"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Damsteds 250L plus sump - Nedlagt se ny tråd

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Damsteds 250L plus sump - Nedlagt se ny tråd

Indlæg af Damsted »

Hej forum, jeg fik et super godt tilbud på hellfishs gamle balje inklusiv møbel og sump, og jeg valgte derfor at opgradere mit Lido 120 setup. Da jeg fik akvariet trængte det til en rens, men ellers fejlede det ikke noget af betydning. Jeg fik renset akvariet og sumpen og fixet de andre småting, som det krævede, for at det var køreklar. Jeg tømte Lidoet i en stor murebalje samt i et par ekstra spande, og så rykkede jeg den nye balje på plads, hvorefter jeg fik lavet min stensætning og fyldt bundlag i. Jeg var nu klar til at fylde vand i, og jeg tømte spandende med vand og fiskede herefter mit levende indhold op af murebaljen og over i akvariet. Herefter tømte jeg vandet fra murebaljen over i akvariet også. Nu fik mit osmoseanlæg så lov til at arbejde på højtryk, jeg manglede trods alt små 200L saltvand. I løbet af aftenen fik jeg fyldt det meste af displaytanken, og osmoseanlægget fik lov til at fylde murebaljen i løbet af natten, så jeg kunne fylde det resterende næste dag. Flytningen gik godt, men jeg mistede dog min anemone et par dage efter :(. Man siger dog at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Efter min anemone døde, så er mine ocellaris blevet mere levende, og pryder nu hele baljen i stedet for at gemme sig i anemonen, og på grund af det samt for på sigt at give plads til flere koraller har jeg valgt ikke at anskaffe mig en ny anemone.

Med hensyn til teknikken, har jeg flyttet min Deltec AP600 skummer og NewJet 2300 returpumpe med over på det nye system, omend jeg på sigt ønsker at opgradere disse to. Jeg har yderligere haft tegnedrengen oppe, og anskaffet mig en Maxspext Gyre xf130 cirkulationspumpe, og en Maxspect R420r 180W 15.000K lampe, samt et Eheim Jäger 200W varmelegme. Næste investering, i hvert fald i forhold til teknik, bliver et kalkreaktor-setup og et osmolator-setup, således at jeg kan holde mere stabile værdier. Jeg har dog også planer om at købe noget drivhusglas, og skære til, så jeg kan få overdækket på både sump og displaytanken, for at minimere fordampningen :).

Her kan i set lidt billeder af det nye setup:
2016-02-25 19.59.30.jpg
2016-02-25 19.59.23.jpg
2016-02-25 19.59.42.jpg
2016-02-25 19.59.58.jpg
2016-02-25 20.00.03.jpg
2016-02-25 20.00.07.jpg
2016-02-26 11.03.55.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Damsted tors 30. nov 2017 19:53, rettet i alt 1 gang.


dyr200
Reactions:

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af dyr200 »

ser godt ud


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Jeg er også selv blevet rigtig godt tilfreds med resultatet, og det pyntede også gevaldigt på stuen med et større akvarie! :biggrin:


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
dyr200
Reactions:

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af dyr200 »

ser altid godt ud når man opgrader haha
mvh
morten


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Jeg skulle igår til Vejle og hente et par fragmenter privat, og når jeg nu alligevel var på de kanter, så kunne jeg lige slå et smut forbi Fiskehulen i Horsens. Jeg kom hjem med en gul kirurg, en lille fungia, en lille frag Watermelon chalice, En lille Montipora samarensi, en Sinularia, en Echinophyllia, en hammerkoral samt hvad jeg tror er en Favia. I alt endte jeg altså med en ny fisk og 7 nye koraller, og det gjorde rigtig meget for baljen! :biggrin:

Kirurgen er sky, og den deltog ikke i aften fordingen, jeg har hængt noget nori tang til den, men det ligner ikke, at den har været i det henover natten. Til gengæld "græsser" den fint de alger der sidder på sten, og bagruden af akvariet, men mon ikke den nok skal komme til at spise, når den lige vender sig til dens nye hjem :)
2016-03-03 20.37.17.jpg
2016-03-03 20.39.05.jpg
2016-03-03 20.39.11.jpg
2016-03-03 20.39.12.jpg
2016-03-03 20.39.16.jpg
2016-03-03 20.39.20.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Anden »

Fedt fedt nu sker der lidt, kom endelig med flere foto's evt uden alt det blå på.


