"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120 - Solgt!

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120 - Solgt!

Indlæg af Damsted »

Hej, jeg har i mange år beundret diverse saltvandakavarier og dermed også haft en ønske om en dag selv at eje et, den dag er nu kommet. Jeg har igår erhvervet mig et Juwel Lido 120 brug inklusiv skab, sump, skummer, retur pumpe og test set mv. Planen er nu, at der skal bores huller til overløb, da tidligere ejer kørte med en overløbskasse i stedet. Jeg er dog ikke helt sikker på rør dimensioneringen, men har fundet frem til at jeg skal bruge Ø20 rør, lyder det forkert?
Jeg vil løbende opdatere på projektet, så i er velkomne til at følge med.
2015-10-07 20.40.56.jpg
2015-10-07 20.41.25.jpg
2015-10-07 20.42.15.jpg
2015-10-07 20.46.50.jpg
2015-10-07 20.46.37.jpg
2015-10-07 20.45.33.jpg
2015-10-07 20.44.54.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Damsted fre 26. feb 2016 11:58, rettet i alt 2 gange.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Johnny »

det kommer an på pladsen i i overløb jeg havde bruge min 1 overløb 32 helst 2 og 20 retur køb gennelføringer og mål inden du borer de fylder en del lav evt nyt overløv med 1 glasplade så det bliver 3 kantet det passer fint til 3 rør men måste det vil fylde for meget og så tvivler jeg på din retur kan klare det men det er der nok andre der kan svare på skummeren er fin men trænger til afkalkning ser det ud til :biggrin:
held og lykke flot akv og møbel :h


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Husk at tænke over jo større rør dimension jo flere litter i timen kan der løbe igennem og det skal jo matche din retur. Så der ikke løber mere ned end op :-)

Men held og lykke med det, spændende projekt.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af PoulD »

Leonhardt_3400 skrev:Husk at tænke over jo større rør dimension jo flere litter i timen kan der løbe igennem og det skal jo matche din retur. Så der ikke løber mere ned end op :-)

Men held og lykke med det, spændende projekt.
Undskyld, men i mine ører lyder det som noget sludder :-) Om man så bruger et 110 mm kloakrør til overløb vil der da aldrig kunne løbe mere vand ned end man pumper op?

@Trådstarter: Tillykke med baljen og velkommen til


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Damsted »

Johnny skrev:det kommer an på pladsen i i overløb jeg havde bruge min 1 overløb 32 helst 2 og 20 retur køb gennelføringer og mål inden du borer de fylder en del lav evt nyt overløv med 1 glasplade så det bliver 3 kantet det passer fint til 3 rør men måste det vil fylde for meget og så tvivler jeg på din retur kan klare det men det er der nok andre der kan svare på skummeren er fin men trænger til afkalkning ser det ud til :biggrin:
held og lykke flot akv og møbel :h
Havde selv i tankerne at lave overløbet som en trekant. Og ja det hele trænger til en rengøring, så det skal jeg lige have gjort en af dagene.

Men det vil sige, jeg lidt har misforstået dimmensionering af rør? Selvfølgelig kan der jo ikke løbe mere i overløbet end pumpen smider op i baljen, og derved der kan løbe i overløbet, men i andre ville dimensionere efter, at man kunne opgradere retur pumpen senere eller hvad? :biggrin:


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
pitt
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 227
Tilmeldt: lør 22. jan 2011 15:29
13
Postnummer: 8722 Hedensted
Saltvand siden?: 2011

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af pitt »

PoulD skrev:
Leonhardt_3400 skrev:Husk at tænke over jo større rør dimension jo flere litter i timen kan der løbe igennem og det skal jo matche din retur. Så der ikke løber mere ned end op :-)

Men held og lykke med det, spændende projekt.
Undskyld, men i mine ører lyder det som noget sludder :-) Om man så bruger et 110 mm kloakrør til overløb vil der da aldrig kunne løbe mere vand ned end man pumper op?

@Trådstarter: Tillykke med baljen og velkommen til
+ :GO


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af PoulD »

Jeg ville gøre som Johnny foreslår.

