"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gold Lightning Maroon x Gold Nugget //nyt akv. projekt i væg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons // Then and now

Indlæg af Jones »

Mit reefer blev lukket og erstattet af et lille fluval edge til de sidste og pæneste af mine koraller. Der bliver dog lukket på søndag da både koraller og akvarie er solgt. Og hvorfor så det? Det korte svar er at jeg trænger til en ause. Men jeg vil dog beholde mine elskede klovne. I den forbindelse kan jeg også lige dele en lille nyhed her på vort forum.

Jeg har koresponderet med Moby, der har Deepocean og han har bekræftet at han har lagt reservation ind på den eneste gold nugget maroon Dejong ligger inde med. Sidst klarede han også tingene for mig, da Dejong pludselig havde to lightning maroons fra ProAquatix i florida. De to lightnings og en misbar gold stripe maroon går nu i mit opdrætssystem i kælderen. Og nu kan jeg sørme tilføje en gold nugget til samlingen :D Den kommer til landet d. 9 maj.

Til info, så er de hvide som unger og bliver gule når de er omkring 1 år.

I første omgang vil mine to par se sådan ud:

1,0 gold nugget x 0,1 lightning

1,0 lightning x 0,1 misbar gold stripe

På sigt vil jeg bytte om sådan at de to lightnings skal danne par og de to gyldne skal danne par. Dette fordi jeg ikke ønsker at lave hybrid fisk.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Lightning Maroons // Then and now + Gold nugget

Indlæg af nbd »

Tak for opdateringen. Godt at høre, at klovneriet består!!! Held og lykke med at få den nye introduceret - jeg krydser fingre for at de parrer rigtigt ud på sigt :h


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Then and now + Gold nugget

Indlæg af Jones »

De skal nok ende med at parre fint ud. Håber at flammekejseren hygger sig hos dig.

Jeg er ved at opsætte et eksternt refugium, hvori der skal være alger, dyb sandbund og en masse levende sten. Det skal hjælpe til at forbedre vandkvaliteten hos klovnene og skaber samtidig n mulighed for at beholde mit søpindsvin og min lille eremitkrabbe.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Then and now + Gold nugget

Indlæg af Jones »

Så må jeg hellere komme lidt til tasterne igen. Der er egentlig ikke sket noget spændende siden sidst, eftersom Dejong ikke sendte den fisk jeg havde fået reserveret, og havde betalt, gennem Deepocean. Moby var dog lynhurtig til at ringe til dem og fik så det svar at fisken så syg ud. Om de har sagt sandheden ved jeg ikke, men faktum er at jeg ikke har fundet han til mit lille projekt i kælderen. Jeg ville utrolig gerne have en gold nugget, men tænker samtidig at jeg måske skal få fat i en normal han fra Sumatra området.

Der er også den mulighed at jeg køber en hvidstribet (p. biaculeatus) fra Indonesien. Ingen af de forhandlere jeg har talt med, har kunne skaffe fisk fra PNG. Og det samme gælder Dejong, selvom jeg ved at de har adgang til en PNG linje i USA. Men de sagde altså nej. Det efterlader mig i en situation, hvor der skal til at træffes beslutninger, fordi:

I akvariets venstre rum bor der: 1,0 lightning x 0,1 gold stripe
Der er tale om godt par, som ikke har givet antydningen af problemer siden de så hinanden første gang. Jeg er derfor lidt ængstelig ved, at skulle fjerne dem fra hinanden, da der ikke er nogen garanti for at få succes med en ny kombination af fisk. Mit problem er udelukkende det etiske spørgsmål. Bør jeg forsøge at lave "golden lightnings"? ORA har lavet dem og de er virkelig flotte. Der er tale om fløjlsklovne, med mønstre som picasso (a. percula). Men som nævnt har jeg et par, der har det godt sammen, viser tydelig interesse for hinanden og som er store nok til avl.