Billede
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Fik i fredags tilføjet endnu en koral, da jeg hentede en stor Grøn Bali Slimer til 100kr. i Middelfart. I samme ombæring var jeg så ukløgtig at skrue op for mit lys, og jeg så endte med ikke at være ret meget hjemme i weekenden, resulterede det i at min Samarensi blegnede, og jeg troede faktisk den var helt død, men efter at jeg har skruet ned for lyset igen, og den røg på bunden af akvariet, ser det ud til den igen at være ved at få farve. Nu har jeg dog bare en stor mængde alger, som jeg skal se, om jeg kan komme af med.

Jeg har desuden fået anskaffet et kalkreaktor-setup, som er blevet monteret i et ekstra skab, som jeg har fundet plads til ved siden af akvariet, og så boret huller igennem de to møbler til at trække ledninger og slanger igennem. Jeg var igen så uklog at sætte den op lige til en travl weekend, og min KH ligger nu et pænt stykke over det anbefalede, og den er derfor midlertidig koblet af igen, indtil niveauet igen er på plads, så skal jeg have den indstillet ordentligt!

En opdatering på min Gule Kirurg, den er stadig lidt sky, men slet ikke i samme grad mere, og den tager nu gladeligt det noritang, som jeg hænger i baljen, og når jeg smider artemia eller flagefoder i baljen med pumpen tændt, så det cirkulere rundt, snupper den også det der kommer forbi den. Mine to Ocellariser er gået i min hammerkoral, men de kommer stadig op og spiser og svømmer mere frit rundt, end de gjorde, da jeg havde min anemone. Slutteligt har jeg desværre mistet min Hugo, som også var taget med fra det gamle setup.
2016-03-11 20.19.04.jpg
2016-03-11 20.19.15.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Anden skrev:Fedt fedt nu sker der lidt, kom endelig med flere foto's evt uden alt det blå på.
Jeg kan prøve, men billederne bliver nu bare taget under det lys, der nu engang er på baljen, og det er slet ikke så blåt i virkeligheden, plus nogle af billederne er taget sent på aftenen, hvor der er ved at være slukket for de hvide LED'er :)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Så blev det tid til endnu en update. Min Samarensi overlevede desværre ikke at have fået for meget lys. Det, jeg har antaget, var en Echinophyllia, er desværre også gået til, en morgen jeg stod op, var den halvt sat til i brune alger, som jeg skrabede af, men inden under var der kun skellet tilbage, og jeg "fraggede" derfor det levende stykke af og kom tilbage i akvariet, som desværre så ud som den første halvdel næste morgen. Jeg var bange for at mit græs skulle stå af, da det tog en lille uge, hvor den slet ikke slog sine polypper ud igen, men den har nu igen slået dem ud igen, og de er flottere end føre i en rigtig fin lysegrøn farve. Mit Kenyatræ har i en over en uges tid stået noget grimt, men den slår af og til nogle af polypperne fuldt ud, og ser ud til stadig at være i live. Jeg har læst, at folk har erfaret, de godt kan lide flow og mere lys, så jeg har smidt den højere i baljen og et sted hen med lidt mere flow, og jeg håber det hjælper. Bortset fra dette står resten af korallerne rigtig flot, og jeg kan ane vækst - specielt min Zoa. Jeg har nu også efterhånden fået fin tunet min kalkreaktor, så mine værdier ligger fint ud fra de målinger, som jeg løbende foretager. Jeg har desværre haft en alge opblomstring, som dog ser ud til at være på retur, og jeg antager derfor at det skyldes opgraderingen til nyt akvarie. Jeg har desværre også haft besøg af 5-6 bobbelalger, som jeg dog har løsnet fra stenene og smidt ud, uden at jeg fik sprængt dem, så jeg håber at være kommet dem til livs.

