"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Helle & Poul's 360L

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (21/10 udfordringer)

Indlæg af PoulD »

nielsk skrev:LIge et spørgsmål fra sidelinien - bruger du osmosevand
Jamen det gør jeg da (og det er jeg i al fald helt sikker på er så rent som det kan blive).


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af AndersBoerglum »

Hej Poul. Det er virkelig trist læsning. Skiftede du gfo før eller efter de nye koraller kom i? - og hvor mange gram putter du i reaktoren ad gangen?

Er der nok cirkulation omkring dine sps?


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Chrissy62 »

Det er bare så ærgerligt, når sådan noget sker. Vi har også været en tur igennem samme problem, så jeg føler med dig, Poul. :grouphug:

Nu skriver du at P04 er 0, så jeg tænker, hvad måler du den med?

Min erfaring med P04, er at alle de tilstedeværende måleredskaber på markedet ikke er gode nok. Eneste der har virket reel, er Rowas, som desværre er udgået.

Vi bruger Hanna, og lige gyldigt, hvor meget vi renser glassene med sprit, og er omhyggelige med ikke at røre ved dem, når vi måler, så får vi nogle horrible data. Den siger gerne 1,4, hvilket er tæt på dødelighed for alle vores koraller, men de trives faktisk fint.

Min anden tanke er, ophobede giftstoffer som nitrit, disse kan ligge nogle steder, hvor cirkulationen er dårlig. F.eks. bagved en stensætning, fordi den måske er for kompakt. Det er jo bare gætterier, så ved ikke, om det kan bruges.

Vi har selv haft slammet bundlag op, bagved vores stensætning, og sat en ekstra pumpe op, som kun cirkulerer bagved nede i bunden. Det har altså hjulpet, ingen tvivl om det.

Jeg håber at du finder problemet, eller at andre kommer med gode råd, som du kan bruge til noget.


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

Tillægspørgsmål: Det brune starter helt klart i toppen og på oversiden af "grenene". Som det kan ses på billede er den nye koral stadig rask i bunden. Alle de ramte koraller er også i den øverste trediedel af baljen (hvor der er mest lys og mest cirkulation). Ville der være nogen ide i at slukke lyset helt 1 dag eller 2?

Med undtagelse af vandskift er det mig bare meget stærkt imod, at foretage alle mulige "behandlinger" uden først at have stillet en sikker diagnose.
AndersBoerglum skrev:Hej Poul. Det er virkelig trist læsning. Skiftede du gfo før eller efter de nye koraller kom i? - og hvor mange gram putter du i reaktoren ad gangen?

Er der nok cirkulation omkring dine sps?
Jeg skiftede GFO ca. 1 uge før de nye koraller kom i. Vejer det ikke, men det må være ca 150 g
Jeg har 1 x 6095 + 2 x 6055 + 3500 L/t retur i min lille balje. Vandbevægelsen er dog nok mindre end den var for 4 mdr. siden, for circulationspumperne burde have været renset for 1 måned siden, men de laver da stadig en pæn bule på overfladen. Den ene af mine 3 hystrix (som alle ser ligesådan ud) står direkte i strålen fra den ene 6055, vel ca. 30-35 cm fra pumpen.

@Christina: Tak for sympatiien. Og jeg måler med Rowa


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af pederrevnørd »

Hvis det ikke er for meget næring, så er det formentligt for lidt.
Ellers har du noget okkult - og det tvivler jeg på :-)


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:Hvis det ikke er for meget næring, så er det formentligt for lidt.
Ellers har du noget okkult - og det tvivler jeg på :-)
Hvis det ikke kan være andet end de 2 ting, så må det være for meget næring. For lidt kan vel udelukkes når alle LPS har det fortrinligt?
Kan for meget næring slå nye koraller ihjel på 6 dage?

Edit: rettet fra 4 til 6 dage (det var ved nærmere eftertanke i lørdags jeg købte dem)
Senest rettet af PoulD fre 1. nov 2013 20:48, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

Kan døde koraller forresten blive levende igen? Den første koral der røg var en orange plademonti. Den har i nogle uger set total død ud, men nu er det li'som om der er begyndt at komme en lille smule farve i den, og der er med 100% sikkerhed, omend meget små, pletter hvor den har fået den oprindelige orange farve.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af AndersBoerglum »

Jeg tror ikke det har med næring at gøre. Hvis dine LPS står perfekt, så har du ikke så meget næring at en Acro vil dø på tre dage. - Og nu måler du endda med Rowa's Po4 testsæt.
Du burde have rigeligt cirkulation i din balje :)

Det er ikke sådan at du har udsving i Kh eller temperatur?