Hvis vi forestiller os, at jeg med det nævnte par forsøger at ramme et kuld "golden lightnings", så har jeg stadig en lightning maroon i akvariets højre rum. Den er formentlig blevet til en hun, men det er vanskeligt at afgøre uden en mage. Min tanke er at få en hvidstribet fløjlsklovn fra det sydlige Indonesien. Alle danske forhandlere tager fisk hjem fra Indonesien og de vil kunne oplyse, hvilken leverandør de bruger. Så er det blot at slå firmaet op på nette og tjekke, hvor i Indonesien de fanger og køber deres fisk. Mange firmaer derude får også fisk fra lokale fiskere, som kommer og sælger løst. Ved at købe en sådan fisk får jeg et individ der, genetisk, ikke bør afvige nævneværdigt fra mine lightning maroons, hvis vi lige ser bort fra mønstret.

Summasummarum er at jeg ender med at have et par, der potentielt set kan frembringe nogle fantastisk smukke unger, men som er ganske unaturlige og lige så genetisk fuck'd, som halvdelen af de klovne I (ja det skrev jeg, for jeg har kun rene maroons) har svømmende i stuerne.
Og så vil jeg have et par bestående af en ren lightning maroon x en vildtfanget hvidstribet. Dette vil kunne frembringe både lightnings og almindelige fløjlsklovne, samt en del morsecodes og alt derimellem.

I får lige lidt billeder så I kan se fiskene som de ser ud nu.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Lightning Maroons // Det etiske spørgsmål. Bør jeg?

Indlæg af nbd »

Hold fast i det par, du har! Du ved ikke hvad du får...

Det er helt ok at blande morpher :y
De skal jo ikke genudsættes, så derfor ser jeg ingen moralske problemer her.

PS: kejseren stortrives!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Det etiske spørgsmål. Bør jeg?

Indlæg af Jones »

Jeg hælder mere og mere til samme side, netop fordi det ikke er til at vide om jeg kan etablere nye par, ved at introducere en ny fisk og flytte om på de nuværende.

Indtil jeg kan skaffe en fisk fra det sydlige Indonesien vil jeg lade tiden gå sin gang og fortsætte med at fodre fiskene godt.


o_O
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lightning Maroons // Det etiske spørgsmål. Bør jeg?

Indlæg af S1m0n »

Følger jævnligt med her omkring dine klovne. Er rigtig spændt på at se hva det ender med.
Har selv en lille drøm om at prøve opdræt af klovne.

Efter du har fået 2 til at gå pænt sammen uden ballade. Hvordan ''styrre'' du så at få dem til at yngle?

Selv har jeg nemlig 2 snowflake som bare aldrig har ynglet..


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Det etiske spørgsmål. Bør jeg?

Indlæg af Jones »

Lige nu styrer jeg intet :D Men god fodring og god vandkvalitet skulle være vejen frem, hvis man spørger de kloge folk. Jeg har skrevet med flere opdrættere fra USA, og de siger entydigt, at det er de to vigtigste parametre. Så lige nu fodrer jeg godt og sørger for at vandet er som det skal være. Derfor tilføjede jeg levende sten til sumpen. Jeg skal også have tilføjet alger.

Jeg kommer dog ikke til at gøre mere ved min drøm/plan om opdræt på denne side af sommerferien, da vi har meget at se til. Jeg tænker derfor at det må være et efterårsprojekt. Og så har jeg forhåbentlig også en mage til min enlige lightning i akvariets højre side.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Det etiske spørgsmål. Bør jeg?

Indlæg af Jones »

Har sat kamera på, da jeg fandt ud af at der er en niche, for den slags på det japanske marked. Nu skal jeg bare have lavet en betalingsportal, hvorefter alverdens skøre stoddere kan få sig lidt lommegymnastik til synet af eksotiske klovne.

Som man kan se på billedet, er der meget mørkt i akvariet. Skifter baggrunden til hvid, så alt bliver lysere som væggen. Derved vil fiskene også fremstå tydeligere om natten. :f2:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // ip cam

Indlæg af Jones »

Sådan ser systemet ud i dag. Mangler lige at få ordnet lys over sumpen, samt at få en led spot mere hjem. Fiskene yngler ikke, men de vokser og bliver fortsat pænere, hvorfor jeg er yderst tilfreds.
Der kommer en ny fisk efter sommerferien :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // ip cam

Indlæg af Jones »

3,5 uger er gået. De blev tilbragt på landevejen i USA og Canada sammen med min kone og to små børn. Frøken Apex stod for pasningen af fiskene, nøje overvåget af mig, når jeg kunne finde wifi. Alt forløb godt, selvom der kom mange alger i den sidste uge. Hurra for Apex og ip cam :GO

Jeg har købt lidt ind og udvidet til seks fisk :sneaky2:

Jeg har således følgende:

Et par a. ocellaris, som tidligere har lagt æg. Planen er at de skal i noget større, men indtil da må de hygge sig i sumpen.