Med henhold til det levende så har jeg siden sidst tilføjet en Centropgye Bispinosa, 2 stk. Pterapogon Kaudernier og en krabbe, som jeg ikke kender navnet på, og som de faktisk heller ikke kunne fortælle mig meget om i Fynsakvarie Centrum, hvor jeg købte den, men jeg kunne simpelthen ikke stå for det specielle udseende. Krabben er ikke synlig ret meget, men den kommer dog tit frem om aftenen, og virker umiddelbart til at spise en hel del af de alger, som jeg har haft lidt problemer med. Alle fisk tager masser af foder og mine Gule kirurg er også begyndt at se rigtig flot ud.

Med hensyn til teknik, så har jeg udover at have indstille min kalkreaktor ordentlig også fået anskaffet mig en Tunze Osmolator 5017, så det ekstra skab, som jeg havde fået købt og modificeret som et ekstra opbevaringsrum til akvariet, er nu stop fyldt. Yderligere var jeg igår i Viborg for at hente et osmoseanlæg, og jeg har således opgraderet fra et "Mars: 3trins osmoseanlæg med 75GPD membran" med tilkøbt silikatfilter, til et "Puratek Deluxe 200 GPD", og jeg kan derfor fylde min nye 20L dunk, som osmolatoren suger fra noget hurtigere, uden så meget spildevand, og formegentlig også med lidt bedre vandkvalitet. Næste opgradering jeg er ved at overveje at for det første en Hanna til fosfat målinger, da jeg har læst mig frem til saliferts test hertil, ikke skulle være gode nok. Herefter vil jeg gerne opgradere min skummer og returpumpe, til noget der er lidt mere stille, og jeg kigger derfor pt. på Mini Bubble King 160 og Mini Bubble King 180 skummerne samt både en Jebao og Red Dragon returpumper, men jeg må nok indse at der formegentlig går lidt tid inden begge dele er indkøbt, da finanserne også skal være til det, og jeg samtidig også ønsker at fylde flere koraller i baljen.

Nedenfor kan i se lidt billeder af de nye indkøb og tilføjelser.
2016-03-23 15.59.38.jpg
2016-03-23 15.59.42.jpg
2016-03-23 16.09.15.jpg
2016-03-29 18.09.19.jpg
2016-03-31 19.05.09.jpg
2016-03-31 19.17.54.jpg
2016-03-31 19.18.09.jpg
2016-03-31 20.02.39.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Anden »

Fine nye dyr.

Krabben kunne ligne en stenorhynchus med små ben eller en decorator af en slags, håber den er reef safe.


Billede
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Anden skrev:Fine nye dyr.

Krabben kunne ligne en stenorhynchus med små ben eller en decorator af en slags, håber den er reef safe.
Ja det håber jeg også, ellers så må den op igen, eller ned i sumpen og gøre rent ;)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af hellfish »

Fedt med nyt liv i den gamle balje :)


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

hellfish skrev:Fedt med nyt liv i den gamle balje :)
Ja, det er dog et stykke vej, til det ligner sig selv fra den gang, det stod ved dig ;)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Så kommer der en lille hurtig update på mit "projekt". Jeg var efterhånden blevet ret træt af, at jeg ikke havde ret meget mulighed for at placere koraller i andet end to niveauer, på sandet og på toppen af stensætningen, og jeg valgte derfor forleden at lave ny aquascape. Jeg syntes personligt aquascapen blev ret fed, og specielt den store sten samling er fuld af små huler til fiskene, samt masser af mulighed for placering af koraller i forskellige niveauer, som efter min mening på sigt kommer til at give et meget federe akvarie. Jeg skal nu bare have tegnedrengen frem og fyldt det med koraller, så hvis nogen ligger inde med nogle de vil sælge, så må i gerne sige til ;)
2016-04-05 13.22.20.jpg
2016-04-05 13.22.39.jpg
2016-04-05 13.23.01.jpg
2016-04-05 13.23.21.jpg
2016-04-05 13.23.25.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Marco R »