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Petercw »

Hej Poul,

Det er trist at se og høre med din balje.

Jeg tænker (nu siger du at du bruger osmose) hvornår du sidst har skiftet membran og filtre til dit anlæg?

Jeg har oplevet før at nogen leder efter den slags problemer som du beskriver, men aldrig finder en løsning. Så starter de en ny balje op og de samme problemer følger med.

Nogle gange sker det jo at der er øget skidt i vandet fra forsyningen og i kombination med slidt udstyr til dit anlæg, så har du måske giftstoffer i vandet..?
Det kunne forklare at dine vandskift og diverse problemløsninger ikke hjælper :y

Det er blot min tanke.

Jeg håber at du finder en løsning :h

Mvh peter


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

@Anders:Temperaturen er stabil.
KH har desværre svinget, men langsomt, over måneder. I starten af sommeren begyndte forbruget pludselig at stige. Jeg øgede dosering hver uge med 3-10 mL men den nåede alligevel ned på 7 før jeg fik faldet bremset helt og langsomt fik den op på 8 igen. For ca, 2 måneder siden, da problemet begyndte, begyndte KH samtidig at stige, så jeg måtte skrue ned for doseringen med 8-12 mL om ugen. Alligevel nåede KH op på 10,5 inden jeg for 2-3 uger siden fik vendt udviklingen. Sidst jeg målte (i søndags) var den kommet ned på ca. 9,5

@Peter: Der er bestemt ikke mange ting jeg er ret sikker på med det akvarie, men en af de få ting jeg ved man kan måle med rimelig stor sikkerhed er, om osmosevandet er rent. Hele anlægget er under 1 år gammelt, og ledningsevnen er 1 microSiemen (~ ca. 0,64 PPM TDS)

@Alle der har svaret: Tak for jeres sympati og input.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Petercw »

Mht vandet kan man så måle alle de stoffer der er med vores TDS meter?

Siger TDS meter fx noget om chlorine i vandet?


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

Petercw skrev:Mht vandet kan man så måle alle de stoffer der er med vores TDS meter?

Siger TDS meter fx noget om chlorine i vandet?
Det ville nok ikke give ret meget udslag, nej. Et TDS meter kan kun måle elekrisk ladede ioner. Men hvis der var klor i vandet ville forfilteret i RO anlægget fjerne det. Og skulle det alligevel slippe igennem der ville DI filteret fjerne det (fordi det på det tidspunkt ville være nedbrudt til elektisk ladede ioner).
Det er dog alt sammen meget hypotetisk for der er simpelthen kke klor i drikkevandet i Danmark (ikke engang de steder i Tjøwenhavn hvor de drikker overfladevand - puha).
Lidt god læsning: http://reefkeeping.com/issues/2005-05/rhf/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af MoG »

Poul ... Den med kloren er jeg ikke lige med på.. (Måske jeg er lidt blank!) men jeg prøvede en gang at ringe til Københavns vandforsyning eller hvad det nu var, da drikkevandet smagte/lugtede meget af klor! Ville lige tjekke op på det , Da jeg var på besøg hos min mor som boede inde ved strøget på det tidspunkt. Dem jeg ringede til , sagde at det rigtig nok smagte/lugtede af klor , da der på daværende tidspunkt blev Leveret vand fra et bestemt vandværk. Det var dog ganske harmløst...


Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:Poul ... Den med kloren er jeg ikke lige med på.. (Måske jeg er lidt blank!) men jeg prøvede en gang at ringe til Københavns vandforsyning eller hvad det nu var, da drikkevandet smagte/lugtede meget af klor! Ville lige tjekke op på det , Da jeg var på besøg hos min mor som boede inde ved strøget på det tidspunkt. Dem jeg ringede til , sagde at det rigtig nok smagte/lugtede af klor , da der på daværende tidspunkt blev Leveret vand fra et bestemt vandværk. Det var dog ganske harmløst...
Indtil 3. juni 2009 blev der tilsat klor de steder i Kbh. hvor de fik drikkevand fra søerne.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af pederrevnørd »

Det største problem vi erfarne akvarister får, er efter min overbevisning at vores problemer med akvariet er ("sjældne og skyldes de 1%) i stedet for de mest åbenlyse og logiske......(99%)
Nemlig de simple ting, og de ting som er basale for vores koraller.... Næring, lys, salinitet etc......
Brug din tid på de 99% , det har jeg lært :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Gambi »

Hej Poul

Det ligner det problem jeg også har haft i min bajle. jeg kunne intet No2 No3 eller Po4 og KH, Ca og Mg lå inde for de mål de nu skulle have, og stabile os vel og mærke. i 2 mdr. gik jeg og tænkte over hvad der kunne være galt, indtil at jeg kom i tanke om at problemerne først startede 1½-2 mdr efter at jeg have sat min nye doserings maskine til, og at slangerne var sat fast på kanten af sumpen med 3 klæmmer, havde ikke lige tænkt på at fjederen ruster selv om den sidder over vandet. kunne det være noget så simpelt hos dig også ?

Hilsen Martin


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

Gambi skrev:Hej Poul

Det ligner det problem jeg også har haft i min bajle. jeg kunne intet No2 No3 eller Po4 og KH, Ca og Mg lå inde for de mål de nu skulle have, og stabile os vel og mærke. i 2 mdr. gik jeg og tænkte over hvad der kunne være galt, indtil at jeg kom i tanke om at problemerne først startede 1½-2 mdr efter at jeg have sat min nye doserings maskine til, og at slangerne var sat fast på kanten af sumpen med 3 klæmmer, havde ikke lige tænkt på at fjederen ruster selv om den sidder over vandet. kunne det være noget så simpelt hos dig også ?

Hilsen Martin
Hej Martin,

Tror du virkelig de 3 klemmer har været årsag til dine problemer? Jeg kan da ikke sige mig fri for oxidering af metal der ikke er i kontakt med vandet, såsom skruer i lampekassen og hængsler på lågerne, men jeg ville da ikke umiddelbart tro, at dette ligefrem kunne slå næsten samtlige min SPS ihjel. Og så samtidig efterlade alle LPS i bedste velgående
Når man ser hvor mange kæmpestore skibsvrag der er grundstødt på revene i Tiran strædet . . . Og andre steder sænker man jo ligefrem store skibe netop for de skal blive til koral rev, hvilket de også bliver utrolig hurtigt.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:Det største problem vi erfarne akvarister får, er efter min overbevisning at vores problemer med akvariet er ("sjældne og skyldes de 1%) i stedet for de mest åbenlyse og logiske......(99%)
Nemlig de simple ting, og de ting som er basale for vores koraller.... Næring, lys, salinitet etc......
Brug din tid på de 99% , det har jeg lært :y
Tror jeg desværre bliver nødt til at skrue lidt ned hvad jeg bruger af tid på de 99%. Fornemmer li'som der er nogen som ikke gider høre mere om det akvarie og som synes jeg bruger alt alt for meget tid på det :wink:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af pederrevnørd »

Haha Poul,

Kan godt forestille mig at det ikke kun er min kone som synes der bruges tid på baljen. :biggrin:

Men prøv at få kontrolmålt de tre hellige og salinity hos en anden(andre testsæt) så er du så langt.

Hvor længe varede det før de nye acro du kom i døde ?


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Kan døde koraller forresten blive levende igen? Den første koral der røg var en orange plademonti. Den har i nogle uger set total død ud, men nu er det li'som om der er begyndt at komme en lille smule farve i den, og der er med 100% sikkerhed, omend meget små, pletter hvor den har fået den oprindelige orange farve.
Nogle koraller har evnen til at overvokse døde pletter, men ikke alle.
Skal ikke kunne sige om Montipora kan, men Acropora kan i hvert fald ikke.


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af TOSTRA »

Jeg fik på et tidspunkt en Montipora digitara, der havde en massedøde ender, og man kunne se, at den enten var vokset over dem eller var i gang med det. Så digitata kan, men det er jo ikke ensbetydende med, at f.eks. capricornis kan...