Et kompatibelt par maroons bestående af en lightning han og en gulstribet hun.

lightning x normal p. biaculeatus. Jeg ved stadig ikke om denne lightning har skiftet køn og er blevet en hun, men den vokser godt og lystrer navnet Vixen. Okay, den kommer ikke når jeg kalder, men i det mindste når der skal fodres. Den er en fandens fisk, der er glubsk som en haj og smuk som en havfrue. Jeg forsøger stadig at parre den sammen med, ja snart hvilken som helst hvidstribet maroon, men den bliver ved med at være for hård ved dem. Jeg opgiver dog ikke og er egentlig sikker på at det kun bliver nemmere jo større den bliver, da den så ikke vil se mindre fisk som konkurrenter, der skal makuleres.

Billederne er taget med telefon og er ganske elendige, men de viser da at fiskene er der. Og det er vel hvad folk vil se i sådan en tråd :D
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Nye fisk

Indlæg af Jones »

En lille update må være på sin plads.

travlhed i familien gør, at jeg overvejer om jeg skal fortsætte projektet. At holde opdræt kørende kræver en masse tid. Mere end mange lige går og tror faktisk. Rotiferkulturer skal vedligeholdes, phythoplankton ligeledes. Og så skal der sørges for god vandkvalitet i et småt system, hvor der samtidig skal fodres enormt meget. Det kræver en masse tid og den kan være svær at finde, når man samtidig ønsker tid til familien i en hektisk hverdag.

Det hele er så kulmineret i at jeg overvejer at sætte opdrætsprojektet på pause og bare gemme fiskene til en dag, hvor der er bedre tid igen. Vi kigger fortsat på hus og en eventuel flytning vil heller ikke gøre noget godt for æglægningen.

Har derfor overvejet om jeg skal genopsætte et reefer 170 og holde mine lightning maroons i det. Jwg tænker at de nok kan sættes sammen i løbet af de næste 6 måneder uden, at Vixen (det hedder den store) river hannen i stumper og stykker.

Det hele er dog kun løse tanker, endnu.... Når jeg ser på alle mine gamle billeder her på forum, så synes jeg også at jeg havde det pæneste setup, da jeg havde reefer 170. Det var nemt at arbejde med, ikke for stort og så koster det ikke en formue at sætte op og holde kørende.

Og så er det sjovere at have lightning maroons i stuen end i kælderen.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Nye fisk

Indlæg af Jones »

Har udvidet med et akvarie på ca 80 liter. Om der skal noget i det nu ved jeg ikke, men det var så flot at jeg bare måtte have det. Så kan Vixen måske komme på tålt ophold i stuen.

Der fulgte en flot gammel servante med akvariet, men indtil videre står det bare ved siden af resten af systemet.

Har lige fodret med mine hjemmekultiverede pods og rotifers, hvilket lod til at behage en masse små filterfeeders i refugiet, hvor Vixen holder til i sine anemoner.
Og så fik jeg da også lige, igen igen, sendt phytoplankton til Sjælland, ligesom en lokal akvarist hentede lidt phyto, pods og rotifers i går. Det er fedt at folk kan bruge det jeg går og kultiverer.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Nye fisk

Indlæg af Jones »

Så må det være tid til en lille updatering om mit lille system i kælderen.

Grundet ferie har der ikke været tid til, at sætte klovnene igang med æglægning. Det råder jeg bod på nu. De kommende dage står på vandskifte, oprydning og forberedelse af nyt larve/baby akvarie. Jeg har fejlsøgt og fundet nogle ting, som jeg skal ændre. Har konfereret med et par amerikanere og de havde en formodning om hvad der gjorde at mine gold lightning unger døde.

Nu bliver bare spændende at se, hvornår der kommer æg igen.

