"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mini-Schwensens rev - Fisk og liv

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af tim_rn »

Jeg købte en brugt en af art og størrelse. Den var i baljen i ca. 15 minutter, så skiftede jeg tilbage. Bruger den kun til vandskift nu, og det afslører jo ikke ligefrem om det hjælper med tiden. Kun at hver gang jeg tænder den, så husker jeg hvorfor jeg ikke kan bruge den.

Jeg synes det lyder som om det varierer meget fra pumpe til pumpe, hvor meget den hyler. Andre har jo gode oplevelser, så jeg har ikke turde afskrive dem, men den jeg har er klar til skraldespanden. ;)


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Schwensen »

Jeg håber det bliver bedre, men den der lyd irritere mere end almindelig brummen synes jeg.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af PoulD »

@Tim_m: Jeg vil ikke udelukke, at et objektivt målt lydniveau kan variere fra pumpe til pumpe, men omvendt er det i hvert fald 100% sikkert at der er enorm forskel i den subjektive oplevelse af lydniveauet, fra en person til den anden.
Endvidere synes det at være med akvarieteknik næsten som med biler: Det kan svinge en del hvor objektiv en omtale af en model/mærke man får, fra personer der p.t. selv er ejer af det pågældende mærke.

@Peter: Når en pumpe brummer er det typisk en AC pumpe der kører på lav frekvens (50Hz). De såkaldte DC pumper er i virkeligheden også med en slags 3 faset AC motor som bare kører på itu-hakket DC hvor magnetfeltet flyttes rundt elektronisk. Når sådanne børsteløse DC motorer hviner skyldes det oftere kvaliteten (prisen) på hastighedsregulatoren end selve motoren. Den anvendte PWM switchfrekvens og elektronikken i regulatoren ændrer sig ikke over tid, så jeg ville ikke forvente, at hvineriet bliver mindre
Senest rettet af PoulD man 29. jan 2018 19:48, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Schwensen »

Tak Poul. Så må jeg lede efter en anden løsning. Træls at have brugt 500 kr. på det...


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Mikas »

Har du prøvet at skrue på styrken ?
Min gamle skummer kørte også med en 2000 pumpe .
Den var meget lydsvag ved 2 prikker fra fuld hus..
Jeg har en 4000 som retur.. den siger heller ik noget på nogle a styrkerne .. tilgengæld synes jeg den kan stå og svinge i styrken af vand. Den ene dag kan mit overløb være halvt fyldt . 2 dage efter løber der lidt i sikkerheds røret og så tilbage på halv efter et par dage så jeg overvejer at skifte tilbage til ac pumpe selvom jeg er rigtig dårlig til støj


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Schwensen »

Synes den larmer hele tiden, men jeg har mest forsøgt i det lave område og så på max. Kan godt være, at jeg skal prøve lidt i toppen også.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Schwensen »

Jeg kan ikke leve med den hvinen fra pumpen, når jeg ikke kan lukke den inde i et skab! Ligeså meget fordi det står inde på sønnikes værelse, så det skal helst være helt stille. Jeg må derfor i gang med at forsøge noget andet :) Jeg er kommet på en mulig løsning, som jeg er ked af, at jeg ikke forsøgte først, da den er rimelig simpel.

Med hensyn til lampen, så er jeg faktisk meget glad for den, men den giver lidt diskolys, som jeg gerne vil have elimineret. Der udover støjer blæserne faktisk ret meget. Nogen der har erfaring med at skifte blæsere på denne type lampe?


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Nicki Henriksen »

Larm og disko lys, er det en mandags model du har fået dig :)

Ej men husker den som ret let a åbne, så tænker du sagtens kan skifte den blæser.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Lydløs? Not...

Indlæg af Schwensen »

Måske :) eller også er jeg bare kræsen. Der er ikke meget disko, men fordi lampen står på de fødder, så er den ret tæt på overfladen, hvilket giver diskooplevelsen for dem, som gerne vil se det ;)

Larmen tror jeg skyldes slidte blæsere.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Fisk og liv

Indlæg af Schwensen »

Så er der kommet liv i akvariet :) stockliste er tilføjet i første indlæg. Der er også kommet grus/sand i akvariet. Må hellere vise et foto mens det stadig er hvidt ;) desværre er der kommet lidt brunalger igen, hvilket jeg tænker er pga. tilførslen af sandet? Alt i alt går det stille og roligt fremad. Nu får det lige 1-2 måneder mere til at finde balance i. Hvis ikke det hjælper på algerne, så må jeg til at bruge gfo.

Mangler nu kun at pille én sten op, men skal lige have klippet micromussaen af inden, og så er stensætningen færdig - er mægtig tilfreds!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mini-Schwensens rev - Fisk og liv

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ser godt ud med sandet :)

Og tillykke med fiskene, nu sys knægten nok det er blevet endnu sjovere med akvarie på værelset :GO

Hvilken sten er det der skal fjernes?

Fandt du krabben igen? Og er det den lille montipora stump fra mig der står øverst?

Mvh Nicki


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Fisk og liv

Indlæg af Schwensen »

Ja. Han har ventet længe på fisk i det akvarium ;)

Det er den sten i midten der ligger skævt. Stenen til venstre ligger fri og skal fyldes med zoa o.l.

Krabben er desværre væk :( og ja det er stumpen fra dig! Den har faktisk vist tegn på vækst tidligere, men efter den blev sat derop, så er spidserne ikke hvide længere. Men det venter jeg spændt på skal ske, så jeg kan komme lidt nemme sps i.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Fisk og liv

Indlæg af Schwensen »

Efter pumpestop, skummerstop og fiskedød under en ferie har jeg besluttet at lukke akvariet. Det resterende liv er netop blevet hentet.

Måske kommer det tilbage med vand i fremtiden, men det bliver ikke lige nu....


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mini-Schwensens rev - Fisk og liv

Indlæg af charlie saltvand »

Schwensen skrev:Efter pumpestop, skummerstop og fiskedød under en ferie har jeg besluttet at lukke akvariet. Det resterende liv er netop blevet hentet.

Måske kommer det tilbage med vand i fremtiden, men det bliver ikke lige nu....

Æv. Synd for dig og sønniken :crybaby:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini-Schwensens rev - Fisk og liv

Indlæg af Schwensen »

Yep. Måske får han et ferskvand istedet ;)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"