Jeg kan meget bedre lide din nye stenopsætning, super fed :GO :GO

Meget lufttig og med mange muligheder :y


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Marco R skrev:Jeg kan meget bedre lide din nye stenopsætning, super fed :GO :GO

Meget lufttig og med mange muligheder :y

Tak! Jeg er også meget tilfreds, og ja det har givet meget mere luft, men samtidig også mere plads til koraller, så nu skal jeg bare have købt lidt forskelligt og gerne i andre farver end grønt ;)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Så var der igen tiden til en lille update. Jeg har som tidligere skrevet døjet med lidt alge, og jeg kan stadig ikke helt komme det til livs, jeg har nu prøvet at skrue lidt op for min Gyre, og det ser nu ud til, at det trækker sig tilbage, så noget kunne tyde på, mit flow måske har været for lavt. Der er imellemtiden også blevet tilføjet lidt. Jeg har smidt en rød søstjerne i, samt 5 turboer og en søpindsvin, så mit skraldehold er blevet opgraderet, og det ser ud til at have været et fornuftigt valg. Samtidig har jeg fået tilføjet lidt flere koraller - jeg kan dog ikke navnene på andet end, at jeg har købt en Sinularia blødkoral. Der er stadig lang vejs med at fylde baljen med koraller, men det kommer stille og roligt, og jeg er nu også begyndt at købe andet end grønne nuancer. Jeg haster dog ikke med at fylde baljen, da det for mig er vigtigere, at se de koraller jeg køber, folder sig ud og viser tegn på vækst samt trivsel :K

Til sidst kan det også nævnes, at de to Kardinaler, som jeg købte tydeligvis er et par, og hannen går nu med en stor skuffe. Han har svært ved at tage føde til sig, men jeg antager det er normalt, da han jo ikke ønsker at smide skuffensindhold :wink:
2016-04-10 20.26.32.jpg
2016-04-12 14.50.33.jpg
2016-04-12 14.50.42.jpg
2016-04-12 14.50.45.jpg
2016-04-12 14.50.48.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Anden »

Øv med de alger og det ser ud til koraller også syntes der er øv, behandler du men noget andet end flow?


Billede
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Nej jeg behandler ikke med noget andet. Billederne snyder lidt, det er kun den grønne SPS på toppen af stensætningen, som ikke står flot pt. Alt andet er farverigt og foldet ud. Den orange koral under mit udhæng, folder sig dog kun ud om aftenen, når lyset er ved at sænke sig, så jeg tror den skal flyttes til et andet sted, hvor den får mindre lys end nu. Sinulariaen har også foldet polypperne fint ud. Algerne er idag blev endnu mindre igen, så jeg tror måske jeg har fundet løsningen :)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Tutter »

Lækkert akvarie. :GO
Er ked af at jeg brækkede den der Digitalis i dag. Du må gerne hente den anden jeg har, der er også lidt Zoa på stenen gratis. Du glemte også reefbound. :wink:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Marco R »

Damsted skrev:Den orange koral under mit udhæng, folder sig dog kun ud om aftenen, når lyset er ved at sænke sig, så jeg tror den skal flyttes til et andet sted, hvor den får mindre lys end nu.
Hvis det er den koral på tredjesidste billede i din seneste billed-update, så ligner det meget en solkoral, og den står faktisk perfekt, da den står en del i skygge/under et udhæng, men for at trives så skal den fodres :happy:


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Marco R skrev:
Damsted skrev:Den orange koral under mit udhæng, folder sig dog kun ud om aftenen, når lyset er ved at sænke sig, så jeg tror den skal flyttes til et andet sted, hvor den får mindre lys end nu.
Hvis det er den koral på tredjesidste billede i din seneste billed-update, så ligner det meget en solkoral, og den står faktisk perfekt, da den står en del i skygge/under et udhæng, men for at trives så skal den fodres :happy:
Det er netop den, tak for informationen - jeg vil lige læse op på solkoraller så, jeg fik bare afvide den helst skulle stå lidt mørkt, eksempelvis under et udhæng :)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Marco R »