Under alle omstændigheder ville jeg i al fald lave nedløb i en større dimension end returrøret. Der er trods alt et større tryk på returrøret, og nedløbet skulle helst ikke blive det svageste led i den kæde.

Især da hvis der ikke er et sikkerhedsrør. En snegl eller lign. der kravler i nedløbsrøret og mindsker flowet, skulle jo nødig medføre, at alt vandet i sumpen pumpes op i display tanken (i worst case scenarie, måske endda også over kanterne på DT )


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Marco R »

Først og fremmest velkommen til denne salte verden og tillykke med akvariet :happy:

Nu hvor akvariet ikke er større og et overløb kan tage en del plads - så tænker jeg, at du måske skulle overveje og bore hullerne på bagruden og lave det noget i stil med dette:

Taget herfra
[center]
1.jpg
[/center]
[center]
2.jpg
[/center]

Taget herfra
[center]
3.jpg
[/center]
Da det vil fylde mindre og give lidt mere plads :happy:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Damsted »

PoulD skrev:Jeg ville gøre som Johnny foreslår.

Under alle omstændigheder ville jeg i al fald lave nedløb i en større dimension end returrøret. Der er trods alt et større tryk på returrøret, og nedløbet skulle helst ikke blive det svageste led i den kæde.

Især da hvis der ikke er et sikkerhedsrør. En snegl eller lign. der kravler i nedløbsrøret og mindsker flowet, skulle jo nødig medføre, at alt vandet i sumpen pumpes op i display tanken (i worst case scenarie, måske endda også over kanterne på DT )
Der kommer et sikkerhedsoverløb på, samt jeg overvejer en løsning med tagrendenet over rørene for at undgår snegle og andet i selve røret :wink:

Ifølge saltvandswiki.dk så tager et ø20 rør 1200L/t, min returpumpe kan yde 2300L/t, men det er jo så uden løftehøjden, som er ca. 1,5m. Udfra maksimalt løftehøjde svare det ca. til at pumpens ydelse er halveret, og det er uden at medtage tab i form at modstand fra rørføringen, og et enkelt ø20, burde derfor i realiteten være nok, men jeg montere nu et sikkerhedsrør just incase noget skulle gå galt. :biggrin:


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Damsted »

Marco, jeg har også overvejet den løsning, men er kommet frem til at det andet er pænere, også da akvariet derved kan komme helt ind til væggen og tager mindre plads, i en allerede lille stue. Overløbskassen bliver designet i det ene hjørne bagved med en glasplade monteret diagonalt og derved trekantet. :biggrin:


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Leonhardt_3400 »

PoulD skrev:
Leonhardt_3400 skrev:Husk at tænke over jo større rør dimension jo flere litter i timen kan der løbe igennem og det skal jo matche din retur. Så der ikke løber mere ned end op :-)

Men held og lykke med det, spændende projekt.
Undskyld, men i mine ører lyder det som noget sludder :-) Om man så bruger et 110 mm kloakrør til overløb vil der da aldrig kunne løbe mere vand ned end man pumper op?

@Trådstarter: Tillykke med baljen og velkommen til
:-) synes det gav mening da jeg skrev det. Men jo du har ret. Det burde kun have en betydning den anden vej.

Kan bare husk jeg fik afvide dengang vi byggede at vi skulle tænke på litter i timen.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Damsted »

Så blev det endelig tid til en update! :biggrin:

Jeg fik i lørdags mit bor til glas, som jeg havde bestilt på Ebay, så idag har jeg benyttet min fridag fornuftigt, og hvor jeg har fået lavet huller i akvarie og skab samt monteret glasplade til overløb. Sidst men ikke mindst har jeg fået lavet PVC'en. Nu mangler jeg min overløbskam, som skulle være på vej, samt lidt slange til at forbinde returpumpen og skummeren til akvariet. Jeg tager nu i Fyns Akvarie Centrum, hvor jeg skal have købt noget bundlag, det før omtalte slange og nogle levende sten. Så skulle der gerne komme vand i imorgen, hvorefter det skal have lov at køre til. :wink:

Nedenunder kan i se, hvordan akvariet (og jeg selv :T ) ser ud efter dagens arbejde.
2015-10-19 15.45.56.jpg
2015-10-19 15.46.04.jpg
2015-10-19 15.46.23.jpg
2015-10-19 15.46.33.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Tutter »

