 112L uden sump

Indlæg af Jones »

Hvor købte du chemiclean? Skal have fat i det samme da mit akvarie jo gennemgår præcis det samme som dit. Har lige lavet sump og monterer den i løbet af ugen. Venter spændt på at se om du kan komme din cyano til livs :) good luck
o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4570
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 112L uden sump

Indlæg af Nicki Henriksen »

For sat.. det bløde hjørne ser Nice ud :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 112L uden sump

Indlæg af Carsten »

Gå ind på ebay.co.uk og søg.
Det fås fra England. Så tolden og ikke brokker sig
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 112L uden sump

Indlæg af Kewin »

Jones skrev:Hvor købte du chemiclean? Skal have fat i det samme da mit akvarie jo gennemgår præcis det samme som dit. Har lige lavet sump og monterer den i løbet af ugen. Venter spændt på at se om du kan komme din cyano til livs :) good luck
Undskylder det sene svar - jeg bestilte det over eBay. Jeg har skiftet vand hver tredje dag på det sidste også er faktisk begyndt at kunne se forbedringer nu. Målte idag mit PO4 til at være et sted mellem 0.00 og 0.025 med Gilbers PO4 test, så det ser ikke ud til at PO4'eren var problemet. Jeg laver en test igen imorgen for at være sikker. Jeg har netop bestilt ting til at lave et lille Refugium i et 25 liters akvarium, så det bliver også spændende.
Nicki Henriksen skrev:For sat.. det bløde hjørne ser Nice ud :GO
Ja, mange tak - jeg synes selv det er blevet en helt vildt god sammensætning af lette koraller i det hjørne. Godt mix af farver det er sku fedt at se på :)
/Kewin - 160L
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"