Damsted skrev:
Marco R skrev:
Damsted skrev:Den orange koral under mit udhæng, folder sig dog kun ud om aftenen, når lyset er ved at sænke sig, så jeg tror den skal flyttes til et andet sted, hvor den får mindre lys end nu.
Hvis det er den koral på tredjesidste billede i din seneste billed-update, så ligner det meget en solkoral, og den står faktisk perfekt, da den står en del i skygge/under et udhæng, men for at trives så skal den fodres :happy:
Det er netop den, tak for informationen - jeg vil lige læse op på solkoraller så, jeg fik bare afvide den helst skulle stå lidt mørkt, eksempelvis under et udhæng :)
Det var så lidt :GO Det er også rigtig nok, men personen har bare lige glemt den vigtigste del, at den skal fodres :beer:

Super at du vil læse op om den, da det er en rigtig smuk koral :y


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Så blev der igen tid og anledning til en lille opdatering på min balje. Jeg har det sidste stykke tid kæmpet med for høj nitrat, som formegentlig skyldes, at jeg syntes, det er hyggeligt at fodre fiskene og kigge på dem spise, og jeg har derfor nok været lige rigeligt rundhåndet med foderdåsen. Samtidig hev jeg for en måned eller to siden en ordentlig tot af mine Caulerpa op fra sumpen, og jeg tror disse to ting er en stor faktor i, at jeg har haft nitrat udbrud. Jeg har under udbruddet også mistet et par koraller, og min gule kirurg er desværre også gået til. Hvor vidt nitraten har været hovedårsag til tabene, skal jeg være usagt, men mine andre værdier har set helt okay ud, ved de målinger jeg har udført, og jeg mistænker derfor, at det har været synderen. I kampen mod nitrat har jeg til at starte med startet med at lave ca. 20L vandskifte om ugen, hvilket da også hjalp en smule, men så løb jeg ind i en travl periode, og vandskiftene blev uregelmæssige, og nitraten har derfor taget et ryk op igen. Denne gang har jeg tænkt at jeg vil bekæmpe nitraten med enden vodka eller NO3:PO4-X fra Red Sea, men da jeg tager på ferie på Lørdag, må det vente til jeg er hjemme fra ferie igen Lørdag i næste uge, da jeg skal have tiden til at teste og holde øje med værdierne, og hvordan de påvirkes ved en sådan kur.

Foruden at have lavet vandskifte og nu besluttet mig for at bekæmpe nitraten ved carbon tilførelse, så har jeg også investeret i en Royal Exclusive Bubble King Mini 180, en skummer som jeg det sidste halve år har haft kig på, og nu gav pengepungen mig tilladelse, og jeg håber denne i fremtiden vil hjælpe mig med at holde min nitrat på et respektabelt niveau, når jeg engang har fået det slået derned.

Endvidere har mine Kauderni han gået med skuffe to gange, men begge gange har han smidt den uden noget udbyttet - i hvertfald ikke et vi har nået at se. Pt. er de dog endnu engang i gang med endnu et forsøg, hvor den ene gør kur til den anden ved at svømme tæt på, og ryster sig op ad den.

Her under er lige et billede af hele baljen, samt at billede ag skummeren placeret i sumpen :)[attachment=0]2016-07-28 19.42.10.jpg[/attachment][attachment=1]2016-07-28 19.42.01.jpg[/attachment]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

Nå så kunne jeg komme til tasterne igen. Siden sidst har jeg stadig kæmpet med nitraten. :BA
- For at løse problemet, har jeg derfor indkøbt doseringsmaskine, som er blevet sat til at dosere vodka, som i starten ikke rigtig virkede til at hjælpe. Den anden dag da jeg øgede doseringen, stod jeg dagen efter op til et akvarie, hvor vandet var blevet grumset, så jeg har derfor haft en voldsom bakterieopblomstring, hvorfor dosseringen selvfølgelig med det samme blev reduceret. Nu skummer skummeren på livet løs, så det virker til, jeg endelig har fået gang i processen.