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev: Hvor længe varede det før de nye acro du kom i døde ?
Jeg ved ikke rigtigt hvornår man skal anse dem for døde.
Der var en blå som allerede havde fået brune spidser efter 1 dag. Jeg flyttede den så 30 cm længere ned i baljen, men den er bare gået langsomt ned ad bakke siden, og nu er det kun selve "hovedstammen" som er blå.
Den grønne på billederne så mærkeligt nok at blive flottere og flottere over de første 3-4-5 dage. Så pludselig havde den også en smule brunt på spidserne, og så gik det ellers lynhurtigt. Dagen efter så den ud som på billederne.
Senest rettet af PoulD lør 2. nov 2013 11:07, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Kan døde koraller forresten blive levende igen? Den første koral der røg var en orange plademonti. Den har i nogle uger set total død ud, men nu er det li'som om der er begyndt at komme en lille smule farve i den, og der er med 100% sikkerhed, omend meget små, pletter hvor den har fået den oprindelige orange farve.
Nogle koraller har evnen til at overvokse døde pletter, men ikke alle.
Skal ikke kunne sige om Montipora kan, men Acropora kan i hvert fald ikke.
Det jeg tror jeg forsigtigt forsøgte at spørge om, på en lidt kringlet måde (fordi jeg selv syntes det lød FOR tåbeligt) er om det på nogen måde er tænkeligt, at en koral tilsyneladede har mistet zooxanthellerne men faktisk stadig lever over det hele?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev: Det jeg tror jeg forsigtigt forsøgte at spørge om, på en lidt kringlet måde (fordi jeg selv syntes det lød FOR tåbeligt) er om det på nogen måde er tænkeligt, at en koral tilsyneladede har mistet zooxanthellerne men faktisk stadig lever over det hele?
Ja, en koral som har mistet sine zoochanteller kan godt vokse videre.
Det er jo det som sker på revene når El Nino kommer forbi. Er der blot få zoochanteller tilbage i korallen, kan de formere sig og give korallen nyt liv. Men det er ikke sikkert at farven bliver den samme som før blegningen.

Men de koraller hvor der sidder brune alger på kanten af korallitterne, skal du ikke forvente får farve igen. Algerne sætter sig nemlig ikke på korallernes hud, men kun på skellettet.

Der er håb for korallerne selvom de er blege, blot polypperne er ude. Ellers ser det skidt ud


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Ryom »

Dine udfordringer (problemer findes jo ikke - kun udfordringer hehe)
Er det muligt at det kan skyldes for kraftigt lys, for hurtigt.

Jeg har oplevet nogle gange at mine koraller bliver meget blege og specielt acropora ligefrem dør. Hvis de ikke bliver vænnet langsomt til andet lys end de er vant til. Det er dog specielt ved skift fra LED til HQI eller T5.


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg har i lang tid haft en seriatopora, som var helt hvid, fordi den var ved at give op. Der var kun det hvide skelet tilbage. Jeg var på vej til at tage den op og smide den ud, men tænkte, den får lov at blive, indtil der vokser alger på den, så ryger den.

Jeg har så i en periode fodret hårdt med Pohs X-tra ca. 6 ml, hver dag. Ugentlige vandskift på 10%.

For ca. 3 dage siden så jeg pludselig der var kommet lidt liv i seritoporaen. Hvide små polypper kom ud fra den. I går, var de så ved at blive blå. Den farve har de ikke haft før. Men nu står polypperne blå og lange og tørster efter mere mad. :)

Jeg er nu gået ned til at fodre med Pohls X-tra hver 2. dag, stadigvæk 6ml, fordi min nitrat er oppe på 50.

Det jeg tror jeg vil sige, er at alt håb måske ikke er ude for dine acroporaer.

Det er svært at vide, om lyset, som Ryom siger, kan have været for stærkt i fht. hvor de kom fra. Men 30 cm ned i baljen for acro, er nok for langt nede, ville jeg sige.

Mine acroer, kan bedst lide at være sådan en 10-12 cm fra vandoverfladen. Nu har jeg så heller ikke så meget lys over baljen pt.


