"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

500 L kvadratisk akvarium version 2.1

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0 -Nu med saltvand o

Indlæg af pederrevnørd »

Hej begge 2,

tillykke med den lille ny, som forståeligt nok optager jeres verdensbillede :-)

Håber at i ikke dropper hobbyen - thi jeres system/tråd har altid været een af mine foretrukne.

de bedste hilsener herfra :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0 -Nu med saltvand o

Indlæg af Anette »

Hej Peder,
Mange tak, sikke en stor ros at få og så fra dig :)

Jeg tror ikke vi kommer helt af med det, og hvis vi gør bliver det kun for en periode... Vi er stadig i forhandlingsfasen om hvorvidt vi skal lade det køre kun med fisk, om vi skal lukke ned og gemme OM'eren og akvariet, eller om det hele skal væk.. Mulighederne er mange, løsningerne er for så vidt lige så mange...

Elsker at sidde og nyde akvariet, men når det bliver en sur pligt at skrabe ruder og samle koraller op der er væltet, så er det bare ikke det værd, og det er ikke værd at byde dyrene..

Jeg har en ide om at det kunne være rigtig sjovt at prøve nogle af de fisk vi ikke har turdet sammen med korallerne. Så går og leger med tanken om en klovneaftrækker, og et par af de lidt sjovere kejsere sammen med klovnfiskene (der ligger æg) og en anemone - hvilket vi ikke har turdet putte i i mange år.

Så vi må se hvad tiden bringer, det er ikke en forhastet beslutning, vi har længe overvejet det, også derfor der ikke er kommet så mange updates herfra.
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0 -Nu med saltvand o

Indlæg af Monica&Jacob »

vi har lige været igennem det samme, da vi pga stor ombygning af huset slet ikke havde tid til akvariet. Vi valgte at få de svære koraller passet, og kun kørt med fisk og nemme koraller som fx polypper. bare med lidt vand på og en kh tjek når vi huskede det.

sådan har været kørt i snart 4½ månede.
og utroligt nok, så vælter klakalgere frem som aldrig før og polypper gror i et tempo som jeg ikke troede muligt.

Gear ned, hvis er der brug for det. Kan kun anbefale det, vi gik meget med tanken om at lukke, men er sq glad for fruen holdte ved og sagde hun ville savne det for meget. for det ville jeg også have gjort nu.
Brugeravatar
pitt
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 227
Tilmeldt: lør 22. jan 2011 15:29
13
Postnummer: 8722 Hedensted
Saltvand siden?: 2011

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0 -Nu med saltvand o

Indlæg af pitt »

Nu ved jeg jo godt at jeg ikke må sige noget :lipssealed: :biggrin: det kom jeg hvis til sidst. :beer: men jeg ved godt hvad jeg ville. Og håber i gør. :pray: Håber i kommer frem til noget godt for jer alle 4 :f2: :f2: :f2: så det hele ryger i :wc:
Hilsen Per
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0 -Nu med saltvand o

Indlæg af Anette »

Fedt at høre Jacob! Vi oplevede det samme da vi fik det første barn, denne gang passer akvariet bare ikke helt så meget sig selv desværre :) Der skal stadig bruges en del til på at måle for Ca og KH og regulere dem, forbruget er ikke stabilt, men højt. Skrabe ruder, tømme skummer, blande balling osv. Vi får det bare ikke altid gjort når det er nødvendigt, og det giver akvariet for mange sving - og det er ikke værd at byde dyrene (koraller) så hellere komme af med dem og finde overskuddet igen senere :)

Hehe Per, ja vi kan da slet ikke gætte hvad du mener ;) Nu må vi se hvad der sker ;)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.0 -Nu med saltvand o

Indlæg af nbd »

Behold endelig akvariet til fish only! Da vores børn var helt små, var akvariet god underholdning, jo større og flottere fisk jo bedre :-)

Selv om tiden måske synes uoverskueligt nu, får man mere tid når børnene bliver større. Så kan I jo altid vende tilbage til koraller igen ;-)
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1 - FOWLR

Indlæg af Anette »

Så blev beslutningen truffet, en del af korallerne er solgt, og vi er begyndt at øge fiskebesætningen.

Vi har nogle montioporaer der sidder fast på stenene, en del polypper et par hammerkoraller der ikke er solgt endnu osv, og disse får lov at blive stående indtil en eventuel for nærgående fisk opdages, eller de ser ud til at mistrives for at have lidt liv i akvariet.
Ellers er planen lidt blødkoraller og skiver, og overvejer om vi tør holde florida skiver. Har selvfølgelig altid muligheden for at smide dem ind i fragment akvariet hvis en bliver for sulten, men det vil alligevel være en skam at købe dem for at gemme dem væk..