Vixen, min hun lightning, går stadig alene. Dog med en a. percula i plexikasse. Den egner sig fortsat kun som eneboer.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Nye fisk

Indlæg af Jones »

Opdatering:

alle mine klovne, med undtagelse af to, flytter til Decocean, hvor de skal udgøre første led i et spændende tiltag. Jeg selv beholder en mellemstor gulstribet hun og den første unge jeg havde succes med at opdrætte. Den vokser godt og kan forhåbentligt sættes sammen med sin kommende mage i marts eller april. Hvis der er for mange øretæver i luften, fra hunnens side, bliver hun solgt fra så den lille gold lightning maroon kan vokse sig stor og blive en hun. Derefter vil den kunne sammenparres med en gulstribet han. Fordelen er så, at det er den "sjældne" fisk, der er den dominerende og dermed ikke skal agere boksebold.

Om jeg kommer til at beholde fisken på den lange bane ved jeg ikke, da jeg påtænker at erhverve mig et par amphiprion latezonatus og opdrætte disse. Dog forudsætter det at jeg har held med at skaffe fiskene. Da de, grundet deres subtropiske oprindelse, kræver koldere vand end andre klovne og akvariefisk skal de gå i et artsakvarie. Jeg ønsker ikke at have mere end et samlet system, hvorfor gold lightning maroon projektet forventes at lukke endegyldigt, hvis jeg kan opdrive a. latezonatus.

Over and out.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Nye fisk

Indlæg af Jones »

Jeg har nu erhvervet mig et midlertidigt akvarie til de to fisk, som skal blive her på adressen. Eller så længe vi bor her, for den 1. marts rykker vi hjem til fastlandet.

Midlertidigt akvarie er et Innovative marine 16 gallon hvid (den gamle model). Jeg drømmer dog om Red sea reefer 170 eller 250 (har haft dem begge tidligere) og tænker at købe et af dem når vi er flyttet.

Om det skal indrettes til fløjlsklovne eller a. latezonatus ved jeg endnu ikke.

Mht lys tænker jeg på Radion eller Kessil.

Alt vil fortsat blive styret af min trofaste apex.

Over and out


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning Maroons // Nye fisk

Indlæg af Jones »

Vi er nu flyttet hjem til jydelandet og tiden er så småt ved at være moden til lidt nørderi med akvariet. Det blev et 112 liters med dansk underskab. Jeg forstærker skabet og fastmonterer det på væggen. I akvariet skal der være skiver, hammerkoraller og andre lps.

Af fisk har jeg allerede

Gold lightning maroon klovn (eget opdræt)
Gold nugget maroon

Jeg drømmer om en lille flammekejser eller en mini imperator, men tiden må vise hvad jeg finder på. Klovnene er vigtigst og jeg går ikke på kompromis med deres sikkerhed.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af nbd »

Flot skab! Men benene ser mig lidt usikre ud til >100 kg?

Godt at se, at du ikke har opgivet saltvandet :-)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Jones »

Trykket fra vægten vil gå lige ned og skabet bliver forstærket indvendigt, samt skruet fast på væggen med mindst seks franske skruer. Jeg er overbevist om at det nok skal holde, grundet det faktum at skabet ikke kan rokke en mm. og samtidig også bæres af væggen.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Jones »

Så er der lidt nyt at berette, omend mit indtryk er at forum og facebookgrupperne er noget sløje for tiden.

Jeg vælger dog at skrive her da jeg fortsat går ind for vidensdeling og tænker at andre måske synes at det er spændende at se hvad der sker med mit opdræt.

Jeg har forstærket skabet, lavet overløb og huller. I morgen limer jeg overløbskam og pvc. Når det hele er testkørt kommer der vand i akvariet og så kan fiskene ellers flytte op i stuen.

Jeg overvejer fortsat om jeg skal sælge dem og omlægge til amphiprion latezonatus, men jeg synes også at det er spændende at se hvad jeg kan drive min egen linje til gennem forædling over nogle generationer.


o_O
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af soulflame »

Det er altid spændende at høre om opdræt
Men synes du skal fortsætte med din egen linje :-)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Jones »

Hej Thomas. Jeg forstår ikke at flere ikke gør forsøget. Jeg må indrømme at det også kribler lidt i mig for at få et par a. ocellaris og et par a. percula igen. Meeeen, så er vi jo tilbage til et større setup i kælderen og det har jeg ikke lyst til foreløbig.