Jeg må indrømme, at jeg har været for doven omkring mit akvarie, så at jeg har valgt ikke at lave vandskifte, har nok desværre sat mig i en svær situation, men denne akter jeg nu at rette op på. Min nitrat er stadig uden for skalaen på mit Salifert testsæt, men det der er i akvariet nu ser ud til at trives, og jeg ser vækst på flere af mine zoas, blødkoraller samt min Bali Slimer. For at rette yderligere op på mit nitratproblem, startede jeg i mandags med at lave et 60L vandskifte dagligt, og det ser nu ud til på mit testsæt, at jeg er på vej den rette vej, i det at den ikke med det samme bliver fuld pink, men istedet gradvist øger farveintensitet i løbet af de 3minutter, som testen skal stå. Jeg fortsætter de daglige vandskifte indtil jeg er på rettekurs igen, hvorefter jeg skal hanke op i mig selv, og lave et ugentlig vandskifte på 20L. Jeg havde overvejet et fuld vandskifte, men var i den forbindelse bange for, at jeg så ville få en helt ny indkøringsperiode, hvilket jeg ikke ønsker, da jeg gerne vil beholde det levende indhold, som jeg nu har.

Endvidere for at bekæmpe nitraten, har jeg valgt at mine tre Chromis Viridis skal videre, således at jeg også sænker min bioload, samtidig med at der muligvis på senere tidpunkt bliver plads til en enkelt eller to fisk mere. En evt. tilføjelse af disse, sker dog med 100% garanti ikke før nitraten er i balance igen! :f2:

Skal man se positivt på hele min situation, så har jeg fået mig en lærestreg, som forhåbentlig kan sørger for at jeg fremadrettet husker den smule arbejde der er ved at lave et ugentlig vandskifte. :GO


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

En opfølgning på nitraten. Her er tildels tale om en fejl 40. Jeg købte igår et Red Sea Nitrate Pro testsæt, og her fik jeg et resultat på ca. 16PPM. I forbindelse med testen fra Red Sea kom jeg til at undre mig over at denne skulle læses oppefra, da jeg altid i Salifert har kigget på farven uden at holde dem op mod det hvide på farvekortene. Jeg læste brugsforvirringen igen, og ganske rigtigt, denne skulle også læses oppe fra. Dette hjalp lidt på det, men Salifert siger dog stadig, at jeg har en nitrat på ca. 75PPM. Jeg ved altså stadig ikke hvilken jeg skal stole på, men idet at jeg ikke ser ud til at have nogle videre problemer, hverken med fisk der dør, at alle koraller jeg kommer i baljen går til, eller nogen form for algebevoksning, så antager jeg umiddelbart at Red Sea resultatet virker mere sandsynligt. Jeg syntes ikke 16PPM som sådan er alarmerende (omend vi hurtigt kan blive enige om dette er til den høje side), og jeg vælger derfor at nedbringe den via ugentlige vandskifte og fortsat vodka dosering. Jeg håber, at disse to i samarbjede med min skummer og refugium kan nedbringe nitraten til noget nær 0PPM.

Caulerpaerne i mit refugium er desuden blevet skiftet ud med chaetomorpha.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af MGlauridsen »

Hej Damsted, det ligner en fin opsætning synes jeg :) Spændende at følge lidt med i. Kan godt lide størrelsen på akvarie og møbel, så tænkte om jeg kunne lokke de total mål ud af dig? :) Længde, bredde og højde på møbel+akvarie


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Damsteds 250L plus sump

Indlæg af Damsted »

MGlauridsen skrev:Hej Damsted, det ligner en fin opsætning synes jeg :) Spændende at følge lidt med i. Kan godt lide størrelsen på akvarie og møbel, så tænkte om jeg kunne lokke de total mål ud af dig? :) Længde, bredde og højde på møbel+akvarie
Akvariet er 100cm X 50cm X 50cm og møblet er samme bredde og længde og 70cm højt. Samlet er højden så 120cm :)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"