Spændende, du kan få 1 kg gratis levende sten hos mig. :wink:


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Damsted »

Tutter skrev:Spændende, du kan få 1 kg gratis levende sten hos mig. :wink:
Hvor bor du :)? Har godt nok hentet ca. 12kg, men kunne måske godt bruge lidt ekstra til sumpen :)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Nicklossi »

Køber du levende sten hos Ib, skal du være meget opmærksom på glasroser :)


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Tutter »

Damsted skrev:
Tutter skrev:Spændende, du kan få 1 kg gratis levende sten hos mig. :wink:
Hvor bor du :)? Har godt nok hentet ca. 12kg, men kunne måske godt bruge lidt ekstra til sumpen :)
Desværre er den reserveret, sorry det gik hurtigt da jeg satte den ned til 0 kr. :wink:


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Damsted »

Endnu en update. Der er nu kommet vand i baljen, stenen er blevet placeret, og der er blevet hældt bundlag i. Jeg har haft lidt problemer med regulering af skummeren, men jeg tror det lykkedes nu, hvor jeg fik ændret det rette flow fra overløb ind i skummeren, dette betyder dog at mit reserve overløb pt. ikke fungere som er reserve, men blot tager resten. Jeg skulle senere idag dog modtage en kuglehane, som jeg smider på returpumpen, for at jeg på den måde kan regulere, hvor meget vand der cirkulere. Ydermere så bøvler jeg lidt med, hvordan jeg syntes min tunze 6025 sidder bedst både funktionalitetsmæssigt, men også i forhold til udseende. Nedenfor kan i se lidt billeder af stensætningen.
2015-10-21 23.18.22.jpg
2015-10-21 23.18.39.jpg
2015-10-21 23.18.53.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Damsted »

Så blev det tid til endnu en update, dog uden billeder. Akvariet er nu færdig med den brune algefase og er godt igang med den grønne. Værdierne er også ved at være på plads, og jeg satser på at clean up crew kan blive tilføjet om en uge eller to. Fisk og koraller kan forhåbentligt komme på tale kort efter nytår :)


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Damsted »

Knap en uge gik der, og jeg har nu været ude og købe lidt levende til baljen. Jeg har købt 3 eremit krebs, 3 snegle og en pudsereje. Jeg blev så forelsket i en anemone og et par klovnefisk, at jeg bare måtte have dem med hjem. Nu skal der så heller ikke mere levende i før efter nytår! :wink:
2015-12-07 19.29.38.jpg
2015-12-07 19.30.23.jpg
2015-12-07 19.32.47.jpg
2015-12-07 20.29.46.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Madfishmartin
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs 7. feb 2012 22:46
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Madfishmartin »

Er det den lampe der hører til akvariet der er over? Med 2xt5 rør?


(Dont fear) The Reefer.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120

Indlæg af Michael_F »

Anemonen ser ud til at trives! Og dejligt at klovnene er flyttet ind. Mine klovnefisk tror jeg aldrig har set en anemone før, de har på ingen måde været i nærheden af den.

Hvor mange kg sten har du i? Det ser ikke ud af meget


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Første Saltvandsakvarie - Juwel Lido 120 - Solgt!

Indlæg af Damsted »

Undskyld jeg ikke fik svaret jer to andre, har helt overset at der var kommet kommentarer på min tråd. Ja det var bare standard lido armatur med 2xT5 rør, et i blåt og et i hvidt, jeg kan ikke huske kelvin på dem. Anemonen stod for det meste flot, spiste fint, men flyttede sig alligevel en smule af og til, så helt tilfreds har det nok ikke været. Desværre døde anemonen, da jeg opgraderede til et større akvarie. I forbindelse med opgraderingen har jeg solgt mit Lido 120, og det nye akvarie har fået sin egen tråd, som kan findes her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=78653" onclick="window.open(this.href);return false;

Med hensyn til sten, så havde jeg omkring 12kg sten i, som alle er røget med i det nye akvarie samtidig med de selvfølgelig er blevet suppleret op :).


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"