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:Hej Thomas. Jeg forstår ikke at flere ikke gør forsøget. Jeg må indrømme at det også kribler lidt i mig for at få et par a. ocellaris og et par a. percula igen. Meeeen, så er vi jo tilbage til et større setup i kælderen og det har jeg ikke lyst til foreløbig.

Grunden til at flere nok ikke forsøger med noget opdræt, kunne meget let være at arbejdet er forstort i forhold til resultatet.
Jeg så hvilket stort "menage" som Flemming havde fået stablet på benene, blot for at lave tilpas mange hjuldyr
Og når prisen på en fisk i forretningen ikke er højere end den er, og man ser hvilke micro fisk der kommer ud af det, så gider folk nok ikke. Det er jo ikke bare lige at drysse lidt foder ned til dem en gang om dagen


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Jones »

Jeg ved godt at det er et stort arbejde og at der ikke er økonomisk vinding ved det, men man lærer mere om fiskene end man kan læse sig til på 10 år. Sådan er det i hvert fald i mit tilfælde.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Jones »

Jeg genåbner så småt tråden her da jeg, efter skilsmisse, er ved at renovere nyt hus og langsomt kigger mod nyt akvarieprojekt. Har lagt billet ind på et reefer 170.

Mine to klovne trives og jeg drømmer stadig om, at lave næste generation af gule lightning maroons. Men det ligger fortsat ude i fremtiden. I får lige et enkelt billede af den unge jeg beholdte i sin tid.

Som I kan se er fisken blevet stor. Den udgør nu den kvindelige del af et par, hvor hannen er gulstribet. De er yderst kompatible og bor i 54 liter vand, imens de venter på det nye.

Fiskens mønster er aftaget gennem årene og det er bl.a. noget af det, der kendetegner lightning genet. At det ændrer sig gennem fiskens liv. Den har både gul og hvid, samt sølv/blå skæl. Så man må sige, at den er et pænt mix af gulstribet og 3. generation ren lightning maroon fra papua ny guinea linjen.

Får jeg unger fra dette par vil 50% af dem have normale flødegule aftegninger og de resterende vil udvise lightning markører, eller komplet mønster, kombineret med gult. Dvs. de bliver endnu mere gule end deres mor :GO
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af tim_rn »

Fedt!

Jeg synes jeg så i en anden tråd eller måske FB du gik med overvejelser om et mere integreret akvarie, altså i væg eller anden. Er der nogen skitser for det endnu?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Jones »

Det er også rigtigt. Den plan går jeg stadig med. Men grundet renovering af huset, og at jeg rendte ind i et billigt reefer 170, tænkte jeg at reefer kunne bruges i en periode. Det kan gensælges for det samme, så derfor ville jeg gerne gøre det på den måde. Min tanke er, at bygge en stor bogreol, med skabe, bøger osv. Og midt i reolen skal der så være et akvarie. Jeg drømmer om 200x27x33 LBH, som mit gamle væg til væg akvarie.


o_O
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Anders månsson »

det er så godt at høre at du er på vej tilbage efter skilsmissen. Det er sgu en hård tid! Du ved at du stadig er velkommen herhjem i Oense til hygge og en sludder om livet og akvarie!!!!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Jones »

Tak Anders. Jeg har ikke glemt det. Jeg er bare lidt spændt op med renovering osv osv. Og så har jeg jo været så heldig at møde en søøøøød kvinde, som også skal have lidt opmærksomhed, så pludselig går tiden med alt muligt.

Men jeg glæder mig til at komme rigtigt igang med projektet og har så småt overvejet, om jeg kan designe reol nu, og så bygge den i samme ombæring, når stuen alligevel renoveres. Derved vil jeg kunne bestille akvarie og igangsætte det, imens jeg renoverer de andre rum i huset. Så er ventetiden heller ikke så lang, når jeg rigtigt får tiden til denne hobby igen.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Gold Lightning Maroon x Gold Nugget // nyt akv.

Indlæg af Jones »

Jeg har nu tegnet min reol til akvariet. Der går lidt tid inden den kan bygges, men jeg har taget højde for strøm og plads. Akvariet kan blive op til to meter langt, afhængig af om jeg ønsker låge til højre eller ej. Jeg ender nok med at vælge de to meter akvarie, fremfor lågen. Der er stor opbakning fra min kæreste, så det er jo om at gribe muligheden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"