Ind til videre består fiskebestanden af følgende:
1x Paracanthurus hepatus
1x Zebrasoma xanthurum
1x Pygoplites diacanthus (indisk)
1x Centropyge loricula
2x Pseudochromis fridmani
1x Halichoeres chrysus
1x Cirrhilabrus adornatus
1x Gobiodon okinawae
1x Balistoides conspicillum
2x Amphiprion ocellaris

Kommentarer, ideer eller spørgsmål er som altid velkommen! :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Anette og Kristoffer
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1 - FOWLR

Indlæg af Anders månsson »

Jeg er glad for at akvariet ikke bliver lukket...
det bliverspændende at se hvilke fiskndrr kommer i...
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3603
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1 - FOWLR

Indlæg af nielsk »

Jeg tror at i bilver trætte af rent fiske akvarie. Mit råd er lette koraller som fiskene ikke gider æde.
Acro bali slimer, alle montipora, alle typer eufylia, skiveanemoner, BTA inc. klovnfisk til at forsvare dem, bobblekoraller, pavona - det er de typer som mine mere voldsomme fisk absolut ikke gider.
Puha FOWLR er farligt når Henrik får fisk hjem i verdensklasse lige i jeres baghave...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1 - FOWLR

Indlæg af Anette »

@Anders: ja vi kunne alligevel ikke nænne at lukke det helt og med et indkørt akvarium er det jo en god mulighed at prøve nogle af alle de fisk vi har kigget længe efter.. Så nu hopper vi ud på dybt vand og prøver noget nyt.. :-)

@ Niels: tror desværre du har ret i at vi bliver trætte af det ;-) er igang med at undersøge hvilke koraller vi kan have i det så det er helt perfekt med dine erfaringer! Har lidt småstykker acropora osv liggende rundt omkring, må se om de får fat og om fiskene holder sig fra dem..

Og du har ingen problemer med euphyliaer og bobbelkoraller? For så skal vi da absolut ikke af med dem vi har stående! :-) har du nogle erfaringer med om de går på Florida skiver?

Og ja det er MEGET farligt med 5 min i bil ud til ham... Puuh der er rigtig meget fristende, det er med at holde tungen lige i munden og ikke lave for mange impulskøb ;-)

Planen er en blåhovedet kejser, en potteri dværgkejser og et par sommerfuglefisk. Derudover er der også et par gylter mere på ønskesedlen...

Foder er også ændret lidt sammen med de nye fisk. Hakkede rejer er et hit hos alle beboerne, og vil have lavet noget nedfrossent foder med muslinger, rejer osv, så det er bare med at komme igang og læse om hvad andre har puttet i og så finde steder at købe det hele ;-) bilka kunne vi ikke finde det i, så må nok til en fiskemand og høre om de har nogle rester ind imellem.. Eller hvor køber i andre ikke-marienerde ingredienser?
Mvh Anette og Kristoffer
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3603
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1 - FOWLR

Indlæg af nielsk »

Florida skiver gider ingen æde efter mine erfaringer og bobler holder alle sig laaaangt væk fra - de brænder.
Euphylia kan de æde - men ingen af mine kejsere så meget som kigger på dem. De største kolonier jeg har er 20 x 20 cm.

Ja du skal købe muslinger mm ved den rigtig fiskehandler - ikke frost fra et supermarked
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1 - FOWLR

Indlæg af nbd »

Metro (og nogle fiskehandleretager) levende blåmuslinger hjem, et net med et kg. koster 25-30 kr. Når I koger dem skal der ikke hvidvin og dild ved... ;-)
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1

Indlæg af Anette »

Så går det fremad med projekt fiske akvarium. Lidt observationer vi har gjort undervejs..

Vores fantastiske algeproblem er så småt blevet løst efter vi har tilsat flere røvhuller til systemet og pillet fosfatfiltret fra.. Tata - så lur mig om det ikke har været næring den har været gal med. Vi har stadig lidt totter hist og her, men de vokser slet ikke i samme omfang som før, og de er meget mere tætte, og faktisk kun i fragmenttanken(??)
Derudover er korallerne der er tilbage begyndt at få farve igen. Det drejer sig om montioporaer, en pink hysterix og pink styliopora.
Af tests er vi begyndt at kunne måle en anelse nitrat i vandet igen, dog stadig max 1 ppm. Men det tyder jo på at der simpelthen har manglet næring i systemet.