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af PoulD »

Ryom skrev:Dine udfordringer (problemer findes jo ikke - kun udfordringer hehe)
Er det muligt at det kan skyldes for kraftigt lys, for hurtigt.

Jeg har oplevet nogle gange at mine koraller bliver meget blege og specielt acropora ligefrem dør. Hvis de ikke bliver vænnet langsomt til andet lys end de er vant til. Det er dog specielt ved skift fra LED til HQI eller T5.
Jamen det er præcis hvad jeg også syntes der så ud til at ske. Og de stod godt nok lige under lamperne. Men i så fald forstår jeg ikke hvofor det fortsatte efter jeg flyttede den ene 30 cm ned Jeg tror DESVÆRRE ikke det er forklaringen, for hvad så med alle de koraller som har været der i et år?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Petercw »

PoulD skrev:
Ryom skrev:Dine udfordringer (problemer findes jo ikke - kun udfordringer hehe)
Er det muligt at det kan skyldes for kraftigt lys, for hurtigt.

Jeg har oplevet nogle gange at mine koraller bliver meget blege og specielt acropora ligefrem dør. Hvis de ikke bliver vænnet langsomt til andet lys end de er vant til. Det er dog specielt ved skift fra LED til HQI eller T5.
Jamen det er præcis hvad jeg også syntes der så ud til at ske. Og de stod godt nok lige under lamperne. Men i så fald forstår jeg ikke hvofor det fortsatte efter jeg flyttede den ene 30 cm ned Jeg tror DESVÆRRE ikke det er forklaringen, for hvad så med alle de koraller som har været der i et år?
Du siger det nærmest selv... De har været der et år :)

Jeg har også oplevet sps'er reagere når jeg er skiftet fra T5 til LED og tilbage til T5.
Når jeg laver om på lyset, så flytter jeg alle de sarte ned på bunden. Hvis jeg ikke gør det så dør halvdelen...

Laaaangsom tilvænning. De er jo også individuelle.. Nogle kan måske klare det og en næsten magen til, den kan ikke...


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
pederrevnørd skrev: Hvor længe varede det før de nye acro du kom i døde ?
Jeg ved ikke rigtigt hvornår man skal anse dem for døde.
Der var en blå som allerede havde fået brune spidser efter 1 dag. Jeg flyttede den så 30 cm længere ned i baljen, men den er bare gået langsomt ned ad bakke siden, og nu er det kun selve "hovedstammen" som er blå.
Den grønne på billederne så mærkeligt nok at blive flottere og flottere over de første 3-4-5 dage. Så pludselig havde den også en smule brunt på spidserne, og så gik det ellers lynhurtigt. Dagen efter så den ud som på billederne.
Hvis nye koraller går til så hurtigt(og vi udelukker at det ikke er en dårlig sending)(gl sps dør oz)
Så er der noget helt galt, og det er vandet.

Koraller dør ikke af mangel på N så hurtigt. De dør kun så hurtigt hvis basale værdier såsom temp.kH,ca, Salinity eller Mg er ude i hampen.

Hvis det var P der var helt ude af kontrol, ville du have mange alger, og brune sps - de ville ikke få flotte farver.

Alternativet er et forurening med et metal - men synes stadig du bør få dobbeltchecket alle de basale af trediemand (altid godt med nye tests og øjne) inden vi leder efter det "eksotiske"

Held og lykke kære Poul :be:


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Helle & Poul's 360L (1/11 fortsat udfordringer)

Indlæg af Thue »

Sikke da en træls omgang du står med Poul, tror det bliver rigtig svært konkret og give dig svar, men mit bud er du skal lede efter noget som kunne have peaket hos dig, at spidser på sps brænder af syntes jeg tit kan være pga en eller anden værdi i akvariet som har haft et stort udsving, og efter som vi ikke har en graf vi kan gå tilbage og lure på så kan det være rigtig svært og stille diagnosen. Men prøv og tænkt tilbage om det er noget der kunne have gjort at enten nitrit,nitrat,po4, ammoniak, eller vores vækst tilsætninger Evt kunne have haft et stort udsving. Eller om du har haft en eller anden form for plastik eller andet fornyeligt i akvariet som kunne have lækket noget skidt.

Det var mit bud


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"