En af de fejl vi lavede da vi startede op på døde sten var måske at starte op med bakterier da vi var pressede til at smide fisk i med det samme, da det andet akvarium var ved at vælte, og fiskene skulle redes. Vi tilsatte 3-5 dråber zeobac dagligt (mener jeg) og har aldrig kunnet måle hverken nitrat eller fosfat. Vi startede med bakterier da stenene netop var døde, og der derfor ikke kom noget med herfra.

Men tilbage til fiskene:
Foder er blevet til et bredt udvalg af nori, artemia, piller og muslingekød (købt færdigblandet). Kejseren har ryddet alt der hedder polypper - startede med de dyreste og har ladet de hurtigvoksende grønne sataner stå.. Tusind tak :G
Ellers nipper den lidt i en pociliopora, men ikke så meget det ser ud til at genere den.
Klovneaftrækkeren er yderst eksemplarisk. Den bliver håndfodret, rører ikke koraller, snegle, rejer eller noget, og bider kun i en bestemt sten (ind til videre). Derudover æder den ALT den bliver præsenteret for..

Men vi undrer os stadig over lyset:
Korallerne i fragmenttanken (har en stak pink stylipora stående der) er flotte pink, men når de bliver flyttet ind i hovedtanken bliver de brune. I og med vandet jo er det samme, så må det være lyset der er anderledes. Har 3xGHL lamper over hovedtanken og en maxspec over frag tanken. Nogle der har en ide til problemet, eller simpelthen en opsætning af lamperne der virker for dem?
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1 - FOWLR

Indlæg af StarF »

juster jeres farve belysning på lamperne, som jeg husker det, så er alle kanaler bare sat på max? prøv at giv dem lidt mere blåt belysning. Det pink stykke jeg købte af jer, holder sin pink farve og er blevet endnu mere pink, min lampe køre med en 13500 kelvin grad, som er lidt blåt.. (lidt lige som den gode gamle reflux pære) ellers lyder det til de problemer i havde, var de samme som mine, alt for lidt næring, som sjovt nok giver en underlig form for alger.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1

Indlæg af Anette »

Ja det er utroligt hvilke problemer man kan få ved for lidt næring - Alger! Hehe.. Overvejede det også en ekstra gang da du sagde det da du var her, og derfor vi pillede rowafiltret af, og det hjalp..
Godt at høre den bliver finere og finere.. Vores står også helt skrig pink når akvariet spiller maks, vil ikke gøre noget om den kommer til det igen..

Har pillet en del ved farverne, skruet op og ned for de forskellige kanaler, men det virker til vi ikke kan finde en optimal justering.
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1 - FOWLR

Indlæg af StarF »

mine vand værdier er pt:

no3 - 5
po4 0,02 - 0,05 (tættere på 0,05)

og min har en flot pink farve, jeg har selv leget lidt med lyset og syntes den fik mest farve, når lyset var omkring de 13500 - 14000 kelvin.. det tager et månede før man kan se det sådan rigtigt. Min står midt i akvariet, har i overvejet om den måske får for meget lys? hvis i har sat de metris til high output, så er der altså spark på lamperen, prøv evt at skrue lidt ned, mine står kun på high effencicy og så 100%.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1 - FOWLR

Indlæg af Anette »

Har haft dem på alt mellem 60 og 100 %. Pt står den på 80% - det er der de fleste af korallerne trives, og ja de vil godt nok noget de lamper.. Har overvejet om vi bare skal starte helt forfra med at indstille dem, mener vi ligger omkring 16000K, så det kan være der skal skrues ned for det blå lys.. :)

Her ser vi farveforskellen på stylioporaen fra dag til dag, og bruger den som indikator for at tilsætte jod en gang imellem. Efter vi ikke har så mange koraller mere er intervallet mellem tilsætninger øget drastisk..
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 500 L kvadratisk akvarium version 2.1

Indlæg af StarF »

Nu når du siger det, så mindes jeg at have set en mere pink farve når jeg har tilsat jod hver dag, og en fadet pink farve den uge jeg ikke tilsatte noget, hvor den pink farve så kom stærkt igen efter jeg begyndte at tilsætte det igen. hmmm

jeg vil prøve at sætte lyset til omkring de 13-14k et sted hvor i syntes det er pænt og så lade det være der i et stykke tid. Nu har jeg en 6200 model, ellers kunne jeg bare have sendt min opsætning.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"